Лібералізація на ринку цінних паперів
! Учасникам ринку ЦП
Законом від 16.11.2017 р. №2210-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення ведення бізнесу та залучення інвестицій емітентами цінних паперів» впроваджено низку важливих змін щодо функціонування ринку цінних паперів.
Зокрема, банки прирівняно до публічних компаній в частині поширення на них вимоги щодо розкриття інформації, а також підвищено вимоги до корпоративного управління в банках, зокрема щодо формування наглядової ради та її комітетів.
Акціонерні товариства більше не зобов'язані зазначати у своєму найменуванні тип — публічне або приватне.
Для ПАТ і банків розширено обсяг інформації, яку вони зобов'язані розкривати, та способи її розкриття, водночас скасовано обов'язок публікувати цю інформацію в одному з офіційних видань.
Для ПрАТ, навпаки, скорочено обсяг інформації, що підлягає розкриттю.
Можливість надавати інформаційні послуги на фондовому ринку тепер надано не тільки НКЦПФР, а й приватним особам.
Посилено вимоги до прозорості діяльності наглядової ради АТ і водночас розширено її повноваження.
Крім того, удосконалено порядок емісії цінних паперів.
Закон України від 16.11.2017 р. №2210-VIII чинний з 06.01.2018 р.
Нові форми річної фінансової звітності для держпідприємств
! Суб'єктам державного сектору
Викладено в новій редакції форми Балансу, Звіту про фінансові результати, Звіту про рух грошових коштів, Звіту про власний капітал (форми №1-дс, №2-дс, №3-дс та №4-дс, додатки 1 — 4 до Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку в державному секторі 101 «Подання фінансової звітності», затвердженого наказом Мінфіну від 28.12.2009 р. №1541.
Також затверджено нову типову форму №5-дс «Примітки до річної фінансової звітності».
Звіти за 2017 рік держпідприємства подаватимуть за новими формами.
Крім того, внесено невеликі зміни до НП(С)БО в держсекторі 121 «Основні засоби», а також до Порядку застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, затвердженого наказом Мінфіну від 29.12.2015 р. №1219.
Накази Міністерства фінансів України від 29.11.2017 р. №976 та №977 чинні з 01.01.2018 р.
Перевірка порівнянності показників фінзвітності — за новими Методрекомендаціями
! Суб'єктам державного сектору
У зв'язку з оновленням форм фінансової звітності суб'єктів державного сектору Мінфін затвердив нові Методичні рекомендації з перевірки порівнянності показників фінансової звітності суб'єктів державного сектору.
Наказ Міністерства фінансів України від 28.12.2017 р. №1170 чинний з 28.12.2017 р.
Змінено порядок реєстрації та ліцензування банків
! Банкам і їхнім контролерам
Нацбанк затвердив зміни до Положення про порядок реєстрації та ліцензування банків, відкриття відокремлених підрозділів, затвердженого постановою НБУ від 08.09.2011 р. №306.
Зокрема, визначено випадки, в яких допускається набуття або збільшення особою істотної участі в банку без попереднього погодження з НБУ, а також встановлено порядок погодження фактичного набуття або збільшення істотної участі для таких випадків.
Водночас посилено вимоги до осіб, які в результаті набуття або збільшення істотної участі стають контролерами банків.
При відкритті відокремлених підрозділів банки мають дотримуватися нормативів із питань створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення.
Крім того, лібералізовано вимоги щодо початку нового виду діяльності або надання нового виду фінансових послуг банками, до яких було застосовано захід впливу у вигляді обмеження здійснення окремих видів операцій. Тепер такі банки можуть розпочинати новий вид діяльності або надавати новий вид фінансових послуг у разі, якщо їх здійснення не обмежується відповідним рішенням про застосування заходу впливу та не призведе до негативних наслідків для банку, його кредиторів і вкладників.
Постанова Національного банку України від 28.12.2017 р. №146 чинна з 30.12.2017 р.
Нове в реєстрації платіжних систем
! Учасникам платіжних систем
Нацбанк затвердив зміни до Положення про порядок реєстрації платіжних систем, учасників платіжних систем та операторів послуг платіжної інфраструктури, затвердженого постановою НБУ від 04.02.2014 р. №43.
Зокрема, змінено підходи до процедури розгляду Нацбанком документів платіжних організацій платіжних систем, учасників платіжних систем та операторів послуг платіжної інфраструктури.
Перелік документів, які подаються до НБУ для отримання дозвільних документів, доповнено анкетою, яка передбачає розкриття інформації про заявника, його фінансове становище, фінансові зобов'язання, ділову репутацію; інформації про керівників юрособи, відносини заявника з іншими особами. Форми анкети є новими додатками 7 та 8 до Положення.
Передбачено можливість сумісності платіжних систем: двох внутрішньодержавних платіжних систем, міжнародної платіжної системи — резидента з міжнародною платіжною системою — резидентом/нерезидентом, внутрішньодержавної платіжної системи — резидента з міжнародною платіжною системою — резидентом (за умови що переказ коштів за участю цих систем здійснюється виключно на території України).
Спрощено порядок узгодження умов та порядку діяльності операторів послуг платіжної інфраструктури.
Нацбанку надано можливість відмовити у реєстрації (скасувати реєстрацію) платіжних систем та їх учасників у разі застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів.
Платіжні організації платіжних систем повинні протягом 30 календарних днів із дня набрання чинності цією постановою надати Нацбанку інформацію про оператора послуг платіжної інфраструктури — резидента в порядку, визначеному п. 13 розд. I Положення.
Постанова Національного банку України від 21.12.2017 р. №139
чинна з 29.12.2017 р. (окремі зміни набирають чинності 28.02.2018 р.)
У банках України запроваджуються рахунки умовного зберігання (ескроу)
! Банкам і їхнім клієнтам
Нацбанк уніс зміни до низки власних нормативно-правових актів.
Основною метою змін є приведення нормативно-правової бази у відповідність до змін, які відбулися останнім часом у законодавстві України, в тому числі для повноцінного запровадження рахунків умовного зберігання (ескроу).
Змінами, зокрема:
врегульовано порядок використання ескроу-рахунків іноземними інвесторами при проведенні інвестиційної діяльності в Україні. Так, іноземним інвесторам надано право використовувати ескроу-рахунки для здійснення будь-яких іноземних інвестицій в Україну (купівля/продаж нерухомості, корпоративних прав, цінних паперів тощо);
передбачено спрощений порядок купівлі інвалюти за операціями з повернення іноземних інвестицій у зв'язку з продажем іноземним інвестором акцій за процедурою «сквіз-аут»;
передбачено можливість надання уповноваженими банками експортних кредитів в інвалюті іноземним покупцям товарів українського походження.
Постанова Національного банку України від 28.12.2017 р. №147 чинна з 30.12.2017 р.
Оновлено Порядок ведення Державного реєстру інвестиційних проектів
! Iнвесторам
Кабмін затвердив Порядок ведення Державного реєстру інвестиційних проектів (далі — Реєстр).
Реєстр приходить на зміну Державному реєстру інвестиційних проектів та проектних (інвестиційних) пропозицій, Порядок ведення якого було затверджено постановою КМУ від 18.07.2012 р. №650 (втрачає чинність з набранням чинності новою постановою).
Ведення Реєстру передбачає:
— внесення відомостей про інвестиційний проект у вигляді записів у Реєстрі;
— розміщення витягу з Реєстру на офіційному веб-сайті Мінекономрозвитку.
Органи, які проводять конкурсний відбір інвестиційних проектів (крім інвестиційних проектів, що реалізуються за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку), подають Мінекономрозвитку протягом 5 робочих днів інформацію в паперовому та електронному вигляді про відібрані інвестиційні проекти за визначеною формою.
Мінекономрозвитку на основі поданої інформації вносить відомості про відібрані державні інвестиційні проекти та інвестиційні проекти, для реалізації яких надається державна підтримка, до Реєстру, який ведеться в електронному вигляді та підлягає постійному зберіганню в Мінекономрозвитку на відповідних носіях.
Iнформація щодо інвестиційних проектів оприлюднюється шляхом розміщення витягу з Реєстру за формою згідно з додатком на офіційному веб-сайті Мінекономрозвитку протягом 1 місяця з моменту внесення відомостей про інвестиційний проект до Реєстру.
Уточнення та доповнення записів Реєстру відбувається на основі інформації, поданої органами, які проводять конкурсний відбір інвестиційних проектів.
Постанова КМУ від 27.12.2017 р. №1062
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 09.01.2018 р. офіційно не опублікована
Поштовий фінмоніторинг — за новим положенням
! Операторам поштового зв'язку
Мінінфраструктури затвердило Положення про здійснення фінансового моніторингу суб'єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання і нагляд за діяльністю яких здійснює Міністерство інфраструктури України.
Положення визначає порядок організації і проведення фінансового моніторингу суб'єктами первинного фінансового моніторингу — операторами поштового зв'язку в частині здійснення ними переказу коштів (далі — Суб'єкт) та їх відокремленими підрозділами, державне регулювання і нагляд за якими здійснює Мінінфраструктури.
Положенням регулюються питання:
— призначення працівника, відповідального за проведення фінмоніторингу;
— розроблення правил фінмоніторингу та програм здійснення фінмоніторингу;
— здійснення ідентифікації, верифікації та вивчення клієнтів;
— управління ризиками;
— виявлення фінансових операцій, що підлягають фінмоніторингу та які можуть бути пов'язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового знищення;
— зупинення фінансових операцій;
— проведення внутрішніх перевірок;
— підготовки персоналу Суб'єкта щодо виконання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.
Попереднє положення, затверджене наказом Мінінфраструктури від 01.04.2013 р. №199, утратило чинність.
Наказ Мінінфраструктури від 26.09.2017 р. №321 чинний з 09.01.2018 р.
Оновлено інструкцію про перевірки телерадіоорганізацій
! Телерадіоорганізаціям та провайдерам програмної послуги
Національна рада з питань телебачення і радіомовлення виклала в новій редакції Iнструкцію про порядок здійснення перевірок телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги, оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення та про порушення законодавства про рекламу, затверджену рішенням Нацтелерадіо від 08.02.2012 р. №115. Тепер це Iнструкція про порядок здійснення моніторингу телерадіопрограм, проведення перевірок телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги.
Оновлена інструкція визначає порядок здійснення моніторингу телерадіопрограм, організації та проведення перевірок, оформлення результатів перевірок ліцензіатів уповноваженими особами Нацтелерадіо.
Нацтелерадіо здійснює наглядові повноваження, зокрема, шляхом здійснення моніторингу телерадіопрограм, а також проведення перевірок (планових або позапланових, виїзних або безвиїзних).
Відмова ліцензіата у проведенні уповноваженими особами Нацтелерадіо перевірки його діяльності відповідно до вимог законодавства є підставою для звернення до суду про анулювання ліцензії. Відмовою ліцензіата у проведенні перевірки вважається:
— відсутність ліцензіата за місцезнаходженням, зазначеним у ліцензії;
— перешкоджання уповноваженим посадовим особам Нацтелерадіо проводити перевірку;
— ненадання у повному обсязі запитуваних документів, необхідних для здійснення перевірки;
— відсутність за місцезнаходженням ліцензіата особи, уповноваженої представляти інтереси ліцензіата в період проведення перевірки;
— перешкоджання в доступі уповноважених осіб Нацтелерадіо до головної станції провайдера програмної послуги для проведення перевірки та/або здійснення моніторингу такого провайдера.
Рішення Нацтелерадіо від 09.11.2017 р. №2127 чинне з 05.01.2018 р.
Несплата «рекомендованого платежу» не є підставою для припинення газопостачання
! Споживачам послуг із газопостачання
У зв'язку з численними зверненнями побутових споживачів природного газу щодо зазначення деякими постачальниками в платіжних документах та в особистих кабінетах у мережі Iнтернет інформації про «рекомендований платіж» НКРЕКП зазначила:
— «рекомендований платіж» не є обов'язковим платежем та не може бути відображений як заборгованість за спожитий природний газ;
— несплата «рекомендованого платежу» не є підставою для вжиття заходів щодо припинення газопостачання/розподілу на об'єктах побутових споживачів;
— з метою уникнення спірних ситуацій щодо обсягу спожитого природного газу побутовим споживачам необхідно передавати дані про фактичне споживання через особистий кабінет у мережі Iнтернет, за телефоном, через мобільні додатки тощо.
Лист НКРЕКП від 26.12.2017 р. №13293/16.3.2/7-17
Як змінити напрям узгодженого бюджетного відшкодування ПДВ
! Платникам ПДВ
ДФСУ нагадує, що у разі виникнення у платника податку необхідності зміни напряму узгодженого бюджетного відшкодування такий платник податку має право подати відповідну заяву до контролюючого органу, який не пізніше наступного робочого дня з дня отримання такої заяви зобов'язаний внести відповідні дані до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.
Зміна напряму узгодженого бюджетного відшкодування за рішенням платника податку здійснюється шляхом подання до контролюючого органу уточнюючого розрахунку до декларації за звітний (податковий) період, у якому було задеклароване таке бюджетне відшкодування.
Уточнюючий розрахунок подається за формою, встановленою на дату його подання з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 ПКУ.
Iндивідуальна податкова консультація ДФС України від 21.12.2017 р. №3074/6/99-99-15-03-02-15/IПК
Необов'язкові медогляди: оплачує роботодавець, податки сплачує працівник
! Роботодавцям та працівникам
ДФС нагадує, що відповідно до пп. 165.1.19 ПКУ до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються витрати роботодавця на:
— обов'язковий профілактичний огляд працівника згідно із Законом №1645;
— вакцинацію працівника, спрямовану на профілактику захворювань у період загрози епідемій відповідно до Закону №4004.
Отже, якщо роботодавець на рахунок закладу охорони здоров'я перераховує власні кошти за проведення таким закладом працівникам медичного огляду, який не є обов'язковим, то вартість такого огляду включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу таких працівників як додаткове благо та оподатковується ПДФО на загальних підставах.
Iндивідуальна податкова консультація ДФС України від 20.12.2017 р. №3060/6/99-99-13-02-03-15/IПК
Новини підготували Наталія ВОЛОС, Андрій ПОРИТКО, «Дебет-Кредит»