• Посилання скопійовано

Що нового

Прийнято Закон про аудиторську діяльність

! СГ, аудиторам

Верховна Рада прийняла Закон «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність», що визначає правові засади аудиту фінансової звітності, здійснення аудиторської діяльності в Україні та врегульовує відносини, що виникають при її здійсненні.

Закон поширюється на аудиторів, суб'єктів господарювання незалежно від форми власності та виду діяльності, органи державної влади та органи місцевого самоврядування і не поширюється на діяльність органів державної влади, їхніх підрозділів та посадових осіб, уповноважених законами України на здійснення державного фінансового контролю, а також на діяльність з внутрішнього аудиту.

Документом приведено норми національного законодавства у сфері аудиторської діяльності у відповідність до законодавства ЄС, зокрема Директиви 2006/43/ЄС та Регламенту 537/2014.

Закон уточнює механізм фінансування органу суспільного нагляду, Аудиторської палати (перехід на змішану модель фінансування за рахунок фіксованого внеску (3 МЗП на фінансування ОСН і 0,3 МЗП — АПУ) та змінної складової (не більше 2% від суми винагороди за договором з обов'язкового аудиту відповідного суб'єкта).

Також приведено у відповідність інші закони щодо визначення вимог до суб'єктів аудиторської діяльності, які мають право проводити обов'язковий аудит фінансової звітності, в тому числі обов'язковий аудит державних унітарних підприємств та господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50% акцій належать державі, політичних партій (застосування правил і положень, визначених виключно цим Законом).

Крім того, відстрочено накладення стягнень та зменшено з 200 МЗП до 200 н. м. д. г. розміри санкцій у частині відповідальності аудиторів, а також відстрочено штрафи в частині відповідальності за неоприлюднення фінзвітності разом з аудиторським висновком.

Уточнено механізм страхування професійної відповідальності аудиторів: замість обов'язкового страхування запроваджується страхування цивільно-правової відповідальності. Визначено перелік неаудиторських послуг (установлено чіткі обмеження щодо одночасного надання послуг з обов'язкового аудиту і неаудиторських послуг).

Кількість реєстрів скорочується з п'яти до одного шляхом створення єдиного реєстру аудиторів та суб'єктів аудиторської діяльності.

Законом імплементовано вимоги законодавства ЄС щодо атестації аудиторів: уточнено механізм зарахування теоретичних знань особі, що атестується, вимоги щодо атестації встановлено залежно від досвіду роботи претендента тощо.

Закон від 21.12.2017 р. №2258-VIII набирає чинності з дня офіційного опублікування
(станом на 06.02.2018 р. офіційно не опублікований) і вводиться в дію з 1 жовтня 2018 року,
за винятком змін до КУпАП, що набирають чинності через 12 місяців з дня набрання чинності цим Законом.


Мінфін видав низку УПК для банків

! Банкам

Мінфін затвердив три узагальнюючі податкові консультації з деяких питань оподаткування податком на прибуток та ПДФО: щодо застосування положення пп. 1 пп. 139.3.3 ПКУ у редакції, що діяла до 1 січня 2018 року; щодо застосування положень пп. 14.1.11 ПКУ стосовно визнання банками заборгованості безнадійною; щодо оподаткування операцій з прощення чи списання заборгованості.

1. Для визначення ліміту, перевищення розміру резерву над яким збільшує фінрезультат до оподаткування, має використовуватися сукупна балансова вартість активів, знецінення яких визнається шляхом формування резерву відповідно до МСФЗ, незалежно від факту формування резерву за такими активами.

2. Якщо заборгованість за основною сумою боргу за кредитним договором прострочено більш ніж на 360 днів, а за сумою нарахованих та несплачених доходів банку за цим кредитним договором такої заборгованості (простроченої більш ніж на 360 днів) немає, то безнадійною заборгованістю з метою оподаткування визнається списана заборгованість за фінансовим активом, що включає як заборгованість за основним боргом, так і заборгованість за нарахованими доходами.

3. Списання банком у бухобліку кредиту, виданого боржнику, як фінансового активу банку, не є прощенням боргу, та сума такої списаної банком заборгованості не включається до оподатковуваного доходу боржника з метою застосування пп. «д» пп. 164.2.17 ПКУ.

Наказ Міністерства фінансів України від 01.02.2018 р. №77 чинний з 01.02.2018 р.


Уряд вирішив, кого держава рятуватиме від банкрутства

! СГ

Кабмін затвердив критерії оцінки допустимості державної допомоги на відновлення платоспроможності та реструктуризацію суб'єктів господарювання.

Ці критерії застосовуються АМКУ під час прийняття рішення відповідно до ч. 4 ст. 6 Закону «Про державну допомогу суб'єктам господарювання».

