• Посилання скопійовано

Заборона продажу алкоголю вночі відтепер законна!

Свого часу місцеві ради приймали рішення про заборону продажу алкоголю в межах повноважень щодо встановлення режиму роботи закладів торгівлі. Та суди не були одностайними у цьому питанні, і законодавець вніс зміни до деяких законів.

Iсторія питання

Протягом останніх десяти років органи місцевого самоврядування, керуючись благими намірами, почали активно приймати рішення про заборону продажу алкоголю закладами торгівлі з 22.00 до 8.00.

Причому подекуди ці рішення були не загальними, а визначали місця, де такий продаж у нічний час заборонявся. Наприклад:

— об'єкти торгівлі (крім закладів ресторанного господарства), розміщені в радіусі 100 м від головного входу в приміщення загальноосвітніх навчальних закладів; стаціонарні магазини, які вбудовані в житлові приміщення, тимчасові споруди торговельного призначення для здійснення підприємницької діяльності (у т. ч. торговельні павільйони на зупинках громадського транспорту);1

— заклади торгівлі, кафе, бари, заклади ресторанного господарства, сфери розваг, розташовані на території відповідного населеного пункту;2

— виключно стаціонарні об'єкти торгівлі.3

Незважаючи на прийняття таких рішень, придбати алкоголь у нічний час не було проблемою — деякі спеціалізовані магазини мали преференції та цілодобово успішно торгували алкогольним напоями.

Iнші ж несли адмінвідповідальність за невиконання рішень органів місцевого самоврядування — адміністративні комісії при виконкомі відповідної ради приймали постанови у справах про адміністративне правопорушення про накладення штрафу від 510 грн до 1700 грн відповідно до ч. 2 ст. 156 КУпАП.4

Звісно, не менш активно такі рішення оскаржувалися до адміністративних судів. I, як не дивно, суди не були одностайними у своїх рішеннях. Так, ВАСУ в ухвалах від 26.05.2015 р. №К/800/64799/13, від 01.10.2015 р. №К/800/31463/155, а також ВГСУ в постанові від 25.07.2017 р. у справі №910/3681/17 визнали відповідні рішення органів місцевого самоврядування такими, що прийняті в межах повноважень.

1 Ухвала ВАСУ від 26.05.2015 р. №К/800/64799/13, http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/44505879.

2 Ухвала Київського апеляційного адмінсуду від 28.02.2017 р. у справі 691/1305/16-а, http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/65094665.

3 Постанова ВГСУ від 25.07.2017 р. у справі №910/3681/17 (за позовом територіального відділення АМКУ до міськради), http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/67915739.

4 Ухвала Київського апеляційного адміністративного суду від 05.07.2016 р. у справі №750/3853/16-а, http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/58785145.

5 http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/52079719.

I це попри те, що до повноважень органів місцевого самоврядування належить виключно встановлення режиму роботи суб'єктів господарювання (пп. 4 п. «б» ст. 30 Закону про місцеве самоврядування).

Згідно з ч. 1 ст. 15-3 Закону №481 заборона продажу пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових та тютюнових виробів встановлюється:

— у приміщеннях та на території навчальних закладів, закладів охорони здоров'я, крім ресторанів, розташованих на території санаторіїв;

— у приміщеннях спеціалізованих торговельних організацій, що здійснюють торгівлю товарами дитячого асортименту або спортивними товарами, а також у відповідних відділах (секціях) універсальних торговельних організацій; у закритих спортивних спорудах (крім пива у пластиковій тарі);

— з торгових автоматів;

— на полицях самообслуговування (крім тютюнових виробів у блоках та алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових, пива);

— у не визначених для цього місцях торгівлі.

Відповідно до ч. 3 ст. 15-3 Закону №481, сільські, селищні та міські ради в межах відповідної адміністративної території можуть заборонити або обмежити продаж пива (крім пива у пластиковій тарі), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових та куріння тютюнових виробів на час проведення масових заходів.

Отже, жодний нормативний документ донині не передбачав повноважень міських рад на встановлення постійної заборони чи інших обмежень з продажу алкоголю закладами торгівлі.

До речі, перевищення повноважень у разі прийняття таких рішень органами місцевого самоврядування визнано Верховним судом України у рішенні від 24.05.2016 р. у справі №21-873а16.

Відтепер повноваження прописані у законі!

25.04.2018 р. набрав чинності Закон №2376. Зокрема, ним внесені зміни до:

1) ч. 1 ст. 26 Закону про місцеве самоврядування — заборонено продаж пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових суб'єктами господарювання (крім закладів ресторанного господарства) у визначений час доби в межах території відповідної адміністративно-територіальної одиниці. Причому відтепер ідеться не про делеговані повноваження (пп. 4 п. «б» ст. 30 Закону), а про виключну компетенцію сільських, селищних та міських рад;

2) ч. 9 ст. 15-3 Закону №481 — сільським, селищним та міським радам в межах території відповідної адміністративно-територіальної одиниці надано право встановлювати заборону продажу пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових суб'єктами господарювання (крім закладів ресторанного господарства) у визначений рішенням таких органів час доби;

Зверніть увагу!

За порушення вимог ст. 15-3 Закону №481 до госпсуб'єктів органами ДФС застосовується фінансова санкція у розмірі 6800 грн, оскаржити яку можна протягом місяця до суду (ч. 2, 4, 7 ст. 17 Закону №481).

3) абз. 1 ч. 2 ст. 156 КУпАП — порушення працівником підприємства (організації) торгівлі або громадського харчування правил торгівлі пивом (крім безалкогольного), алкогольними, слабоалкогольними напоями, винами столовими у заборонений рішенням відповідного органу місцевого самоврядування час доби потягне за собою накладення штрафу від 510 грн до 1700 грн на такого працівника.

Як бути з діючими рішеннями рад?

У зв'язку з набранням чинності коментованим нами законом виникає цілком логічне запитання: чи діють рішення органів місцевого самоврядування, які було прийнято до 25.04.2018 р. та не скасовано судом?

На нашу думку, такі рішення завдяки Закону №2376 вже не можуть бути підставою для застосування відповідальності за їх порушення.

А прикінцевими положеннями Закону №2376 органам місцевого самоврядування надано один місяць для приведення своїх нормативно-правових актів у відповідність до цього Закону. А отже, всі наявні рішення органів місцевого самоврядування щодо заборони продажу алкоголю у нічний час мають бути або скасовані та прийняті нові, або до них мають бути внесені зміни.

Утім, мабуть, нас усіх чекатиме сюрприз — адже Закон №2376 говорить про час доби, визначений органами місцевого самоврядування. I не факт, що це буде лише нічний час. Тому закладам торгівлі варто дочекатися їх оприлюднення та уважно з ними ознайомитись.

Нормативна база

  • Закон про місцеве самоврядування — Закон України від 21.05.97 р. №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні».
  • Закон №481 — Закон України від 19.12.95 р. №481/95-BP «Про державне регулювання виробництва та обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів».
  • Закон №2376 — Закон України від 22.03.2018 р. №2376-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо надання органам місцевого самоврядування повноважень встановлювати обмеження продажу пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових».

Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру