У ЗМI та соцмережах поширюється інформація про нову норму законодавства. За нею орендовані приміщення закладів охорони здоров'я, які належать територіальним громадам та державі, забиратимуть (а договори оренди розриватимуть). Чи це правда? Прояснимо ситуацію.
Почнімо з того, що ця інформація має своє джерело. Законом від 15.12.2020 р. №1081, справді, було внесено зміни до ст. 15 Закону про оренду держмайна. I діють вони з 1 січня 2021 року.
Але прочитаймо уважно, що це за зміни.
Зміна перша
З 01.01.2021 р. право на отримання в оренду державного та комунального майна (ч. 2 ст. 15 Закону про оренду держмайна), що не міститься в Переліку першого типу, без проведення аукціону також мають потенційні орендарі для організації та надання послуг з метою боротьби з коронавірусною хворобою (COVID-19) та протидії поширенню її на період дії карантину.
Увага! Закладам охорони здоров'я, які надають стаціонарну медичну допомогу пацієнтам із коронавірусною хворобою (COVID-19), що отримали в оренду державне та/або комунальне майно без проведення аукціону, заборонено використовувати його з комерційною метою.
Зміна друга
З 01.01.2021 р. у період дії карантину, заклади охорони здоров'я державної та комунальної власності будь-якої організаційно-правової форми, які не залучені до надання стаціонарної допомоги пацієнтам із коронавірусною хворобою (COVID-19), та/або балансоутримувачі майна таких закладів, яке не використовується за призначенням, мають право на передачу в оренду державного та комунального майна з метою його використання виключно для боротьби та протидії поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), без проведення аукціону.
Орендодавцями за такими договорами є органи управління відповідних балансоутримувачів (нова частина 10 ст. 15 Закону про оренду держмайна).
Реакція орендарів і що відбувається насправді
Ці зміни спричинили чимало запитань в Iнтернеті та серед користувачів нашого вебпорталу (орендарів комунального майна).
Є серед них і заклади охорони здоров'я. А є й такі, хто орендує майно, яке органи МОЗ повинні використовувати за призначенням, але орендарі використовують його з іншою метою.
Одразу заспокоїмо: на нашу думку, тотальної «експропріації» комунального і державного майна, яке перебуває в оренді, цією нормою не передбачено.
Проте законодавці встановили необхідність використання такого майна для боротьби з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19) на період дії карантину.
Кого стосуються внесені зміни?
У наведених вище нормах йдеться про:
— заклади охорони здоров'я державної та комунальної власності будь-якої організаційно-правової форми, які не залучені до надання стаціонарної допомоги пацієнтам з коронавірусною хворобою (COVID-19),
— майно закладів охорони здоров'я державної та комунальної власності будь-якої організаційно-правової форми, яке не використовується за призначенням.
Але не йдеться про одностороннє припинення чи дострокове розірвання вже укладених договорів оренди приміщень, які так чи інакше стосуються закладів охорони здоров'я. У ст. 24 Закону про оренду держмайна наведено чіткий перелік умов для припинення договору оренди, — і такої умови, наведеної у ч. 10 ст. 15 Закону про оренду держмайна, в чинних договорах оренди комунального майна немає.
Умови припинення договору оренди
Договір оренди припиняється у разі:
— закінчення строку, на який його укладено;
— укладення з орендарем договору концесії такого майна;
— приватизації об'єкта оренди орендарем (за участю орендаря);
— припинення юридичної особи — орендаря або юридичної особи — орендодавця (за відсутності правонаступника);
— смерті фізичної особи — орендаря;
— визнання орендаря банкрутом;
— знищення об'єкта оренди або значне пошкодження об'єкта оренди.
Але, коли йдеться про договори оренди, строк дії яких закінчується у 2021 році та це майно належить (передано) закладам охорони здоров'я, тут можуть виникнути проблеми.
Майно закладів охорони здоров'я, яке передано в оренду та використовується не за призначенням, з 01.01.2021 р. має ризик передачі в оренду (повернення) закладам охорони здоров'я для боротьби з коронавірусною хворобою (COVID-19) та протидії поширенню її.Тобто договір, строк якого закінчується, може бути не продовжено. А орендоване майно використовуватиметься або самим орендодавцем, або новим орендатором у такій боротьбі. При цьому передача цього майна новому орендодавцю відбуватиметься без аукціону!
Хто вирішуватиме долю майна, яке нині перебуває в оренді?
Тут ще одне нововведення.
Адже у другій зміні зазначено, що за переукладеними договорами орендодавцями будуть уже не ті, в кого майно перебуває на балансі, а їхні органи управління.
Тож поточним орендарям у разі виникнення проблем доведеться з'ясовувати, які саме органи управління мають виступати орендодавцями за договорами оренди майна закладів охорони здоров'я на виконання ч. 10 ст. 15 Закону про оренду держмайна.
А як же витрати на ремонт і поліпшення?
Не можна не згадати й про те, що орендарі переважно ремонтують і облаштовують приміщення, передані в оренду. I мають право робити це лише з дозволу орендодавця, та доля цих поліпшень також визначається за домовленістю сторін. Чи компенсуватиме хтось такі витрати? Чи діятимуть у разі непродовження дії договору оренди його умови щодо такої компенсації? Про це в нових нормах закону нічого не сказано. I, звісно, нас це непокоїть так само, як і орендарів. Не виключено, що орендарям у такій ситуації доведеться захищати свої інтереси у судах.
Насамкінець нагадаємо, що у п. 29 Порядку №483 встановлено заборону на використання за будь-яким нецільовим призначенням таких об'єктів оренди, як майно закладів охорони здоров'я.
Проте ці обмеження не поширюються на оренду будівель, споруд, окремих приміщень та їх частин, іншого нерухомого майна, що перебуває в аварійному стані або не використовується у діяльності таких закладів та об'єктів протягом трьох років (для об'єктів площею менш ніж 500 кв. метрів) або п'яти років (для об'єктів площею, що становить 500 і більше кв. метрів), за умови що це не погіршує соціально-побутових умов осіб, які навчаються або працюють у такому закладі чи об'єкті.
Очевидно, зміни щодо використання майна без аукціону з метою боротьби з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19) таких об'єктів не стосуватимуться. Тож дочекаймося офіційних роз'яснень.
Ми всі розуміємо, що боротьба з поширенням COVID-19 іноді потребує нестандартних дій та додаткових приміщень для розміщення хворих і надання їм іншої медичної допомоги. Але сподіваємося, що управління балансоутримувачів майна закладів охорони здоров'я все ж таки дотримуватимуться вимог чинного законодавства, положень укладених договорів оренди такого майна та найближчим часом нададуть відповідні роз'яснення щодо застосування цих нововведень.
Нормативна база
- Закон №1081 — Закон України від 15.12.2020 р. №1081-IX «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України».
- Закон про оренду держмайна — Закон України від 03.10.2019 р. №157-IX «Про оренду державного та комунального майна».
- Порядок №483 — Порядок передачі в оренду державного та комунального майна, затверджений постановою КМУ від 03.06.2020 р. №483.
Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»