Чи є фізособа контролюючою особою?
Контролюючою особою є фізособа або юрособа — резиденти України, що є прямими або опосередкованими власниками (контролерами) контрольованої іноземної компанії (КІК) (пп. 39‑2.1.2 ПКУ). Зокрема, іноземна компанія визнається КІК, якщо фізособа — резидент України або юрособа — резидент України:
а) володіє часткою в іноземній юрособі у розмірі більше ніж 50%;
б) володіє часткою в іноземній юрособі у розмірі більше ніж 10% (для 2022 та 2023 років згідно з п. 54 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ — 25%), за умови що декілька фізосіб — резидентів України та/або юросіб — резидентів України володіють частками в іноземній юрособі, розмір яких у сукупності становить 50 і більше відсотків, або
в) окремо чи разом з іншими резидентами України — пов’язаними особами здійснює фактичний контроль над іноземною юрособою.
Позаяк частка фізособи спершу була 25%, а в 2023 р. збільшилася до 37,2%, а інші резиденти володіють часткою понад 50%, то така фізособа є контролюючою особою. Це означає, що така особа має подавати у загальному порядку звіт про КІК.
Чи подавати Повідомлення про набуття частки в 2017 році?
Дивимося запитання в ЗІР (103.29): «Чи подають ФО — резиденти повідомлення про набуття участі у контрольованих іноземних компаніях (КІК), якщо набуття частки відбулося до 31.12.2021?».
ДПС відповідає, що підстав для подання Повідомлення КІК не виникає, бо Повідомлення подають до контролюючого органу фізособи — резиденти України за фактами такого набуття або відчуження, що відбулися починаючи з 01.01.2022.
Такого висновку ДПС доходить на підставі того, що Закон від 16.01.2020 №466-ІХ, яким ПКУ доповнено ст. 39-2, набрав чинності з 01.01.2022.
Тож в описаній ситуації фізособа не подає Повідомлення про набуття частки в 2017 році.
Чи подавати Повідомлення в 2023 році?
Випадки, в яких слід подавати Повідомлення, наведені у пп. 39-2.5.5 ПКУ. Наприклад, контролююча особа зобов’язана повідомляти контролюючий орган про кожне безпосереднє або опосередковане набуття частки в іноземній юрособі або початок здійснення фактичного контролю над іноземною юрособою, що спричинює визнання такої фізичної (юридичної) особи контролюючою особою відповідно до вимог цієї статті.
Тобто, за буквального розуміння цієї норми, Повідомлення подають лише під час первісного набуття частки, внаслідок чого резидент стає контролюючою особою.
Але податкова служба має іншу думку з цього питання.
Наприклад, читаємо запитання в ЗІР (підкатегорія 103.29): «Чи потрібно ФО — резиденту — контролюючій особі подавати до контролюючого органу нове повідомлення про набуття участі у контрольованих іноземних компаніях (КІК), якщо вона вже здійснює фактичний контроль, але збільшує розмір частки в активах іноземної ЮО?».
ДПС відповідає, що так, повинна повідомляти про збільшення розміру частки.
Щоправда, на обґрунтування такої думки ДПС наводить лише процитовану нами норму пп. 39‑2.5.5 ПКУ. А там не сказано про необхідність подання Повідомлення у разі збільшення частки.
Але ж позаяк така думка є, для уникнення непорозумінь з податковою службою рекомендуємо Повідомлення все-таки подавати.
Що буде за неподання Повідомлення?
Повідомлення надсилають до контролюючого органу протягом 60 днів з дня набуття (початку здійснення фактичного контролю) або відчуження (припинення фактичного контролю) (див. пп. 39-2.5.5 ПКУ). Але штрафу за несвоєчасне подання Повідомлення немає.
Так само відповідає ДПС на запитання в ЗІР (підкатегорія 102.22): «Які штрафні санкції застосовуються за неподання або несвоєчасне подання Звіту про контрольовані іноземні компанії та неповідомлення про набуття частки в іноземній ЮО, утворенні без статусу ЮО, або про початок здійснення фактичного контролю за іноземною ЮО, або про відчуження частки в іноземній ЮО, або про припинення здійснення фактичного контролю над іноземною ЮО?».
Тому, якщо контролююча особа не подала Повідомлення вчасно, вона може це зробити пізніше, коли виявила таку помилку.
А от за неподання Повідомлення буде майже мільйонний штраф — 908 400 гривень.