• Посилання скопійовано

Зміни щодо акцизного податку у 2018 році

Традиційні новорічні зміни до ПКУ не оминули й акцизний податок. Проте не всі зміни, внесені Законом №2245, набирають чинності водночас.

Квас «живого» бродіння — більше не алкогольний напій

З 1 січня 2018 року до норм ПКУ та Закону №481 внесено уточнення щодо квасу «живого» бродіння. Формально цей напій належить до алкогольних напоїв, тому що входить до товарної позиції 2206 УКТ ЗЕД. Згідно з приміткою 3 до групи 22 УКТ ЗЕД безалкогольні напої — це напої з концентрацією спирту не більш як 0,5 відсотка об'ємних одиниць, вони класифікуються в товарній позиції 2202. Алкогольні напої класифікуються в товарних позиціях 2203 — 2206 або в товарній позиції 2208.

До ст. 14 ПКУ додано визначення нового терміна — квасу «живого» бродіння: це напій із вмістом спирту етилового не більше 1,2% об'ємних одиниць, отриманий під час бродіння квасного сусла, що належить до товарних позицій 2202 та 2206 згідно з УКТ ЗЕД (пп. 14.1.272 ПКУ). Натомість з визначення алкогольних напоїв у пп. 14.1.5 ПКУ та у ст. 1 Закону №481 вилучено квас «живого» бродіння.

До цих змін торгівля квасом «живого» бродіння формально потребувала наявності ліцензій та сплати акцизного податку. Тепер такий квас вилучено зі складу алкогольних напоїв як для цілей ПКУ, так і для цілей Закону №481.

Нові ставки та зміни в оподаткуванні для виробників сигарет та цигарок

З 1 січня 2018 року збільшено строк сплати акцизного податку на тютюнові вироби та ставки податку виробниками тютюнових виробів при отриманні марок акцизного податку з доплатою (у разі потреби) на день подання податкової декларації. Відтепер він становить п'ятнадцять робочих днів після їх отримання (замість п'яти робочих днів).

Щодо тютюнових виробів встановлено графік збільшення специфічних ставок акцизного податку і мінімального акцизного податкового зобов'язання зі сплати акцизного податку з тютюнових виробів у 2018 році (з урахуванням попередньої індексації загалом на 29,7%) та надалі до 2025 року на 20% щорічно до досягнення мінімального стандарту ЄС (90 євро за 1000 штук). Це передбачено п. 17 підрозділу 5 розд. ХХ ПКУ.

З 1 січня 2025 р. податкові зобов'язання з акцизного податку на сигарети (за кодами згідно з УКТ ЗЕД 2402 20 90 10, 2402 20 90 20) будуть розраховуватись за новими правилами. Частка загальної суми податкових зобов'язань з акцизного податку на сигарети та цигарки повинна буде становити не менше 60% середньозваженої роздрібної ціни продажу сигарет — до ст. 221 ПКУ додано новий п. 221.6 ПКУ. Тобто не менше 60% вартості сигарет та цигарок становитиме акциз.

Середньозважена роздрібна ціна продажу сигарет буде розраховуватись із суми загальної вартості всіх сигарет, реалізованих виробниками на митній території України та ввезених імпортерами на митну територію України за період з 1 січня до 31 грудня звітного року, поділеної на суму загальної кількості реалізованих виробниками та ввезених імпортерами сигарет за той самий період, визначеної у деклараціях акцизного податку за січень — грудень звітного року, з розрахунку на 1000 штук (новий пп. 14.1.227-1 ПКУ). Поточна форма декларації з акцизного податку дозволяє отримати цю інформацію. Очевидно, і через сім років форма декларації, що буде діяти в 2025 р., теж повинна буде містити ці дані.

Вводиться нове поняття — загальна сума податкових зобов'язань з акцизного податку на сигарети (новий пп. 14.1.60-2 ПКУ). Це річна сума податкових зобов'язань з акцизного податку всіх платників акцизного податку з товарів за кодами згідно з УКТ ЗЕД 2402 20 90 10, 2402 20 90 20, реалізованих виробниками на митній території України та ввезених імпортерами на митну територію України, визначених у деклараціях акцизного податку за січень — грудень звітного року, з розрахунку на 1000 штук.

Коректурні правки

Виправлено некоректне посилання на неіснуючий вже п. 219.1 ПКУ у п. 227.5 ПКУ — тепер транзитні перевезення алкогольних напоїв і тютюнових виробів через митну територію України здійснюються з додержанням вимог, установлених, як і годиться, митним законодавством.

На проведення аналізу даних декларацій платників акцизного податку з метою визначення загальної суми податкових зобов'язань з акцизного податку на сигарети та середньозваженої роздрібної ціни продажу сигарет податківці матимуть два місяці — січень та лютий року, наступного за звітним.

Не пізніше 1 березня ДФСУ оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті загальну суму податкових зобов'язань з акцизного податку на сигарети, середньозважену роздрібну ціну продажу сигарет та показник (у відсотках), що характеризує частку загальної суми податкових зобов'язань з акцизного податку у середньозваженій роздрібній ціні продажу сигарет.

Частка загальної суми податкових зобов'язань з акцизного податку у середньозваженій роздрібній ціні продажу сигарет розраховується за такою формулою:

Част. = ∑ подат.зобов. : Цінасер.зваж. х 100% ,

де Част. — частка загальної суми податкових зобов'язань у середньозваженій роздрібній ціні продажу сигарет;

Цінасер.зваж. — середньозважена роздрібна ціна продажу сигарет;

∑ подат.зобов. — загальна сума податкових зобов'язань з акцизного податку на сигарети.

Якщо така частка буде менша ніж 60% середньозваженої роздрібної ціни продажу сигарет — за даними минулого звітного року, то під час визначення податкового зобов'язання на сигарети за кодами УКТ ЗЕД 2402 20 90 10, 2402 20 90 20 з 1 квітня до 31 грудня поточного року сума акцизного податку не повинна бути меншою за встановлене мінімальне акцизне податкове зобов'язання, помножене на коефіцієнт 1,1 (п. 221.6 ПКУ).

Тобто щороку з 1 березня потрібно буде брати на сайті ДФСУ інформацію про те, чи було досягнуто 60-відсоткового розміру частки акцизного податку у середньозваженій роздрібній ціні продажу сигарет за минулий звітний рік, чи ні. У разі негативної відповіді мінімальне акцизне податкове зобов'язання у період з квітня до кінця цього року збільшуємо в 1,1 разу, у разі позитивної — не робимо нічого.

Нові акцизні марки

З 1 липня 2018 р. вводяться нові акцизні марки для сигарет без фільтра та цигарок та для сигарет з фільтром (коди УКТ ЗЕД 2402 20 90 20 та 2402 20 90 10). Вони будуть відрізнятися дизайном та кольором від марок акцизного податку інших тютюнових виробів — як вироблених в Україні, так і імпортованих. Відповідні зміни внесені до п. 226.4 ПКУ. Це — підготовка до окремого порядку оподаткування акцизом сигарет та цигарок, який планується запровадити через 7 років — з 2025 р.

Акциз на пальне — кожний літр на обліку

З 2016 року законодавці збиралися запровадити застосування витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників на паливних акцизних складах. I от у 2017 році ми вже мали чітку норму у п. 12 підрозділу 5 розділу ХХ ПКУ про те, що норми п. 230.1 ПКУ щодо обладнання акцизних складів, на території яких здійснюється виробництво, оброблення (перероблення), змішування, навантаження-розвантаження, зберігання пального, витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками застосовуються з 1 січня 2018 р. Кабмін навіть встиг видати постанову від 22.11.2017 р. №891, яку ми прокоментували в «ДК» №1-2/2018.

Підпунктом 3 п. 56 Закону №2245 знову відстрочено застосування лічильників до 01.01.2019 р. Тож протягом 2018 р. ми знову маємо рік часу, щоб підготуватися до цього.

Але про штрафні санкції законодавці не забули і переписали ст. 128-1 ПКУ в новій редакції. За нею за необладнання витратомірами-лічильниками та/або рівнемірами-лічильниками акцизних складів, на яких здійснюються виробництво, оброблення (перероблення), змішування, навантаження-розвантаження, зберігання пального, відпуск пального без застосування витратомірів-лічильників та/або рівнемірів-лічильників накладається штраф у розмірі від 15000 грн і більше (один розмір прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожний кубічний метр об'єму резервуарів, на яких не встановлено витратомірів-лічильників та/або рівнемірів-лічильників). За повторне порушення загрожує призупинення реєстрації платника акцизного податку з реалізації пального до моменту обладнання акцизного складу витратомірами-лічильниками та/або рівнемірами-лічильниками.

Відповідно до п. 18 підрозділу 5 розділу ХХ ПКУ штрафи за п. 128-1.1 ПКУ будуть вводитися в дію поступово:

— з 1 січня 2019 року — до розпорядників акцизних складів, на яких розташовано резервуари, загальна місткість яких перевищує 20000 куб. метрів;

— з 1 липня 2019 року — до розпорядників акцизних складів, на яких розташовано резервуари, загальна місткість яких перевищує 1000 куб. метрів, але не перевищує 20000 куб. метрів;

— з 1 січня 2020 року — до розпорядників акцизних складів, на яких розташовано резервуари, загальна місткість яких не перевищує 1000 куб. метрів.

Звільнення електромобілів та сировини для бензолу від акцизного податку

Тимчасово звільняються від акцизного податку протягом 2018 року операції з ввезення на митну територію України та реалізації на митній території України електромобілів — транспортних засобів, оснащених виключно електричними двигунами (одним чи декількома), що класифікуються у товарній підкатегорії 8703 90 10 10 згідно з УКТ ЗЕД (у тому числі вироблених в Україні). До речі, ці ж операції протягом 2018 р. звільнені і від ПДВ — новий п. 64 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ.

Також з 01.01.2018 р. і далі на постійній основі від акцизу звільнено операції з реалізації та/або передачі в межах одного підприємства підакцизних товарів (продукції), вироблених на митній території України, що використовуються як сировина для виробництва бензолу (за кодом 2902 20 00 00 згідно з УКТ ЗЕД) — зміни до п. 213.3.5 ПКУ. Ця норма не поширюється на операції з реалізації та/або передачі в межах одного підприємства нафтопродуктів (крім товарів (продукції) за кодами 2707 10 90 00, 2707 50 90 00, 2710 12 90 00 та 2711 19 00 00 згідно з УКТ ЗЕД).

До того ж розширено перелік нафтопродуктів, що можуть бути ввезені як сировина для виробництва етилену за нульовою ставкою та застосування вексельної форми контролю за цільовим використанням пального.

I ще трохи змін...

Уточнено формулювання норми щодо оподаткування акцизним податком за зниженою ставкою зброджених напоїв, одержаних виключно в результаті природного (натурального) бродіння фруктових, ягідних та фруктово-ягідних соків, з вмістом спирту етилового не більше 8,5% об'ємних одиниць (без додання спирту) задля можливості застосування такої зниженої ставки також для сумішей таких зброджених напоїв та сумішей таких зброджених напоїв з безалкогольними напоями з вмістом спирту не більше 8,5% об'ємних одиниць (без додання спирту).

I насамкінець зазначимо, що з третього абзацу п. 229.6.1 ПКУ викреслено слова «у рамках єдиного технологічного циклу». Внаслідок цього «операції з передачі у рамках єдиного технологічного циклу речовин, що використовуються як компоненти моторних палив у межах однієї юридичної особи», перетворюються на «операції з передачі речовин, що використовуються як компоненти моторних палив у межах однієї юридичної особи». Тепер можна переміщувати ці речовини у межах одного підприємства між різними технологічними циклами без оформлення податкового векселя з обов'язковим підтвердженням цільового використання таких речовин в порядку, передбаченому п. 229.6 ПКУ для операцій з оформлення податкового векселя.

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
  • Закон №481 — Закон України від 19.12.95 р. №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів».
  • Закон №2245 — Закон України від 07.12.2017 р. №2245-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році».

Юлія ЄГОРОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру