Посилення карантинних обмежень призвело до затвердження другої хвилі фінансової допомоги від держави деяким ФОПам та працівникам. Як отримати допомогу і які наслідки це матиме, читайте в нашій статті. У ній ми поєднали все, що відомо на цей час.
З 9 квітня 2021 року діє новий Закон №1358, який уже називають «Законом про карантинну допомогу». Про його підписання ми повідомляли в «ДК» №15/2021.
Крім того, 10 квітня 2021 року в «Урядовому кур'єрі» №69 опубліковано постанови КМУ, які набрали чинності того ж дня:
- №328 — про порядок виплати карантинної допомоги ФОПам та працівникам з регіонів «червоної» зони карантину. Отже, маємо вже і чинний закон про призначення допомоги, і порядок її призначення;
- №329 — нею затверджено перелік кодів КВЕД, які дають право на отримання допомоги.
Хто матиме право на допомогу?
Допомогу зможуть отримати і працівники (які перебувають у трудових відносинах з юрособою або ФОПом), і самі ФОПи.
Але головними умовами отримання допомоги є такі:
— основний вид діяльності (зазначений першим в ЄДР) суб'єкта господарювання (як місця роботи працівника, так і ФОПа, який претендує на допомогу) має бути одним із тих, які є у переліку, визначеному КМУ (Перелік №329);
— карантинні обмеження призвели до тимчасової зупинки роботи такого суб'єкта господарювання.
Щодо карантинних обмежень вийшло цікаво. У Порядку №328 ідеться про перелік, затверджений постановою КМУ від 9 грудня 2020 р. №1236. Це так звані загальноукраїнські обмеження. Але місцевим радам надано право встановлювати додаткові обмеження у регіоні, яким вони керують. Тож право на допомогу передбачено й тим, хто потерпів від регіональних обмежень.
Коди КВЕД, які дають право на допомогу
Код | Розділ | Назва |
45.32 | 45 | Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів |
47.19 | 47 | Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах |
47.41 | 47 | Роздрібна торгівля комп'ютерами, периферійним устаткуванням і програмним забезпеченням у спеціалізованих магазинах |
47.43 | 47 | Роздрібна торгівля в спеціалізованих магазинах електронною апаратурою побутового призначення для приймання, записування, відтворення звуку й зображення |
47.51 | 47 | Роздрібна торгівля текстильними товарами в спеціалізованих магазинах |
47.52 | 47 | Роздрібна торгівля залізними виробами, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами в спеціалізованих магазинах |
47.53 | 47 | Роздрібна торгівля килимами, килимовими виробами, покриттям для стін і підлоги в спеціалізованих магазинах |
47.54 | 47 | Роздрібна торгівля побутовими електротоварами в спеціалізованих магазинах |
47.59 | 47 | Роздрібна торгівля меблями, освітлювальним приладдям та іншими товарами для дому в спеціалізованих магазинах |
47.61 | 47 | Роздрібна торгівля книгами в спеціалізованих магазинах |
47.63 | 47 | Роздрібна торгівля аудіо- та відеозаписами в спеціалізованих магазинах |
47.64 | 47 | Роздрібна торгівля спортивним інвентарем у спеціалізованих магазинах |
47.65 | 47 | Роздрібна торгівля іграми та іграшками в спеціалізованих магазинах |
47.71 | 47 | Роздрібна торгівля одягом у спеціалізованих магазинах |
47.72 | 47 | Роздрібна торгівля взуттям і шкіряними виробами в спеціалізованих магазинах |
47.76 | 47 | Роздрібна торгівля квітами, рослинами, насінням, добривами, домашніми тваринами та кормами для них у спеціалізованих магазинах |
47.77 | 47 | Роздрібна торгівля годинниками та ювелірними виробами в спеціалізованих магазинах |
47.78 | 47 | Роздрібна торгівля іншими невживаними товарами в спеціалізованих магазинах |
47.79 | 47 | Роздрібна торгівля уживаними товарами в магазинах |
47.82 | 47 | Роздрібна торгівля з лотків і на ринках текстильними виробами, одягом і взуттям |
47.89 | 47 | Роздрібна торгівля з лотків і на ринках іншими товарами |
47.99 | 47 | Інші види роздрібної торгівлі поза магазинами |
56.10 | 56 | Діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування |
56.21 | 56 | Постачання готових страв для подій |
56.30 | 56 | Обслуговування напоями |
59.14 | 59 | Демонстрація кінофільмів |
82.30 | 82 | Організування конгресів і торговельних виставок |
90.01 | 90 | Театральна та концертна діяльність |
90.02 | 90 | Діяльність щодо підтримання театральних і концертних заходів |
90.04 | 90 | Функціювання театральних і концертних залів |
91.01 | 91 | Функціювання бібліотек і архівів |
91.02 | 91 | Функціювання музеїв |
93.11 | 93 | Функціювання спортивних споруд |
93.12 | 93 | Діяльність спортивних клубів |
93.13 | 93 | Діяльність фітнес-центрів |
93.21 | 93 | Функціювання атракціонів і тематичних парків |
93.29 | 93 | Організування інших видів відпочинку та розваг |
96.01* | 96 | Прання та хімічне чищення текстильних і хутряних виробів |
96.04 | 96 | Діяльність із забезпечення фізичного комфорту |
Хто не отримає допомогу?
Допомога не надаватиметься:
1) найманим працівникам:
які на дату звернення працюють у суб'єкта господарювання, що не нарахував ЄСВ за всі місяці відповідного кварталу, а саме:
— IV кварталу 2020 р., якщо обмежувальні протиепідемічні заходи запроваджені у лютому — травні 2021 р.;
— I кварталу 2021 р., якщо обмежувальні протиепідемічні заходи запроваджені у червні — серпні 2021 р.;
— II кварталу 2021 р., якщо обмежувальні протиепідемічні заходи запроваджені у вересні — листопаді 2021 р.;
— III кварталу 2021 р., якщо обмежувальні протиепідемічні заходи запроваджені у грудні 2021 р.;
які працюють у суб'єкта господарювання, основний вид економічної діяльності якого на останній день місяця, що передує місяцю, в якому подається заява, не належав до переліку видів економічної діяльності (Переліку №329);
які працюють у суб'єкта господарювання за сумісництвом;
середня заробітна плата яких перевищує 30 тис. грн на місяць. При цьому для обчислення середньої заробітної плати враховуються всі три місяці останнього звітного кварталу, який передує місяцю, в якому подається заява;
2) ФОПам:
державна реєстрація яких на останній день місяця, що передує місяцю, в якому подається заява, становить менше ніж три місяці;
які за останній звітний рік сплатили ЄСВ за себе менше ніж за шість місяців (крім осіб, які звільнені від сплати за себе ЄСВ, якщо вони отримують пенсію за віком або є особами з інвалідністю чи досягли віку, встановленого статтею 26 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»);
основний вид економічної діяльності яких, заявлений першим у відомостях з Єдиного держреєстру станом на останній день місяця, що передує місяцю, в якому подається звернення, не належав до Переліку видів економічної діяльності (Переліку №329);
які є найманими працівниками та фізичними особами — підприємцями одночасно;
підприємницька діяльність яких за даними ЄДР припинена на останній день місяця, що передує місяцю, в якому на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці запроваджені обмежувальні протиепідемічні заходи.
Отже, наступною підставою для відмови у допомозі є несплата у достатньому розмірі ЄСВ. Для працівників це проблема, якщо цього не робив за них роботодавець. Для ФОПа — якщо він не робив цього сам за себе.
Зокрема, така проблема може виникнути у новостворених ФОПів: якщо вони зареєструвалися підприємцями менше ніж за 3 місяці до подання заяви, у допомозі їм відмовлять. Але і ті, хто має 3 місяці з дати реєстрації, теж можуть мати проблеми з її отриманням — якщо не мають сплати ЄСВ хоча б за 6 місяців із 12-ти до подання заяви. Але про це, сподіваємося, ми ще почуємо уточнення від ДПС, ПФУ або Мінцифри.
Окрема ситуація, як завжди, склалася навколо тих ФОПів, які позбавлені обов'язку сплати ЄСВ самим Законом №2464. Ідеться про ч. 4 ст. 4 цього Закону, за якою ФОПи не платять ЄСВ, якщо вони є пенсіонерами за віком або досягли пенсійного віку чи є особами з інвалідністю. Їх викреслили з числа тих, хто має сплачувати ЄСВ хоча б шість місяців на рік, аби отримати допомогу. Чи означає це, що вони допомогу все ж таки отримають? Сподіваємося, що так.
А ось ті, хто отримує пенсію за вислугою років, на жаль, такої переваги не отримали — ЄСВ за себе вони не платять (принаймні як ФОПи) з 01.01.2020 р. Отже, не мають сплати ЄСВ і, найімовірніше (навіть за умови добровільної сплати ЄСВ на підставі договору), допомоги не отримають.
Працівникам надаватимуть допомогу тільки за одним місцем роботи — основним, де зберігається їхня трудова книжка. Саме це місце роботи має відповідати вищенаведеним умовам. За роботу (точніше, тимчасове припинення роботи) за сумісництвом допомоги не дадуть. Так само не отримають допомогу ФОПи, які одночасно є найманими працівниками.
Відкинули урядовці й тих працівників, які мають достатньо високу (на їхню думку) зарплату — в розмірі понад 30 тис. грн у середньому на місяць.
У якому розмірі надаватиметься допомога?
Допомога надається у 2021 році одноразово в сумі 8 тис. грн. Проте це розмір допомоги, яку надаватиме держава!
Місцеві ради також повинні надавати допомогу ФОПам та працівникам у власному регіоні, проте розмір такої допомоги вони визначають самостійно (рішеннями місцевих рад).
І ще — хоч допомоги, по суті, дві, допомога від місцевих рад виплачуватиметься тим, хто отримає допомогу від держави (адже саме вона здійснюватиме обробку заяв і перевірку на відповідність встановленим умовам). Тому на практиці фізособа звертається по допомогу до держави й окремої заяви до місцевої ради не подає!
Коли можна починати звертатися по допомогу?
Фізособа, яка має право на допомогу, може звернутися по неї протягом 30 днів з дня запровадження на території відповідного регіону обмежувальних протиепідемічних заходів.
При цьому перебіг строку для отримання допомоги у зв'язку із запровадженням обмежувальних протиепідемічних заходів у лютому — березні 2021 р. починається через 10 днів з дня набрання чинності Законом №1358. Тобто з 19 квітня 2021 р. — дня виходу цього номера «ДК».
Що це означає? Що отримати допомогу можна буде лише стосовно свіжих обмежень, не старіших за ті, які почали діяти у лютому 2021 року, тільки щодо тих, які діятимуть у 2021 році, і тільки один раз.
Якщо діяльність ФОПа або роботодавця тимчасово припинилася у лютому або у березні 2021 року через карантинні обмеження (як територіальні, так і загальні), заяву можна буде подати з 19 квітня 2021 року протягом 30 днів, тобто до 18 травня 2021 року включно.
Якщо ж тимчасове припинення почалося у квітні (наприклад, через те що ваш регіон потрапив до «червоної» зони або через додаткові обмеження, які запровадила місцева рада), то заяву можна подавати протягом 30 днів з дати дії таких обмежень. Тобто теоретично подавати заяви можна було вже з 10 квітня. Проте на практиці технічна можливість подання заяви, навіть щодо квітневих обмежень, з'явиться лише з 19 квітня.
Тривалість дії обмежень, як і тривалість тимчасового припинення економічної діяльності для того, аби отримати допомогу, в Порядку №328 не прописані. Таким чином, і ті, хто не працював лише, наприклад, місяць, і ті, хто припинив діяльність на кілька місяців, отримають разову допомогу за 2021 рік в однаковому розмірі — 8 тис. грн.
Як скласти заяву на допомогу?
Щоб отримати допомогу, треба подати заяву. Але позаяк заява подаватиметься виключно в електронній формі, треба мати певні технічні засоби.
Заява формується та подається фізособою. Тобто жодного «через роботодавця», працівники дбають про отримання допомоги самостійно!
Фізособу має бути ідентифіковано (!) шляхом використання:
— кваліфікованого електронного підпису;
— електронної системи ідентифікації «Bank ID»;
— чи іншого засобу ідентифікації особи, який дає можливість однозначно ідентифікувати заявника.
Заява подається за формою, затвердженою у додатку 1 до Порядку №328:
— через Єдиний державний вебпортал електронних послуг «Портал Дія» (далі — Портал Дія);
— з використанням мобільного застосунку Порталу Дія (Дія) (далі — мобільний застосунок Дія).
Отже, щоб подати заяву, треба мати будь-який засіб із доступом до Інтернету (стаціонарний комп'ютер, ноутбук, планшет, смартфон тощо). При цьому подати можна і на сторінці Дії. А можна і встановити мобільний застосунок Дія на електронному носії, критерії якого підтримують його використання, та пройти електронну автентифікацію.
Визначилися зі шляхом, пройшли ідентифікацію — далі складаємо заяву.
У заяві зазначають:
— прізвище, ім'я, по батькові (за наявності) заявника, його дату народження, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізосіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку у паспорті);
— адресу реєстрації місця проживання заявника;
— номер банківського рахунку (за стандартом IBAN) заявника для виплати допомоги;
— підтвердження відповідності застрахованої особи вимогам Закону №1358;
— згоду заявника на обробку персональних даних відповідно до закону.
Також у заяві зазначають код КВЕД основної діяльності — але це роблять лише працівники, і зазначають вони код свого роботодавця за основним місцем роботи.
Наприкінці заяви в таблиці є два рядки, і треба заповнити дані про регіон (область або м. Київ), у якому було запроваджено обмеження, від яких заявник потерпів, лише в одному з таких рядків — або як працівник, або як ФОП.
Зверніть увагу!
Заява вважається поданою у разі заповнення всіх полів форми.
Як оброблятимуть заяви і коли чекати на допомогу?
Обробку заяв здійснюватимуть ПФУ і Мінцифри за допомогою ДПС та КМУ.
Чим допоможе КМУ? Для визначення переліку регіонів та дати запровадження у них обмежувальних протиепідемічних заходів використовуватиметься інформація про рішення Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій про запровадження в окремих регіонах «червоного» рівня епідемічної небезпеки, що розміщується на офіційному інформаційному порталі Кабінету Міністрів України (за посиланням http://covid19.gov.ua).
Чим допоможуть податківці? ДПС протягом трьох робочих днів з дня набрання чинності рішенням Державної комісії передаватиме ПФУ перелік страхувальників, які перебувають на обліку як платники ЄСВ у регіонах, щодо яких прийнято рішення Державної комісії, та робота (економічна діяльність) яких передбачена переліком видів економічної діяльності (Перелік №329), сформований ДПС станом на перше число місяця, в якому передаються відомості ПФУ про страхувальників.
ПФУ, своєю чергою, перевірятиме відповідність даних тих, хто звернувся по допомогу, даним Реєстру застрахованих осіб (який веде ПФУ) та даним, отриманим від податківців. А далі, разом із Мінцифрою, визначатиме, які заяви пройшли всі контролі, і за ними буде призначено допомогу.
Якщо контроль не пройдено (інформація не відповідає умовам отримання допомоги), про це заявника повідомлятимуть в електронному форматі.
Якщо ж усе гаразд, заявник потрапляє до списку на виплату допомоги, який формується Мінцифри та надається ПФУ один раз на день не пізніше ніж протягом наступного робочого дня після дня подання заяви фізособою.
Щоправда, гроші на виплату допомоги братимуться не з ПФУ — йому доведеться звертатися до Мінсоцполітики, на це піде ще один робочий день. А далі все вже залежить від того, як швидко надійдуть кошти від Мінсоцполітики; вони мають бути перераховані заявникам не пізніше ніж наступного операційного дня після їх отримання.
А що з допомогою від місцевої ради?
Як було зазначено вище, окрему заяву на цю допомогу подавати не треба.
Мінцифри у десятиденний строк після закінчення строку подання заяв (наприклад, щодо лютневих-березневих обмежень — до 28 травня включно) формує та передає обласним, Київській та Севастопольській міським держадміністраціям, відповідним органам місцевого самоврядування, на території яких запроваджено обмежувальні протиепідемічні заходи, переліки застрахованих осіб для прийняття рішення щодо надання допомоги за рахунок коштів відповідного місцевого бюджету.
Отже, наступний обмін документами відбувається вже без участі фізособи, яка претендує на допомогу. Місцеві ради переглядають надану інформацію та складають власні списки тих, хто отримає допомогу. І вона вже видаватиметься з бюджету такої місцевої ради, у встановленому нею розмірі.
Якщо допомога отримана за недостовірними даними?
Насамкінець про найменш приємну частину отримання допомоги — відповідальність за порушення. Навряд чи фізособі вдасться обдурити державу або місцеві ради за більшістю умов — адже вони звірятимуться з поданою звітністю, сплаченими до бюджету сумами ЄСВ, даними ЄДР тощо. Але пам'ятаймо, що цього разу допомога надається за умови тимчасового припинення економічної діяльності (за встановленим державою переліком). І якщо діяльність під час обмежень не припинялась, а допомогу отримано або після надання допомоги було виявлено іншу недостовірну інформацію, — відповідні бюджети наполягатимуть на поверненні коштів!
Зокрема, до державного бюджету допомога повертатиметься на підставі рішення ПФУ (його форма затверджена як додаток 3 до Порядку №328). І це рішення є виконавчим документом, тобто підлягає сплаті протягом 10 робочих днів з дня надсилання! Такий період (не з дати отримання) встановлено тому, що рішення надсилатиметься в електронному вигляді (на персональну сторінку фізособи на порталі ПФУ), про що фізособі надсилатиметься смс-повідомлення.
Якщо не сплатити, за порушника візьмуться державні виконавці. Рішення виконується органом державної виконавчої служби в порядку, встановленому Законом про виконавче провадження.
Нормативна база
- Закон №1058 — Закон України від 09.07.2003 р. №1058-IV «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».
- Закон №1358 — Закон України від 30.03.2021 р. №1358-IX «Про надання допомоги застрахованим особам на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2».
- Закон про виконавче провадження — Закон України від 02.06.2016 р. №1404-VIII «Про виконавче провадження».
- Постанова №328 — Постанова КМУ від 07.04.2021 р. №328 «Про додаткові заходи соціальної підтримки застрахованих осіб на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2».
- Постанова №329 — Постанова КМУ від 07.04.2021 р. №329 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 р. №1236».
- Постанова №1236 — Постанова КМУ від 09.12.2020 р. №1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2».
- Порядок №328 — Порядок надання допомоги застрахованим особам на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затверджений постановою КМУ від 07.04.2021 р. №328.
Ганна БИКОВА, «Дебет-Кредит»