• Посилання скопійовано

ДПС стягнула борг з ПДВ: що з реєстраційним лімітом?

Індивідуальна податкова консультація Державної податкової служби України від 05.08.2024 №3978/ІПК/99-00-04-02-03/ІПК

Суттєво. Те, чи буде врахована сума ПДВ, стягнута податківцями, у збільшення ліміту реєстрації ПН/РК, залежить від форми стягнення.

!  Платникам ПДВ

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства, надіслане до ДПС листом ГУ ДПС, щодо особливостей електронного адміністрування податку на додану вартість (далі — ПДВ), керуючись статтею 52 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі — Кодекс), повідомляє.

У своєму зверненні Товариство повідомило, що ним було укладено договір купівлі-продажу на постачання мобільного подрібнювача (далі — товар). Від контрагента-покупця було отримано попередню оплату (перша подія) в повному обсязі. На дату першої події Товариством нараховано податкові зобов’язання з ПДВ, які за звітні періоди (травень — липень 2023 року) підлягали сплаті до державного бюджету та були частково сплачені шляхом перерахування коштів з електронного рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ (далі — СЕА ПДВ). У зв’язку з відсутністю коштів на поточному рахунку Товариства виникла заборгованість з ПДВ по декларації за липень 2023 року.

У подальшому товар було ввезено Товариством на митну територію України у митному режимі імпорту та при митному оформленні сплачено всі передбачені митні платежі. На суму ПДВ, сплаченого при розмитненні, збільшено суму податку, на яку платник має право зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі — ЄРПН) податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних. Віднесення такої суми ПДВ до податкового кредиту призвело до виникнення від’ємного значення у декларації з ПДВ за серпень 2023 року.

З метою часткового зменшення заборгованості з ПДВ контролюючим органом примусово стягнуто кошти з поточного рахунку Товариства.

У подальшому за заявою платника, поданою в складі податкової звітності з ПДВ за лютий 2024 року, суму від’ємного значення частково зараховано у зменшення наявного у Товариства податкового боргу. Залишок суми від’ємного значення, відповідно до податкової декларації за березень 2024 року, заявлено до бюджетного відшкодування на рахунок платника у банку.

За наслідками позапланової перевірки контролюючим органом відмовлено Товариству у бюджетному відшкодуванні в частині задекларованої суми у зв’язку із недостатністю суми податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН, обчисленої відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 розділу V Кодексу (далі — реєстраційна сума).

Інформуючи про зазначене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію щодо таких питань:

1. Як збільшити реєстраційний ліміт, щоб повернути решту суми бюджетного відшкодування?

2. Чому суми, стягнуті контролюючим органом у рахунок погашення заборгованості, не потрапили до реєстраційного ліміту?

3. Які необхідно здійснити дії для збільшення реєстраційного ліміту та зниження боргу на рахунку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість?

4. Чому є борг на рахунку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, якщо його немає в наявності?

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються Кодексом (пункт 1.1 статті 1 розділу I Кодексу).

Згідно з нормами чинного законодавства платники податку зобов’язані самостійно декларувати свої податкові зобов’язання та визначати сутність і відповідність здійснюваних ними операцій тим, які визначені Кодексом.

Для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, інформації, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством (пункт 44.1 стаття 44 розділу II Кодексу).

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим пункту 44.1 статті 44 розділу II Кодексу.

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.

Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість визначено статтею 2001 розділу V Кодексу та регламентовано Постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року №569 «Деякі питання електронного адміністрування податку на додану вартість» (далі — Порядок №569).

Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм Кодексу та інших нормативно-правових актів, зазначених вище, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.

Щодо питання 1 та питання 3 у частині збільшення суми реєстраційного ліміту

Відповідно до п. 200-1.1 ст. 200-1 розділу V Кодексу СЕА ПДВ забезпечує автоматичний облік у розрізі платників податку, зокрема, суми податку, на яку платники мають право зареєструвати в ЄРПН податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних (далі — реєстраційна сума), а також суми податку, що містяться у складених та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в ЄРПН.

Формула, за якою здійснюється обрахунок реєстраційної суми, визначена пунктом 200‑1.3 статті 200-1 розділу V Кодексу. Величина кожного із показників, що є складовими такої формули, формується автоматично та змінюється у міру надходження до СЕА ПДВ інформації, зокрема, щодо зареєстрованих в ЄРПН податкових накладних та розрахунків коригування до них, митних декларацій та аркушів коригування до них, зарахованих на рахунок у СЕА ПДВ коштів, поданої податкової звітності та іншої інформації, визначеної п. 200-1.3 ст. 200-1 розділу V Кодексу, яка впливає на показники складових формули.

Однією зі складових формули обчислення реєстраційної суми в СЕА ПДВ є сума поповнення електронного рахунку.

Електронний рахунок у СЕА ПДВ — це рахунок, відкритий платнику податку в Казначействі, на який таким платником перераховуються кошти, зокрема:

у сумі, необхідній для збільшення реєстраційного ліміту, щоб зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН;

у сумі, необхідній для сплати узгоджених податкових зобов’язань із податку (пункт 201.1 статті 201 розділу V Кодексу, пункт 4 Порядку №569).

При цьому сума поповнення електронного рахунку — це загальна сума поповнення з поточного рахунку у банку / небанківському надавачу платіжних послуг платника податку рахунка в системі електронного адміністрування податку ∑ПопРах.

Під час розрахунку показника ∑ПопРах враховується також сума коштів:

а) вилучених та зарахованих контролюючим органом на рахунок платника податку у системі електронного адміністрування податку відповідно до пункту 95.5 статті 95 розділу ІІ Кодексу в рахунок погашення податкового боргу з податку на додану вартість по задекларованих до сплати податкових зобов’язаннях за періоди починаючи з 1 липня 2015 року, визначених платником податків у податковій декларації з податку на додану вартість або уточнюючому розрахунку;

б) у разі проведення органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, розрахунків платника податку з погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, опалення та постачання гарячої води, послуги з централізованого водопостачання, водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню та/або іншим підприємствам централізованого питного водопостачання та водовідведення, які надають населенню послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, яка виникла у зв’язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання, водовідведення, опалення та постачання гарячої води тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи органами місцевого самоврядування, за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам з подальшим спрямуванням коштів відповідно до Закону України про Державний бюджет України в рахунок погашення заборгованості з податку.

Збільшення реєстраційної суми шляхом поповнення рахунку в СЕА ПДВ з інших джерел чинним законодавством не передбачено.

Крім того, складовими формули, які впливають на збільшення реєстраційної суми, також є:

показник ∑НаклОтр — загальна сума податку за отриманими платником податковими накладними, зареєстрованими в ЄРПН, податковими накладними, складеними платником податку відповідно до пункту 208.2 статті 208 розділу V Кодексу та зареєстрованими в ЄРПН, та розрахунками коригування до таких податкових накладних, зареєстрованими в ЄРПН;

показник ∑Митн — загальна сума податку, сплаченого платником при ввезенні товарів на митну територію України, крім сум податку, сплаченого (нарахованого) відповідно до підпункту 191.1.2 пункту 191.1 статті 191 розділу V Кодексу оператором поштового зв’язку, експрес-перевізником;

показник ∑Овердрафт — сума середньомісячного розміру сум податку, які за останні 12 звітних (податкових) місяців були задекларовані платником до сплати до бюджету та погашені чи розстрочені або відстрочені, а також задекларовані платником — сільськогосподарським підприємством;

показник ∑Овердрафт щокварталу (протягом перших шести робочих днів такого кварталу) підлягає автоматичному перерахунку з урахуванням показника середньомісячного розміру сум податку, які за останні 12 звітних (податкових) місяців станом на дату такого перерахунку були задекларовані платником до сплати до бюджету та погашені чи розстрочені або відстрочені. Такий перерахунок здійснюється шляхом віднімання суми попереднього збільшення та додавання суми збільшення згідно з поточним перерахунком.

Отже, для збільшення реєстраційної суми Товариству необхідно або поповнити рахунок у СЕА ПДВ грошовими коштами з власного поточного рахунку, відкритого у банку / небанківському надавачу платіжних послуг, або забезпечити «вхідний» податковий кредит, що, своєю чергою, відповідає принципу функціонування СЕА ПДВ, визначеному статтею 200-1 Кодексу.

Щодо питання 2

Статтею 95 розділу ІІ Кодексу визначено порядок та умови стягнення коштів, які перебувають у власності платника податків/продажу майна платника податків, яке перебуває у податковій заставі, в межах здійснення контролюючим органом за платника податків і на користь держави заходів щодо погашення податкового боргу такого платника податків.

У межах проведення таких заходів контролюючі органи здійснюють, зокрема, стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, що обслуговують такого платника податків (пункт 95.3 статті 95 розділу ІІ Кодексу), стягнення готівкових коштів (пункт 95.4 статті 95 розділу ІІ Кодексу), реалізацію майна, яке перебуває у податковій заставі (пункт 95.10 статті 95 розділу ІІ Кодексу), тощо.

Пунктом 95.5 статті 95 розділу ІІ Кодексу передбачено, що вилучені відповідно до статті 95 розділу ІІ Кодексу готівкові кошти вносяться посадовою особою контролюючого органу до банку в день їх стягнення для перерахування до відповідного бюджету чи державного цільового фонду в рахунок погашення податкового боргу платника податків, а у разі погашення податкового боргу з податку на додану вартість за задекларованими до сплати податковими зобов’язаннями за періоди починаючи з 1 липня 2015 року, визначеними платником податків у податковій декларації з податку на додану вартість або уточнюючому розрахунку, такі кошти вносяться на рахунок платника в СЕА ПДВ.

Як зазначалось вище, складовою формули, за якою визначається сума реєстраційного ліміту є, зокрема, ∑ПопРах — загальна сума поповнення з поточного рахунку платника податку рахунку в СЕА ПДВ.

Під час розрахунку показника ∑ПопРах ураховується, зокрема, сума коштів, вилучених та зарахованих контролюючим органом на рахунок платника податку в СЕА ПДВ відповідно до статті 95 розділу ІІ Кодексу в рахунок погашення податкового боргу з ПДВ по задекларованих до сплати податкових зобов’язаннях за періоди починаючи з 1 липня 2015 року, визначених платником податків у податковій декларації з податку на додану вартість або уточнюючому розрахунку.

Таким чином, у разі здійснення контролюючим органом заходів у порядку, передбаченому статтею 95 розділу ІІ Кодексу, для погашення податкового боргу платника податків з ПДВ на рахунок платника податку в СЕА ПДВ відповідно до пункту 95.5 статті 95 розділу ІІ Кодексу можуть бути зараховані готівкові кошти, вилучені (отримані) контролюючим органом за рахунок здійснення заходів, передбачених статтею 95 розділу ІІ Кодексу. У разі зарахування контролюючим органом таких готівкових коштів на рахунок платника податку в СЕА ПДВ такі кошти згідно з пунктом 200-1.3 статті 200-1 розділу V Кодексу підлягають врахуванню при розрахунку реєстраційної суми такого платника у складі показника ∑ПопРах.

При цьому зарахування на рахунок платника податку в СЕА ПДВ інших коштів, стягнутих контролюючим органом у межах проведення заходів, регламентованих статтею 95 розділу ІІ Кодексу, та, відповідно, врахування таких інших коштів при розрахунку реєстраційної суми платника податку нормами Кодексу не передбачено.

Отже, на сьогодні відсутні підстави для спрямування стягнутих за інкасовими дорученнями коштів (крім вилучених готівкових коштів) як на рахунок Товариства в СЕА ПДВ, так і для збільшення реєстраційної суми на суму коштів (крім вилучених готівкових коштів), що були раніше стягнуті контролюючим органом у порядку, визначеному статтею 95 Кодексу, з метою погашення податкового боргу платника податку.

Щодо питання 3 у частині зниження «боргу на рахунку в СЕА ПДВ» та питання 4

Пунктом 200-1.5 статті 200-1 розділу V Кодексу з рахунку в СЕА ПДВ платника перераховуються кошти, зокрема, до державного бюджету в сумі податкових зобов’язань з ПДВ, що підлягає сплаті за наслідками звітного податкового періоду.

За підсумками звітного (податкового) періоду відповідно до задекларованих у податкових деклараціях з податку результатів діяльності, а також у разі подання уточнюючих розрахунків до податкової декларації з податку, платником податку проводиться розрахунок з бюджетом у порядку, визначеному статтею 200 розділу V Кодексу (пункт 19 Порядку №569)

У разі недостатності коштів на електронному рахунку платника податку для сплати до бюджету узгоджених податкових зобов’язань платник податку у строки, встановлені ПКУ для самостійної сплати податкових зобов’язань, перераховує на електронний рахунок необхідні кошти з рахунку у банку або небанківському надавачу платіжних послуг (пункт 22 Порядку №569).

Отже, у випадку недостатності коштів на електронному рахунку платника податку для сплати до бюджету узгоджених податкових зобов’язань за податковою декларацією за звітний (податковий) період у платника податку після граничної дати сплати узгоджених податкових зобов’язань виникає на електронному рахунку заборгованість перед бюджетом.

Пунктом 200-1.4 статті 200-1 розділу V Кодексу передбачено, що на рахунок у системі електронного адміністрування ПДВ платника зараховуються кошти:

а) з рахунку у банку/небанківському надавачу платіжних послуг такого платника в сумах, необхідних для збільшення розміру суми, що обчислюється відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 розділу V ПКУ;

б) з рахунку у банку/небанківському надавачу платіжних послуг такого платника в сумах, недостатніх для сплати до бюджету узгоджених податкових зобов’язань з цього податку;

в) з рахунків платників, відкритих у відповідних органах казначейства для проведення розрахунків з погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, опалення та постачання гарячої води, послуги з централізованого водопостачання, водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню та/або іншим підприємствам централізованого питного водопостачання та водовідведення, які надають населенню послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, яка виникла у зв’язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання, водовідведення, опалення та постачання гарячої води тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування, на рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам з подальшим спрямуванням коштів відповідно до Закону України про Державний бюджет України;

г) з бюджету в сумах надміру сплачених грошових зобов’язань з ПДВ, повернутих платнику податків у порядку, встановленому пунктом 43.4-1 статті 43 розділу ІІ Кодексу;

ґ) вилучені контролюючим органом відповідно до пункту 95.5 статті 95 розділу ІІ Кодексу в рахунок погашення податкового боргу з ПДВ по задекларованих до сплати податкових зобов’язаннях за періоди починаючи з 1 липня 2015 року, визначених платником податків у податковій декларації з ПДВ або уточнюючому розрахунку.

Отже, відповідно до даних ІКС ДПС, на дату надання відповіді на звернення на електронному рахунку Товариства в СЕА ПДВ обліковується заборгованість у розмірі _____ тис. грн, причиною виникнення якої є примусове стягнення коштів за інкасовими дорученнями з рахунку Товариства в банку безпосередньо на бюджетний рахунок у порядку, передбаченому статтею 95 розділу ІІ Кодексу, та зарахування від’ємного значення у зменшення податкового боргу з ПДВ за заявою Товариства, поданою в складі податкової звітності з ПДВ за лютий 2024 року, які відповідно до механізму проведення розрахунків з бюджетом з використанням електронних рахунків, визначеного Кодексом та Порядком №569, не зараховуються на електронний рахунок платника в СЕА ПДВ.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).

До змісту номеру