• Посилання скопійовано

Держпраці не перевіряє структурні підрозділи

ТОВ зареєстроване в Києві, місце ведення діяльності в Києві, проте фактично розташоване в Харкові. Чи можуть це підприємство перевіряти інспектори праці Харківської області? Порядок проведення перевірок Держпраці не передбачає перевірок структурних підрозділів (за умови подання ф. №20-ОПП до податкової)?

Структурні та відокремлені підрозділи як об'єкт перевірки

Відповідно до ст. 259 КЗпП державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами — підприємцями, які використовують найману працю, здійснює Держпраці у порядку, визначеному КМУ.

Здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю регулює Порядок №295.

Згідно з п. 1 Порядку №295 він визначає процедуру здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю юридичними особами (включаючи їхні структурні та відокремлені підрозділи, які не є юридичними особами) та фізичними особами, які використовують найману працю (далі — об'єкт відвідування).

Отже, Порядок №295 прописує здійснювати інспекційні відвідування юросіб, включаючи їхні структурні та відокремлені підрозділи, тимчасом як ст. 259 КЗпП про них навіть не згадує.

Однак якщо припустити, що Держпраці та її територіальні управління все-таки мають право на проведення інспекційних відвідувань таких структурних/відокремлених підрозділів, то постає запитання: як саме їх перевіряють (окремі документи, підстави, порядок тощо) та хто має право на перевірки, якщо такі підрозділи розташовані в іншому районі/області, ніж юрособа, що їх створила?

У запитанні недаремно згадано про структурні підрозділи, відомості про які надаються шляхом подання до органів ДФС повідомлення за формою №20-ОПП1. Адже, як правило, відомості про такі структурні підрозділи не заносяться до ЄДР. I це має вкрай важливе значення для відповіді на запитання щодо порядку проведення таких інспекційних перевірок.

1 Додаток 10 до Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 р. №1588.

Але насамперед з'ясуймо, що перевіряють інспектори Держпраці під час таких перевірок.

Так, відповідно до пп. 2 п. 11 Порядку №295, інспектори праці за наявності службового посвідчення безперешкодно, без попереднього повідомлення мають право ознайомлюватися з будь-якими книгами, реєстрами та документами, ведення яких передбачено законодавством про працю, що містять інформацію/відомості з питань, які є предметом інспекційного відвідування, невиїзного інспектування, з метою перевірки їх відповідності до норм законодавства та отримувати завірені об'єктом відвідування їх копії або витяги.

Стаття 95 ЦКУ називає такі відокремлені підрозділи, як філії та представництва. Особливості їх створення полягають у тому, що вони:

1) мають власну юридичну адресу: такі відокремлені підрозділи юридичної особи розташовані поза її місцезнаходженням;

2) здійснюють госпдіяльність: усі або частину функцій юрособи, представництво і захист інтересів юрособи тощо;

3) відокремлені підрозділи не є юридичними особами. Вони наділяються майном юридичної особи, що їх створила, і діють на підставі затвердженого нею положення. Керівники призначаються юридичною особою і діють на підставі виданої нею довіреності;

4) мають власний код ЄДРПОУ: відомості про відокремлені підрозділи юрособи включаються до ЄДР.

Дані про відокремлені підрозділи юрособи в ЄДР

— ідентифікаційний код відокремленого підрозділу;

— найменування відокремленого підрозділу;

— місцезнаходження відокремленого підрозділу;

— види діяльності відокремленого підрозділу;

— відомості про керівника відокремленого підрозділу: прізвище, ім'я, по батькові, посада, дата народження, дата призначення та реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта*, наявність обмежень щодо представництва від імені юридичної особи <...>

Пункт 20 ч. 2 ст. 9 Закону про держреєстрацію

* Для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта.

Своєю чергою, трудовий колектив відокремлених підрозділів становлять усі працівники, що беруть участь у її діяльності на підставі трудового договору та інших документів, що регулюють трудові відносини працівників із підрозділом, у т. ч. і на підставі колективного договору.

Говорячи про оренду офісу, складу, іншого нерухомого чи рухомого майна, слід говорити про створення структурного підрозділу юридичної особи (наприклад, відділу збуту). У такому разі всі працівники структурного підрозділу або відділу збуту юрособи вважатимуться працівниками саме юрособи та укладатимуть трудові договори на посади за штатним розписом юрособи.

Оформлення трудового договору з таким працівником загалом не відрізняється від інших випадків прийняття на роботу. Відповідно до ч. 3 ст. 24 КЗпП, це робиться наказом або розпорядженням про зарахування працівника на роботу.

Зарахування працівника на роботу не за місцезнаходженням юрособи

Згідно з п. 3 ст. 29 КЗпП, до початку роботи за укладеним трудовим договором власник підприємства або уповноважений ним орган (керівник) зобов'язаний, зокрема, визначити працівникові його робоче місце. Воно може бути розташоване і не за місцезнаходженням (юрадресою) підприємства, а в іншій місцевості (населеному пункті). Якщо в іншому населеному пункті є структурний підрозділ (представництво, філія тощо) без права юридичної особи, відповідний підрозділ визначається як місце роботи працівника. Якщо ж такого підрозділу немає, можливість роботи працівника в іншому населеному пункті також не виключається*.

* Докладніше див. статтю О. Кравчука «Наші працівники в іншій місцевості» в «ДК» №8/2010.

Наведеної вище короткої характеристики відокремлених та структурних підрозділів цілком достатньо для того, аби визначитися, кого можуть перевіряти інспектори Держпраці. Скажімо, відокремлені підрозділи цілком можуть бути предметом інспекційного відвідування та під час перевірки мають змогу надати всі необхідні документи для встановлення дотримання відокремленим підрозділом вимог трудового законодавства.

А структурні підрозділи — навпаки: не мають ані трудових книжок, ані наказів на прийняття на роботу та документів про нарахування та виплату зарплати, ані інших документів, що охоплюються сферою трудового законодавства.

Форма №20-ОПП не є інформацією для перевірки Держпраці

До речі, плани інспекційних відвідувань розміщуються на Iнспекційному порталі та надають можливість пошуку об'єкта відвідування лише за таким критерієм, як Назва компанії / ЄДРПОУ / Iдентифікаційний код.

Відокремлені підрозділи мають такий код та включаються до планів перевірок, що дає можливість переконатися: у планах Держпраці передбачено перевірити такий підрозділ, скажімо, у 2019 році. На відміну від відокремлених підрозділів, структурні підрозділи включаються до таких планів перевірки лише разом з юрособою.

Звісно, Держпраці може проводити перевірки за даними ДФС та її територіальних органів (пп. 6 п. 5 Порядку №295), однак надання інформації про структурні підрозділи не входить до цього інформаційного списку.

Хоча факт, що юрособи подають до органів ДФС повідомлення за формою №20-ОПП, все-таки може свідчити про створення структурного підрозділу.

Відповідно до п. 63.3 ПКУ, з метою проведення податкового контролю платники податків підлягають реєстрації або взяттю на облік у контролюючих органах за місцезнаходженням юридичних осіб, відокремлених підрозділів юридичних осіб, місцем проживання особи (основне місце обліку), а також за місцем розташування (реєстрації) їхніх підрозділів, рухомого та нерухомого майна, об'єктів оподаткування або об'єктів, які пов'язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (неосновне місце обліку).

Заповнюючи саму форму повідомлення №20-ОПП, слід зазначити тип об'єкта оподаткування — за Довідником типів об'єктів оподаткування такими об'єктами можуть бути, зокрема: 155 — відділ, 156 — відділ магазину, 157 — відділ передплати, 158 — відділення, 395 — переробний цех тощо.

Тобто ми не виключаємо, що подання повідомлення за формою №20-ОПП свідчить також про створення саме структурного підрозділу, відділу юрособи.

Проте цей підрозділ так само повинен дотримуватися трудового законодавства, як і юридична особа, хоча і не є самостійним суб'єктом правових відносин. Хіба що йдеться про повну відповідальність та керівництво саме юрособою, яка й може бути в такому разі об'єктом інспекційного відвідування з боку Держпраці.

Адже така юрособа оформлює документи у сфері праці та встановлює графік роботи, штатний розпис працівників структурного підрозділу, виплачує заробітну плату та робить інші виплати згідно з КЗпП та Законом про оплату праці.

Не забуваймо і про те, що відповідно до пп. 1 п. 11 Порядку №295 інспектори праці за наявності службового посвідчення безперешкодно, без попереднього повідомлення мають право під час проведення інспекційних відвідувань з питань виявлення неоформлених трудових відносин за наявності підстав, визначених пунктом 5 цього Порядку, самостійно і в будь-яку годину доби з урахуванням вимог законодавства про охорону праці проходити до будь-яких виробничих, службових, адміністративних приміщень об'єкта відвідування, в яких використовується наймана праця.

I це стосується, як ми казали вище, як юридичних осіб, так і їхніх структурних та відокремлених підрозділів, які не є юрособами.

Але оскільки наше завдання — з'ясувати, як мають перевірятися структурні підрозділи за формою №20-ОПП, то зазначимо, що такі підрозділи перебувають поза місцезнаходженням (місцем податкового обліку) юрособи в межах міста/області, так і в межах України (в інших областях).

Сфера повноважень територіальних органів Держпраці

Скажімо, у п. 1 Положення про Головне управління Державної служби України з питань праці у Харківській області, затвердженого наказом Держпраці від 04.02.2016 р. №8 (так само як і в Положенні про Головне управління Державної служби України з питань праці у Київській області, затвердженому наказом Держпраці від 03.08.2018 р. №84), територія, на яку поширюються повноваження Головного управління Держпраці у Харківській області, обмежується територією Харківської області, тимчасом як повноваження Головного управління Держпраці у Київській області — відповідно, територією Київської області.

При цьому в жодному з наведених положень не встановлено права на передання (делегування) певних повноважень у разі перевірок юросіб та їх структурних підрозділів, за умови що юрособи та їхні структурні підрозділи перебувають у різних областях (тобто у межах різних головних управлінь Держпраці відповідних областей).

Повертаємося до нашого запитання. Ми не можемо заперечувати права на проведення перевірок структурних підрозділів відповідно до пп. 1 п. 11 Порядку №295 та вимог ст. 12 Конвенції 81 Міжнародної організації праці 1947 року про інспекцію праці у промисловості й торгівлі в частині безперешкодного доступу до всіх приміщень юросіб та їхніх структурних підрозділів без повідомлення та у будь-який час доби. Але практична реалізація таких прав та оформлення результатів перевірок мають бути здійснені згідно з Наказом №1338. У цьому разі йдеться про Акт інспекційного відвідування (невиїзного інспектування) юридичної особи (фізичної особи), яка використовує найману працю.

Як дані про об'єкт відвідування зазначають для юридичних осіб (їхніх структурних та відокремлених підрозділів, які не є юридичними особами): код ЄДРПОУ; прізвище, ім'я, по батькові, посада, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта керівника об'єкта відвідування або уповноваженої ним особи, підпорядкованість.

Напрошується висновок, що Акт інспекційного відвідування не може складатися на структурний підрозділ, який не є юрособою та не внесений до ЄДР.

Отже, перевірити структурний підрозділ (не включений до ЄДР) ГУ Держпраці відповідної області може, але повноважень реалізувати таке право не має. Така прогалина у чинному законодавстві викликає багато запитань: як допускати до перевірок, які документи надавати, як супроводжувати перевірку, які права мають інспектори Держпраці на перевірку, як застосовуватимуть відповідальність (тим більше, що за ст. 265 КЗпП штрафи застосовуються до юросіб, а не до їхніх структурних підрозділів, які не є юрособами)?

Звісно, без відповідних роз'яснень, а можливо, й без змін до нормативно-правових актів не обійтись.

Якщо інспектори Держпраці завітали — як діяти?

Нагадаємо, що у запитанні, яке й стало приводом для написання цієї статті, йдеться про те, що ТОВ зареєстроване у м. Києві, однак фактично здійснює свою діяльність у м. Харкові в орендованому офісі, адресу якого й повідомлено за формою №20-ОПП (таке повідомлення подається за основним місцем розташування, тобто, за нашим прикладом, у м. Києві).

Тож чи допускати перевіряльників до перевірки структурного підрозділу, який перебуває в іншій, ніж юрособа, області?

Оскільки, як ми сказали вище, чинне законодавство містить певні прогалини, а мораторій на перевірки з 01.01.2019 р. не діє, то спробуємо запропонувати свій варіант розвитку подій та низку дій, які може вчинити керівник структурного підрозділу. Але нагадаємо, що ми говоримо про структурні підрозділи, які не включені до ЄДР та не мають ЄДРПОУ.

На нашу думку, питання допуску тут є трохи некоректним. Адже у разі якщо інспектори Держпраці й завітають, то ні відповісти на запитання інспекторів, ні надати їм жодного документа з працевлаштування чи з оплати праці працівників такий структурний підрозділ (його керівник/начальник) не зможе.

Звісно, тут може виникнути питання перевірок з охорони праці, зокрема документів про проходження інструктажу та навчань з питань охорони праці, медогляду (медичні книжки мають бути безпосередньо на місці роботи працівника), документації з охорони праці для працівників, зайнятих на роботах із підвищеною небезпекою, тощо. Утім, усі ці документи у будь-якому разі оформляє, складає та отримує роботодавець, тобто юрособа, а не її структурний підрозділ. Хоча тут ідеться не лише про документи, а й про огляд приміщень, місця праці, виробничого процесу, дотримання інших прав працівників, які працюють на такому структурному підрозділі, проведення бесід з працівниками тощо.

Отже, у питаннях допуску ми все-таки схиляємося до думки, що після того як керівник/начальник структурного підрозділу отримав направлення на перевірку, він має допустити інспекторів на територію структурного підрозділу.

Звісно, для такого інспектування направлення має бути виписано на юрособу, у т. ч. структурний підрозділ, із зазначенням адреси розташування. I тут виникає чергова проблема на законодавчому рівні: вище ми зазначали, що повноваження відповідного ГУ Держпраці обмежуються територією області, що ставить під сумнів право, скажімо, ГУ Харківської області на перевірку юрособи, у т. ч. структурного підрозділу, на території м. Харкова. Адже сама юрособа, на яку виписується направлення, перебуває в межах повноважень ГУ Київської області.

Таких запитань є вкрай багато. А відповідей на них наразі немає.

Наші поради

У разі якщо інспектор «помилково» заблукав на адресу структурного підрозділу, керівник підрозділу має вчинити такі дії:

1) допустити до перевірки та створити належні умови для інспектування;

2) надати письмові пояснення щодо відсутності документів на працівників та інших документів, які оформляються виключно юрособою та зберігаються за її місцезнаходженням, а також отримати вимогу про надання документів зі строками її виконання від інспектора Держпраці (якщо таке буде мати місце);

3) повідомити керівника юрособи про інспектування, а також про письмову вимогу інспектора Держпраці щодо надання документів та строк для її виконання (якщо таку вимогу буде вручено);

4) отримати акт перевірки (найчастіше такі акти надсилають поштою) та передати його для підписання керівнику юрособи;

5) у разі застосування штрафних санкцій та приписів юрособі варто звернутися до суду — лише суд вирішуватиме, чи законним шляхом здобуто докази порушення прав працівників та інших порушень, що призвели до застосування штрафів, чи відповідають дії інспекторів закону.

Додамо, що у будь-якому разі варто наперед заготовити письмові пояснення, що за адресою у м. Харкові розташований структурний підрозділ, який не має ні повноважень на супровід перевірки, ні жодних документів з оформлення працівників та з оплати їхньої праці, ні права на підписання Акта перевірки (відповідні повноваження керівника структурного підрозділу виписані у посадовій інструкції). Юридична адреса ТОВ — у м. Києві, де й зберігаються трудові книжки, накази/розпорядження та інші документи щодо оплати праці. Якщо перевірка стосується охорони праці, то, на нашу думку, допуск на територію, до обладнання, до робочих місць має забезпечувати керівник такого структурного підрозділу. Iнакше штрафу за недопуск не уникнути.

Щодо дій самих інспекторів Держпраці в такій ситуації, то вони потребують додаткових роз'яснень Держпраці України.

Судова практика

Подібних судових справ із оскарження дій інспекторів, які вирішили відвідати саме структурний підрозділ, наразі в ЄДРСР ми знайшли лише дві1), і всі вони стосуються структурних підрозділів регіональної філії ПАТ «Укрзалізниця».

1 http://reyestr.court.gov.ua/Review/76696749, http://reyestr.court.gov.ua/Review/77536029.

Проте нас зацікавило таке:

1) інспектори Держпраці прийшли на перевірку за адресою регіональної філії, а не за адресою структурного підрозділу! До ГУ Держпраці надійшло електронне повідомлення про порушення вимог з виплати зарплати структурним підрозділом;

2) наказ на інспектування та направлення виписано саме на регіональну філію, пред'явлено її керівникові;

3) письмову вимогу про надання документів щодо виплати зарплати структурним підрозділом надано також керівникові філії.

Звісно, наразі ці справи закінчено лише на рівні апеляційної інстанції. Що скаже ВС, нам ще належить побачити. Втім, такий підхід свідчить все ж таки на користь висновку, що фактично інспектування здійснюється за адресою або філії, або юрособи (не структурного підрозділу).

Нормативна база

  • КЗпП — Кодекс законів про працю України від 10.12.71 р. №322-VIII.
  • ЦКУ — Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. №435-IV.
  • Конвенція 81 — Конвенція 81 Міжнародної організації праці 1947 року про інспекцію праці у промисловості й торгівлі (ратифікована 08.09.2004 р.).
  • Закон про держреєстрацію — Закон України від 15.05.2003 р. №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань».
  • Наказ №1338 — Наказ Міністерства соціальної політики України від 18.08.2017 р. №1338 «Про затвердження форм документів, що складаються при здійсненні заходів державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, зайнятість та працевлаштування інвалідів».
  • Порядок №295 — Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 р. №295.

Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру