Оновлено трудові гарантії мобілізованим працівникам
! Працівникам і працедавцям
У зв’язку з офіційним опублікуванням у газеті «Голос України» 26.01.2023 наступного дня набрав чинності Закон «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей несення військової служби в умовах воєнного стану чи в бойовій обстановці».
Зокрема, Кодекс законів про працю доповнено положенням, яким визначено, що гарантії, передбачені ч. 2 і 3 ст. 119 Кодексу, не поширюються на осіб, які визнані винними у вчиненні кримінальних правопорушень проти встановленого порядку несення військової служби (військових кримінальних правопорушень) під час особливого періоду і вирок стосовно яких набрав законної сили. Йдеться, зокрема, про збереження місця роботи і посади.
Також Закон посилює кримінальну відповідальність військовослужбовців, зокрема за самовільне залишення військової частини, місця служби чи поля бою, дезертирство, непокору і невиконання бойових наказів.
Нагадаємо, Закон був розкритикований правозахисними організаціями як такий, що веде до порушення права на справедливий суд і до дискримінації військовослужбовців, а петиція за його ветування набрала 25 тисяч голосів протягом доби. Натомість на користь цього Закону висловилося військове командування.
Закон України від 13.12.2022 №2839-IX чинний з 27.01.2023
Нові форми податкової накладної та звітності з ПДВ
! Платникам ПДВ
Мінфін виклав у новій редакції форми:
— податкової декларації з податку на додану вартість,
— спрощеної податкової декларації з податку на додану вартість,
Змінами до Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Мінфіну від 31.12.2015 №1307, додано новий тип причин при складанні ПН, особливості заповнення яких викладені в п. 10 — 15 цього Порядку, — 21 «Складена на постачання послуг отримувачу (покупцю) нерезиденту, місце постачання яких розташоване на митній території України». Крім того, уточнено, що у разі складання податкової накладної за операціями з постачання послуг отримувачу (покупцю)-нерезиденту, місце постачання яких розташоване на митній території України, у графі «Отримувач (покупець)» зазначають найменування (П. І. Б.) нерезидента та через кому країну, в якій зареєстрований покупець (нерезидент), у рядку «Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)» проставляється умовний ІПН «500000000000», рядок «Податковий номер платника податку або серія (за наявності) та номер паспорта» не заповнюється.
Змінами до Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Мінфіну від 28.01.2016 №21, зокрема, уточнено, що додаток Д5 додається до декларації у разі здійснення:
підприємствами та організаціями, які засновані громадськими організаціями осіб з інвалідністю, операцій з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування ПДВ;
платниками податку, які одночасно відповідають критеріям, визначеним пунктом 68 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, операцій із ввезення на митну територію України у митному режимі імпорту обладнання та комплектуючих виключно для використання у власній виробничій діяльності та/або операцій з постачання товарів власного виробництва, що звільнені від оподаткування ПДВ.
Подання додатка Д5 є обов’язковим для платників податку, які заповнюють рядок 5, підприємств (організацій) осіб з інвалідністю та платників податків, які одночасно відповідають критеріям, визначеним пунктом 68 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ
Змінами до Порядку заповнення і подання спрощеної податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Мінфіну від 21.10.2021 №555, уточнено порядок заповнення розділу I «Розрахунок податкових зобов’язань за звітний (податковий) період» декларації та розділу I «Розрахунок уточнених податкових зобов’язань у зв’язку з виправленням самостійно виявлених помилок» уточнюючого розрахунку.
Наказ Мінфіну від 28.12.2022 №463
набере чинності з 1 числа місяця, що настає за другим місяцем його офіційного опублікування,
станом на 01.02.2023 офіційно не опублікований
НП(С)БО 14 «Оренда» викладено в новій редакції
! Бухгалтерам
Міністерство фінансів виклало в новій редакції НП(С)БО 14 «Оренда», а також внесло пов’язану з цим зміну до НП(С)БО 8 «Нематеріальні активи».
Докладніше див. №6/2023.
Наказ Мінфіну від 28.12.2022 №468
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 01.02.2023 офіційно не опублікований
Оновлено форми заяв на застосування праці іноземців
! Працедавцям
Кабмін затвердив:
технічний опис бланка дозволу на застосування праці іноземців та осіб без громадянства в Україні;
зразок бланка дозволу на застосування праці іноземців та осіб без громадянства в Україні;
форму заяви про отримання роботодавцем дозволу на застосування праці іноземців та осіб без громадянства в Україні;
форму заяви про внесення змін до дозволу на застосування праці іноземців та осіб без громадянства в Україні;
форму заяви про продовження строку дії дозволу на застосування праці іноземців та осіб без громадянства в Україні.
Докладніше див. №6/2023.
Постанова КМУ від 24.01.2023 №68 чинна з 28.01.2023
Нові умови використання засобів електронної ідентифікації в електронному урядуванні
! Надавачам електронних довірчих послуг
Міністерство цифрової трансформації України затвердило Вимоги до засобів електронної ідентифікації, рівнів довіри до засобів електронної ідентифікації для їх використання у сфері електронного урядування.
Ці Вимоги встановлюють організаційні, методологічні, технічні та технологічні умови використання засобів електронної ідентифікації у сфері електронного урядування залежно від рівнів довіри до засобів електронної ідентифікації.
Затверджені Вимоги обов’язкові для виконання постачальниками послуг з електронної ідентифікації, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності, діяльність яких пов’язана з розробленням, виробництвом, сертифікаційними випробуваннями, експертними дослідженнями та експлуатацією засобів електронної ідентифікації, що видаються фізичним, юридичним особам або представникам юросіб та використовуються для автентифікації у сфері електронного урядування.
Водночас втрачає чинність Наказ Державного агентства з питань електронного урядування України від 27.11.2018 №86 «Про встановлення Вимог до засобів електронної ідентифікації, рівнів довіри до засобів електронної ідентифікації для їх використання у сфері електронного урядування».
Наказ Мінцифри від 05.12.2022 №130
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 01.02.2023 офіційно не опублікований
Порядок здійснення заходів сприяння зайнятості ВПО удосконалено
! Працедавцям, ВПО
Кабмін вніс зміни до Порядку здійснення заходів сприяння зайнятості, повернення коштів, спрямованих на фінансування таких заходів, у разі порушення гарантій зайнятості для внутрішньо переміщених осіб, затвердженого постановою КМУ від 08.09.2015 №696.
Згідно зі змінами, зокрема, компенсація витрат роботодавця на оплату праці виплачується в розмірі фактичних витрат на оплату праці осіб, прийнятих за направленням центрів зайнятості, але не вище двох розмірів мінімальної заробітної плати, установленої законом, або обчисленої з неї відповідної суми в разі, коли особа працювала неповний місяць (було — не вище середнього розміру заробітної плати штатного працівника, що склався у відповідному регіоні за минулий місяць, або обчисленої з неї відповідної суми в разі, коли особа працювала неповний місяць).
Також Порядок доповнено положенням, згідно з яким у разі, якщо на місце звільненого працівника працевлаштовано зареєстрованого безробітного з числа внутрішньо переміщених осіб, виплата компенсації продовжується до закінчення встановленого строку збереження гарантій зайнятості з урахуванням положень абз. 7 п. 3 Порядку.
Окремі зміни, зокрема щодо доповнення Порядку вищезазначеним положенням, чинні з 29.01.2023.
Постанова КМУ від 24.01.2023 №67 чинна з 27.01.2023
Оновлено процедуру надання дозволу на викиди в атмосферне повітря
! Забруднювачам
Кабмін виклав у новій редакції Порядок проведення та оплати робіт, пов’язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців, які отримали такі дозволи, затверджений постановою КМУ від 13.03.2002 №302. Нова назва документа — Порядок проведення робіт, пов’язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку суб’єктів господарювання, які отримали такі дозволи.
Цей Порядок встановлює єдиний механізм проведення робіт, пов’язаних з видачею, відмовою у видачі, анулюванням, переоформленням, зупиненням і поновленням дії дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, та обліку суб’єктів господарювання, які отримали такі дозволи.
Видача дозволу на викиди здійснюється відповідно до Закону «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» з урахуванням особливостей, визначених Законом «Про охорону атмосферного повітря», в паперовій або електронній формі.
СГ отримує дозвіл на викиди до початку експлуатації об’єкта, у тому числі до проведення пусконалагоджувальних робіт.
Дозвіл на викиди видається СГ після отримання висновку з оцінки впливу на довкілля, в якому визначено допустимість провадження планованої діяльності, яка відповідно до Закону «Про оцінку впливу на довкілля» підлягає оцінці впливу на довкілля та визначає екологічні умови її провадження.
Дозвіл на викиди СГ видається дозвільним органом або через ЦНАП (у разі коли така послуга надається через ЦНАП) за наявності висновку щодо можливості видачі дозволу на викиди Держпродспоживслужби, виданого СГ, об’єкт якого належить до першої групи, та СГ, об’єкт якого розташований на території зони відчуження, зони безумовного (обов’язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, або її територіального органу, виданого СГ, об’єкт якого належить до другої та третьої групи.
Постанова КМУ від 24.01.2023 №63 чинна з 27.01.2023
Автобусні перевізники можуть виконувати рейси у прифронтові райони
! Автобусним перевізникам
Кабмін вніс зміни до Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затверджених постановою КМУ від 18.02.1997 №176.
Відповідно до змін, якщо маршрут перетинає лінію фронту, власник автобуса має право скоротити його до останнього підконтрольного населеного пункту. Раніше для цього потрібно було проводити нові конкурси.
Ці нововведення стосуються тільки тих маршрутів, які частково проходять тимчасово окупованими територіями і які насправді не виконувалися, і діятимуть тільки на період воєнного стану.
Постанова КМУ від 27.01.2023 №73 чинна з 31.01.2023
Судові повістки, повідомлення і виклики можуть надсилати в електронній формі
! Учасникам судового процесу
Державна судова адміністрація затвердила Порядок надсилання судових повісток, повідомлень і викликів учасникам судового процесу в електронній формі.
Надсилання учасникам судового процесу судових повісток, повідомлень і викликів в електронній формі здійснюється шляхом направлення в месенджері за допомогою програмного додатка або SMS-повідомлення за допомогою автоматизованої системи документообігу суду. Судові повістки, повідомлення і виклики в електронній формі надсилаються учаснику судового процесу за наявності відповідної заяви та технічної можливості.
Водночас втратили чинність накази ДСА, що стосувалися проєкту щодо надсилання судами SMS-повідомлень учасникам судового процесу (кримінального провадження) у місцевих та апеляційних загальних судах.
Наказ ДСА від 23.01.2023 №28 чинний з 23.01.2023
Акт аудиту пожежної та техногенної безпеки — типова форма
! СГ
Міністерство внутрішніх справ затвердило Типову форму акта, складеного за результатами проведення аудиту пожежної та техногенної безпеки.
Проведення такого аудиту вимагає Кодекс цивільного захисту, відповідно до статті ст. 46-1 якого аудит пожежної та техногенної безпеки — це аналіз стану діяльності суб’єкта господарювання або іншої юрособи, що проводиться за його заявою, з метою виявлення, запобігання та усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки. Проведення аудиту пожежної та техногенної безпеки не тягне за собою застосування санкцій та/або інших заходів реагування.
Аудит пожежної та техногенної безпеки проводиться не пізніше 45 днів після отримання відповідного звернення суб’єкта господарювання або іншої юрособи. Строк проведення аудиту не може перевищувати 10 робочих днів.
Акт, складений за результатами проведення аудиту пожежної та техногенної безпеки, є дійсним протягом 3 місяців з дня його складення.
Наказ МВС від 22.12.2022 №838
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 01.02.2023 офіційно не опублікований
Зміни в положенні про розкриття інформації керуючих активами НПФ
! Компаніям з управління активами НПФ
НКЦПФР внесла зміни до Положення про порядок складання та розкриття інформації компаніями з управління активами та особами, що здійснюють управління активами недержавних пенсійних фондів, та подання відповідних документів до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, затвердженого рішенням НКЦПФР від 02.10.2012 №1343.
Зокрема, уточнено, що інформація, що підлягає розкриттю, складається виключно з:
довідки про вартість чистих активів;
річної фінзвітності ІСІ, яка має бути складена відповідно до Закону про бухоблік та відповідати МСФЗ;
копії аудиторського звіту щодо річної фінансової звітності ІСІ, складеного відповідно до Закону «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність», міжнародних стандартів аудиту та з урахуванням вимог, встановлених нормативно-правовими актами НКЦПФР, у візуальній формі, що дає змогу сприймати зміст інформації людиною і відтворювати інформацію на папері для необмеженого завантаження, копіювання у формі, що дає змогу сприймати зміст інформації у машиночитальному форматі.
Тим часом до цього рішення внесено деякі зміни рішенням НКЦПФР від 20.01.2023 №67.
Рішення НКЦПФР від 04.01.2023 №1
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 01.02.2023 офіційно не опубліковане
Вимоги до матеріалів з регенерованої целюлози у харчовій промисловості
! Харчовикам
Міністерство охорони здоров’я затвердило Вимоги до матеріалів і предметів, виготовлених з плівки з регенерованої целюлози, призначених для контакту з харчовими продуктами.
Ці Вимоги застосовуються до плівки з регенерованої целюлози, яка призначена для контакту з харчовими продуктами або яка вступає в такий контакт і:
є готовим продуктом сама по собі;
утворює частину готового продукту, що містить інші матеріали.
Вимоги не поширюються на синтетичні оболонки з регенерованої целюлози.
Наказ вводиться в дію з дня набрання чинності Законом «Про матеріали і предмети, призначені для контакту з харчовими продуктами», а саме з 19.11.2025.
Тим часом до цього наказу внесено деякі зміни наказом МОЗ від 19.01.2023 №103.
Наказ МОЗ від 29.12.2022 №2374
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 01.02.2023 офіційно не опублікований