• Посилання скопійовано

Обладнання акцизних складів лічильниками

З 01.01.2019 р. повинні запрацювати норми п. 230.1 ПКУ щодо обладнання акцизних складів, на території яких здійснюються операції з пальним, витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками. Проаналізуймо порядок ведення реєстру цих приладів та порядок передачі облікових даних з них.

У підвішеному стані

Тема витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників непокоїть платників акцизного податку з операцій з пальним вже з початку 2016 року, коли було внесено зміни до ст. 230 ПКУ. Тоді застосування цих змін відкладалося до 01.01.2017 р., потім їх відклали до 01.01.2018 р. — п. 12 підрозд. 5 розд. XX ПКУ. Надалі відкладення застосування лічильників вже не передбачалося, тож Кабмін приготувався до цього, видавши Постанову №891.

I от 07.12.2017 р. Верховна Рада прийняла Закон №2245-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році», яким застосування лічильників знову відкладається на рік — до 01.01.2019 р. Одночасно з 01.01.2019 р. запроваджується відповідальність за відсутність витратомірів-лічильників та/або рівнемірів-лічильників на акцизних складах, на яких здійснюються виробництво, оброблення (перероблення), змішування, навантаження-розвантаження, зберігання пального та/або відпуск такого пального без наявності витратомірів-лічильників та/або рівнемірів-лічильників.

Про які лічильники йдеться?

Витратомір — це пристрій або устаткування для вимірювання витрат в однофазних потоках рідини (нафти, води тощо) чи газу або сипкої речовини. Для визначення кількості рідини, що пройшла трубопроводом за певний період часу, необхідно витратомір об'єднати з лічильником (отже, маємо пристрій або устаткування «витратомір-лічильник»).

Рівнемір — прилад, призначений для визначення рівня рідини у відкритих і закритих резервуарах, сховищах тощо. Рівнеміри застосовуються для вимірювання рівнів різних видів рідин, а також газотвірних, сипких та інших матеріалів.

Отже, під час обліку пального рівнемір-лічильник вимірює рівень наявного пального в резервуарі, а витратомір-лічильник вимірює обсяг пального, що його витрачено з резервуара.

Пунктом 12 підрозд. 5 ПКУ передбачено застосування тепер уже з 01.01.2019 р. витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників, які має бути внесено до Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників і рівнемірів — лічильників рівня пального у резервуарі (далі — Реєстр).

Кабмін на виконання цієї норми, коли вона передбачала застосування лічильників з 01.01.2018 р., прийняв Постанову №891, яка набрала чинності 25.11.2017 р., крім пункту 1, який набрав чинності з 1 січня 2018 року. Саме цим пунктом затверджується Порядок ведення зазначеного Реєстру та передачі облікових даних з них електронними засобами зв'язку. Постанова №891 поки що залишається чинною. На нашу думку, Порядок №891 фактично зможе запрацювати тільки з 01.01.2019 р., незважаючи на те, що формально він набрав чинності з 01.01.2018 р.

У Порядку №891 наведено такі визначення витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників:

витратомір-лічильник (далі — витратомір) — законодавчо врегульований засіб вимірювальної техніки, призначений для безперервного вимірювання, запам'ятовування та відображення у фактичних умовах вимірювання кількості пального, що проходить через вимірювальний перетворювач у закритих, повністю заповнених трубопроводах;

рівнемір — лічильник рівня пального у резервуарі (далі — рівнемір) — законодавчо врегульований засіб вимірювальної техніки, призначений для вимірювання рівня пального, за яким обчислюється об'єм пального, що перебуває у резервуарі, за градуювальною таблицею резервуара.

Зверніть увагу!

У Порядку ведення Реєстру зазначено, що рівнемір не може працювати без градуювальної таблиці, у якій для кожного рівня рідини в резервуарі визначено її об'єм. Градуювальну таблицю отримують при калібруванні резервуара, яке має здійснюватися регулярно відповідно до Закону про метрологію.

ДФСУ має забезпечити створення та ведення Реєстру, передачу облікових даних з витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників електронними засобами зв'язку, а міністерства (зокрема Мінфін) та інші центральні органи виконавчої влади повинні привести власні нормативно-правові акти у відповідність до Постанови №891.

Протягом 2018 року готуються і розпорядники акцизних складів. Вони повинні обладнати акцизні склади лічильниками і забезпечити їх нормальну роботу, вимірювання і передачу даних податківцям до Реєстру в електронному вигляді. Звісно, облік обсягу обігу та залишку пального вестиметься в літрах, приведених до температури 15°С, — як це і передбачено самою концепцією СЕА РП.

Де має бути встановлено ці лічильники?

Відповідно до п. 230.1 ПКУ, акцизні склади, на території яких здійснюються виробництво, оброблення (перероблення), змішування, навантаження-розвантаження, зберігання пального, з 01.01.2019 р. мають бути обладнані витратомірами-лічильниками та рівнемірами — лічильниками рівня пального у резервуарі, які зареєстровані в Реєстрі.

Отже, висновок простий: маєш акцизний склад — став лічильники. З 01.01.2019 р. відпуск пального з акцизних складів без наявності витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників забороняється.

Але якщо пальне використовується виключно самим його власником, то акцизний склад не створюється і такі лічильники йому не потрібні. Це підтверджує визначення акцизного складу, наведене у пп. 14.1.6 ПКУ. Проте якщо СГ надає послуги іншим особам зі зберігання, навантаження-розвантаження пального (крім скрапленого газу природного, бензолу, метанолу), він повинен створити акцизний склад незалежно від того, хто є власником пального (додатково див. IПК ДФСУ від 06.12.2017 р. №2859/6/99-99-12-01-02-15/IПК).

Iнформація, яка подається до Реєстру

Частина інформації надається одноразово, до початку введення Реєстру в дію.

Ведення Реєстру з 1 січня 2018 року

Порядок №891 набрав чинності з 01.01.2018 р.

Реєстр наповнюватиметься самими розпорядниками акцизних складів шляхом надсилання електронних документів.

Формат даних, структура Реєстру та форма електронних документів для наповнення Реєстру визначаються Мінфіном. Наразі відповідного документа від Мінфіну немає.

Отже, розпорядники акцизних складів до 01.01.2019 р. мають надіслати за місцем розташування акцизного складу інформацію про:

1) розпорядника акцизного складу (найменування, реєстраційні дані, реквізити документів, на підставі яких здійснюється експлуатація акцизного складу);

2) всі наявні у розпорядника акцизного складу акцизні склади (адреса, правовстановлюючі документи на споруди та приміщення акцизного складу) з уніфікованою нумерацією кожного акцизного складу та всі резервуари (їх кількість, тип, ємність) з уніфікованою нумерацією кожного резервуара, розташовані на акцизних складах;

3) назву, модель, серійні (ідентифікаційні) номери витратоміра і рівнеміра, резервуар та акцизний склад з уніфікованою нумерацією, на якому розташовані витратоміри та рівнеміри;

4) дату встановлення, заміни, опломбування, технічного обслуговування, ремонту, повірки витратоміра, рівнеміра, резервуара, відомості щодо організацій та осіб, які проводили такі роботи.

Якщо підприємство стане розпорядником АС після 01.01.2019 р., воно має надіслати таку інформацію до початку здійснення операцій з пальним. Хоча про це і не зазначено у Порядку №891, але на практиці, вважаємо, буде саме так.

Яка інформація надсилатиметься щодня

Щодня до Реєстру надсилається інформація про:

— зведені за добу підсумкові облікові дані щодо добового обсягу обігу та залишку пального за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД у розрізі всіх наявних у розпорядника акцизного складу акцизних складів та резервуарів з уніфікованою нумерацією, отримані за допомогою витратомірів і рівнемірів чи шляхом проведення ручних замірів (за допомогою рулетки та метроштока) у разі виходу з ладу витратоміра чи рівнеміра, та інформація про осіб, які проводили такі заміри;

— про осіб (прізвище, ім'я, по батькові, посада), які формують та надсилають електронні документи для наповнення Реєстру.

За наявності у розпорядника АС операцій з відпуску пального кінцевому споживачеві за готівку, розрахунки за яке проводяться через РРО, щоденні облікові дані в частині обсягу відпуску (відвантаження) пального за добу можуть складатися на підставі показників РРО, які передаються до контролюючого органу. Але лише у тому випадку, коли в таких показниках РРО міститься інформація про відпуск пального за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД.

При цьому не можна розпочинати операції з пальним наступного дня, доки не надіслано дані за попередній день.

Поступовий перехід до автоматичної передачі даних з лічильників

Порядком №891 було передбачено поступовий перехід від ручного введення інформації до автоматичного передання облікових даних з кожного рівнеміра, розташованого на кожному резервуарі, та кожного витратоміра, встановленого у кожному місці наливу пального на акцизному складі протягом 2018 — 2019 років. Очевидно, що й ці строки будуть змінюватися з урахуванням відстрочення дії п. 230.1 ПКУ на рік. У таблиці ми навели строки згідно з чинною редакцією Порядку №891, але, ймовірно, вони також будуть відстрочені на рік.

Таблиця

Як передаватимуться дані з лічильників до Реєстру

Загальна місткість резервуарів у розпорядника АС Шляхом ручного введення даних до електронних документів для наповнення Реєстру Шляхом автоматичної передачі до електронних документів для наповнення Реєстру облікових даних з кожного рівнеміра та кожного витратоміра
Перевищує 20000 м3 з 1 січня до 30 червня 2018 р. з 1 липня 2018 р.
Перевищує 1000 м3, але не перевищує 20000 м3 з 1 січня до 31 грудня 2018 р. з 1 січня 2019 р.
Не перевищує 1000 м3 з 1 січня 2018 р. до 30 червня 2019 р. з 1 липня 2019 р.

Виправлення помилок у надісланих даних

Порядок №891 дає змогу і відкоригувати надіслані раніше дані. Але Кабмін визначив дуже стислі строки для виправлення помилок та коригування раніше надісланих даних до Реєстру — всього 3 календарні дні. Отже, якщо помилкову інформацію було надіслано у п'ятницю, а субота та неділя — вихідні, то на виправлення цієї помилки залишається лише понеділок.

Такий самий строк дається на виправлення помилок, що виникли внаслідок технічного збою програмного забезпечення або інших технічних негараздів, — 3 календарні дні з дати усунення таких технічних збоїв або виявлення таких помилок.

Нормативна база

  • Закон про метрологію — Закон України від 05.06.2014 р. №1314-VII «Про метрологію та метрологічну діяльність».
  • Постанова №891 — Постанова КМУ від 22.11.2017 р. №891 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників і рівнемірів — лічильників рівня пального у резервуарі, передачі облікових даних з них електронними засобами зв'язку».
  • Порядок №891 — Порядок ведення Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників і рівнемірів — лічильників рівня пального у резервуарі, передачі облікових даних з них електронними засобами зв'язку, затверджений постановою КМУ від 22.11.2017 р. №891.

Юлія ЄГОРОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру