• Посилання скопійовано

Проходимо процедуру зміни адреси заново

ВРУ постановою №807 змінила районний поділ за областями України, що мало би призвести до змін адреси нерухомості та реєстрації ЮО/ФОПів. Але Мін'юст у листі від 19.08.2020 р. №6752/8.4.4/32-20 (див. «ДК» №38/2020) каже, що наразі ще застосовуються старі адреси.

Постановою ВРУ від 17.07.2020 року №807-IX «Про утворення та ліквідацію районів», яка розроблена відповідно до абз. 3 п. 4 розділу II «Прикінцеві положення» Закону №562-IХ, передбачено ліквідацію низки наявних та утворення нових районів, межі яких встановлюються по зовнішній межі територій сільських, селищних, міських територіальних громад, які входять до складу відповідного району.

Тобто багато фізичних та юридичних осіб зіткнулися з тим, що їхня адреса (в частині району) змінилася. I тут виникає чимало запитань:

Що буде з реєстраційними діями?

Чи треба перереєстровуватися за новими адресами юрособам та ФОПам?

Чи вносити зміни до правовстановлювальних документів на нерухомість?

Що буде у відносинах із податківцями?

Куди подавати звітність і сплачувати податки?

Чи треба буде подавати податківцям інформацію про зміну адреси і якщо так, то щодо яких випадків?

Що каже закон (і ще з минулого року!)

2 листопада 2019 року набрав чинності Закон №159-IХ, яким змінено територіальність подання документів для вчинення реєстраційних дій:

для ФОПів — повна екстериторіальність, незалежно від способу подачі документів (паперова чи електронна форма). Тобто вони можуть подати паперові реєстраційні документи до будь-якого держреєстратора в будь-якому куточку України або онлайн;

для ЮО та ГО без статусу юрособи правила інші. Зокрема, подавати реєстраційні документи у паперовій формі можна до будь-якого держреєстратора, але в межах області та Києва (тобто за місцезнаходженням). А ось по всій Україні без прив'язки до місцезнаходження таке право можна отримати виключно за наказом Мін'юсту. Але подавати документи в електронній формі теж можна незалежно від місця знаходження.

Своєю чергою, державна реєстрація прав та інших речових прав (зокрема, найму, оренди, іпотеки, права довірчої власності) здійснюється за місцезнаходженням майна в межах області, м. Києва. При цьому може виникнути й екстериторіальність такої реєстрації, але тільки якщо її запровадить своїм нормативним актом Мін'юст.

Державна реєстрація обтяжень (заборона відчуження та арешт нерухомого майна, податкова застава, предметом якої є нерухоме майно, та інші обтяження) відбувається незалежно від місцезнаходження нерухомого майна.

А що на практиці? Позиція Мін'юсту

У коментованому листі Мін'юст наголошує, що положення Постанови №807 не змінюють складу суб'єктів держреєстрації, а також не припиняють «автоматично» правосуб'єктності юросіб, які надають адміністративні послуги у зазначених сферах реєстрації нерухомості та ЮО/ФОП. Що це означає?

Напевно, всі пам'ятають, що раніше зміна районного поділу, наприклад, у місті призводила до зміни адреси — вулиця та сама, а ось район міста вже інший. Такі зміни спричинялися навіть до того, що фізособи вносили зміни щодо місця реєстрації до своїх паспортів. Що вже казати про суб'єктів господарювання!

Зміни районного поділу в містах та зміни назв вулиць (наприклад, через декомунізацію) тягнули за собою внесення змін до документів про право власності на нерухомість, до статуту (де були вказано юридичну адресу) та до договорів оренди (у яких прописувалась адреса нерухомості, яка орендується, а також адреси орендаря та орендодавця). Не кажучи вже про РРО, ліцензії тощо. Аж ніяк не всі зробили такі зміни, і не всі робили це одночасно, проте ті, хто все ж таки наважувався, — проходили довготривале коло змін до документів.

I ось маємо чергову проблему зі змінами адміністративно-територіального устрою районного рівня.

Приклад Якщо нерухомість або ЮО/ФОП реєструвалися за адресою м. Судова Вишня Мостиського району Львівської області, то тепер це буде адреса — м. Судова Вишня Яворівського району Львівської області. Тому що раніше м. Мостиська було районним центром Мостиського району Львівської області, а тепер це м. Мостиська Яворівського району (з адміністративним центром у місті Яворів).

Такі зміни, безумовно, впливають на адресну складову, що використовується держреєстраторами. Але «автоматично» адреси нерухомості та реєстрації суб'єктів господарювання не зміняться. Не зможе змінити такі адреси й сам держреєстратор за власною ініціативою!

I ще: у коментованому листі наголошується, що наразі в реєстрах, держателем яких є Мін'юст, вводяться різного роду словники, зокрема словник адміністративно-територіального устрою України. Через це держреєстратор не може власноручно вносити будь-які відомості адресної складової, крім тих відомостей, що містяться в словниках.

Отже, поки до реєстрів та адресних словників адміністративно-територіального устрою не буде внесено відповідних змін, Мін'юст пропонує для безперебійної роботи всіх осіб, які вчиняють реєстраційні дії з нерухомістю чи стосовно ЮО/ФОПів, під час вчинення реєстраційної дії та обрання відповідного населеного пункту відображати адресу з назвою району без урахування змін адміністративно-територіального устрою, визначеного Постановою №807.

Висновок: змінити адресу відповідно до нового районного поділу наразі не можуть ані держреєстратор, ані СГ чи власники нерухомості. Усе впирається у застарілі довідники ПО, яке обслуговує ЄДР та Держреєстр речових прав. Коли їх оновлять, — ось тоді можна буде й оновити адресу.

Нагадаємо!

За Законом №159 при отриманні документів на державну реєстрацію сам реєстратор перевіряє подані у документах відомості у повному обсязі — від наданих довіреностей згідно з Єдиним реєстром довіреностей (якщо подається довіреність представника) до персональних даних осіб, які зазначені у документах (у т. ч. за допомогою Реєстру актів цивільного стану, демографічного реєстру тощо).

Таким чином, держреєстратори отримають доступ до всіх наявних реєстрів та адресних словників, які так чи інакше пов'язані з вчиненням реєстраційних дій у частині адресної складової поданої інформації щодо ЮО/ФОПів. Те саме стосується й здійснення реєстраційних дій нотаріусами та держреєстраторами речових прав на нерухомість.

Але застарілість даних у довідниках Мін'юсту не може бути підставою для зупинення розгляду поданих документів чи відмови у проведенні реєстраційних дій, а також не може розглядатися як порушення порядку державної реєстрації. На цьому наполягає сам Мін'юст у коментованому листі!

Тож реєстраційні дії і сьогодні, і завтра мають вчинятися. Просто наразі без урахування нового районного поділу.

А що з ДПС?

Податківці про зміну адреси платника податків дізнаються від держреєстратора. Доти, доки зміни не з'являться в ЄДР або не відбудеться реорганізація податкових органів (пов'язана з новим районним поділом), податкова адреса та місце обліку платника податків не зміняться.

А ось повідомити про зміну в Державному реєстрі адреси нерухомості, яка зазначалася в повідомленні за формою №20-ОПП, треба буде власнику та/або орендарю такої нерухомості.

Очевидно, коди типів об'єктів оподаткування не зміняться. А ось коди КОАТУУ зміняться однозначно. I це призведе до змін при заповненні податкової звітності.

Раніше податківці наполягали на тому, що форму №20-ОПП зі змінами треба подати протягом 10 календарних днів з дня внесення змін до Держреєстру речових прав. Аналогічні вимоги щодо змін податківці висували стосовно ліцензій та РРО. А ще наполягали на перереєстрації платників ПДВ.

Проте це було в минулі рази. Як буде тепер, — почекаємо на свіжі роз'яснення від ДПС.

Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру