• Посилання скопійовано

Карантинний мораторій і податкові перевірки

ВС вважає*, що згідно з Постановою №89 акт перевірки не є доказом. Підставою став скасований, на думку податківців, мораторій на перевірки. Тож судам першої інстанції не треба перевіряти зазначені в акті госпоперації та вимагати у платника первинні документи.

Нагадаємо, що 05.07.2022 р. Шостий апеляційний адміністративний суд постановою у справі №640/18314/21 скасував Постанову КМУ від 03.02.2021 р. №89 «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок» (далі — Постанова № 89). Ми писали про це у статті «Що з мораторієм на перевірки?» в «ДК» №31/2022.

* Постанова ВС від 01.09.2022 р. у справі №640/16093/21.

Але тоді був сумнів, що суди враховуватимуть факт незаконності її прийняття як підставу для визнання перевірки незаконною та скасовувати податкові повідомлення-рішення.

Це важливо!

У цій статті ми говоримо про перевірки, які були зупинені з 18 березня 2020 року та розпочаті з лютого 2021 року з посиланням на їх призначення/відновлення за Постановою №89. Тобто про «карантинні» перевірки.

Навіть тоді далеко не всі підприємства відмовляли у допуску перевіряльників до перевірки: аргументи податкової деяким здавалися прийнятними.

Але суди у коментованій нами справі пішли саме цим шляхом та остаточно розвіяли всі наші сумніви.

Відновлення перевірки органом ДПС

Так, відповідно до наказу ДПС від 06.12.2019 р. №607 проведено планову документальну виїзну перевірку ТОВ з метою здійснення контролю за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування і сплати податків та зборів, дотриманням валютного та іншого законодавства за період діяльності з 01.10.2016 р. до 30.09.2019 р. та з метою контролю за правильністю нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2011 р. до 30.09.2019 р.

Перевірка розпочалася 17.12.2019 р. і заявлена тривалістю 30 робочих днів. Термін проведення перевірки був подовжений з 03.02.2020 р. на 15 робочих днів на підставі наказу Офісу великих платників податків ДПС від 31.01.2020 р. №133.

Наказом про призупинення перевірки від 14.02.2020 р. №221 проведення документальної перевірки позивача було призупинено з 17.02.2020 р. на 30 робочих днів. Надалі документальна виїзна перевірка ТОВ була тимчасово зупинена на період до 31.05.2020 р.

Керуючись положеннями Постанови №89, орган ДПС поновив планову документальну перевірку ТОВ з 10.02.2021 р. до 16.02.2021 р.

Суд першої інстанції зауважив, що чинним податковим законодавством чітко регламентовано підстави, межі та порядок проведення перевірок Державною податковою службою України, а також межі повноважень і спосіб виконання посадовими особами контролюючого органу прав та обов’язків щодо проведення заходу контролю. Постанова №89, на яку послався орган Державної податкової служби України на обґрунтування достатності підстав для відновлення планового податкового заходу, не належить до податкового законодавства України, як це визначено ст. 3 ПКУ. У разі суперечності норм підзаконного акта нормам закону слід застосовувати норми закону, адже він має вищу юридичну силу.

Тож податковий орган не мав визначених податковим законодавством підстав для відновлення в період дії карантину планової документальної виїзної перевірки ТОВ.

ВС: акт перевірки не доказ, наказ незаконний

ВС звернув увагу на те, що на час здійснення касаційного перегляду справи (рішення ВС приймалось у коментованій нами справі 01.09.2022 р.) зазначену Постанову №89 вже було визнано протиправною та скасовано — з 05.07.2022 р. Суди наголосили, що КМУ не наділений повноваженнями щодо відновлення проведення податкових перевірок або скорочення строку дії обмежень, установлених п. 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок, позаяк мораторій встановлено нормативно-правовим актом, який має вищу юридичну силу та зміни до якого вносяться виключно шляхом внесення змін саме до цього Кодексу (ст. 2 ПКУ).

Щодо спору у коментованій нами справі колегія суддів зазначає, що мораторій на проведення податкових перевірок на період карантину прямо закріплений п. 52-2 підрозділу 10 розділу XX ПКУ та зазначена норма в частині обмежень на проведення планових перевірок була чинна, її дія не зупинялася.

ВАЖЛИВО! ВС вважає, що суди попередніх інстанцій обґрунтовано дійшли висновку, що:

1) позаяк проведена перевірка стосовно ТОВ відбулася всупереч законодавчій забороні, такі обставини тягнуть за собою протиправність податкових повідомлень-рішень, прийнятих за наслідками такої перевірки, з огляду на що ВС вказує на відсутність необхідності переходити до перевірки підстав позову щодо наявності порушень податкового та/або іншого законодавства;

2) позовна вимога про визнання протиправними дій органу ДПС щодо проведення та відновлення планової документальної виїзної перевірки ТОВ, які здійснено податковим органом в період дії мораторію на проведення перевірок, підлягає задоволенню, а акт перевірки не може бути підставою для прийняття спірних податкових повідомлень-рішень як доказ, одержаний із порушенням порядку, встановленого законом, у розумінні статті 74 КАСУ.

Які перевірки дозволяла Постанова №89:

— тимчасово зупинені документальні та фактичні перевірки, розпочаті до 18.03.2020 р. та не завершені;

— документальні перевірки, право на проведення яких надається з дотриманням вимог п. 77.4 ПКУ;

— документальні позапланові перевірки з підстав, визначених пп. 78.1.1, 78.1.4 ПКУ, СГ реального сектору економіки, які сформували ПК за рахунок оформлення ризикових операцій з придбання товарів/послуг;

— документальні позапланові перевірки платників податків, за якими отримано податкову інформацію про порушення валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями;

— документальні позапланові перевірки з підстав, визначених пп. 78.1.12, 78.1.14, 78.1.15, 78.1.16 ПКУ.

Висновки

Отже, що варто врахувати тим платникам, які наразі оспорюють у суді чи планують оспорювати результати перевірок, які були проведені/відновлені саме на виконання Постанови №89?

1. У виграшній позиції перебувають ті платники податків, які, крім податкових повідомлень-рішень, оскаржують і дії податкових органів. Їм достатньо просто послатися на коментоване нами рішення ВС як на судову практику. Адже ВС чітко наголосив, що відновлення перевірки є незаконним, бо діяв мораторій відповідно до п. 52‑2 підрозділу 10 розділу XX ПКУ. Постанова №89 є підзаконним нормативним актом і не може бути підставою для призначення/відновлення податкових перевірок.

2. Цих аргументів має бути цілком достатньо, щоб суди не вимагали первинних документів у платників податків та не перевіряли достовірність висновків податкового органу, зазначених в акті перевірки, і не привели до прийняття податкових повідомлень-рішень. Тобто, навіть якщо платник податків звернувся з позовом про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень та дій контролюючого органу, судам достатньо зосередитися лише на підставах проведення/призначення/відновлення податкової перевірки.

3. Якщо суд з’ясує, що податкова перевірка призначена/відновлена саме з підстав Постанови №89, то акт перевірки не є доказом, який отриманий у законний спосіб, та не може бути підставою для прийняття податкових повідомлень-рішень.

Автор: Канарьова Наталія

До змісту номеру