• Посилання скопійовано

ФОП доставляє товар на власному авто

Фізособа-підприємець (III група ЄП, платник ПДВ) використовує власний автомобіль для розвезення клієнтам продукції. Як має бути оформлено використання автомобіля? Як списувати пальне? Чи можна за пальним відшкодовувати ПДВ?

Позиція податківців

Щодо податкового кредиту з ПДВ за придбаним паливом податківці зазначають таке: фізособа-підприємець, платник ПДВ, має право віднести до складу податкового кредиту суми ПДВ, сплачені (нараховані) у зв'язку із придбанням пально-мастильних матеріалів для вантажних автомобілів, за умови підтвердження зареєстрованими в ЄРПН податковими накладними.

Нагадаємо, що для виникнення права на ПК з ПДВ є важливою належним чином складена ПН, у т. ч. й правильне зазначення особи покупця. Тобто має бути зазначено саме покупця-ФОПа з індивідуальним податковим номером, а не звичайну фізособу.

Суми ПДВ, сплачені (нараховані) у зв'язку зі здійсненням операцій з придбання пально-мастильних матеріалів для ведення господарської діяльності, фізособа-підприємець, платник ПДВ має право віднести до складу податкового кредиту в межах норм витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті, затверджених наказом Мінтрансу від 10.02.98 р. №43 (далі — Норми №43).

Витрати палива понад такі норми вважаються використанням палива в негосподарській діяльності суб'єкта господарювання. Тобто на витрати палива понад Норми №43 слід нарахувати податкове зобов'язання з ПДВ згідно з п. 198.5 ПКУ (див. ЗIР, підкатегорія 103.171, IПК ДФСУ від 17.04.2018 р. №1674/Г/99-99-13-01-02-14/IПК, IПК ГУ ДФС у Харківській області від 25.05.2018 р. №2330/IПК/20-40-13-11-11 та від 10.05.2018 р. №2065/IПК/20-40-13-11-11).

Такої позиції податківці дотримувалися у ЗIР і до 01.01.2017 р.2

Своє бачення щодо необхідності застосування Норм №43 саме ФОПом ми описали в коментарі до IПК ДФСУ від 02.10.2018 р. №4265/Є/99-99-13-01-02-14/IПК в «ДК» №43/2018 (сама IПК —«ДК» №43/2018).

Звичайно ж, виникає запитання щодо підтвердження факту використання пально-мастильних матеріалів у господарській діяльності ФОПа. Податківці відповідають (щоправда, для ФОПів-«загальносистемників»3): ФОП на загальній системі оподаткування має право включити до складу витрат вартість використаних пально-мастильних матеріалів після одержання доходу, безпосередньо пов'язаного з понесеними витратами від здійснення підприємницької діяльності, на підставі документально підтверджених первинних документів, зокрема угод, актів виконаних робіт (наданих послуг), товарно-транспортних накладних, розрахункових документів тощо4.

1 Запитання: «Чи має право ФОП, платник ПДВ, що здійснює вантажні перевезення, на формування податкового кредиту з ПДВ при придбанні ПММ та отриманні послуг з ремонту вантажних автомобілів, якщо цей автомобіль оформлено на дану фізичну особу або не є його власністю?».

2 Діяло до 01.01.2017 р.: «Чи має право ФОП — платник ПДВ, що здійснює вантажні перевезення, на формування податкового кредиту з ПДВ при придбанні ПММ та отриманні послуг з ремонту вантажних автомобілів, якщо цей автомобіль оформлено на дану ФО (без позначки СПД) або не є його власністю?».

3 Адже це запитання цікаве стосовно не лише ПДВ, а й витрат. Вважаємо, що ФОПи-«єдинники» можуть скористатися ним стосовно ПДВ.

4 ЗIР, підкатегорія 104.05, запитання: «Чи включаються до складу витрат ФОП на загальній системі оподаткування витрати на придбання ПММ та якими документами можна підтвердити факт використання?».

Госпдіяльність чи ні?

З одного боку, тішить те, що податківці у відповіді говорять «тощо», адже ТТН складають перевізники, а ось використання пально-мастильних матеріалів просто для господарської діяльності підтверджується подорожнім листом. З іншого боку, насторожує те, що у всіх відомих роз'ясненнях податківці дозволяють відображати податковий кредит з купівлі пально-мастильних матеріалів тільки перевізникам і тільки з вантажних автомобілів.

