З 2021 року облік доходів та витрат у ФОПів оформлятиметься по-різному, залежно від системи оподаткування. Для «загальників» запроваджується типова форма обліку, а «єдинники» можуть вигадати свою.
Зміни до п. 177.10, 178.6 та 296.1 ПКУ за Законом №786 щодо нових правил документального обліку для ФОПів та осіб, які здійснюють незалежну професійну діяльність, набрали чинності з 1 січня 2021 року.
ФОПи-«загальники»
З 1 січня 2021 року ФОПи-«загальники», як і раніше, зобов'язані вести облік доходів і витрат та мати документи, що підтверджують походження товару. Але облік доходів і витрат можна буде здійснювати як у паперовому, так і в електронному вигляді, у тому числі через Електронний кабінет.
Облік у ФОПів-«загальників» відбуватиметься в типовій формі (яка запроваджується замість Книг обліку!). Цю нову форму та порядок ведення такого обліку має затвердити Мінфін. Але наразі їх немає навіть у проєкті.
В Iнформаційному листі від 02.09.2020 р. №16 податківці роз'яснюють: на сьогодні і до моменту затвердження Мінфіном нової форми залишається чинною Книга обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи — підприємці, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, і фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, затверджена наказом Міндоходів від 16.09.2013 р. №481.
Реалізація ведення Книги обліку доходів і витрат в електронному вигляді буде запроваджена в електронному сервісі «Електронний кабінет платника податків» після введення в експлуатацію відповідного програмного забезпечення (ЗIР, підкатегорія 104.08).
Фізособи, які здійснюють незалежну професійну діяльність
З 1 січня 2021 року фізособи, які провадять незалежну професійну діяльність, можуть вести облік доходів і витрат від такої діяльності в паперовому та/або електронному вигляді, у тому числі через Електронний кабінет.
Облік фізосіб-«незалежників» теж відбуватиметься в новій типовій формі, яку наразі не затверджено. Порядок ведення такого обліку має затвердити Мінфін.
Податківці в Iнформаційному листі №16 також наголосили, що типова форма, за якою обліковують доходи та витрати, і порядок ведення такого обліку визначає Мінфін. На сьогодні і до моменту затвердження нової форми залишається чинною Книга обліку доходів і витрат, затверджена Наказом №481. Тобто з дати набрання чинності новою формою книги вести книгу за Наказом №481 не можна буде.
А коли з'явиться новий сервіс для обліку в Електронному кабінеті?
Як пояснюють податківці в Iнформаційному листі №16, ведення обліку доходів і витрат в електронній формі через Електронний кабінет для фізосіб на загальній системі оподаткування та фізосіб, які провадять незалежну професійну діяльність, буде впроваджено ДПС після затвердження Мінфіном типових форм, за якими здійснюватиметься облік доходів і витрат такими платниками податків. Про запровадження такого сервісу буде повідомлено окремо.
ФОПи-«єдинники»
З 1 січня 2021 р. фізособи-«єдинники» I та II групи та «єдинники» III групи — неплатники ПДВ ведуть облік у довільній формі шляхом щомісячного відображення отриманих доходів.
А фізособи-«єдинники» III групи (платники ПДВ) ведуть облік у довільній формі шляхом щомісячного відображення доходів та витрат.
Тобто з 2021 року всім ФОП-«єдинникам» I — III групи скасували ведення типових форм Книг обліку. Але облік вести все ж таки треба, і робити це можна буде в паперовому та/або електронному вигляді.
Довільність форми означає, що неправильної форми документа, в якому ведеться облік, немає. ФОП бажає продовжувати вести стару Книгу (і коли вона закінчиться, завести нову Книгу за тією самою формою)? Будь ласка. ФОП бажає вести облік в зошиті від руки? Прошу дуже. ФОП бажає вести облік в таблиці вордівського чи екселівського файла? Заборони немає.
Податківці в Iнформаційному листі №16 коментують це нововведення, наголошуючи на такому:
1) реєструвати Книги (або інші форми) обліку ФОП-«єдинникам» з 1 січня 2021 року не потрібно;
2) з 1 січня 2021 року також немає підстави для застосування до ФОП-«єдинників» адміністративного штрафу згідно зі ст. 164-1 КУпАП за неналежне ведення обліку доходів і витрат, для яких законами України встановлено обов'язкову форму обліку;
3) повідомляти податківців про обрану форму обліку ФОП-«єдинникам» не треба;
4) разом із тим податкові органи мають право запитати зазначену інформацію у порядку, визначеному ПКУ, для перевірки дотримання платником вимог Кодексу щодо граничного обсягу доходу за відповідний період. Тобто якщо податківці надішлють запит із проханням надати копію документа, де ведеться облік, таку копію треба буде надати. I, звісно ж, цей документ в оригіналі потрібен буде під час податкових перевірок. Тому податківці наголошують, що такі записи мають містити інформацію щонайменше про місячні обороти, і вони є джерелом інформації для складання платником податку звітності з єдиного податку.
НБУ спростив ведення касових операцій для ФОПів
Постановою НБУ №155 з усіх норм Положення №148 з 1 січня 2021 року вилучено згадку про Книгу обліку доходів.
У пункті 11 Положення №148 щодо правил оподаткування готівки ФОП з'явилося нове правило для фізосіб-«єдинників». А саме: оприбуткування та облік фізособами-підприємцями отриманих доходів здійснюються у довільній формі шляхом помісячного відображення отриманих доходів у порядку, визначеному ПКУ.
Що робити із зареєстрованими книгами обліку
Мінфін затвердив Наказ №728 про втрату чинності з 1 січня 2021 року формою Книги обліку доходів і Книги обліку доходів і витрат для фізичних осіб — підприємців — платників єдиного податку та порядком її ведення.
Отже, новостворені у 2021 році ФОПи-«єдинники» вже не купуватимуть книги та не реєструватимуть їх у ДПС.
В Iнформаційному листі №16 ДПС також наголошувала, що ФОПи-«єдинники», які почали вести Книгу до 2021 року:
— не повинні вчиняти будь-яких дій щодо зняття такої Книги з реєстрації у ДПС;
— за бажанням можуть далі вести Книгу обліку доходів (для платників ЄП I, II та III групи, які не є платниками ПДВ) та Книгу обліку доходів і витрат (для платників ЄП III групи, які є платниками ПДВ) за формами, затвердженими наказом Мінфіну від 19.06.2015 р. №579. Тобто через їх скасування з 2021 року це вже не обов'язково, хоча може здійснюватися за власним бажанням.
Зберігання книг ще 3 роки
Податківці наводили свій висновок: ФОПи-«єдинники», які не вестимуть Книгу з 1 січня 2021 року у зв'язку із запровадженням ведення обліку доходу в довільній формі, повинні зберігати її ще 3 роки.
Проте у роз'ясненні було вказано ще на норму пункту 44.1 ПКУ. Згідно з ним платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних із визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухобліку, фінзвітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Такі первинні документи зберігають не менше ніж 1095 днів із дня подання податкової звітності, для складення якої використовуються зазначені документи.
Під платниками податків розуміються, звісно, не лише «спрощенці», а й ті, хто перебуває на загальній системі оподаткування. Від них під час податкових перевірок теж вимагатимуть оригіналу Книги, адже на її підставі складалася податкова звітність.
Отже, незважаючи на те що старі форми книг буде скасовано, ФОПам (незалежно від системи оподаткування) та фізособам-«незалежникам» треба зберігати ці книги ще три роки після переходу на нові форми обліку.
Ганна РУСАНОВА, «Дебет-Кредит»