Нагадаємо, що на період воєнного стану до підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ внесено зміни — додано пп. 69.2, який встановлює спеціальні правила щодо проведення податкових перевірок. Про це ми докладно розповіли в статті «Фактичні перевірки повертаються: новації Закону №2120» у «ДК» №13/2022.
Тобто на початку війни за пп. 69.2 підрозділу 10 розділу XX ПКУ (у редакції Закону №2118) податкові перевірки не розпочиналися, а розпочаті було зупинено.
З 17 березня підпункт 69.2 викладено у новій редакції. Податкових перевірок нині немає, крім:
- камеральних перевірок декларацій або уточнювальних розрахунків (у разі їх подання), до яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, показники яких сформовані на підставі податкових накладних та/або розрахунків коригування, складених та зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, та/або митних декларацій, за винятком товарів (продукції), визначених пп. 215.3.1, 215.3.2, 215.3.2-1 та 215.3.3-1 ПКУ;
- фактичних перевірок. Якщо з камеральними перевірками ситуація більш-менш зрозуміла, то щодо фактичних перевірок багато бізнесменів мають запитання.
Увага!
Така камеральна перевірка податкової декларації або уточнювального розрахунку може бути проведена протягом 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, — за днем їх фактичного подання.
І ось законодавці прийняли Закон №2260, який передбачає нові зміни! З його текстом можна ознайомитись у рубриці «Документи для роботи» «ДК» №21/2022.
Цей закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, крім змін у частині камеральних перевірок декларацій та уточнювальних розрахунків (у разі їх подання), до яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, які набирають чинності з 2 червня 2022 року.
Про набрання чинності новим законом ми повідомимо окремо. Та знати про зміни варто вже тепер.
Нові правила щодо податкових перевірок
За новаціями законопроєкту №7360 пп. 69.2 викладено повністю в новій редакції.
Як і досі, на час війни податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті зупиняються, крім:
а) камеральних перевірок;
б) документальних позапланових перевірок, що їх проводять на звернення платника податків та/або з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 ПКУ, та/або документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями;
в) фактичних перевірок.
Отже, фактичні перевірки — залишаються. Камеральні перевірки повертаються вже у повному обсязі (а не лише щодо декларацій для відшкодування ПДВ). Ну і повертаються документальні перевірки — поки що не всі, а з конкретних підстав, проте вже офіційно і постійно.
Нюанси щодо камеральних перевірок для платників ПДВ
Камеральні податкові перевірки податкових декларацій з податку на додану вартість та уточнювальних розрахунків до них за звітні податкові періоди:
- лютий, березень, квітень, травень 2022 р. розпочинаються наступного дня після 20 липня 2022 року та завершуються не пізніше ніж 20 вересня 2022 року;
- червень, липень 2022 року розпочинаються наступного дня після 20 серпня 2022 року та завершуються не пізніше ніж 20 жовтня 2022 року.
Подані уточнювальні розрахунки до податкових декларацій з податку на додану вартість за звітні податкові періоди до лютого 2022 року перевіряються у строк, визначений вище для звітного періоду, на який припадає день подання такого уточнювального розрахунку.
Документальні перевірки — як їх проводитимуть?
Камеральні перевірки проводяться дистанційно, тож їх можна організувати досить безпечно. А як щодо документальних перевірок, адже вони здебільшого передбачають візит до платника податків? Ризики залишаються ті самі, що і стосовно фактичних перевірок, і законотворці це розуміють. Тому до пп. 69.2 внесено застереження.
Документальні позапланові перевірки під час дії воєнного стану проводитимуться за наявності під час проведення перевірок:
- безпечного доступу, допуску до територій, приміщень та іншого майна, що використовуються для провадження господарської діяльності та/або є об’єктами оподаткування, або використовуються для отримання доходів (прибутку), або пов’язані з іншими об’єктами оподаткування такими платниками податків;
- безпечного доступу, допуску до документів, довідок про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, видатки платників податків та іншої інформації, пов’язаної з обчисленням та сплатою податків, зборів, платежів, про дотримання вимог законодавства, здійснення контролю за яким покладено на контролюючі органи, а також фінансової і статистичної звітності у порядку та на підставах, визначених законом;
- проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки.
Документальні позапланові перевірки за зверненням платника податків та/або з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 ПКУ, та/або документальні позапланові перевірки платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником податків валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями, що були розпочаті та не завершені до 24 лютого 2022 року, поновлюються та закінчуються протягом 60 днів з дня, наступного за днем набрання чинності Законом №2260. Про цю дату ми повідомимо окремо!
Такі перевірки поновлюються на невикористаний строк.
Документальні позапланові перевірки, які були розпочаті на звернення платника податків та/або з підстав, визначених підпунктом 78.1.7 статті 78 ПКУ, та/або за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником податків валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями, але не можуть бути завершені у зв’язку з виникненням обставин, наведених у цьому підпункті, можуть бути зупинені до завершення дії таких обставин та/або усунення перешкод щодо їх проведення за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу.
Таке рішення оформляється наказом, копія якого надсилається платникові податків до його електронного кабінету з одночасним надісланням на його електронну адресу (адреси) інформації про вид документа, дату та час надіслання до електронного кабінету.
Зверніть увагу!
Документ, надісланий контролюючим органом до електронного кабінету, вважається врученим платнику податків, якщо він сформований із дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
І таке зупинення перериває перебіг строку проведення перевірки!
Документальні позапланові перевірки, що будуть розпочаті після набрання чинності новим законом, з підстав, визначених підпунктом 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 ПКУ, декларацій або уточнювальних розрахунків (у разі їх подання), до яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, проводяться протягом 60 календарних днів, наступних після закінчення граничного терміну проведення камеральної перевірки відповідної декларації або уточнювального розрахунку.
А як щодо штрафів?
У разі виявлення за результатами проведення перевірок порушень законодавства до платників податків застосовуватиметься відповідальність згідно з ПКУ, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених пп. 112.8.9 ПКУ, що звільняють від фінансової відповідальності.
При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються!
Тобто штрафи повертаються у звичайному розмірі і попри карантин. Навіть якщо його подовжать після 31 травня, від штрафів це не врятує!
Тож вікно можливостей подати неподану звітність та виправити помилки у вже поданій швидко зачиняється. Зробити все це треба вже тепер (звісно, хто має таку можливість)!
А що зі строками давності за ПКУ?
Про зупинення строків давності за ПКУ на час війни ми докладно розповіли в статті «Зупинення строків за ПКУ на час дії воєнного стану: які наслідки для платників?» у «ДК» №12/2022. Але — переписано і це.
За новою редакцією пп. 69.9 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ, для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім:
- дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків;
- строків проведення камеральних перевірок, складення актів, подання та розгляду заперечень, визначення грошових зобов’язань, прийняття, надсилання та оскарження податкового повідомлення-рішення за результатами камеральних перевірок, нарахування пені;
- строків проведення фактичних та документальних позапланових перевірок, складення актів, подання та розгляду заперечень, додаткових документів та пояснень, визначення грошових зобов’язань, прийняття, надсилання та оскарження податкового повідомлення-рішення;
- адміністративного арешту майна за результатами фактичних перевірок.
Нормативна база
- ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
- Закон №2118 — Закон України від 03.03.2022 р. №2118-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану».
- Закон №2120 — Закон України від 15.03.2022 р. №2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану».
- Закон №2260 — Закон України від 12.05.2022 р. №2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану».