Перевірки характеристик продукції Держпродспоживслужбою закінчуються складанням акта перевірки. Акт вручається керівникові чи його заступникові або ФОПу особисто під підпис. Надсилання акта поштою законом не передбачено.
Нагадаємо, що з 26.03.2020 р. до проведення перевірки ринкового нагляду внесено зміни.
Предметом перевірок органів ринкового нагляду є характеристики продукції певного виду (типу), категорії та/або групи.
I що саме перевірятиметься, має бути чітко зазначено в направленні на перевірку. Усе, що не зазначено у направленні, перевірці не підлягає!
Під час перевірки характеристик продукції у її розповсюджувачів на початковому етапі об'єктами перевірки тепер, зокрема, є:
— наявність знака відповідності технічним регламентам, якщо його нанесення передбачено технічним регламентом на відповідний вид продукції,
— за ланцюгом постачання, якщо за результатами перевірки характеристик продукції є підстави вважати, що продукція є небезпечною, становить ризик та/або не відповідає встановленим вимогам унаслідок дій чи бездіяльності виробника такої продукції або будь-якого іншого суб'єкта в ланцюгу постачання. Визначення послідовності такого ланцюга покладається на органи ринкового нагляду.
Розглянемо, як це відбувається, на прикладі постанови Верховного Суду від 31.07.2020 р. у справі №815/4129/17.
Перевірка якості дитячих іграшок — штраф 17 тис. грн. За що?
У коментованій справі за адресою місцезнаходження ТОВ 1 було призначено позапланову виїзну перевірка з питань характеристик продукції, а саме іграшок.
Позапланова перевірка здійснювалася за ланцюгом постачання продукції.
За результатами планової перевірки ТОВ 2 було встановлено порушення технічного регламенту безпечності іграшок. Це стосувалося іграшки Мікрофон 2339 NL (запис та відтворення, зміна голосу, бат., кор., 15-23-19 см), постачальником якої встановлено ТОВ 1.
Порушення технічного регламенту полягало у порушенні правил нанесення знака відповідності. Так, на іграшці було два нанесені знаки відповідності: один із номером 060, інший — «061», який позначає орган, залучений на етапі контролю виробництва, що було встановлено Держпродспоживслужбою під час перевірки у розповсюджувача ТОВ 2 (який не є виробником цієї продукції).
За змістом ч. 1 ст. 30 Закону про техрегламенти знак відповідності технічним регламентам повинен наносити лише виробник або його уповноважений представник.
Але штраф у 17 тис. грн нарахували тому, хто цю іграшку ввів в обіг (тобто ТОВ 1).
Держпродспоживслужб також прийняла рішення про вжиття обмежувальних (коригувальних) заходів щодо ТОВ 1, яким обмежено надання продукції на ринку до усунення формальної невідповідності та встановлено строк виконання. А саме: усунути формальну невідповідність щодо партії продукції, яка вводилася в обіг, шляхом вжиття спільних заходів із постачальниками для приведення її у відповідність до вимог технічних регламентів.
Якщо винен ТОВ 1 (постачальник), чому перевіряли ТОВ 2 (розповсюджувача)?
Відповідно до ч. 5 ст. 8 Закону №2735 (чинна з 23.06.2020 р.) госпсуб'єкти зобов'язані надавати на запит органів ринкового нагляду документацію, що дає змогу ідентифікувати суб'єкта господарювання:
1) який поставив їм продукцію;
2) якому вони поставили продукцію.
I якщо виробник продукції не може бути ідентифікований органом ринкового нагляду, для потреб цього Закону особою, що ввела таку продукцію в обіг, вважається кожен суб'єкт господарювання в ланцюгу постачання відповідної продукції, який протягом строку перевірки не надав документації, що дає змогу встановити найменування та місцезнаходження виробника чи особи, яка поставила суб'єкту господарювання цю продукцію (ч. 7 ст. 8 Закону №2735 у редакції від 12.12.2019 р.).
Тобто перевірити могли кожного зі суб'єктів господарювання за ланцюгом постачання продукції. Та якщо запитів від Держпродспоживслужби немає або суб'єкт господарювання не допустив до перевірки фахівців Держпродспоживслужби (як було у коментованому рішенні), незрозуміло, яким чином Держпродспоживслужба без перевірки факту порушення призначила особою, яка ввела продукцію в обіг, саме ТОВ 1?
Це питання ще не раз стане предметом розгляду в судах. Проте ТОВ 1 у коментованій справі скасував у суді нарахований штраф з іншої підстави.
Довідково
За правилами п. 48 Технічного регламенту безпечності іграшок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2018 р. №151, знак відповідності технічним регламентам наноситься на іграшку, етикетку або паковання так, щоб він був видимий, розбірливий та незмивний.
Чи можна надсилати акт перевірки поштою?
Держпродспоживслужба, попри відсутність керівника чи уповноваженої особи під час складення акта перевірки, все ж таки склала акт і надіслала ТОВ 1 один примірник рекомендованим поштовим відправленням.
А враховуючи відсутність позначки на поштовому відправленні про відмову уповноважених осіб Товариства від отримання примірника акта, акт вважається таким, що вручений (отриманий ТОВ 1).
Верховний Суд вважає, що Держпродспоживслужба порушила вимоги порядку проведення перевірки та складення відповідного акта, позаяк:
— акт перевірки характеристик продукції не містить підпису та П. I. Б. керівника або уповноваженої особи ТОВ 1, якій роз'яснювався порядок оскарження рішень, приписів, дій та бездіяльності органів ринкового нагляду;
— акт перевірки характеристик продукції містить прочерки в усіх графах щодо осіб, які брали участь у перевірці, ознайомлення з актом перевірки й отримання примірника акта або відмови в його отриманні;
— протокол про виявлення порушення вимог ст. 44 Закону №2735 також не містить будь-яких пояснень особи (керівника чи уповноваженого представника), яка була присутня при розгляді справи про порушення, підпису і П. I. Б. такої особи та будь-яких позначок у графі з даними про відмову суб'єкта господарювання від підписання протоколу.
За правилами Закону №2735 (з 26.03.2020 р. відповідне прописано у ч. 5 ст. 23-1):
1) в останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу ринкового нагляду, які здійснювали перевірку, та суб'єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом. Якщо суб'єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями. Зауваження госпсуб'єкта (уповноваженої ним особи) щодо здійснення перевірки є невід'ємною частиною акта органу ринкового нагляду.
2) один примірник акта вручається керівникові чи уповноваженій особі госпсуб'єкта — юрособи, її відокремленого підрозділу, фізособі-підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий — зберігається в органі державного нагляду (контролю).
Надсилання такого акта поштою (навіть із повідомленням про вручення) законом наразі не передбачено. Унаслідок цього застосований щодо ТОВ 1 штраф у 17 тис. грн було скасовано.
Нормативна база
- Закон №2735 — Закон України від 02.12.2010 р. №2735-VI «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції».
- Закон про техрегламенти — Закон України від 15.01.2015 р. №124-VIII «Про технічні регламенти та оцінку відповідності».
Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»