• Посилання скопійовано

Реєстрація юрособи за допомогою «Дії» під час війни

На сьогодні, попри евакуацію бізнесу, що тягне за собою зміни керівника, КВЕДів, юрадреси тощо, багато хто продовжує відкривати й нові підприємства. Розповімо про нюанси реєстрації нового бізнесу та внесення змін до даних про вже існуючих юросіб.

Довгоочікувані електронні сервіси вже частково доступні в «Дії».

У статті «Як стати ФОПом під час війни: поради юриста» в «ДК» №18/2022 ми почали розповідати про ФОПів — про нюанси їх реєстрації під час дії воєнного стану, який уже продовжено до 25.05.2022 р., а також про використання КЕП/УЕП під час реєстрації через портал «Дія». А нещодавно ми повідомляли й про те, що за допомогою «Дії» можна і змінити реєстраційні дані ФОПа!

У цій статті розповімо про нюанси реєстрації та можливість внесення змін за допомогою «Дії» щодо юросіб.

Що говорить «Дія»

Як зазначено на порталі «Дія», нині за його допомогою можна зареєструвати ТОВ на підставі модельного статуту.

Алгоритм онлайн-реєстрації такий:

1. Вам потрібен електронний підпис (кваліфікований електронний підпис).

Адже всі документи, які подаватимуться, мають бути підписані за допомогою електронного підпису, в т. ч. створеного за допомогою порталу «Дія» або мобільного застосунку «Дія».

Про те, яким може бути е-підпис у 2022 році, ми також розповіли у статті «Е-підпис і токени у 2022 році: поради юриста» в «ДК» №14/2022.

Зверніть увагу! Якщо у вашого ТОВ будуть визначені кінцеві бенефіціарні власники — резиденти України, то необхідно, щоб вони були власниками одного з біометричних документів (ID-картка, біометричний закордонний паспорт) для заповнення Унікального номера запису у реєстрі (УНЗР).

Якщо такого документа немає або кінцевий бенефіціарний власник вашого ТОВ не є резидентом України, зареєструвати ТОВ ви зможете тільки офлайн (про що — далі).

2. Зареєструйтеся або авторизуйтеся на порталі в кабінеті громадянина на порталі «Дія».

3. Заповніть онлайн-форму на отримання послуги та виберіть необхідні опції модельного статуту або виберіть редакцію статуту «за замовчуванням».

4. Після цього автоматично буде сформовано заяву, статут, протокол зборів засновників, заяву на перехід на сплату єдиного податку (в т. ч. платником ПДВ, у разі її обрання) та надіслано на реєстрацію ТОВ до державного реєстратора.

5. Якщо ви обрали спрощену систему оподаткування, то сформована заява на перехід на спрощену систему буде автоматично надіслана до податкового органу за місцем вашої реєстрації або за місцем реєстрації, зазначеному в довідці переселенця. На момент реєстрації в ЄДР товариство вже буде зареєстровано платником єдиного податку за обраною ставкою.

Зверніть увагу!

Ви можете подати заяву на реєстрацію платником ПДВ, якщо обрали загальну систему оподаткування, яка також буде автоматично сформована та надіслана до податкового органу за місцем вашої реєстрації. Платником ПДВ товариство буде зареєстровано одночасно зі взяттям платника податків на облік у податковому органі.

Прострочений паспорт-книжечка та реєстрація бізнесу

Щоб створити юрособу, потрібні засновники. Ними можуть бути і звичайні фізособи.

Але під час реєстрації слід врахувати той факт, що багато громадян ще досі мають паспорт-книжечку, куди потрібно вклеювати фото після досягнення 25- і 45-річного віку.

ДМСУ у березні 2022 року наголосила, що під час воєнного стану:

  • не видаватиме паспорт громадянина України та не здійснюватиме доставки виготовлених документів безпосередньо до територіальних органів;
  • не вклеюватиме фотокартки до паспорта громадянина України після досягнення 25- і 45-річного віку.

Натомість фізособи можуть пред’являти документ, строк дії якого закінчився або до якого своєчасно не вклеєно фотокартку, як документ, що посвідчує особу.

Мін’юст у листі від 07.03.2022 р. №24535/37.1/32-22 теж уточнив, що до відповідного нормативного врегулювання або відновлення роботи ДМС у повному обсязі, з метою вчинення нотаріальних дій або проведення державної реєстрації актів цивільного стану, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державної реєстрації юросіб, фізосіб-підприємців та громадських формувань у регіонах, де у громадян України, іноземців та осіб без громадянства обмежена можливість обміну документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, або вклеювання фотокартки до паспорта громадянина України після досягнення 25- і 45-річного віку, особи можуть пред’являти документ, строк дії якого закінчився, або документ, що посвідчує особу, до якого своєчасно не вклеєно фотокартку.

Тобто навіть прострочений внутрішній паспорт громадянина України можна використовувати для реєстраційних дій. На відміну від закордонного паспорта, до якого для продовження слід внести відповідну позначку.

Нагадуємо, що Постановою №170 затверджено Тимчасовий порядок внесення інформації до паспорта громадянина України для виїзду за кордон.

Так, у разі закінчення строку дії паспорта для виїзду за кордон такий строк може бути продовжено до п’яти років на підставі заяви особи або її законного представника.

Інформацію про продовження строку дії паспорта для виїзду за кордон вносить до нього працівник територіального органу / територіального підрозділу ДМС, посольства або консульської установи України шляхом проставлення на 2 — 5 сторінках паспорта для виїзду за кордон позначки «Строк дії паспорта продовжено до ___.___.____ року» із зазначенням прізвища та ініціалів посадової особи територіального органу / територіального підрозділу ДМС, посольства або консульської установи України, вчинення нею підпису, що скріплюється гербовою печаткою.

Цікава ситуація і з ID-картками. Для них варто пам’ятати, що:

1) форму 13 до ID-картки (довідку про реєстрацію місця проживання) вже не потрібно постійно мати зі собою. Навіть у банківських установах її більше не вимагають — вона фактично «ліквідована» з 01.03.2022 р. за Законом №1871;

2) зміна місця проживання не потребує внесення змін до чипа ID-карти та відповідно її заміни.

Куди звертатися офлайн?

Якщо ви не маєте можливості зареєструвати юрособу на порталі «Дія», то доведеться з’ясовувати, хто саме на цей момент у вашій місцевості проводить таку реєстрацію офлайн.

Ще у березні 2022 року, відповідно до Постанови №209, державну реєстрацію, крім державної реєстрації в автоматичному режимі, здійснювали виключно держреєстратори — щодо юросіб та фізосіб-підприємців. Ця постанова постійно зазнає корегувань з огляду на зміни у ситуації воєнного стану — останні були 19.04.2022 р.

Зокрема, наразі з 28.04.2022 р. це дозволено лише державним реєстраторам юросіб, ФОПів. І справді, на практиці так і відбувається — документи безпосередньо подаються держреєстраторами відповідних управлінь держреєстрації.

Але цією самою Постановою №209 передбачено, що державна реєстрація юросіб та ФОПів може проводитися:

1) ЦНАПами — за умови надання доступу до ЄДР, чого на сьогодні немає (йдеться лише про державну реєстрацію (створення) ЮО та ФОПів);

2) шляхом надсилання заявником документів електронною поштою або за допомогою інших засобів зв’язку в електронній формі з електронним підписом надісланих документів. При цьому електронний підпис держреєстратори обов’язково перевірятимуть. Утім, і ця опція на сьогодні не доступна в окремих регіонах.

Зважаючи на такі зміни, ми всі маємо розуміти, що практика змінюється щодня. І щойно функцію доступу до ЄДР буде реалізовано працівникам ЦНАПів, можна буде звертатися до них. Проте наразі документи для реєстрації ЮО, внесення змін щодо керівника та КВЕДів подають лише безпосередньо та особисто до державних реєстраторів. При цьому не виключаємо можливості звернення й представниками, але тільки тими, хто внесений до ЄДР як представник або має нотаріальну довіреність на вчинення конкретних реєстраційних дій.

Щодо надсилання документів електронною поштою — ситуація аналогічна, ця функція наразі не реалізована, проте ситуація може змінюватися щодня в окремих регіонах.

Щодо можливості вчинення реєстраційних дій нотаріусами — потрібно з’ясувати у кожного нотаріуса окремо. Адже перелік нотаріусів, які отримали доступ до ЄДР, визначає Мін’юст.

Зверніть увагу!

Наразі у багатьох областях ЄДР розблокований та працює у звичайному режимі — реєстраційні дії в умовах воєнного часу проводяться незалежно від місцезнаходження юросіб. Проте на територіях, де досі ведуться активні бойові дії або вони є тимчасово окупованими після 24.02.2022 р. (перелік таких територій наведено за посиланням — він, знову ж таки, періодично оновлюється), доступ до ЄДР досі обмежений.

Щодо відомостей про КБВ, то вимоги законодавства стосовно подання/підтвердження відомостей про бенефіціарів, а також документів, передбачених для подання таких відомостей, наразі не працюють на період дії воєнного стану. Тобто в разі зміни керівника та КВЕДів не вимагається заповнення інформації в заявах форм 2 та 4 про бенефіціарів із поданням нотаріальних копій паспортів і факт непідтвердження такої інформації до сьогодні не заважає вчинити реєстраційні дії. Втім, це правило не стосується тих бенефіціарів, які є резидентами РФ.

Зміна керівника, юрадреси чи КВЕДів — що можливо під час воєнного стану?

Мін’юст у березні 2022 року на своїй сторінці у Фейсбуку неодноразово повідомляв, що в умовах воєнного стану з огляду на необхідність забезпечення достовірності відомостей ЄДР є можливість проведення найбільш нагальних реєстраційних дій щодо:

  • створення благодійних організацій та громадських об’єднань та змін до відомостей про них, у тому числі до статутів;
  • створення ТОВ, фермерського господарства;
  • органів державної влади, органів місцевого самоврядування, казенних підприємств, державних підприємств, комунальних підприємств, комунальних організацій (установ, закладів), державних організацій (установ, закладів), а також акціонерних товариств, які є банками;
  • фізособи-підприємця, припинення підприємницької діяльності фізособи-підприємця, зміни до відомостей про фізособу-підприємця.

Як повідомляє Мін’юст, на сьогодні, починаючи з 1 травня 2022 року, в умовах воєнного стану з огляду на необхідність забезпечення достовірності відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, Мін’юст реалізував можливість проведення найбільш нагальних реєстраційних дій, а саме державної реєстрації:

ФОПа, а також внесення зміни до прізвища, ім’я, по батькові та місцезнаходження ФОПа (у т. ч. на порталі «Дія»);

  • створення благодійних організацій та громадських об’єднань і внесення змін до відомостей про них, у тому числі до статутів;
  • створення товариств з обмеженою відповідальністю, фермерського господарства, громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону, виробничого кооперативу, сільськогосподарського кооперативу та їх об’єднань, споживчого кооперативу, споживчого товариства;
  • зміни керівника юрособи та інших осіб (за наявності), які можуть вчиняти дії від імені юрособи, крім громадських формувань;
  • зміни до відомостей про керівника юрособи та про інших осіб (за наявності), які можуть вчиняти дії від імені юрособи, крім громадських формувань;
  • зміни місцезнаходження юридичної особи, крім громадських формувань;
  • зміни до установчих документів юрособи (крім громадських формувань);
  • зміни видів економічної діяльності юрособи, крім громадських формувань;
  • зміни інформації для здійснення зв’язку з юрособою, крім громадських формувань;
  • органів державної влади, органів місцевого самоврядування, казенних підприємств, державних підприємств, комунальних підприємств, комунальних організацій (установ, закладів), державних організацій (установ, закладів);
  • створення відокремленого підрозділу юрособи, внесення змін до відомостей про відокремлений підрозділ юрособи, припинення відокремленого підрозділу юрособи;
  • створення відокремленого підрозділу іноземної неурядової організації, представництва, філії іноземної благодійної організації;
  • внесення змін до відомостей про відокремлений підрозділ іноземної неурядової організації, представництва, філії іноземної благодійної організації;
  • рішення про припинення юрособи;
  • рішення про скасування рішення про припинення юрособи;
  • зміни складу комісії з припинення (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії), голови комісії або ліквідатора юрособи;
  • на підставі судових рішень, що набрали законної сили;
  • припинення підприємницької діяльності фізособи-підприємця, зміни до відомостей про ФОПа, включення відомостей про фізособу-підприємця, зареєстровану до 1 липня 2004 року.

Увага!

Наразі заборонено реєстрацію змін до установчих документів, які передбачають зміну розміру статутного капіталу, складу засновників (учасників) та/або розмірів їхніх часток.

Крім того, за зверненнями фізичних та юридичних осіб державними реєстраторами, посадовими особами, включеними до переліку, надаються відомості з ЄДР (виписки та витяги).

Інформація щодо державних реєстраторів та посадових осіб, які вчиняють реєстраційні дії, наведена на сторінці Мін’юсту у Фейсбуку.

Увага!

Ситуація щодо вчинення реєстраційних дій залежить від наданого доступу в областях з урахуванням ведення активних бойових і тимчасової окупації після 24.02.2022 р., тому щодо вчинення тієї чи іншої реєстраційної дії слід додатково звертатися за консультаціями безпосередньо до державних реєстраторів перед оформленням та поданням документів.

Проте нині, хоча доступ до ЄДР в окремих регіонах поступово відновлюється, певні обмеження все ж таки є. Зокрема, забороняється:

1) державна реєстрація права власності на нерухоме майно:

  • у зв’язку з передачею майна у власність юрособи як внесок (внесення майна до статутного капіталу, вступні, членські та цільові внески членів кооперативу тощо);
  • у зв’язку з передачею майна у власність фізичним та юридичним особам, що вийшли зі складу засновників (учасників) юрособи;

2) зміна учасників/засновників юрособи на підставі договорів щодо відчуження корпоративних прав або актів приймання-передачі частки (частини частки) у статутному капіталі юрособи, які укладені з власниками таких часток, а їх представниками за нотаріальними довіреностями. Такі дії вчиняються виключно особисто.

Корисні посилання

Перелік нотаріусів, які мають право засвідчувати справжність підпису на актах приймання-передачі частки у статутному капіталі юрособи, наведено на офіційному сайті Мін’юсту (перелік постійно оновлюється).

Інформація розміщена на офіційній сторінці Мін’юсту у ФБ.

Форми реєстраційних заяв й надалі доступні для їх заповнення в електронному форматі або вручну у форматі .xlsx або .pdf за посиланням.

Як бути з нотаріальними підписами на протоколах/рішеннях?

Повертаючись до Постанови КМУ №209, також зауважимо, що КМУ у Постанові №209 на період дії воєнного стану прописав виняток: державна реєстрація на підставі документів, щодо яких законодавством вимагається нотаріальне посвідчення або нотаріальне засвідчення справжності підпису, проводиться нотаріусом лише у разі посвідчення цих документів (засвідчення справжності підпису на них) таким нотаріусом, крім визначених законодавством випадків передачі йому відповідних заяв/документів для державної реєстрації територіальним органом Міністерства юстиції Тобто всі дії слід робити в одного нотаріуса, бігати між різними нотаріусами заборонено.

У разі вчинення реєстраційних дій у державних реєстраторів, зокрема для змін керівника, місцезнаходження, КВЕДів та змін до установчих документів, що потребує подання держреєстратору протоколу загальних зборів засновників/учасників, рішення власника чи іншого документа, передбаченого установчими документами (статутами), повертаємося до стандартного оформлення на нотаріальних бланках з посвідченням підпису(ів). Проте такі дії можуть вчиняти лише нотаріуси за переліком, дозволеним Мін’юстом, — про нього ми вже писали вище.

Нормативна база

  • Закон №1871 — Закон України від 05.11.2021 р. №1871-IX «Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні».
  • Постанова №170 — Постанова КМУ від 28.02.2022 р. №170 «Деякі питання внесення інформації до паспорта громадянина України для виїзду за кордон».
  • Постанова №209 — Постанова КМУ від 06.03.2022 р. №209 «Деякі питання державної реєстрації та функціонування єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в умовах воєнного стану».

Автор: Канарьова Наталія

До змісту номеру