Підприємство було створене у січні 2017 року, на початку року взято на облік у податковій, статистиці, ПФУ. Згідно з протоколом рішення засновник тимчасово виконує функції керівника на безоплатній основі. Обороту за I півріччя 2017 р. не було. Керівник зробив електронні ключі директора на підписання документів та звітності. Щомісяця він подавав до податкової пояснення про те, що трудова діяльність не провадиться, зарплата не нараховується. З липня розпочалася повноцінна госпдіяльність.
Якою датою слід подати повідомлення до ДФС? Чи достатньо буде наказу про вступ на посаду директора (керівника) датою реєстрації підприємства?
Керівник для новоствореної ЮО
Нагадаємо, що Закон про держреєстрацію при створенні юрособи (держреєстрації новоствореної ЮО) вимагає обов'язкової наявності керівника підприємства.
Єдиний державний реєстр юридичних та фізичних осіб — підприємців серед відомостей про юрособу зазначає відомості про особу, яка здійснює управління підприємством, — у цьому випадку йдеться про керівника, який призначається загальними зборами засновників (рішенням власника) та звільняється з посади у такому самому порядку (наприклад, для ТОВ — ст. 62 Закону про госптовариства).
Під час складання заяви1 про держреєстрацію створення нової ЮО в розділі «Відомості про керівника юридичної особи» вже не передбачено внесення дати обрання (призначення) особи на посаду керівника учасниками (засновниками) ЮО.
Отже, можемо дійти таких висновків:
1) юридично існувати без керівника (за даними ЄДР) юрособа не може;
2) оскільки відомості про юрособу, яка створюється, потрапляють і до фіскальних органів для взяття на облік як платника податків та ЄСВ, органів статистики, то станом на дату держреєстрації ЮО фіскальні органи вже мають відомості про обрання (призначення) керівника.
Робота керівника без оплати
Зазначимо, що нечасто можна зустріти положення щодо виконання обов'язків керівника без оплати його праці. У статутах юросіб (ТзОВ, ПП тощо) містяться лише загальні положення щодо повноважень директора. Немає відповідних правил «безоплатної» праці й у Модельному статуті2. Також зауважимо, що оплата праці — це винагорода працівників, які перебувають у трудових відносинах, на підставі трудового договору (контракту).
1 Форми заяв затверджено наказом Мін'юсту від 18.11.2016 р. №3268/5.
2 Модельний статут ТзОВ затверджений постановою КМУ від 16.11.2011 р. №1182.
I це безпосередньо стосується керівника новоствореного підприємства.
Озброївшись підходом ДФСУ, а також тим, що статут — це локальний нормативний акт для ЮО, платники податків у статуті почали прописувати вимоги, які не суперечать чинному законодавству, проте прямо в законах не прописані.
Позиція ДФСУ
У разі якщо працівник, що одночасно є власником, виконував певну роботу на умовах трудового договору, укладеного відповідно до вимог статей 21, 24 КЗпП, то йому повинна бути виплачена заробітна плата (згідно із трудовим договором (контрактом)), розмір якої не може бути меншим за мінімальний, установлений законодавством.
У разі якщо установчими документами передбачено, що на період тимчасового припинення діяльності підприємства функцію керівника виконує його засновник і водночас не отримує за це винагороди (доходу), то ЄСВ не нараховується.
ЗIР, підкатегорія 301.04.01
Наприклад, у статуті зазначають, що коли діяльність ще не почалась або тимчасово зупинена, то керівник без оплати виконує частину своїх функцій, зокрема подає «нульову» звітність.
Оформлення керівника на посаду та повідомлення ДФС
Нагадаємо, що:
1) за приписами ст. 24 КЗпП працівника не може бути допущено до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення органу ДФС про прийняття працівника на роботу в порядку відповідно до Постанови №413;
2) повідомлення про прийняття працівника на роботу подається власником ЮО або уповноваженим ним органом (особою) чи фізособою до територіальних органів ДФС за місцем обліку ЮО як платника ЄСВ до початку роботи працівника.
Свого часу ми висловлювали думку1 щодо неврегульованості чинного законодавства в частині надсилання повідомлення до ДФС про прийняття саме керівника на роботу новоствореної ЮО. Адже фактично на момент взяття новоствореної юрособи на облік у територіальному органі ДФС останню вже повідомлено про особу керівника в порядку обміну інформацією цього органу з держреєстратором: уся ця інформація є у виписці з ЄДР.
1 Див. коментар до листа Мінсоцполітики від 18.09.2015 р. №14209/0/14-15/13, «ДК» №49/2015.
Водночас ст. 24 КЗпП вимагає допускати працівника до роботи за наявності укладеного трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення органу ДФС про такий допуск.
Отже, щоби виконати цю вимогу КЗпП щодо допуску керівника на посаду, крім протоколу, формально також видається наказ по підприємству, яким керівник (обраний рішенням засновників про створення ЮО) стає до виконання своїх обов'язків.
Дата наказу, за яким керівник стає до виконання обов'язків, відрізняється від дати його прийняття на посаду. Датою прийняття/обрання на посаду є дата рішення засновників про створення ЮО. Дата вступу на посаду — дата фактичного виконання обов'язків керівника новоствореної ЮО (що є неможливим до дати реєстрації такої ЮО).
Постає запитання: якою датою надавати повідомлення до органу ДФС, якщо керівника прийнято на посаду рішенням засновників, а фактично він стає до виконання обов'язків за наказом, датованим днем державної реєстрації? Вже не кажучи про те, що повідомлення про керівника орган ДФС отримує датою надсилання документів від державного реєстратора для взяття новоствореного ТОВ на облік та бере на облік ТОВ з уже прийнятим на посаду керівником.
Та й сама Постанова №413 зазначає про надсилання повідомлення «до початку роботи», проте не каже, як бути новоствореному підприємству.
Тому, на нашу думку, керівник новоствореного підприємства має видати наказ, за яким стати до виконання своїх обов'язків з дати державної реєстрації новоствореного ЮО. Надсилати напередодні такого наказу повідомлення до органу ДФС Постанова №413 не передбачає — фактично це робить державний реєстратор.
Таким чином, з огляду на ситуацію, описану у запитанні, цілком достатньо наказу про вступ на посаду, складеного датою державної реєстрації ЮО. У разі початку госпдіяльності у липні 2017 р. (фактично через півроку після держреєстрації ЮО) повторно приймати наказ щодо виконання обов'язків керівника вже діючого підприємства та подавати повідомлення до органу ДФС про прийняття керівника на посаду, на нашу думку, не треба.
Водночас цілком ймовірно, що коли дата такого наказу відрізнятиметься від дати реєстрації, допустити (навіть формально) керівника до виконання обов'язків можна буде лише з попереднім повідомленням органу ДФС.
Нормативна база
- КЗпП — Кодекс законів про працю України від 10.12.71 р. №322-VIII.
- Закон про госптовариства — Закон України від 19.09.91 р. №1576-XII «Про господарські товариства».
- Закон про держреєстрацію — Закон України від 15.05.2003 р. №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань».
- Постанова №413 — Постанова КМУ від 17.06.2015 р. №413 «Про порядок повідомлення Державній фіскальній службі та її територіальним органам про прийняття працівника на роботу».
Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»