• Посилання скопійовано

Покупець — підприємство, а платник та вантажоодержувач — відокремлений підрозділ: що в обліку?

Підприємство уклало договір із держпідприємством. За договором покупцем товару є держпідприємство, а платником та вантажоодержувачем — відокремлений підрозділ такого підприємства. ПН виписано на державне підприємство. Як правильно відображати у бухобліку оплати від відокремленого підрозділу? Як провести взаємозалік? Що з оборотами за субрахунками 6431, 6432?

Отже, запитання в ЗІР (підкатегорія 101.16): «Який порядок складання податкової накладної при поставці товарів/послуг покупцю, якщо договором передбачена оплата за такі товари/послуги від третьої особи?».

ДПС відповідає: незалежно від того, що за умовами договору виконання обов’язку щодо оплати за товари/послуги покладено на іншу особу, податкова накладна складається на покупця (отримувача) товарів/послуг.

Таким чином, у зазначеній ситуації ПН цілком правомірно виписано на головне підприємство.

Схожим чином господарські операції відображають і в бухгалтерському обліку підприємства.

У разі відвантаження (продажу) товару дебіторську заборгованість відображають за головним підприємством, а не відокремленим підрозділом, навіть якщо вантажоодержувачем є відокремлений підрозділ:

Д-т 361 (головне підприємство) К-т 70 — визнання доходу від відвантаженого товару.

У разі отримання оплати від відокремленого підрозділу закривається дебіторська заборгованість, яка відображена за головним підприємством:

Д-т 311 К-т 361(головне підприємство).

Це пояснюється тим, що відокремлений підрозділ за договором є платником за головне підприємство. Якщо платник за головне підприємство, то отриманою оплатою має закриватися заборгованість головного підприємства, а не формуватися окрема заборгованість відокремленого підприємства.

Якщо підприємство при відображенні ПЗ з ПДВ використовувало субрахунки 6431, 6432, то в аналітиці до цих субрахунків також має зазначатися головне підприємство, а не відокремлений підрозділ.

Таким чином, в обліку підприємства-продавця не може виникати заборгованість відокремленого підрозділу.

Але якщо з якихось причин підприємство-продавець відобразило в обліку окремо заборгованість головного підприємства і відокремленого підрозділу, їх можна зарахувати одна з одною на підставі бухгалтерської довідки.

Наприклад, якщо заборгованість за відвантаженими товарами головного підприємства відображають за дебетом субрахунку 361, а отриману оплату від відокремленого підрозділу — за кредитом субрахунку 681, то на підставі бухгалтерської довідки роблять зарахування проведенням:

Д-т 681 К-т 361.

Схоже проведення роблять і за наявності заборгованостей за іншими субрахунками, наприклад 6431, 6432.

Автор: Олександр Золотухін

До змісту номеру