У грудні 2020 року ситуація з перевірками кардинально змінилася — мораторій на контроль у сфері госпдіяльності за Законом №530 скасовано. Щодо податкових перевірок мораторій триває, проте і він діє не для всіх випадків. До кого можуть завітати з перевіркою у 2021 році, розповімо далі.
Нагадаємо, що з 10.12.2020 р. Законом №1071 вилучено норму пп. 4 п. 2 розділу II «Прикінцеві положення» Закону №530, яка передбачала заборону проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів зі здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Проте це не стосується податкового контролю — точніше, тут зміни незначні, але про них варто сказати на початку.
Мораторій на перевірки органами ДПС далі діє!
Нагадаємо, що за приписами п. 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ запроваджено мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня 2020 року до останнього календарного дня місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19). Винятки з цього правила:
1) документальні позапланові перевірки, що проводяться на звернення платника податків;
2) документальні позапланові перевірки в разі ліквідації/реорганізації, а також бюджетного відшкодування (пп. 78.1.7 та 78.1.8 ПКУ);
3) фактичні перевірки в частині порушення вимог законодавства щодо: обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального, спирту етилового, алкоголю та тютюну; цільового використання пального та спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівнемірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, з підстав, визначених пп. 80.2.2, 80.2.3 та 80.2.5 ПКУ.
Не забуваймо і про нові критерії відбору платників податків для проведення перевірок — Мінфін наказом від 07.09.2020 р. №548 виклав у новій редакції Порядок №524.
Але ДПС продовжує активно внормовувати свою діяльність щодо відновлення перевірок. Зокрема, вже розроблено проєкт постанови КМУ, яким пропонується скоротити строки дії обмежень, установлених п. 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ з 18 березня 2020 року до дати набрання чинності цією постановою, на проведення документальних та фактичних перевірок. Наразі цю постанову уряд не затвердив. Але все ще попереду.
Окреме питання з реорганізацією самої ДПС: з 01.01.2021 р. ДПС діє у складі єдиної юридичної особи. Натомість обласні структурні підрозділи органів ДПС і надалі мають ті самі повноваження, що й до реорганізації.
Відповідно до п. 20.4 ПКУ керівник ДПСУ має право надавати посадовим (службовим) особам територіальних органів повноваження на виконання певних функцій, передбачених ПКУ, законодавством про державну службу та іншими законами.
I перелік таких делегованих повноважень визначається положенням про ДПСУ, яке затверджується КМУ, та положеннями про відповідний територіальний орган ДПС. На сьогодні такі положення про територіальні органи ДПС вже затверджені, а сам перелік делегованих повноважень визначено Положенням про ДПС.
Для інформації!
Поки ми в очікуванні повного або часткового скасування мораторію на проведення податкових перевірок, ті, хто потрапив до плану-графіка перевірок на початок дії карантину, повинні пам'ятати: інформація про перенесення документальних планових перевірок, які відповідно до плану-графіка проведення планових документальних перевірок мали розпочатися у період з 18.03.2020 р. до останнього календарного дня місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого КМУ, та станом на 18.03.2020 р. не були розпочаті, включається до оновленого плану-графіка, який оприлюднюється на офіційному вебсайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, протягом 10 календарних днів з дня завершення дії карантину, встановленого КМУ.
Отже, всі платники податків, які були у плані-графіку, оприлюдненому станом на 18.03.2020 р., автоматично увійдуть до плану-графіка планових перевірок після завершення карантину.
Тож ситуація для платників податків щодо повноваження органів ДПС з прийняття наказів, складення/підписання направлень та безпосереднього проведення перевірок, а також прийняття податкових повідомлень-рішень не змінюється.
Перевірки держнагляду (контролю) за госпдіяльністю
Повний мораторій на проведення органами держнагляду (контролю) планових заходів скасовано, проте залишаються окремі винятки.
Зокрема, має місце колізія законів №530 та 533 щодо встановлених заборон на перевірки у сфері госпдіяльності.
Отже, як органи контролю виконують норму Закону №533 з огляду на вже оприлюднені плани перевірок на Iнспекційному порталі.
Чим на сьогодні керуються органи держнагляду (контролю) у сфері госпдіяльності?
Як свідчать активні роз'яснення окремих держорганів, під час призначення та проведення перевірок у сфері госпдіяльності останні керуються нормою п. 3 Прикінцевих та перехідних положень Закону №533:
«Тимчасово, по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), але не раніше 30 червня 2020 року, забороняється проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, крім державного нагляду (контролю):
— за діяльністю суб'єктів господарювання, які відповідно до затверджених Кабінетом Міністрів України критеріїв оцінки ступеня ризику від провадження господарської діяльності віднесені до суб'єктів господарювання з високим ступенем ризику;
— у сфері дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;
— у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення».
1. Державна служба України з питань праці
Держпраці у роз'ясненнях прямо говорить про скасування карантинного мораторію на перевірки, принаймні щодо госпсуб'єктів з високим ступенем ризику.
Критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, праці, зайнятості населення, зайнятості та працевлаштування осіб з інвалідністю, здійснення державного гірничого нагляду Державною службою з питань праці, затверджені постановою КМУ від 20.05.2020 р. №383.
Увага! Мінекономіки затвердило нові форми документів, що складаються під час здійснення інспекторами Держпраці заходів державного нагляду та контролю з питань праці.
2. Державна служба України з надзвичайних ситуацій
Роз'яснення щодо обмеженого карантинного права на проведення перевірок за Законом №533 вочевидь підтримали й органи ДСНС (лист Мінекономіки від 11.12.2020 р. №3632-06/73643-03).
Критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки Державною службою з надзвичайних ситуацій, затверджені постановою КМУ від 05.09.2018 р. №715.
У річному плані перевірок пожежної безпеки ДСНС на 2021 рік зазначено такі сфери державного нагляду і контролю:
— провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення, що підлягає ліцензуванню;
— додержання законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки: причому у переліку госпсуб'єктів бачимо, що йдеться переважно про підприємства з високим ступенем ризику, але можна побачити й підприємства з середнім ступенем ризику.
3. Органи Пенсійного фонду України
Нагадаємо, що мораторій на перевірки у період дії карантину (у т. ч. й у 2021 році) встановлено фактично двома документами — Законом №533 та Перехідними положеннями ПКУ.
Щодо контролю за сплатою ЄСВ, то приписами п. 9 — 12 Прикінцевих та перехідних положень Закону про ЄСВ встановлено окремий мораторій на документальні перевірки правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на період з 18.03.2020 р. до останнього календарного дня місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого КМУ.
Критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження госпдіяльності у сфері загальнообов'язкового державного пенсійного страхування та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю) органами Пенсійного фонду України, затверджено постановою КМУ від 17.07.2019 р. №632.
Як показує Iнспекційний портал, перевірки провадження госпдіяльності у сфері загальнообов'язкового державного пенсійного страхування стосуються всіх госпсуб'єктів із високим, середнім та незначним ступенями ризику.
Основні питання таких перевірок:
1) подання госпсуб'єктом недостовірних відомостей до реєстрів;
2) невиконання госпсуб'єктом приписів щодо усунення порушень, виявлених під час попередніх планових/позапланових заходів контролю;
2) порушення строків подання або неподання звітності органам ПФУ платниками збору на обов'язкове державне пенсійне страхування.
4. Державна екологічна інспекція України
Держекоінспекція затвердила план перевірок на 2021 рік щодо сфери охорони довкілля, раціонального використання, відтворення й охорони природних ресурсів госпсуб'єктів як із високим, так і з середнім та незначним ступенями ризику.
Критерії ризику (видів порушень) для відбору госпсуб'єктів до перевірок, зокрема:
— недотримання режиму використання прибережних захисних смуг уздовж морів, пляжних зон прибережних захисних смуг;
— порушення умов дозволу на спеціальне використання, а саме недотримання лімітів забору та використання води;
— порушення умов транспортування відходів, передачі відходів, а також порушення вимог щодо поводження з відходами;
— порушення умов скидання зворотних вод у водні об'єкти.
Порядок здійснення державного контролю за охороною навколишнього природного середовища та використанням природних ресурсів визначається цим Законом та іншими законами України (ст. 35 Закону №1264). Тож мораторій за Законом №530 має поширюватися і на цю сферу держнагляду.
5. Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба)
Щодо Держпродспоживслужби, то її повноваження розширено за останні кілька років.
Скажімо, якщо йдеться про перевірки в частині держнагляду (контролю) за дотриманням вимог санітарного законодавства, то вони за Законом №533 виведені з-під мораторію. Тож цей вид перевірок Держпродспоживслужбою заплановано на 2021 рік для госпсуб'єктів із високим, середнім чи незначним ступенями ризику.
У частині держнагляду (контролю) за дотриманням вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, які також виведені з-під мораторію за Законом №533, з початку карантину уряд запровадив державне регулювання цін на деякі види товарів шляхом їх декларування на сайті Держпродспоживслужби. Тож і тут під планові перевірки потрапили госпсуб'єкти з високим, середнім та незначним ступенями ризику. Основним критерієм відбору госпсуб'єктів до перевірки є неналежне формування, встановлення та застосування державних регульованих цін. А правила застосування цього критерію затверджено постановою КМУ від 12.12.2018 р. №1064.
Якщо згадати про сферу захисту прав споживачів, то тут перевірки, як правило, стосуються лише тих госпсуб'єктів, у яких протягом останніх 5 років виявлено порушення законодавства у цій сфері — зокрема, реалізація споживачеві небезпечної, простроченої продукції, ненадання споживачеві необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію або продавця.
Але, як показує Iнспекційних портал та перелік відібраних до перевірки госпсуб'єктів, — переважно це стосується розгалужених торговельних мереж (мережі магазинів харчової та нехарчової продукції).
Де дізнатися про перевірки
З переліком органів держнагляду (контролю), які вже запланували перевірки на 2021 рік, можна ознайомитися на Iнспекційному порталі.
Там само можна знайти й перелік госпсуб'єктів, щодо яких передбачено планові заходи. А за сферою державного нагляду і контролю можна визначитися з критеріями відбору таких суб'єктів для перевірки (натиснувши на активне посилання сфери контролю) і побачити ступінь ризику, до якого віднесено того чи іншого госпсуб'єкта.
Перевірки у сфері ринкового нагляду — теж поза мораторієм
Позаяк ми зачепили такий орган контролю, як Держпродспоживслужба, то згадаймо про другу категорію перевірок (до другої категорії Мінекономіки в роз'ясненні від 25.05.2020 р. віднесло перевірки у сферах, що не підпадають під дію Закону про держнагляд).
I наразі ми говоримо про державний ринковий нагляд та контроль нехарчової продукції.
Річ у тім, що контроль у цій сфері здійснюють 7 органів згідно з переліком видів продукції, яка підлягає контролю.
Перелік видів продукції, щодо яких органи державного ринкового нагляду здійснюють державний ринковий нагляд, затверджено постановою КМУ від 28.12.2016 р. №1069.
Серед таких органів є Держпраці, ДСНС, Держпродспоживслужба. Усі вони дотримуються мораторію стосовно більшості з їхніх сфер контролю, але можуть здійснювати будь-які перевірки у частині ринкового нагляду.
Нормативна база
- Закон №530 — Закон України від 17.03.2020 р. №530-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)».
- Закон №533 — Закон України від 17.03.2020 р. №533-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникнення і поширення коронавірусної хвороби (COVID-19)».
- Закон №1071 — Закон України від 04.12.2020 р. №1071-IX «Про соціальну підтримку застрахованих осіб та суб'єктів господарювання на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2».
- Закон №1264 — Закон України від 25.06.91 р. №1264-XII «Про охорону навколишнього природного середовища».
- Закон про держнагляд — Закон України від 05.04.2007 р. №877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
- Закон про ЄСВ — Закон України від 08.07.2010 р. №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування».
- Положення про ДПС — Положення про Державну податкову службу України, затверджене постановою КМУ від 06.03.2019 р. №227.
- Порядок №524 — Порядок формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків, затверджений наказом Мінфіну від 02.06.2015 р. №524.
Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»