На розвиток підприємництва виділили 2 мільярди
! Бізнесменам-початківцям
У зв'язку з офіційним опублікуванням у газеті «Голос України» 22.01.2020 р. з наступного дня набрав чинності Закон «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» щодо забезпечення функціонування Фонду розвитку підприємництва».
Зміни передбачають виділення 2 млрд грн для запуску програми кредитів під 5, 7 та 9 відсотків для підтримки мікро- та малого бізнесу.
Фонд розвитку підприємництва надаватиме підтримку у вигляді компенсації відсоткової ставки до рівня 5, 7 та 9 відсотків річних за кредитами у гривнях. Відсоток залежить від розміру й типу бізнесу.
Також підтримка підприємцям надаватиметься у вигляді часткових гарантій за кредитами, якщо у малого та середнього бізнесу бракує застави.
Закон України від 14.01.2020 р. №436-IХ чинний з 23.01.2020 р.
Набрав чинності черговий антирейдерський закон
! Усім
Ледве-ледве просохло чорнило на антирейдерському законі від 03.10.2019 р. №159-IX (чинний з 02.11.2019 р., див. «ДК» №43/2019), як у «Голосі України» 15.01.2020 р. офіційно опубліковано ще один закон тієї самої спрямованості — «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству».
Так, згідно з новою ч. 13 ст. 79-1 ЗКУ, земельна ділянка припиняє існування як об'єкт цивільних прав, а її держреєстрація скасовується в разі:
— поділу або об'єднання земельних ділянок;
— скасування держреєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання такої держреєстрації незаконною;
— якщо речове право на земельну ділянку, зареєстровану в кадастрі, не було зареєстровано протягом року з вини заявника.
Запроваджується можливість нотаріального посвідчення низки договорів щодо майна, зокрема договорів оренди землі, про встановлення земельного сервітуту, про надання права користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис) або для забудови (суперфіцій), правочинів, предметом яких є частка в СК або нерухоме майно. Учасники ТОВ або ТДВ можуть встановити вимогу нотаріального засвідчення справжності власного підпису та/або вимогу нотаріального посвідчення правочину щодо частки в СК.
Держреєстрація прав на земельну ділянку проводиться виключно за наявності в кадастрі відомостей про зареєстровану земельну ділянку.
Окремі положення Закону набирають чинності 15.07.2020 р.
Докладніше читайте в наступному номері «ДК».
Закон України від 05.12.2019 р. №340-IX чинний з 16.01.2020 р.
Удосконалено ліцензування у сфері вищої освіти
! Вищим навчальним закладам
У зв'язку з офіційним опублікуванням у газеті «Голос України» 15.01.2020 р. з наступного дня набрав чинності Закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення освітньої діяльності у сфері вищої освіти».
Законом, який вносить зміни до законів України «Про вищу освіту», «Про освіту» та «Про фахову передвищу освіту», вдосконалено регулювання процесів ліцензування освітньої діяльності, посилено засади рівного доступу до вищої освіти, розширено сферу застосування технологій зовнішнього незалежного оцінювання для вимірювання результатів навчання на рівнях вищої освіти та для вступу на освітній рівень магістра, вимог до керівника закладу, Національної рамки кваліфікацій тощо.
Зокрема, у сфері вищої освіти ліцензуванню підлягають:
— освітня діяльність закладу вищої освіти на певному рівні вищої освіти;
— освітня діяльність за освітніми програмами, що передбачають присвоєння професійної кваліфікації з професій, для яких запроваджено додаткове регулювання.
Особливості ліцензування освітньої діяльності за освітніми програмами, що передбачають присвоєння професійних кваліфікацій для доступу до професій, для яких запроваджено додаткове регулювання, встановлюються КМУ.
Для отримання ліцензії на провадження освітньої діяльності здобувач ліцензії подає до органу ліцензування через Єдину державну електронну базу з питань освіти заяву та документи, що підтверджують відповідність забезпечення освітнього процесу заявника ліцензійним умовам провадження освітньої діяльності у сфері вищої освіти. Наукові установи НАНУ та національних галузевих академій наук можуть подавати заяви та документи для отримання ліцензії на основі відповідного рішення їх президій.
Здобувачі ліцензії та ліцензіати повинні забезпечити виконання ліцензійних умов, що затверджені відповідно до закону.
Закон України від 18.12.2019 р. №392-IX чинний з 16.01.2020 р.
Банки зможуть застосовувати програмні РРО для валютно-обмінних операцій
! Банкам і їхнім клієнтам
Нацбанк вніс зміни до Постанови НБУ від 04.01.2019 р. №16 «Про документ для обліку та реєстрації валютно-обмінних операцій», Положення про структуру валютного ринку України, умови та порядок торгівлі іноземною валютою та банківськими металами на валютному ринку України, затвердженого постановою НБУ від 02.01.2019 р. №1, та Положення про здійснення операцій із валютними цінностями, затвердженого постановою НБУ від 02.01.2019 р. №2.
Змінами, зокрема, передбачено використання нового виду реєстратора розрахункових операцій — програмного, а також створення під час здійснення валютно-обмінних операцій електронних розрахункових документів, які матимуть таку ж форму та зміст, як і їх паперові аналоги.
На розрахункових документах РРО під час здійснення валютно-обмінних операцій не проставлятимуться підписи касира і клієнта та відбиток штампа.
Зміни набирають чинності 19.04.2020 р.
Постанови НБУ від 17.01.2020 р. №9 і №10 чинні з 01.02.2020 р. і 18.01.2020 р. відповідно
З 1 березня — нові правила бухобліку операцій з платіжними картками у банках
! Банкам
Нацбанк виклав у новій редакції Правила бухгалтерського обліку операцій з використанням платіжних карток у банках України, затверджені постановою НБУ від 08.04.2005 р. №123.
Правила визначають порядок обліку банками України операцій з використанням платіжних карток внутрішньодержавних та міжнародних платіжних систем під час оплати вартості товарів і послуг, проведення операцій через банківські автомати через операційну касу банку під час розрахунків між членами міжнародних платіжних систем.
Правила регулюють бухгалтерський облік операцій з використанням платіжних карток, що здійснюються як у національній, так і в іноземній валюті. Порядок здійснення операцій в іноземній валюті визначається нормативно-правовими актами Нацбанку з питань валютного регулювання.
Банки самостійно розробляють порядок бухгалтерського обліку операцій з використанням платіжних карток з урахуванням особливостей внутрішньобанківської платіжної системи, дотримуючись основних принципів бухгалтерського обліку, визначених цими Правилами та положеннями внутрішньої платіжної системи.
Постанова НБУ від 14.01.2020 р. №4 набирає чинності 01.03.2020 р.
Удосконалено організацію роботи банківської системи в надзвичайному режимі
! Банкам і їхнім клієнтам
Нацбанк затвердив зміни до Iнструкції щодо організації роботи банківської системи в надзвичайному режимі, затвердженої постановою НБУ від 22.07.2014 р. №435.
Уточнено, що учасник СЕП має право організувати роботу в приміщенні іншої організації за попереднім погодженням із Департаментом безпеки Нацбанку і з дотриманням правил використання і зберігання засобів захисту інформації в разі запровадження надзвичайного режиму роботи. Учасник СЕП зобов'язаний надіслати до Департаменту безпеки копію розпорядчого акта про роботу в приміщенні іншої організації.
Учасник СЕП має право в разі необхідності визначити тимчасовий порядок використання та зберігання засобів захисту інформації за попереднім погодженням із Департаментом безпеки. Учасник СЕП зобов'язаний надіслати копію розпорядчого акта про введення в дію тимчасового порядку до Департаменту безпеки.
Учасник СЕП під час роботи СЕП у надзвичайному режимі зобов'язаний:
— оперативно приймати платежі у відповідь у файловому режимі та надсилати квитанції $S до Центру оброблення СЕП не пізніше ніж через дві години після формування файла $B;
— у разі виникнення обставин, що перешкоджають його штатній роботі в СЕП, негайно повідомляти про це Департамент інформаційних технологій Нацбанку.
Учасник СЕП у разі захоплення приміщення озброєними особами та/або доступу сторонніх осіб до засобів захисту інформації та програмно-технологічних засобів проведення платежів вживає термінових заходів щодо повідомлення про це Департаменту інформаційних технологій та Департаменту безпеки.
Постанова Національного банку України від 15.01.2020 р. №5 чинна з 18.01.2020 р.
Встановлено порядок визначення банками мінімального розміру операційного ризику
! Банкам
Нацбанк затвердив Положення про порядок визначення банками України мінімального розміру операційного ризику.
Це Положення встановлює порядок визначення банками України мінімального розміру операційного ризику для врахування під час розрахунку нормативів достатності капіталу згідно з вимогами Iнструкції про порядок регулювання діяльності банків в Україні.
Банки України мають:
здійснити тестовий розрахунок мінімального розміру операційного ризику станом на 1 січня 2020 року і у строк до 31 серпня 2020 року подати його до НБУ за встановленою формою;
починаючи з 2021 року здійснювати розрахунок мінімального розміру операційного ризику згідно з вимогами Положення.
Банки України під час виконання вимог п. 11 Положення мають право розраховувати фінансовий компонент згідно з додатком до постанови.
Постанова Національного банку України від 24.12.2019 р. №156 чинна з 27.12.2019 р.
Самозайнятим особам повернули право розпоряджатися своїми коштами
! Самозайнятим особам
Нацбанк вніс зміну до Iнструкції про порядок відкриття і закриття рахунків клієнтів банків та кореспондентських рахунків банків — резидентів і нерезидентів, затвердженої постановою НБУ від 12.11.2003 р. №492.
З Iнструкції виключено норму, яка була внесена постановою НБУ від 27.12.2019 р. №162 і передбачала, що за поточними рахунками в національній валюті ФОПів та фізосіб, які провадять незалежну професійну діяльність, не можуть здійснюватися операції, пов'язані з власними потребами цих осіб.
Постанова Національного банку України від 15.01.2020 р. №7 чинна з 17.01.2020 р.
Новий порядок діловодства та ведення архіву арбітражного керуючого
! Арбітражним керуючим
Мін'юст затвердив Правила ведення діловодства та архіву арбітражного керуючого.
Правила встановлюють порядок документування діяльності арбітражного керуючого, роботи з документами (далі — діловодство) та організації архіву в приміщенні, де розташована контора (офіс) арбітражного керуючого.
Діловодство арбітражного керуючого ведеться з дотриманням цих Правил, Iнструкції з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об'єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації, Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, ДСТУ 4163-2003 «Уніфікована система організаційно-розпорядчої документації. Вимоги до оформлювання документів» та інших нормативно-правових актів у сфері архівної справи та діловодства.
Ведення діловодства та архіву арбітражного керуючого здійснюється арбітражним керуючим або особою, визначеною арбітражним керуючим відповідальною за ведення діловодства та архіву арбітражного керуючого, яка працює на умовах трудового договору (контракту) з арбітражним керуючим.
Водночас втрачає чинність Наказ Мін'юсту від 15.03.2013 р. №447/5 «Про затвердження Правил організації діловодства та архіву арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора)».
Наказ Мін'юсту від 10.01.2020 р. №93/5
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 22.01.2020 р. офіційно не опублікований
Казначейство оновило довідник кодів символів для сплати податків
! Платникам податків
Набрав чинності оновлений Довідник відповідності символу звітності коду класифікації доходів бюджету.
Водночас втратив чинність попередній Довідник, затверджений наказом Держказначейства від 15.01.2007 р. №5.
Наказ Казначейства від 28.11.2019 р. №336 чинний з 03.01.2020.
Нові акти перевірок у сфері пенсійного страхування
! СГ
Пенсійний фонд затвердив:
— уніфіковану форму акта, складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері загальнообов'язкового державного пенсійного страхування;
— форму акта про відмову суб'єкта господарювання в проведенні планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері загальнообов'язкового державного пенсійного страхування;
— форму акта про відсутність суб'єкта господарювання за місцем реєстрації;
— форму припису про усунення суб'єктом господарювання порушень вимог законодавства у сфері загальнообов'язкового державного пенсійного страхування;
— форму направлення на проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері загальнообов'язкового державного пенсійного страхування;
-- форму повідомлення про проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері загальнообов'язкового державного пенсійного страхування.
Водночас втрачає чинність Постанова ПФУ від 04.02.2016 р. №2-1 «Про затвердження уніфікованої форми акта, який складається за результатами проведення планової (позапланової) перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері загальнообов'язкового державного пенсійного страхування».
Постанова ПФУ від 20.11.2019 р. №20-1
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 22.01.2020 р. офіційно не опублікована
«Зелений» тариф «удосконалили»
! Постачальникам електроенергії за «зеленим» тарифом
Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затвердила зміни до Порядку встановлення, перегляду та припинення дії «зеленого» тарифу на електричну енергію для суб'єктів господарської діяльності, споживачів електричної енергії, у тому числі енергетичних кооперативів, та приватних домогосподарств, генеруючі установки яких виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.08.2019 р. №1817.
Зокрема, до Порядку повернули раніше усунуту під тиском громадськості вимогу встановлювати сонячні електростанції лише на дахах та фасадах капітальних споруд. Тепер до заяви про встановлення/перегляд «зеленого» тарифу на електроенергію слід додавати документи, які підтверджують, що споруди/будівлі, на дахах та/або фасадах яких вмонтований (встановлений) такий об'єкт електроенергетики, є капітальними (витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно тощо).
Уточнено, що про залишення заяви без розгляду через невідповідність її або доданих до неї документів вимогам цього Порядку НКРЕКП має письмово повідомити ліцензіата протягом 15 к. д. Якщо після залишення заяви без розгляду СГ повторно звернувся до НКРЕКП із заявою, так і не усунувши в ній зауваження, НКРЕКП має право прийняти рішення про відмову у встановленні «зеленого» тарифу.
Постанова НКРЕКП від 14.01.2020 р. №158 чинна з 21.01.2020 р.
Новини підготувала Анастасія ПОРИТКО, «Дебет-Кредит»