• Посилання скопійовано

Як поскаржитися на ненадання ПН

В які строки подається скарга? В якій формі це треба робити? Що чекає на постачальників товарів після подання скарги? Далі відповідаємо на ці та інші запитання.

Коли подається скарга?

У разі допущення продавцем товарів/послуг помилок при зазначенні обов’язкових реквізитів ПН та/або порушення продавцем/покупцем граничних термінів реєстрації в ЄРПН (крім заблокованих ПН) податкової накладної та/або розрахунку коригування покупець/продавець таких товарів/послуг має право додати до декларації за звітний місяць заяву зі скаргою на такого продавця/покупця (п. 201.10 ПКУ).

Нагадаємо перелік обов’язкових реквізитів ПН.

Згідно з п. 201.1 ПКУ у податковій накладній в окремих рядках зазначають такі обов’язкові реквізити:

а) порядковий номер податкової накладної;

б) дату складання податкової накладної;

в) повну або скорочену назву, зазначену в статутних документах юрособи, або прізвище, ім’я та по батькові фізособи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, — продавця товарів/послуг;

г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства — платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку, додатково зазначають числовий номер такої філії (структурного підрозділу);

д) повну або скорочену назву, зазначену в статутних документах юрособи, або прізвище, ім’я та по батькові фізособи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, — покупця (отримувача) товарів/послуг;

е) опис (номенклатуру) товарів/послуг та їх кількість, обсяг;

є) ціну постачання без урахування податку;

ж) ставку податку та відповідну суму податку в цифровому значенні;

з) загальну суму коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку;

і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг — код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг не повністю, але не менше ніж чотири перші цифри відповідного коду;

й) індивідуальний податковий номер.

Також згадаймо, які строки реєстрації діють наразі.

З 8 лютого діють тимчасові строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування. Вони становлять:

— для податкових накладних/розрахунків коригування, складених з 1 до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, — до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

— для податкових накладних/розрахунків коригування, складених з 16 до останнього календарного дня (включно) календарного місяця, — до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Про це ми написали в статті «Зміни в реєстрації ПН/РК за Законом №2876» у «ДК» №5/2023.

Але ще є окреме правило для реєстрації ПН постачальника, який через війну не має можливості виконати свій обов’язок та повідомив про це ДПС.

Так от, у разі відсутності у платника податку можливості своєчасно зареєструвати ПН/РК за операціями з постачання товарів/послуг, здійсненими у період починаючи з лютого 2022 року, таку реєстрацію слід здійснити протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення такої можливості, або протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні. Тож цей момент так само треба враховувати, якщо вирішено поскаржитися на постачальника.

Чи можна виправити помилку у додатку 7?

...п. 20 розд. ІІІ Порядку №21 визначено, що після подання декларації за звітний (податковий) період платник податку має право до закінчення граничного терміну подання декларації за такий самий період подати нову декларацію з виправленими показниками.

Отже, помилку у додатку 7 можливо виправити, лише якщо її виявлено до закінчення граничного терміну подання декларації. При цьому платник податку має право подати нову декларацію з відміткою «Звітна нова» та виправленим додатком 7 з відміткою «Звітний новий».

Підкатегорія 101.25 ЗІР

Який строк для подання скарги?

Таке право зберігається протягом 365 календарних днів, наступних за граничним терміном подання податкової декларації за звітний період, у якому не надано податкову накладну або допущено помилки під час зазначення обов’язкових реквізитів податкової накладної та/або порушено граничні терміни реєстрації в ЄРПН. Але при цьому слід розуміти, що подати скаргу можна тільки на тих платників ПДВ, які можуть під час війни реєструвати ПН.

Проте самої заяви недостатньо! До неї додають копії документів, що засвідчують факт сплати податку у зв’язку з придбанням таких товарів/послуг, або копії первинних документів, що підтверджують факт отримання таких товарів/послуг.

Які наслідки для контрагентів у разі подання скарги?

Протягом 90 календарних днів з дня надходження заяви зі скаргою з урахуванням вимог, установлених пп. 78.1.9 ПКУ, контролюючий орган зобов’язаний провести документальну перевірку зазначеного продавця, аби з’ясувати достовірність і повноту нарахування ним зобов’язань з податку за такою операцією.

У якій формі подавати заяву?

У разі допущення продавцем товарів/послуг поми-лок при зазначенні обов’яз-кових реквізитів податкової накладної, передбачених п. 201.1 ПКУ, та/або порушення продавцем/покупцем граничних термінів реєстрації в ЄРПН податкової накладної та/або розрахунку коригування покупець/продавець таких товарів/послуг має право додати до декларації за звітний податковий період Заяву за формою згідно з (Д7) (додаток 7) (п. 16 розд. ІІІ Порядку №21).

Виходячи з форми додатка 7 до декларації у відповідних його графах покупець проставляє показники, які підтверджуються первинними документами, а також описує порушення продавця.

Зокрема, у разі відмови скласти ПН або РК зазначають номер і дату первинного документа, що засвідчує факт сплати ПДВ у зв’язку з придбанням товарів/послуг або факт отримання/повернення таких товарів/послуг. За відсутності у платника податку даних щодо номера податкової накладної / розрахунку коригування (у разі відмови у їх наданні та відмови у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних) графу 6 не заповнюють.

При цьому подання додатка 7 до декларації не є підставою для формування податкового кредиту покупцем товарів/послуг.

Як подати копії документів?

Копії документів подають до ДПС за місцем обліку платника податків у строки, передбачені для подання декларації.

Копії документів, що їх додають до Заяви на вибір платника ПДВ, подають у термін, визначений для подання декларації з ПДВ, до якої подано Заяву, особисто або уповноваженою на це особою, або надсилають поштою чи за допомогою меню «Листування з ДПС» Е-кабінету.

Обираючи подання документів через Е-кабінет, слід пам’ятати, що їх треба подавати у форматі pdf (обмеження розміру — 5 МБ), із супровідним листом.

У листі зазначають звітний період декларації з ПДВ, до якої подано Заяву, реєстраційний номер та дату подання такої декларації з ПДВ.

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 №2755-VI.
  • Порядок №21 — Порядок заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затверджений наказом Мінфіну від 28.01.2016 №21.

Автор: Русанова Ганна

До змісту номеру