Державна допомога на відновлення платоспроможності та реструктуризацію суб'єктів господарювання вважається допустимою, коли така допомога надається з метою відновлення платоспроможності та/або довгострокової рентабельності суб'єктів господарювання.

Постанова Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 р. №36 чинна з 06.02.2018 р.


Затверджено критерії оцінки допустимості держдопомоги на працевлаштування

! Роботодавцям

Кабмін затвердив критерії оцінки допустимості державної допомоги суб'єктам господарювання на працевлаштування окремих категорій працівників та створення нових робочих місць.

Ці критерії застосовуються АМКУ під час прийняття рішення відповідно до ч. 2 ст. 6 Закону «Про державну допомогу суб'єктам господарювання». Це:

— недопущення суттєвої нерівності умов діяльності конкуруючих між собою суб'єктів господарювання;

— збільшення кількості працевлаштованих осіб окремих категорій;

— збільшення кількості нових робочих місць для осіб окремих категорій.

Постановою також визначено:

— мету та форми держдопомоги;

— категорії отримувачів держдопомоги;

— максимальний розмір держдопомоги;

— умови та спосіб розрахунку сукупного розміру держдопомоги;

— витрати, що можуть бути відшкодовані отримувачам держдопомоги.

Постанова Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 р. №33 чинна з 03.02.2018 р.


«Єдине вікно» на кордоні — до 31 січня 2019 року

! Суб'єктам ЗЕД

КМУ вніс зміни до своєї Постанови від 25.05.2016 р. №364 «Деякі питання реалізації принципу «єдиного вікна» під час здійснення митного, санітарно-епідеміологічного, ветеринарно-санітарного, фітосанітарного, екологічного, радіологічного та інших видів державного контролю».

Зокрема, уточнено, що до 31 січня 2019 р. (до змін — до 31 січня 2018 р.) рішення про здійснення державного санітарно-епідеміологічного, ветеринарно-санітарного, фітосанітарного, екологічного та радіологічного контролю із застосуванням інформаційно-телекомунікаційної системи органів доходів і зборів (тобто за принципом «єдиного вікна») приймається підприємством у разі:

ввезення (пересилання) на митну територію України товарів у міжнародних поштових відправленнях або у міжнародних експрес-відправленнях, а також у разі переміщення товарів транзитом;

вивезення за межі митної території України товарів, які перетинають митний кордон іншим, ніж автомобільний, видом транспорту;

декларування товарів у місцях митного оформлення, які перебувають менше 90 днів у переліку місць митного оформлення товарів, в яких застосовується Порядок інформаційного обміну між органами доходів і зборів, іншими державними органами та підприємствами за принципом «єдиного вікна» з використанням електронних засобів передачі інформації.

Унесено також зміни до Постанови КМУ від 05.10.2011 р. №1031 «Деякі питання здійснення державного контролю товарів, що переміщуються через митний кордон України».

Постанова Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 р. №44 чинна з 02.02.2018 р.


Держорганів знову побільшало

! Усім

Кабмін утворив Національну службу здоров'я України та затвердив Положення про неї.

Національна служба здоров'я України (НСЗУ) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабміном через міністра охорони здоров'я, який реалізує державну політику у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення.

Основними завданнями НСЗУ є:

реалізація державної політики у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення (програма медичних гарантій);

виконання функцій замовника медичних послуг та лікарських засобів за програмою медичних гарантій;

Унесення на розгляд міністра охорони здоров'я пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення.

Постанова Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 р. №1101
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
 станом на 06.02.2018 р. офіційно не опублікована


Оновлено умови надання та отримання банками гарантій/контргарантій

! Банкам

НБУ виклав у новій редакції Положення про порядок здійснення банками операцій за гарантіями в національній та іноземних валютах, затверджене постановою НБУ від 15.12.2004 р. №639.

Положення регулює загальний порядок, умови надання та отримання банками гарантій/контргарантій та їх виконання.

Як повідомляє НБУ, новаціями Положення є:

— зменшення кількості паперових документів, які використовуються при оформленні уповноваженими банками та їхніми клієнтами операцій за гарантіями в національній та іноземних валютах;

— використання електронних документів на всіх етапах здійснення уповноваженими банками та їхніми клієнтами операцій за гарантіями в національній та іноземних валютах;

— зменшення кількості формальних інструкцій у порядку роботи з гарантіями;

— адаптація порядку здійснення банками операцій за гарантіями в національній та іноземних валютах до сучасної міжнародної практики здійснення операцій за гарантіями.

Постанова НБУ від 25.01.2018 р. №5
чинна з 03.02.2018 р. (крім абз. 18 п. 26 Положення)


Касове обслуговування банків — за Єдиним договором

! Банкам

НБУ затвердив зміни до Iнструкції про ведення касових операцій банками в Україні, затвердженої постановою НБУ від 01.06.2011 р. №174.

Змінами до глави 1 розділу I визначено, що відділи (управління) грошового обігу в регіоні/Центральне сховище здійснюють касове обслуговування банку (філії, відділення) незалежно від його (її, його) місцезнаходження на підставі договору про касове обслуговування, який укладається банком (філією, яка має окремий код банку) шляхом приєднання до Єдиного договору банківського обслуговування та надання інших послуг Нацбанком (далі — договір про касове обслуговування).

Договір про касове обслуговування набирає чинності для банку (філії, яка має окремий код банку) із дня підписання ним (нею) Заяви про приєднання до умов у рамках Єдиного договору банківського обслуговування та надання інших послуг Нацбанком, якщо інше не передбачено умовами договору про касове обслуговування або Заявою про приєднання, та діє до прийняття сторонами чи однією зі сторін рішення про його розірвання або до дня офіційного оприлюднення Нацбанком заяви про відкликання цієї публічної пропозиції загалом чи в частині на сторінці офіційного Iнтернет-представництва Нацбанку.

Постанова НБУ від 25.01.2018 р. №6 набирає чинності з 01.03.2018 р.


Торговці ЦП подаватимуть до НКЦПФР на одну довідку більше

! Торговцям ЦП

НКЦПФР унесла зміни до Положення про порядок складання та подання адміністративних даних щодо діяльності торговців цінними паперами до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, затвердженого рішенням НКЦПФР від 25.09.2012 р. №1283.

До адміністративних даних, які щомісяця подаються до НКЦПФР, додано довідку про виконаний(і) договір(ори) з цінними паперами та іншими фінансовими інструментами іноземних емітентів, що вчинений(і) за межами України.

Форма довідки стала новим додатком 15 до Положення.

Рішення НКЦПФР від 28.12.2017 р. №945
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 06.02.2018 р. офіційно не опубліковане


Уніфіковано форми актів перевірок у сфері насінництва та розсадництва

! СГ у сфері насінництва та розсадництва

Мінагрополітики затвердило:

— уніфіковану форму акта, що складається за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням суб'єктами господарювання вимог законодавства у сфері насінництва та розсадництва;

— уніфіковану форму акта, що складається за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням суб'єктами господарювання вимог законодавства у сфері охорони прав на сорти рослин.

Уніфіковані форми актів містять вичерпні переліки питань щодо проведення заходу державного нагляду (контролю).

Наказ Мінагрополітики від 29.12.2017 р. №709
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 06.02.2018 р. офіційно не опублікований


Затверджено порядок нагляду за загальними зборами акціонерів

! Акціонерним товариствам

НКЦПФР затвердила Порядок нагляду за реєстрацією акціонерів, проведенням загальних зборів, голосуванням та підбиттям його підсумків на загальних зборах акціонерних товариств.

Для здійснення нагляду НКЦПФР призначає своїх представників. Рішення про їх призначення оформлюється дорученням за формою, затвердженою як додаток до Порядку.

Представники НКЦПФР здійснюють нагляд на підставі службового посвідчення та доручення.

Рішення НКЦПФР від 19.12.2017 р. №904
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 06.02.2018 р. офіційно не опубліковане


Для оцінки ризиків на фондовому ринку використовуватиметься новий показник

! Фондовим біржам

НКЦПФР унесла зміни до Положення щодо пруденційних нормативів професійної діяльності на фондовому ринку та вимог до системи управління ризиками, затвердженого рішенням НКЦПФР від 01.10.2015 р. №1597.

Для вимірювання та оцінки ризиків діяльності з організації торгівлі на фондовому ринку використовуватиметься також показник розміру власних коштів.

Власні кошти є коштами, які фондова біржа може використовувати на покриття негативних фінансових наслідків реалізації ризиків, що виникають при провадженні нею професійної діяльності на фондовому ринку.

Мінімальний розмір власних коштів фондової біржі повинен становити не менше мінімального розміру СК, установленого законодавством для професійної діяльності на фондовому ринку — діяльності з організації торгівлі на фондовому ринку.

Мінімальний розмір власних коштів фондової біржі, що здійснює кліринг та розрахунки за договорами щодо фінансових інструментів (крім ЦП), які укладаються на такій біржі, повинен становити не менше 125% мінімального розміру СК, установленого законодавством для професійної діяльності на фондовому ринку — діяльності з організації торгівлі на фондовому ринку.

Рішення НКЦПФР від 21.12.2017 р. №922
набирає чинності з 01.04.2018 р., але не раніше дня офіційного опублікування

Новини підготував Андрій ПОРИТКО, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру