Воєнний стан — форс-мажор
Загалом на території України тривають форс-мажорні обставини, і це підтверджено листом ТППУ від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1 (див. «ДК» №12/2022).
Цим листом ТППУ засвідчила форс-мажорні обставини — військову агресію рф проти України, що стало підставою запровадження воєнного стану на всій території України. Ці обставини діють з 24 лютого 2022 року до їх офіційного закінчення, є надзвичайними, невідворотними й об’єктивними для госпсуб’єктів та/або фізосіб за договором, окремим податковим та/або іншим зобов’язанням/обов’язком, виконання яких/-го настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання відповідно яких/-го унеможливилося у встановлений термін унаслідок настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).
Які обставини є форс-мажором?
Перелік форс-мажорних обставин наведено у ст. 14 Закону про ТПП та у п. 3.1 Регламенту №44(5).
При цьому форс-мажорними можуть бути визнані ті обставини, які не зазначені у вищезгаданому переліку, проте відповідають критеріям форс-мажорних згідно з положеннями п. 6.9 цього Регламенту, не суперечать законодавству України й узгоджені сторонами у договорі, контракті, угоді як такі, що звільняють їх від цивільно-правової відповідальності.
Зокрема, з метою отримання сертифіката ТПП про форс-мажорні обставини заявник подає документи, які мають свідчити про:
— надзвичайність таких обставин (мають винятковий характер і перебувають за межами впливу сторін);
— непередбачуваність обставин (їх настання або наслідки неможливо було передбачити, зокрема, на момент укладення відповідного договору, перед терміном настання зобов’язання або до настання відповідного обов’язку);
— невідворотність (непереборність) обставин (неминучість події/подій та/або її/їх наслідків);
— причинно-наслідковий зв’язок між обставиною/подією і неможливістю виконання заявником своїх конкретних зобов’язань (за договором, контрактом, угодою, законом, нормативним актом, актом органів місцевого самоврядування тощо).
Повертаючись до ситуації з вимиканням світла, серед документів, які слід буде подати до ТППУ чи регіональних ТПП, окрім договору про визнання електронних документів, доведеться подавати й документи, які підтверджують саме наявність такої непередбачуваної та невідворотної обставини, як вимикання світла.
І тут може виникнути найбільша проблема: лист/довідка, яка буде надана енергетиками, вказуватиме саме на вимикання світла за графіком, який оприлюднено у відповідних джерелах. При цьому ми не виключаємо й підтвердження про спонтанні вимикання поза графіком, що також може бути зазначено у листі/довідці.
Хоча відсутність можливості подати звітність чи надіслати інші документи через відповідні бухсервіси чи бухпрограми пов’язана з відсутністю Інтернету (відсутність світла у провайдера, інші проблеми).
Отже, однозначно стверджувати: якщо підприємство не встигло подати звітність через відсутність світла, то це має бути визнано форс-мажором, — наразі ми би не стали. Саме тому, що ситуації є різні та ми лише сподіваємося, що сертифікат від ТПП податківці братимуть до уваги. І порада платникам податків: перш ніж звертатися до ТПП із документами, варто зв’язатися з ними по телефону та отримати консультацію щодо вашої конкретної ситуації з вимиканням світла, що призвело до невиконання податкового обов’язку. Аби переконатися, що ви власний сертифікат отримаєте і в ньому буде зазначено саме те, що ви бажаєте.
Не варто забувати, що для подання податкової звітності чи реєстрації ПН/РК в ЄРПН все ж таки надається певний час, а не один день чи два. Тому те, що світла або Інтернету не було в останні дні періоду виконання податкових обов’язків, не доводить, що платник податків узагалі не мав можливості їх виконати. Тож не відкладайте справи на останній день. Якщо ж вимикання будуть тривалими, ми не виключаємо, що доведеться надавати докази вимикань за певний період часу.
Але якщо ви зберете всі необхідні довідки/листи, які вкажуть на вимикання не згідно з графіком (особливо коли йдеться про адресу офісу або робочого місця за адресою проживання працівника, що також важливо у разі запиту інформації щодо вимикання світла), то такі документи можуть стати у пригоді й у спілкуванні з податковими органами.
Як використати зібрані документи у спілкуванні з податківцями?
Нагадаємо, що вимикання електроенергії є невідворотною та непередбачуваною обставиною (непереборної сили) як для платника податків, так і для контролюючого органу.
При цьому відповідно до приписів пп. 112.8.9 ПКУ платники податків звільняються від фінансової відповідальності за неподання податкової звітності в граничні терміни, що спричинено вимиканням електроенергії у зв’язку з ракетними ударами держави-агресора. І, на нашу думку, платники податків цілком можуть скористатися наведеним вище листом ТППУ та листами/довідками від енергетиків.
Але щодо цього варто почути позицію ДПС. Адже у разі виникнення спору та звернення до суду остання неодмінно згадає про обов’язковість наявності сертифіката про дію форс-мажору на виконання вимог п. 14-1 Закону про ТПП.
А враховуючи вимикання світла по всій території України та кількість платників податків, які не змогли виконати податкових обов’язків, кількість сертифікатів може перевищити всі очікування за обсягом…
Є ще один варіант: якщо не вийшло подати звітність, або зареєструвати ПН/РК, або сплатити вчасно податки, слід згадати про мораторій на штрафи за невиконання податкових обов’язків (пп. 69.1 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ).
Після викладення пп. 69.1 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ у новій редакції Законом №2836 у ньому наведено цілий перелік випадків, коли платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов’язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне їх виконання.
Перелік документів на підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків податкових обов’язків наведено у Порядку №225, і сертифікатом ТПП він не обмежується.
Але нагадаємо, що, навіть попри беззаперечні докази неможливості виконання податкового обов’язку через вимикання електроенергії, зазначені дії платника податків позбавляють від штрафів, проте не від обов’язку скласти та подати звітність, зареєструвати ПН/РК тощо!
На нашу думку, втрутитись у цю ситуацію мають саме ДПС та Мінфін. Адже перш ніж бігти за сертифікатом та збирати цілу купу документів, варто спробувати вирішити цю проблему на рівні ДПС. Позаяк наразі невідомо, скільки часу триватимуть такі вимикання. Та навіть якщо буде встановлено графік, все ж таки стверджувати, що його буде дотримано через триваючі активні бойові дії та масові ракетні удари, ніхто не візьметься. І ця проблема може набути загальнодержавного масштабу.
Нормативна база
- Закон про ТПП — Закон України від 02.12.1997 №671/97-ВР «Про торгово-промислові палати в Україні».
- Порядок №225 — Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, затверджений наказом Мінфіну від 29.07.2022 №225.
- Регламент №44(5) — Регламент засвідчення ТПП України та регіональними ТПП форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затверджений рішенням Президії ТППУ від 18.12.2014 №44(5).