• Посилання скопійовано

Неподання ф. №20-ОПП: судова практика

Попри численні судові рішення, органи ДПС і далі вказують у своїх роз’ясненнях на застосування штрафу за п. 117.1 ПКУ за неподання повідомлення за формою №20­-ОПП під час перевірок. Хто має рацію і як діяти платникам податків?

Спочатку нагадаємо про випадки, порядок та строки подання повідомлення за формою №20-ОПП до контролюючих органів.

Отже, платники податків підлягають реєстрації або взяттю на облік у контролюючих органах за місцезнаходженням юросіб, відокремлених підрозділів юросіб, місцем проживання особи (основне місце обліку), а також за місцем розташування (реєстрації) їх підрозділів, рухомого та нерухомого майна, об’єктів оподаткування або об’єктів, які пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (неосновне місце обліку) (п. 63.3 ПКУ).

Платник податків зобов’язаний повідомляти про всі об’єкти оподаткування й об’єкти, пов’язані з оподаткуванням, контролюючі органи за основним місцем обліку.

Форму Повідомлення про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за формою №20-ОПП, визначено у додатку 10 до Порядку №1588, а строки подання встановлені п. 8.4, 8.5 Порядку №1588.

Відокремлені підрозділи юрособи подають інформацію про об’єкти оподаткування, що перебувають на їхньому балансі. А юрособа інформує про всі об’єкти оподаткування, крім тих, відомості щодо яких надані до відповідних контролюючих органів відокремленими підрозділами такої юрособи.

Повідомлення за ф. №20-ОПП подають протягом 10 робочих днів після реєстрації, створення чи відкриття до контролюючого органу за основним місцем обліку платника податків.

Як застосовують штрафи органи ДПС?

Органи ДПС у ЗІР (підкатегорія 116.12) у разі виявлення порушень термінів подання кількох повідомлень за ф. №20-ОПП, зокрема під час документальної перевірки, накладають штраф за кожним таким фактом у розмірах, установлених п. 117.1 ст. 117 ПКУ.

Водночас, у зв’язку з набранням чинності 01.08.2023 Законом №3219, яким, зокрема, внесено зміни до пп. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, з 1 серпня 2023 року для платників податків та контролюючих органів відновлено перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Таким чином, з 01.08.2023 відповідальність за порушення встановленого порядку взяття на облік (реєстрації) у контролюючих органах (у т. ч. за неподання (несвоєчасне подання) повідомлення за ф. №20-ОПП, заяв за формами №1-ОПП, №5-ОПП та №1-ОПН), яку передбачено п. 117.1 ПКУ, вже застосовується.

Якщо йдеться про зміни в інформації щодо об’єкта оподаткування, зокрема зміни призначення об’єкта оподаткування або його перепрофілювання, місцезнаходження, виду права або стану об’єкта оподаткування, податковий орган також наголошує, що потрібно подавати повідомлення за формою №20-ОПП зі змінами. І також посилається на відповідальність за неподання у строки та у випадках, передбачених ПКУ, документів для взяття на облік у відповідному контролюючому органі, яку передбачено п. 117.1 ПКУ.

Отже, податковий орган при застосуванні штрафних санкцій за неподання (несвоєчасне подання) посилається на п. 117.1 ПКУ — і штрафує за порушення порядку взяття на облік об’єктів оподаткування або об’єктів, пов’язаних з оподаткуванням або через які провадиться діяльність.

Щодо строків давності

Чи застосовуються строки давності, визначені ПКУ для нарахування податкових зобов’язань, до строків застосування штрафів за порушення термінів взяття на облік (реєстрації) або внесення змін до облікових даних у контролюючих органах, у тому числі за неподання/несвоєчасне подання повідомлення за ф. №20-ОПП?

<...>

У разі виявлення за результатами перевірки порушень інших вимог податкового законодавства, безпосередньо не пов’язаних із декларуванням податкових зобов’язань платником податків, а також порушень вимог іншого, крім податкового, законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, контролюючий орган, крім випадків, визначених п. 102.2 ст. 102, має право самостійно визначити суму штрафних санкцій (фінансових санкцій, штрафів) платника податків не пізніше 1095 дня з дня вчинення відповідного правопорушення.

Таким чином, до строків застосування штрафів за порушення термінів взяття на облік (реєстрації) або внесення змін до облікових даних у контролюючих органах, у тому числі за неподання/несвоєчасне подання повідомлення про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за формою №20-ОПП, застосовуються строки позовної давності, визначені ст. 102 ПКУ.

ЗІР, підкатегорія 116.12

Судова практика на користь платників податків

Весь цей час судова практика йшла складним шляхом.

Зокрема, у постанові ВС від 21.07.2020 у справі №826/14197/17 суд зазначив, що за результатами проведеної перевірки складено акт, в якому податкові органи дійшли висновку про порушення ТОВ вимог п. 63.3 ПКУ, яке полягало в тому, що воно не подавало повідомлення про облік об’єктів оподаткування в контролюючих органах за формою №20-ОПП щодо 422 об’єктів. Це призвело до нарахування штрафних (фінансових) санкцій на суму 215 220 грн.

У цій справі судді вважають, що ТОВ не подало до податкового органу за місцем реєстрації повідомлення про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою №20‑ОПП. При цьому у перевірений період ТОВ, провадячи підприємницьку діяльність, використовувало приміщення та нерухоме майно.

З огляду на те, що ТОВ провадило господарську діяльність через відділення, розташовані в інших місцях, ніж місце розташування позивача та його філій, Верховний Суд погоджується з висновком судів першої та апеляційної інстанцій про наявність у ТОВ обов’язку повідомити про провадження господарської діяльності такими відділеннями.

Але це було фактично останнє рішення Верховного Суду, де суд став на бік податкових органів.

В інших справах суди визнали неможливість застосування санкції за п. 117.1 ПКУ з огляду на відсутність такого порушення, поступово змінюючи свою позицію.

Зокрема, у рішенні суду першої інстанції1 чітко сказано, що згідно з п. 8.4 Порядку №1588 повідомлення про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою №20‑ОПП подається протягом 10 робочих днів після їх реєстрації, створення чи відкриття до контролюючого органу за основним місцем обліку платника податків.

1 Рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 21.07.2020 у справі №540/673/20.

А відповідно до п. 8.5 Порядку №1588 у разі зміни відомостей про об’єкт оподаткування, а саме: зміна типу, найменування, місцезнаходження, виду права або стану об’єкта оподаткування — платник податків подає до контролюючого органу за основним місцем обліку повідомлення за формою №20-ОПП з оновленою інформацією про об’єкт оподаткування, щодо якого відбулися зміни, в такому самому порядку та строки, як і під час реєстрації, створення чи відкриття об’єкта оподаткування.

Тобто у Порядку №1588 є строки виключно повідомлення про об’єкт оподаткування (яких у ПКУ немає) за формою №20-ОПП, проте повідомлення про об’єкт оподаткування не є тотожним заяві про взяття на облік. Отже, неповідомлення про об’єкти оподаткування не є підставою для відповідальності згідно з п. 117.1 ст. 117 ПКУ, а спірне податкове повідомлення-рішення підлягає скасуванню.

Апеляція підтримала такий підхід1. А втім, наголосила, що орган ДПС в акті перевірки не конкретизував об’єкти, щодо яких у позивача виник обов’язок подати повідомлення, не встановив дату їх реєстрації, створення чи відкриття, що позбавляє суд можливості визначити винність ТОВ у вчиненні порушення податкової дисципліни.

Що нового у 2023 році?

І ось у 2023 році вже маємо конкретне тлумачення норми за п. 117.1 ПКУ в частині прирівняння повідомлення за формою №20-ОПП до виконання обов’язку щодо подання заяв про взяття на облік.

Так, у справі №140/4362/21 суди першої та апеляційної2 інстанцій дійшли однозначного висновку, який підтримав ВС3.

1 Постанова П’ятого апеляційного адміністративного суду від 12.05.2021 у справі №540/673/20.

2 Постанова Восьмого апеляційного адміністративного суду від 16.11.2021 у справі №140/4362/21.

3 Постанова Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 10.05.2023 у справі №140/4362/21, адміністративне провадження №К/9901/47987/21.

Платник податків зобов’язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов’язані з обчисленням і сплатою податків та зборів (пп. 16.1.3 ПКУ).

Відповідальність за неподання у строки та у випадках, передбачених ПКУ, заяв або документів для взяття на облік у відповідному контролюючому органі, реєстрації змін місцезнаходження чи внесення інших змін до своїх облікових даних, неподання виправлених документів для взяття на облік чи внесення змін, подання з помилками у неповному обсязі, неподання відомостей стосовно осіб, відповідальних за ведення бухгалтерського обліку та/або складення податкової звітності, відповідно до вимог, встановлених ПКУ, передбачено п. 117.1 ПКУ.

Отже, норми Податкового кодексу України не встановлюють строків подання повідомлення за формою №20-ОПП, що, своєю чергою, усуває одну з необхідних складових для притягнення особи до відповідальності згідно з п. 117.1 ПКУ.

Таким чином, суди вже мають чітку позицію, що:

1) повідомлення про об’єкт оподаткування за формою №20-ОПП не є тотожним заяві про взяття на облік (у т. ч. заявам за формами №1‑ОПП, №5‑ОПП та №1-ОПН);

2) фінансові санкції за п. 117.1 ПКУ не можуть бути застосовані за неподання (несвоєчасне подання) повідомлення за формою №20-ОПП, бо строки для його подання встановлюються не ПКУ, а підзаконним нормативним актом — п. 8.4, 8.5 Порядку №1588.

Висновки

Наведене вище вказує лише на неможливість застосування штрафів. Проте не означає, що платники податків можуть ігнорувати вимоги п. 63.3 ПКУ та не подавати повідомлення за формою №20-ОПП взагалі.

Нагадаємо, що:

1) таке повідомлення є необхідним для реєстрації (перереєстрації/скасування реєстрації) РРО та ПРРО, адже для цього здійснюється звіряння з даними про об’єкти оподаткування;

2) не приймається заява щодо акцизного складу, якщо у контролюючому органі немає повідомлення про такий об’єкт оподаткування відповідно до вимог п. 63.3 ПКУ або згідно з таким повідомленням відповідний об’єкт є закритим чи не експлуатується розпорядником акцизного складу (пп. 6 п. 7 Порядку №408).

Тому, якщо чинне законодавство вимагає від суб’єкта господарювання подати повідомлення за формою №20-ОПП для отримання дозвільних та інших документів, не варто нехтувати вимогами п. 63.3 ПКУ.

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 №2755-VI.
  • Закон №3219 — Закон України від 30.06.2023 №3219-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану».
  • Порядок №1588 — Порядок обліку платників податків і зборів, затверджений наказом Мінфіну від 09.12.2011 №1588.

Автор: Канарьова Наталія

До змісту номеру