Раніше ми вже писали, що Законом України від 03.06.2021 №1534 «Про внесення змін до деяких законів України щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контролю» (далі — Закон №1534) було внесено зміни та доповнення до Закону України від 05.04.2001 №2344-III «Про автомобільний транспорт» (далі — Закон про автомобільний транспорт).
Згідно з цими змінами ще з 1 жовтня 2021 року ТТН отримала нові відомості, зокрема, щодо опису транспортного засобу, де має бути записано, крім марки, моделі, типу, реєстраційного номера автомобіля, причепа/напівпричепа, також його параметри щодо довжини, ширини, висоти, загальної ваги, у тому числі з вантажем, та маси брутто (ч. 2 ст. 48 Закону про автомобільний транспорт).
Проте тоді нова форма ТТН так і не була затверджена, тож учасники перевезення вантажів самостійно вирішували, як зазначати ці відомості.
А тепер Міністерство розвитку громад та територій України наказом від 14.11.2024 №1332 внесло зміни до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Мінтрансу від 14.10.1997 №363 (далі — Правила №363), та внесло зміни до форми товарно-транспортної накладної.
ТТН у довільній формі залишається!
Відповідно до п. 11.1 Правил №363 госпсуб’єкт може оформлювати ТТН без дотримання форми, наведеної в додатку 7 до цих Правил, за умови наявності в ній інформації про:
— назву документа;
— дату і місце його складання;
— найменування (прізвище, ім’я, по батькові) перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача;
— найменування та кількість вантажу, його основні характеристики й ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж;
— автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер);
— пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.
А тепер ця обов’язкова інформація поповнилася таким:
— до відомостей про «Автомобільного перевізника», «Вантажовідправника» та «Вантажоодержувача» додано новий обов’язковий реквізит: «Реєстраційний номер облікової картки платника податків», якого не було у попередніх редакціях Правил №363;
— після відомостей про пункти навантаження/розвантаження, кількість місць та водія додано новий пункт — «Відомості про транспортний засіб». Він має містити відомості про довжину, ширину, висоту, загальну вагу, масу з вантажем та масу брутто;
— до даних про вантаж додано відомості стосовно ідентифікаційного номера тварини, від якої отримано сировину, її виду (заповнюються у разі перевезення туш, напівтуш, четвертин, відрубів, шматків м’яса), та температурного режиму транспортування (заповнюються у разі перевезення харчових продуктів, які потребують дотримання температурного режиму).
Наказ №1332 зареєстровано у Міністерстві юстиції 02.12.2024 за №1831/43176 та набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
Тож нові правила перевезення і нова форма ТТН почнуть діяти з дати набрання чинності наказом. Про його публікацію ми повідомимо окремо.
Розглянемо докладніше, що змінилося у Правилах №363 та у заповненні товарно-транспортної накладної.
Зміни у термінології
У главі 1 Правил №363 надано нові та змінено наявні поняття:
— «Автомобільний перевізник» — фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами;
— «Вантажовідправник» — фізособа, фізособа-підприємець або юрособа, яка надає перевізникові вантаж для перевезення та вносить відповідні відомості до товарно-транспортної накладної або іншого визначеного законодавством документа на вантаж;
— «Вантажоодержувач» — фізособа, фізособа-підприємець або юрособа, яка здійснює приймання вантажу та розвантаження транспортного засобу у порядку, встановленому законодавством;
— «Товарно-транспортна накладна» — єдиний для всіх учасників транспортного процесу (крім фізосіб, які перевозять вантаж за власні кошти та для власних потреб) документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, який складається у паперовій та/або електронній формі та містить обов’язкові реквізити, передбачені Законом про автомобільний транспорт і цими Правилами. Тобто тепер визначення ТТН у Правилах №363 повністю відповідає визначенню ТТН у Законі про автомобільний транспорт.
Вимоги до перевезення вантажів
До попередньої редакції п. 8.15 Правил №363 стосовно закріплення вантажу засобами кріплення додано норми ДСТУ, що регулюють вимоги до закріплення, а саме:
— ДСТУ E №12195-1:2018 (E №12195-1:2010; AC:2014, IDT) «Пристрої кріплення вантажу на колісних транспортних засобах. Безпека. Частина 1. Розрахунок сил кріплення»;
— ДСТУ E №12195-2:2018 (E №12195-2:2000, IDT) «Пристрої кріплення вантажу на колісних транспортних засобах. Безпека. Частина 2. Кріпильні стяжні ремені з хімічних волокон»;
— ДСТУ E №12195-3:2018 (E №12195-3:2001, IDT) «Пристрої кріплення вантажу на колісних транспортних засобах. Безпека. Частина 3. Кріпильні ланцюги»;
— ДСТУ E №12640:2018 (E №12640:2000, IDT) «Кріплення вантажу на колісних транспортних засобах. Точки кріплення на вантажних автомобілях. Мінімальні вимоги та випробування»;
— ДСТУ E №12641-1:2018 (E №12641-1:2005, IDT) «Знімні кузови та комерційні транспортні засоби. Тенти. Частина 1. Мінімальні вимоги»;
— ДСТУ E №12642:2018 (E №12642:2016, IDT) «Кріплення вантажу на колісних транспортних засобах. Конструкція кузовів комерційних колісних транспортних засобів. Мінімальні вимоги».
Глава 12 Правил №363 доповнена такими пунктами:
— п. 12.7 — у разі перевезення харчових продуктів має дотримуватися температурний режим, який унеможливлює розмноження мікроорганізмів, формування токсинів. Такий режим не має перериватися. Виняток щодо дотримання температурного режиму, який унеможливлює розмноження мікроорганізмів, формування токсинів, можливий протягом обмеженого періоду часу в процесі підготовки харчового продукту до перевезення;
— п. 12.8 — транспортні засоби, що використовуються для перевезення харчових продуктів, мають бути зареєстровані відповідно до вимог статті 25 Закону України від 23.12.1997 №771/97-ВР «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів».
А от вимогу, за якою на кожному мішку з цукром має бути бирка з нанесеним на ній маркуванням (ДСТУ 2316-93), навпаки, скасували.
Вимоги до ТТН
А тепер перейдемо до найцікавішої частини змін, а саме: до нововведень стосовно заповнення безпосередньо товарно-транспортної накладної, згідно з додатком 7 до Правил №363. Пункт 11.1 Правил №363 доповнено такими положеннями:
— товарно-транспортна накладна є основним документом на перевезення вантажів, що містить усі обов’язкові реквізити, визначені Законом про автомобільний транспорт;
— за потреби форма товарно-транспортної накладної може бути доповнена іншими реквізитами, з урахуванням особливостей перевезень, зокрема умов та/або виду вантажу;
— у разі виробництва та/або введення в обіг сировини, отриманої внаслідок забою сільгосптварин (парнокопитних та інших копитних), товарно-транспортна накладна має містити відомості про ідентифікацію тварин, що підтверджують зв’язок між тушами, напівтушами, четвертинами, відрубами та шматками м’яса і твариною або групою тварин, від яких їх було отримано;
— у разі перевезення харчових продуктів тваринного походження товарно-транспортна накладна має містити відомості про умови їх зберігання (температурний режим).