До речі, й суди погоджуються, що ФОП має право на податковий кредит з купівлі пально-мастильних матеріалів.

Судова практика

...ФОП ОСОБА_1 імпортував (ввозив на митну територію України) транспортні засоби та придбавав послуги технічного обслуговування автотранспортних засобів та паливно-мастильні матеріали з метою подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах власної господарської діяльності, а саме діяльності з вантажних перевезень...

Наведене вказує, що позивач придбав транспортні засоби та пов'язані з ними товари і послуги з метою провадження своєї господарської діяльності; доказів на підтвердження зворотного відповідачем до суду не надано.

В частині висновків акта перевірки про неправомірне віднесення до складу податкового кредиту суми податку внаслідок імпорту вантажних автомобілів, у зв'язку із їх реєстрацією на приватну особу ОСОБА_1, суд звертає увагу, що згідно з пунктом 6 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07 вересня 1998 року №1388, транспортні засоби, що належать фізичним особам — підприємцям, реєструються за ними як за фізичними особами, тобто реєстрація транспортних засобів на фізичну особу — підприємця не передбачена; крім того, реєстрація транспортних засобів на фізичну особу не спростовує факту використання таких транспортних засобів у господарській діяльності фізичної особи — підприємця. <...>

Суд не погоджується з доводами відповідача про те, що підтвердженням використання придбаних транспортних засобів у межах господарської діяльності є обов'язкове взяття їх на облік у якості основних засобів в бухгалтерському обліку, оскільки Податковий кодекс України не ставить право фізичної особи — підприємця на податковий кредит в залежність від ведення балансового обліку.

Постанова Окружного адмінсуду м. Києва від 16.01.2015 р. у справі №826/16826/145

Задля справедливості зазначимо, що позитивні рішення судів здебільшого стосуються саме вантажних автомобілів. Довести використання легкового авто виключно для господарської діяльності складніше. Адже розуміємо, що це авто частково використовуватиметься як ФОПом — для доставки товару, так і самою фізособою — для поїздок з особистою метою. А документально підтвердити розмежування, що, наприклад, 10 км пішли саме на доставку, а 60 км — на особисті цілі, — складно. Позаяк фізособа та ФОП — одна й та сама особа. I довести, що всі оформлені ФОПом документи (зокрема, подорожній лист) відповідатимуть дійсності, буде важко.

Кілька порад

Утім, вважаємо, що за умови документально обґрунтування все ж таки можна обстояти право на податковий кредит з ПДВ (і, відповідно, відшкодування ПДВ). Власник має право використовувати своє майно для здійснення підприємницької діяльності, крім випадків, установлених законом (п. 1 ст. 320 ЦКУ). Тому вважаємо, що додатково оформляти якісь договори та акти приймання-передачі не потрібно. Радимо використання авто оформити розпорядчим актом — наказом ФОПа для забезпечення доставки товарів покупцям згідно з умовами договору з покупцями за допомогою власного автомобіля. Щодо договору, то радимо прописати умови про доставку товару самим ФОП-продавцем (або в окремих письмових договорах, або на сайті (як оферту). Саме витрачання палива (кількість палива до поїздки, після поїздки, скільки км авто проїхало, куди було доставлено товар), а також годин (в межах робочого часу) слід докладно зазначати у подорожньому листі.

Зауважимо, що затвердженої форми подорожнього листа немає. Тому форму подорожнього листа радимо затвердити, виклавши її у Положенні про використання автомобіля у госпдіяльності ФОПа. Нагадаємо, що така форма має відповідати вимогам чинного законодавства щодо оформлення первинних документів та мати всі обов'язкові реквізити, передбачені п. 2 ст. 9 Закону про бухоблік та п. 2.4 Положення №88.

Радимо ФОПу обов'язково отримати IПК з цієї ситуації, адже, повторимося, з огляду на наявні консультації, податківці дозволяють податковий кредит з ПДВ саме перевізникам і саме на вантажні авто.

Катерина КАЛАШЯН, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру