Про особливості справляння турзбору ми писали в «ДК» №19/2019, а про заповнення нової форми декларації — в «ДК» №42/2019. Залишається розглянути власне облік самого турзбору.
Бухоблік
Готелі відображають господарські операції у бухгалтерському обліку згідно з вимогами Закону про бухоблік та П(С)БО. Позаяк основною діяльністю готелів є надання послуг, облік операцій із їх надання аналогічний до обліку операцій з надання звичайних послуг. Витрати, пов'язані з наданням готельних послуг, у т. ч. собівартість реалізованих готельних послуг, формуються за нормами П(С)БО 16 «Витрати», а доходи — згідно з вимогами П(С)БО 15 «Дохід».
А згідно з пп. 268.6.1 ПКУ платники турзбору сплачують його авансовим внеском перед тимчасовим розміщенням у місцях проживання (ночівлі) податковим агентам, які справляють збір за ставками та з дотриманням інших вимог, визначених рішенням відповідної ради. При цьому «перед ночівлею» розуміється саме «перед заселенням», а не у момент бронювання готелю. Це підтверджують і фахівці ДПС у «Віснику» №7-8/2019.
До речі, ситуація, коли турзбір сплачується після заселення або при виселенні, навіть якщо податковий агент перерахує такий турзбір до бюджету своєчасно, є порушенням норм ПКУ. На цьому наголошується в IПК ГУ ДФС у Дніпропетровській області від 20.03.2019 р. №1124/IПК/04-36-12-04-21: тимчасове розміщення платника турзбору у місцях проживання (ночівлі) не може здійснюватися без сплати збору за умови, що такий збір встановлено рішенням відповідного органу місцевого самоврядування.
СГ, що надають послуги з тимчасового проживання, є податковими агентами турзбору (п. 268.5 ПКУ). А платниками турзбору є саме фізособи згідно з пп. 268.2.1 ПКУ (втім, податківці погоджуються з тим, що за фізособу турзбір може сплатити і юрособа-роботодавець, а також туроператор).
Тож турзбір сплачується авансом перед наданням послуги з проживання фізособі. Це важливо для обліку. Пояснимо.
Як правило, турзбір сплачується одночасно з вартістю послуг з проживання. Але навіть якщо оплата здійснюється однією сумою, обліковувати слід окремо аванс за послуги і аванс з турзбору.
Щодо послуг, то згідно з п. 5 П(С)БО 15 дохід визнається під час збільшення активу або зменшення зобов'язання, що зумовлює зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків учасників підприємства), за умови що оцінка доходу може бути достовірно визначена. Проте відповідно до п. 10 П(С)БО 15 дохід, пов'язаний із наданням послуг, визнається виходячи зі ступеня завершеності операції з надання послуг на дату балансу, якщо може бути достовірно оцінено результат цієї операції.
А достовірно результат може бути оцінено за наявності таких умов:
— можливість достовірної оцінки доходу;
— можливість надходження економічних вигід від надання послуг;
— можливість достовірної оцінки ступеня завершеності надання послуг на дату балансу;
— можливість достовірної оцінки витрат, здійснених для надання послуг та необхідних для їх завершення.
А отримання передоплати за послугу не спричинюється до визнання доходу. Отже, суму передоплати за послугу відображають проведенням Д-т 311, 301 К-т 681. I лише після надання такої послуги (виселення клієнта) ця передоплата стає доходом. При цьому роблять проведення Д-т 681 К-т 703 (визнання доходу) і Д-т 903 К-т 23 (списання собівартості послуг).
Позаяк турзбір має бути сплачений фізособами перед наданням послуги і сума турзбору не входить до вартості проживання, то, як раніше, відображати турзбір шляхом утримання зі суми доходу від надання готельних послуг наразі не вдасться (Д-т 703 К-т 641/турзбір, а сплату — Д-т 641/турзбір К-т 311).
То як це має бути відображено? Вважаємо, що податковий агент має показати суму турзбору, отриману від особи, як одночасне нарахування турзбору та зобов'язання фізособи зі сплати такого турзбору: Д-т 377 К-т 642/турзбір, Д-т 301/311 К-т 377. Звичайно ж, можна без застосування субрахунку 377, та він буде корисний в аналітиці, наприклад щоб розуміти, хто саме сплатив збір, аби повернути його. Крім цього, цей субрахунок має бути використаний, якщо за фізособу сплачувала юрособа.
Сплату самого турзбору до бюджету відображаємо так: Д-т 642/турзбір К-т 311.
А якщо виникне ситуація, коли податковому агенту необхідно повернути суму надміру сплаченого турзбору, — так: Д-т 642/турзбір К-т 377 (або Д-т 377 К-т 642/турзбір, операція сторно), Д-т 377 К-т 301/311.
Документальне оформлення
Податківці часто пояснюють: податковий агент як суб'єкт ведення бухобліку та нарахування ПЗ з турзбору мусить мати підтвердний первинний документ, який містить відомості про госпоперацію щодо сплати цьому податковому агенту певної суми коштів платником збору.
У вищезгаданій публікації у «Віснику» №7-8/2019 податківці доповнюють, що зазначене питання регулюється, зокрема, Законом про РРО, Законом про платіжні системи, наказом Мінфіну від 21.01.2016 р. №13.
Тобто податківці говорять про необхідність РРО для документального підтвердження сплати турзбору. Підтверджується така думка й у ЗIР: під час здійснення розрахунків через РРО за надання турпослуги слід проводити розрахунок на повну суму вартості послуги, до якої входить і турзбір.
Хоча турзбір не є частиною вартості турпослуги, а РРО якраз і застосовується при наданні послуг згідно із Законом про РРО, податківці наполягають: якщо при отриманні оплати ви застосовували РРО (а платіж був однією сумою), турзбір теж треба провести через РРО.
Так, у ЗIР (категорія 109.10) вони пишуть: у Державному реєстрі РРО є моделі РРО, що дають змогу за необхідності враховувати товар (послуги) за кількома податковими ставками, в тому числі з туристичного збору.
Отже, при розрахунку за надання туристичної послуги суб'єкту господарювання слід проводити розрахунок на повну суму вартості послуги, до якої входить і турзбір.
А чи треба розділити ці два платежі? Чи можна бронювати вартість послуг з проживання окремо, без турзбору, а потім при заселенні його доплачувати? I чи можна зробити це в різних формах, наприклад заплатити за проживання безготівково, а турзбір — готівкою? Чи потрібен при цьому РРО?
ГУ ДФС у Дніпропетровській області в IПК від 20.03.2019 р. №1124/IПК/04-36-12-04-21 відповідає, що головне, аби турзбір було заплачено перед заселенням. А форма сплати турзбору ПКУ не регулюється.
На запитання щодо необхідності РРО в цьому разі (тільки для суми турзбору) податківці ухилилися від прямої відповіді, хоча й наголосили, що платник мусить мати первинний документ, який би підтверджував сплату турзбору.
З наведеного можна зробити висновки: все ж таки з метою застосування РРО податківці розглядають сплату турзбору як розрахункову операцію (хоча це і не сплата за послуги). I якщо ви приймаєте оплату за проживання разом із турзбором (готівкою чи за допомогою платіжної картки), в чеку РРО суму турзбору варто показати окремим рядком (хоч нині вимоги про це в ПКУ немає). Так само через РРО варто провести й окрему сплату турзбору (готівкою чи за допомогою платіжної картки).
Податковий облік
Податок на прибуток. Тут впливу на фінрезультат до оподаткування не буде, адже справляння турзбору не відобразиться на рахунках доходів чи витрат. А отже, немає впливу й на податок на прибуток. До того ж розділом III ПКУ не встановлено окремої податкової різниці щодо турзбору.
Єдиний податок. Тут є пряма норма п. 292.10 ПКУ, згідно з якою утримані (нараховані) суми податків і зборів платником ЄП під час здійснення ним функцій податкового агента не є доходом. Але позаяк податківці хочуть бачити турзбір у РРО, то як заповнити Книгу обліку ФОП-«єдиннику» у такому разі, ми розглядали в згаданій статті в «ДК» №19/2019.
Катерина КАЛАШЯН, «Дебет-Кредит»