• Посилання скопійовано

Старі оплачені витрати в обліку «загальносистемника»

ФОП на загальній системі оподаткування, платник ПДВ, у 2016 році заплатив аванс за оренду за грудень 2017 р. У грудні він отримав акт виконаних робіт. Чи може ФОП віднести у 2017 році цю суму до витрат за 2017 рік? Як і в якому періоді відносяться суми до витрат у ФОП на загальній системі оподаткування, коли оплата і акт виконаних робіт належать до різних звітних періодів?

Основою обліку «загальносистемника» є ведення ним Книги обліку доходів і витрат, воно регламентовано Порядком №481. «Загальносистемники» мають право вести книгу у паперовому або електронному вигляді, а записи здійснювати за підсумками робочого дня, протягом якого отримано дохід (п. 2 та п. 5 Порядку №481). Зверніть увагу: немає доходу — записи у книзі не здійснюються, навіть якщо витрати цього дня було понесено.

Для визначення доходу застосовується касовий метод. Датою отримання доходу у «загальносистемника» є дата фактичного надходження виручки за відвантажені товари, виконані роботи, надані послуги. «Загальносистемник» нічим не обмежений у формі розрахунків (на відміну від «єдиноподатника», який не може проводити негрошові розрахунки). Щодо витрат, то їх має бути документально підтверджено. В обліку «загальносистемника» знаходять відображення тільки оплачені витрати.

Документальним підтвердженням є платіжні доручення, квитанції, касові ордери, фіскальні чеки та інші документи, що можуть підтвердити факт оплати товарів, робіт, послуг. Якщо «загальносистемник» здійснив бартерні операції або взаємозалік, при визначенні чистого доходу він може включити до складу витрат вартість відвантаженого товару, робіт, послуг.

Як бачимо, для «загальносистемника» є низка умов, виконання яких дозволить включити суми до складу витрат: вони обов'язково мають бути оплачені, документально підтверджені та пов'язані із доходом. Усі ці умови в цьому разі дотримані. Тож сплачену в грудні 2016 року суму за оренду у грудні 2017 року можна включити до складу витрат за підсумками грудня 2017 року. Підтверджують це і податківці в ЗIР, підкатегорія 104.051.

1 Відповідь на запитання: «Чи має право ФОП на загальній системі оподаткування включити до складу витрат суму попередньо оплачених орендних платежів за наступний рік?».

Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор

До змісту номеру