• Посилання скопійовано

Чи потрібен РРО Iнтернет-магазину?

Податківці надали чергове роз'яснення щодо необхідності застосовування РРО під час продажу товарів через інтернет-сайт, зокрема з оплатою за допомогою платіжної системи Portmone — див. IПК ГУ ДПС у Львівській області від 18.09.2019 р. від 18.09.2019 р. №284/IПК/10/13-01-05-08-10 у «ДК» №42/2019.

Нагадаємо, що розрахунковою операцією для потреб застосування РРО є, зокрема, операція з приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів або послуг (ст. 2 Закону про РРО).

Водночас п. 12 ст. 9 Закону про РРО визначено, що РРО не застосовуються, якщо в місці отримання товарів (надання послуг) операції з розрахунків у готівковій формі не здійснюються (оптова торгівля тощо).

Крім того, у разі здійснення розрахунків за реалізовані товари (надані послуги) між суб'єктами господарювання тільки через банківські установи РРО не застосовується.

Позиція НБУ наводиться у листі від 16.05.2019 р. №57-0007/26039 (див. «ДК» №42/2019). А от чи слід застосовувати РРО у разі торгівлі через інтернет-сайт?

Що вважає ДПС?

Податківці нагадують, що місцем проведення розрахунків вважається місце, де здійснюються розрахунки з покупцем за продані товари (надані послуги) та зберігаються отримані за реалізовані товари (надані послуги) готівкові кошти, а також місце отримання покупцем попередньо оплачених товарів (послуг) із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо. Тобто коли оплата відбувається платіжною карткою, але не на місці отримання товарів, маємо справу з дистанційним способом реалізації товарів (робіт, послуг).

Податківці у коментованій консультації нагадують, що реалізація товару дистанційним способом передбачає укладення електронного договору на підставі ознайомлення покупця з описом товару, наданим продавцем у порядку, визначеному Законом від 03.09.2019 р. №675-VII «Про електронну комерцію», шляхом забезпечення доступу до каталогів, проспектів, буклетів, фотографій тощо з використанням інформаційно-телекомунікаційних систем, телевізійним, поштовим, радіозв'язком або в інший спосіб, що виключає можливість безпосереднього ознайомлення покупця з товаром або зі зразками товару під час укладення такого договору.

Здавалося б, якщо місце реалізації товарів (робіт, послуг) і місце оплати не збігаються (оплата проводиться дистанційно), то РРО застосовувати не треба. Але податківці вважають інакше.

У коментованій консультації (і в багатьох попередніх1) наводиться висновок: суб'єкти господарювання, які використовують веб-сайт (інтернет-магазин), зокрема за допомогою платіжної системи Portmone для продажу товарів (робіт, послуг), повинні мати РРО і реєструвати його на загальних підставах за адресою розміщення такого магазину. А у разі доставки власною кур'єрською службою можуть зареєструвати РРО на транспортний засіб, яким здійснюється доставка. Розрахунковий документ у такому разі видається при безпосередньому наданні товарів (послуг) покупцеві.

1 Див, зокрема, IПК ДФСУ від 10.04.2018 р. №1532/0/99-99-14-05-01-14/IПК у «ДК» №16-17/2019, коментар «ДК», IПК ДФСУ від 21.06.2019 р. №2856/6/99-99-14-05-01-15/IПК у «ДК» №37/2019.

Зважаючи на те, що споживач через веб-сайт (інтернет-магазин) лише обирає товар або послугу, то у разі використання при реалізації товарів (послуг) РРО у чеку зазначаються обов'язкові реквізити, у т. ч. назва та код суб'єкта господарювання, адреса магазину, що здійснив реалізацію, тощо. Це дозволяє визначити, з ким проведено розрахунки за товари (послуги), та за потреби здійснити обмін.

Станіслав ГОРБОВЦОВ, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру