ПДВ
Не є постачанням товарів та послуг операції з безоплатної (без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації) передачі/надання товарів та послуг військовим частинам тощо для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, крім випадків, якщо такі операції з постачання товарів та послуг оподатковуються за нульовою ставкою ПДВ (п. 32-1 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ).
Причому далі у цьому пункті ПКУ сказано, що для таких операцій норми п. 198.5 ПКУ не застосовуються.
За нульовою ставкою ПДВ оподатковують операції з постачання товарів для заправляння (дозаправляння) або забезпечення наземного військового транспорту чи іншого спеціального контингенту ЗСУ та інших установ, визначених постановою КМУ від 02.03.2022 №178.
Тож, позаяк пісок не використовується для заправляння або забезпечення наземного транспорту, безоплатне надання піску військовій частині не є операцією постачання (п. 32-1 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ). І компенсуючі ПЗ з ПДВ за п. 198.5 ПКУ не нараховують.
Тобто операцію безоплатного надання піску військовій частині взагалі не відображають у податковому обліку ПДВ. ПН на таку операцію не складають.
Щоправда, для уникнення непорозумінь із податковою службою у листі, яким військова частина просить надати пісок, доречно написати, що пісок потрібен: «…для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави...». Тобто треба повторити формулювання, яке містить п. 32-1 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ.
Рентна плата за користування надрами для видобування корисних копалин
Пісок — це корисна копалина місцевого значення. При видобуванні піску сплачують рентну плату за користування надрами для видобування корисних копалин. І в разі безоплатного надання видобутої корисної копалини (піску) військовій частині у ПКУ якихось пільг зі сплати рентної плати не встановлено.
Бухгалтерський облік
Вартість безоплатно наданого піску списують на субрахунок 949.
Податок на прибуток
Вартість безоплатно наданого піску зменшує фінрезультат до оподаткування (Д-т 791 К‑т 949), який є основою для визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток (див. пп. 134.1.1 ПКУ).
Водночас податкова різниця за пп. 140.5.9 ПКУ не застосовується щодо товарів, які добровільно передані, серед іншого, військовим частинам: «…для потреб забезпечення оборони держави…».
Тож доречно, щоб у листі, яким військова частина прохала підприємство надати допомогу, згадувалося таке формулювання.
Щодо документів, якими оформляють передачу допомоги
У наведеній ситуації, на наш погляд, достатньо мати листа від військової частини, в якому військова частина просить надати благодійну допомогу, та первинні документи про передачу піску: накладну, акт приймання-передачі тощо. Лист виконує функції договору, а накладна, акт свідчать про фактичну передачу піску.
Але, наприклад, ДПС у Житомирській області називає додатковий документ — наказ керівника підприємства про погодження надати благодійну допомогу, в якому, на її думку, слід зазначити:
— мету надання допомоги;
— вид допомоги, її розмір;
— реквізити отримувача допомоги;
— осіб, відповідальних за передання допомоги.
На наш погляд, наказ не є обов’язковим. Якщо підприємство отримало листа й надало допомогу, оформивши первинним документом (накладною, актом), у якому є дозвіл керівника на надання такої допомоги, це означає, що воно погодилося надати допомогу. Тому окремого наказу про погодження не потрібно.
У будь-якому разі це рекомендація податкової служби, а не обов’язковий для виконання нормативний документ. Але для уникнення непорозумінь з податковими органами підприємство може перестрахуватися і скласти ще й наказ.