• Посилання скопійовано

Перевірка ДСНС: у направленні — комісія, а прийти може і хтось один!

Незважаючи на визначений у направленні перелік осіб, фактично проводити перевірку та складати акт може лише один з інспекторів територіального підрозділу ДСНС*.

Зміст справи

Наказом ГУ ДСНС від 11.12.2020 №359 ініційовано планову перевірку ПП «Н» щодо пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту стосовно (об’єктів) (будівель, приміщень, споруд, території тощо).

* Постанова ВС від 04.11.2024 у справі №420/23960/21.

Міськрайонний відділ ГУ ДСНС області видав повідомлення від 09.04.2021 №280 про проведення цього заходу. І до відома ПП «Н» було доведено, що планову перевірку проведуть у період з 20.05.2021 до 02.06.2021.

05.05.2021 міськрайонний відділ ГУ ДСНС області видав посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) ПП «Н». Перевірку мали провести заступник начальника МРВ ГУ ДСНС області, головний інспектор та два провідні інспектори.

За наслідками проведеної перевірки складено акт від 02.06.2021 та припис про усунення порушень законодавства й нормативно-правових актів у сферах пожежної та техногенної безпеки від 02.06.2021. Того самого дня директор ПП «Н» підписав припис без заперечень та зауважень.

Наразі ми не спиняємося на порушеннях, бо предметом спору в суді стали заперечення щодо проведення перевірки та видання припису неуповноваженою на те посадовою особою.

ПП «Н» вважає, що перевірку мала провести комісія посадових осіб, які перелічені у посвідченні на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 05.05.2021 №109, і це лише головні державні інспектори з нагляду у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту, як передбачено наказом ГУ ДСНС області від 11.12.2020 №359. Натомість на перевірку прибув та одноособово склав акт і припис лише один із провідних інспекторів, зазначених у направленні (посвідченні) на перевірку, інші особи на перевірку не прибули, документів не підписали.

Водночас сам наказ ГУ ДСНС області від 11.12.2020 №359 не визначає конкретного переліку посадових осіб, які мають право на проведення планових перевірок. Пункт 1 цього наказу містить вказівку для всіх уповноважених посадових та структурних підрозділів ГУ ДСНС області на здійснення планових заходів контролю згідно з річним планом перевірок у 2021 році.

Загалом, державний контроль у сфері техногенної та пожежної безпеки (перевірками) здійснюють інспектори органів ДСНС, до яких належить і провідний інспектор (який проводив перевірку). Тому проведення перевірки ПП «Н» та видання спірного припису особисто цим інспектором відповідає вимогам Закону №877 та Кодексу цивільного захисту України.

Повноваження інспекторів ДСНС

До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять (ст. 64 Кодексу цивільного захисту України):

1) органи держнагляду у сфері пожежного нагляду;

2) органи держнагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки;

3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.

У посвідченні (направленні) на проведення заходу зазначаються, зокрема, перелік посадових осіб, які беруть участь у здійсненні заходу, із зазначенням їх посади, прізвища, ім’я та по батькові (ч. 3 ст. 7 Закону №877).

За приписами пп. 39, 48 п. 4 Положення про ДСНС, затвердженого постановою КМУ від 16.12.2015 №1052, ДСНС відповідно до покладених на неї завдань:

здійснює державний нагляд (контроль) у сфері пожежної та техногенної безпеки щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства госпсуб’ктами, крім тих, які займаються незалежною професійною діяльністю за місцем проживання та не використовують найману працю, аварійно-рятувальними службами;

складає акти перевірок, приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства з питань пожежної та техногенної безпеки, інші обов’язкові для виконання розпорядчі документи.

Проведення перевірки ДСНС чи територіальним органом?

Отже, ПП «Н» оскаржує законність проведення перевірки однією із посадових осіб, зазначених у направленні (посвідченні) на перевірку. Тим часом повноваження посадових осіб ДСНС та його територіальних органів дають Верховному Суду підстави для висновку про те, що ДСНС як центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд (контроль) у сфері пожежної та техногенної безпеки, діє безпосередньо або через утворені в установленому порядку територіальні органи, до складу яких входять, зокрема, підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи територіальних органів.

Посадові особи, у т. ч. провідні інспектори відділу ГУ ДСНС області, належать до органів, уповноважених здійснювати держнагляд (контроль) у сфері пожежної та техногенної безпеки. І вжитий у ст. 68, 69 Кодексу цивільного захисту України термін «центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки» охоплює як безпосередньо центральний орган виконавчої влади — ДСНС, такі і його територіальні органи, а також структурні підрозділи територіальних органів ДСНС, які відповідно до положень про ці підрозділи виконують функції держнагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки у межах певних адміністративно-територіальних одиниць.

Таким чином, ВС констатував правомірність здійснення у спірних правовідносинах перевірки міськрайонним відділом ГУ ДСНС області як відповідним структурним підрозділом територіального органу ДСНС.

ВС вважає, що чинне законодавство чітко і недвозначно встановлює органи держнагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки. І такий нагляд (контроль) здійснюється як безпосередньо відповідним центральним органом виконавчої влади, так і через його територіальні органи та структурні підрозділи, які згідно з положенням про такі підрозділи виконують функції державного нагляду (контролю) у згаданій сфері правовідносин.

Щодо проведення перевірки одноособово одним з перевіряльників, а не всім складом призначених у направленні (посвідченні) осіб, то у такому посвідченні (направленні), яке приймається на підставі наказу на проведення заходу, зазначаються, зокрема, перелік посадових осіб, які беруть участь у заході, із зазначенням їх посади, прізвища, ім’я та по батькові.

Повноваження стосовно складання за результатами позапланового заходу акта і розпорядчих документів, у тому числі й припису, надані саме посадовій особі (в однині) органу державного нагляду (контролю) (ч. 6 ст. 7 Закону №877).

Жодних приписів про те, що плановий захід держнагляду (контролю) має здійснюватися, а розпорядчі документи за його результатами складатися лише колегіально й одразу всіма посадовими особами, зазначеними у посвідченні (направленні) на проведення такого заходу, положення законодавства, якими регламентовано спірні у цій справі правовідносини, не містять.

Тому ВС не знайшов порушень порядку проведення перевірки у вигляді планового заходу державного нагляду (контролю), а також складення акта і припису за його результатами одноособово одним з інспекторів ГУ ДСНС області, із зазначених у направленні (посвідченні).

Автор: Канарьова Наталія

До змісту номеру