• Посилання скопійовано

Чек з незареєстрованого РРО

ВС* визнав, що чек, роздрукований за допомогою РРО, реєстрація якого скасована за рішенням органу ДПС, не вважається розрахунковим документом у розумінні Закону про РРО.

Не забуваймо, що мало надати покупцю розрахунковий документ, — ще треба виконати всі вимоги щодо його оформлення. Він має містити всі обов’язкові реквізити.

* Постанова ВС від 02.10.2024 у справі №280/9850/23.

Але насамперед, коли говоримо про РРО/ПРРО, документ має бути зареєстрований в органі ДПС. Або, як в описаному нижче випадку, реєстрація РРО/ПРРО не має бути скасована податківцями!

Обов’язок надання розрахункового документа

Закон України «Про захист прав споживачів» установлює обов’язок продавця (під час продажу товарів) або виконавця (залежно від характеру і специфіки виконаної роботи (наданої послуги)) видати споживачеві розрахунковий документ установленої форми, що засвідчує факт купівлі або виконання роботи (надання послуги).

Розрахунковий документ — це документ установленої форми та змісту (касовий чек, товарний чек, видатковий чек, розрахункова квитанція, проїзний документ тощо), що підтверджує, зокрема, факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, створений у паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ) у випадках, передбачених цим Законом, зареєстрованим у встановленому порядку реєстратором розрахункових операцій або програмним реєстратором розрахункових операцій, чи заповнений уручну.

Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначає Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».

Розрахунковий документ має бути виданий або створений в електронній формі не пізніше моменту передачі товару (послуги).

Наявність розрахункового документа обов’язкова при задоволенні вимог споживача щодо обміну або повернення непродовольчого товару належної якості у встановлені строки, а також у разі придбання ним товару неналежної якості, включаючи товари, на які встановлено гарантійний строк.

Правила формування та обов’язкові реквізити фіскального касового чека, який друкується РРО/ПРРО, встановлені Положенням про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 №13.

Зміст справи

ГУ ДПС за наказом від 22.06.2022 провело фактичну перевірку АЗС та за її результатами склало акт від 03.07.2023, яким зафіксовано порушення п. 1, 2, 11 ст. 3 розд. ІІ Закону про РРО щодо:

— непроведення розрахункових операцій через зареєстрований фіскальним сервером контролюючого органу РРО без створення паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій;

— ненадання особі, яка отримує або повертає товар, розрахункових документів установленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створених у паперовій та/або електронній формі;

— проведення розрахункових операцій через ПРРО без програмування коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД для підакцизного товару.

На підставі акта перевірки прийнято податкове повідомлення-рішення від 11.08.2023 та застосовано штрафні санкції у розмірі 2 116 419,26 грн.

У коментованій нами справі ГУ ДПС 04.05.2022 ухвалило рішення про скасування реєстрації РРО у зв’язку із закінченням визначеного законодавством строку його експлуатації та сформувало довідку, примірник якої був розміщений в Електронному кабінеті ТОВ.

Водночас станом на травень 2022 року Електронний кабінет працював із перебоями, а тому ТОВ не дізналося про скасування реєстрації РРО. І надалі використовувало його у своїй діяльності, у період з 04.05.2022 до 15.06.2022; за місцем реалізації товарів зафіксовано приймання від покупців готівкових коштів, платіжних карток тощо на суму 1 389 029, 37 грн.

Дані про розрахункові операції передавалися на фіскальний сервер. РРО повністю виконував свої функції. Велася книга обліку розрахункових операцій на РРО, яка містить щоденні звіти за період з 04.05.2022 до 15.06.2022. Не спростованим є той факт, що РРО, який використовувався після скасування його реєстрації, був неушкоджений, опломбований та працював коректно.

Скасування реєстрації РРО за рішення органу ДПС

Згідно з п. 1 глави 4 розд. ІІ Порядку реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій (наказ Мінфіну від 14.06.2016 №547), реєстрація РРО діє до дати скасування реєстрації РРО, що відбувається у випадках, коли, зокрема, закінчилися визначені законодавством строки експлуатації РРО.

Якщо реєстрацію РРО скасовано за рішенням контролюючого органу, примірник довідки про скасування реєстрації розміщується в Електронному кабінеті.

Реєстрацію РРО контролюючий орган скасовує не пізніше двох робочих днів з дня настання терміну виведення РРО з експлуатації.

Контролюючий орган протягом п’яти календарних днів з дня ухвалення рішення про скасування реєстрації РРО надає госпсуб’єктові довідку про скасування реєстрації, що засвідчує скасування реєстрації РРО. При цьому контролюючий орган за місцем реєстрації РРО попереджає госпсуб’єкта за місяць до настання терміну про необхідність проведення процедури скасування реєстрації РРО (зокрема, якщо закінчилися визначені законодавством строки експлуатації РРО).

Розрахунковий документ — невстановленої форми!

Основним питанням, на думку ВС, для вирішення цієї справи є визначення, чи є порушенням пунктів 1, 2 статті 3 Закону про РРО факт проведення розрахункових операцій та видачі розрахункових документів, сформованих РРО, реєстрацію якого скасовано.

Саме на госпсуб’єкта покладається обов’язок застосовувати зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи РРО під час розрахункових операцій, створювати у паперовій та/або електронній формі відповідні розрахункові документи й надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу чи відмовляється від неї, в обов’язковому порядку розрахунковий документ установленої форми.

Суд вважає, що у разі скасування реєстрації РРО він не може використовуватися госпсуб’єктом під час здійснення розрахункових операцій.

Після скасування реєстрації такий РРО не вважається зареєстрованим відповідно до вимог законодавства. Тому й розрахунковий документ, роздрукований на такому РРО, не вважається розрахунковим документом у розумінні Закону про РРО, тобто не є документом установленої форми. А отже, надання особі розрахункового документа, роздрукованого на незареєстрованому РРО, також не може розцінюватися як виконання визначеного законом обов’язку.

Той факт, що пристрій РРО, який використовувався після скасування реєстрації, був неушкоджений, опломбований, на ньому роздруковувалися відповідні розрахункові документи та надавалися покупцям, не спростовує факту відсутності реєстрації такого РРО у період з 04.05.2022, що є ключовим у цьому спорі.

Доводи ТОВ, що контролюючий орган усупереч вимогам п. 6 глави 4 розділу II Порядку №547 не попередив його за місяць до настання терміну про необхідність проведення процедури скасування реєстрації РРО, ВС до уваги не бере.

Адже, на думку ВС, таке попередження не впливає на обов’язок контролюючого органу скасувати реєстрацію РРО не пізніше двох робочих днів з дня настання терміну виведення його з експлуатації.

Автор: Канарьова Наталія

До змісту номеру