Як ми пам'ятаємо, «інвалідний норматив» поширюється на всіх роботодавців (у тому числі і підприємців-фізосіб), в яких за основним місцем роботи працює вісім і більше осіб. Держпраці має намір контролювати і працевлаштованість інвалідів.
Алгоритм перевірок
Держпраці оприлюднила проект постанови КМУ «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 31 січня 2007 р. №70», яким викладається у новій редакції Порядок зарахування кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю до виконання нормативу таких робочих місць, визначеного згідно зі статтею 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» (далі — Закон про інвалідів), та Порядок проведення перевірки підприємств, установ, організацій та фізичних осіб, що використовують найману працю.
Нагадаємо: статтею 19 Закону про інвалідів встановлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів: 1 робоче місце, якщо працює від 8 до 25 осіб протягом року, та у розмірі 4% середньооблікової кількості штатних працівників облікового складу за рік, якщо працює понад 25 осіб. Тут мова йде про середньооблікову кількість за минулий звітний рік, тобто інформація про особовий склад працівників за кожен звітний рік формує інформацію про кількість інвалідів, які мають працювати в конкретного роботодавця в наступному звітному році.
Передбачається, що перевірятиме працевлаштованість інвалідів Держпраці. У фокусі уваги цього держрегулятора буде реєстрація роботодавців у відділеннях Фонду інвалідів, подання звітності про зайнятість і працевлаштування інвалідів і виконання роботодавцями нормативу робочих місць для працевлаштування осіб із інвалідністю.
Перевірки можуть бути плановими і позаплановими. Перевірки обох цих категорій можуть проводитися тільки в робочий час роботодавця, встановлений правилами його внутрішнього трудового розпорядку, і тільки за період, що минув після останньої перевірки (повторно перевіряти один і той самий період заборонено). Якщо раніше перевірки не проводились, то період, який підлягає перевірці, повинен становити не більше ніж 5 років, що передують поточному.
Планові перевірки проводяться на підставі повідомлення про їх проведення: не одержано повідомлення — інспектора Держпраці можна не пускати.
Позапланова перевірка проводиться незалежно від кількості раніше проведених перевірок. Такий вид перевірок можна проводити в тому числі і за зверненням фізичної особи (фізичних осіб) та юридичних осіб про порушення роботодавцем вимог законодавства, але, увага, в такому разі перевірка проводиться виключно за погодженням Мінсоцполітики та за згоди Держпраці на її проведення.
Строки проведення перевірок — чітко регламентовані і їх подовження не допускається:
— для планової перевірки строк не може перевищувати 10 р. д., а щодо роботодавців, які належать до суб'єктів мікро-, малого підприємництва, — 5 р. д.;
— для позапланової перевірки — не більше 10 р. д., а щодо роботодавців, які належать до суб'єктів малого підприємництва, — 2 р. д.
Перелік документів, що їх роботодавець має надати інспектору Держпраці, є чималим (ст. 9 Порядку проведення перевірки), а формулювання «у разі необхідності — інші документи первинного та бухгалтерського обліку» взагалі розв'язує руки інспекторам і дозволяє вимагати у працедавця будь-які облікові документи (і навіть ті, які на перший погляд здаються не обліковими, мотивуючи тим, що на підставі таких документів формуються облікові документи).
Результати перевірок
За підсумками перевірки (в її останній день) два примірники акта підписуються посадовими особами Держпраці (її територіального органу) та роботодавцем. За фактом виявленого правопорушення в акті надається детальний опис виявленого порушення з посиланням на конкретну норму чинного законодавства. На підставі акта, складеного за результатами проведення перевірки (не обов'язково підписаного роботодавцем, бо він же може відмовитися його підписувати), в ході якої виявлено порушення вимог законодавства, протягом 5 робочих днів з дня завершення перевірки має бути складено припис про усунення виявлених порушень.
Один примірник припису надається роботодавцю чи уповноваженій ним особі для виконання, а другий примірник з підписом роботодавця або уповноваженої ним особи щодо погоджених термінів усунення порушень вимог законодавства залишається в Держпраці (її територіальному органі). Якщо ж роботодавець отримувати припис відмовляється, його буде надіслано йому рекомендованим листом, а на копії розпорядчого документа, який залишається в Держпраці (її територіальному органі), проставляються відповідний вихідний номер і дата надіслання. Не слід випускати з поля зору і той факт, що у разі коли буде встановлено факт невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, неподання до територіальних відділень Фонду звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів, вживаються заходи щодо притягнення винних посадових осіб до адміністративної відповідальності.
Відповідальність за непрацевлаштованих інвалідів
Нагадаємо: відповідно до ст. 20 Закону про інвалідів роботодавці, у яких середньооблікова кількість працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативами ст. 19 цього закону, щороку мають сплачувати відповідним відділенням Фонду адміністративно-господарські санкції у розмірі однієї середньої річної зарплати за кожне робоче місце, призначене для інваліда і не зайняте ним. Для тих працедавців, де працевлаштовано від 8 до 15 осіб, штраф визначається в розмірі 1/2 середньої річної заробітної плати на відповідному місці.
Крім того, згідно з ч. 2 ст. 188-1 КУпАП, невиконання посадовою особою, яка має право приймати на роботу і звільняти з роботи, фізособою, яка використовує найману працю, нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, неподання відділенням Фонду звіту про зайнятість та працевлаштування інвалідів тягнуть за собою накладення штрафу від 10 до 20 н. м. д. г. (від 170 грн до 340 грн). Адмінпротоколи за цією статтею відповідно до ст. 221, 255 КУпАП складають посадові особи Мінсоцполітики, а справи розглядаються в судовому порядку в межах 3-місячного строку давності відповідно до ст. 38 КУпАП. По суті, це значить, що через три місяці з дня вчинення правопорушення особу вже не може бути притягнено до адмінвідповідальності. Чи є невиконання нормативу триваючим правопорушенням? Ні, на нашу думку, таке правопорушення стосується конкретного календарного року і воно буде закінченим після закінчення конкретного календарного року.
Iнспектор, що проводив перевірку, у разі виявлення порушень вимог чинного законодавства у термін не пізніше 15 календарних днів після закінчення перевірки має надіслати копію акта відділенню Фонду для проведення претензійно-позовної роботи зі стягнення сум адміністративно-господарських санкцій та пені у судовому порядку.
Порядок зарахування робочих місць для працевлаштування інвалідів
Проектом передбачено, що при визначенні кількості працівників для розрахунку середньооблікової кількості штатних працівників за рік особи з інвалідністю, прийняті чи переведені на неповний робочий день або неповний робочий тиждень, в обліковій кількості враховуються пропорційно до часу фактичної зайнятості. Це не стосується випадків, коли робота на умовах неповного робочого часу рекомендована рішенням медико-соціальної експертизи, проведеної медико-соціальною експертною комісією Міністерства охорони здоров'я. Виконання нормативу визначається інвалідом, для якого це місце роботи є основним.
Кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю зараховується до нормативу таких робочих місць господарському об'єднанню та підприємствам, що входять до його складу1, зокрема у разі, коли сума адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу є меншою, ніж сума річної заробітної плати осіб з інвалідністю на підприємстві громадського об'єднання осіб з інвалідністю, що виплачується за виконання розміщеного замовлення.
1 Чесно кажучи, ця норма потребує додаткових пояснень, бо незрозуміло, чи застосовується ця санкція окремо до конкретного підприємства і чи зараховується норматив усьому об'єднанню загалом.
Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор