• Посилання скопійовано

Перспективи СМКОР1

Перспективи СМКОР1

Законопроектом №7115 (зареєстрований у ВРУ 15 вересня 2017 р.) «Про внесення змін до підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних» пропонується повернутися до тестового режиму зупинення реєстрації ПН/РК у ЄРПН2 аж до прийняття окремого законопроекту. Передбачається, що цей новий законопроект буде побудований на підставі проведеного аналізу результатів застосування та за умови усунення недоліків запровадження процедур зупинення реєстрації ПН/РК.

Коментованим законопроектом пропонується доповнити підр. 2 розд. ХХ ПКУ новим пунктом 57-1. Нововведеннями передбачається, що підтвердженням платнику податків передачі ним ПН/РК є перша квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі. Датою і часом передачі ПН/РК є дата та час, зафіксовані у такій першій квитанції.

1 Система моніторингу відповідності ПН/РК критеріям оцінки ступеня ризиків.

2 По суті, пропонується застосовувати процедури, визначені п. 201.16 ПКУ, без фактичного зупинення реєстрації ПН/РК.

Якщо щодо конкретних ПН/РК буде встановлена відповідність критеріям оцінки ступеня ризиків, то протягом наступних 8 робочих годин від зафіксованого у першій квитанції часу передачі такої ПН/РК до ДФС для реєстрації її у ЄРПН буде надсилатися одночасно продавцю та покупцю квитанція з повідомленням про відповідність податкової накладної/розрахунку коригування таким критеріям.

У ситуації, коли отримано повідомлення про відповідність ПН/РК критеріям ризиків, платник податку зобов'язаний протягом наступних 30 робочих днів надіслати до контролюючого органу за основним місцем обліку в електронній формі письмові пояснення та копії документів, передбачених пп. «в» пп. 201.16.1 ПКУ.

Письмові пояснення та копії документів будуть розглядатися комісією такого контролюючого органу. За результатами розгляду комісія прийме рішення (зазначивши конкретні підстави), яке буде знову-таки надіслане одночасно продавцю та покупцю. Платник податків (його уповноважена особа та/або представник) має право брати участь у такому розгляді.

Рішення про зупинення реєстрації ПН/РК може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку. Якщо за наслідками оскарження рішення буде скасовано, посадова особа, яка прийняла таке рішення, персонально нестиме відповідальність згідно із законом.

Iнформація про надіслані квитанції та прийняті рішення відображатиметься у ЄРПН не пізніше наступного робочого дня за днем надіслання та/або прийняття. Якщо таких відомостей про конкретні ПН/РК немає в ЄРПН, вони мають бути автоматично зареєстровані датою і часом, зафіксованими у першій квитанції, передачі такої податкової накладної/розрахунку коригування до податкового органу для реєстрації в ЄРПН.

Водночас законопроектом передбачається, що у разі неотримання повідомлення про відповідність критеріям ризиків і неприйняття рішення про непідтвердження відповідності ПН/РК критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених у такій квитанції, покупець має безумовне право на ПК з ПДВ. Крім того, підставою для віднесення покупцем сум податку до ПК буде навіть ПН, що містить помилки в реквізитах (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД та/або коду послуг згідно з ДКПП), але які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов'язань.

Щодо тих ПН та РК, реєстрацію яких в ЄРПН уже зупинено, то вони мають бути зареєстровані з урахуванням вимог п. 200-1.3, п. 200-1.9 та п. 201.10 ПКУ у день набрання чинності коментованим законопроектом, крім:

— податкових накладних/розрахунків коригування, за якими станом на 11.09.2017 р. не подані пояснення і документи;

— податкових накладних/розрахунків коригування, за якими прийнято рішення про відмову у реєстрації ПН/РК і за якими станом на 11.09.2017 р. не розпочинали процедуру оскарження в адміністративному або судовому порядку.

Щодо тих ПН/РК, реєстрацію яких у ЄРПН зупинено до набрання чинності коментованим законопроектом та щодо яких платник податку після 11.09.2017 р. подав пояснення та копії документів, то вони мають бути зареєстровані в ЄРПН у порядку, що діяв до набрання чинності коментованим законопроектом.

У ситуації, коли реєстрацію ПН/РК зупинено відповідно до п. 57-1.6 ПКУ, перебіг строків, визначених статтею 120-1, п. 198.6 та п. 201.10 ПКУ, переривається на період такого зупинення.

Податковий держрегулятор бере на себе зобов'язання на своєму офіційному веб-сайті щотижня оприлюднювати узагальнену інформацію наростаючим підсумком у розрізі контролюючих органів щодо:

— загальної кількості ПН/РК, поданих на реєстрацію в ЄРПН, суми ПДВ за ними та кількості платників, що їх подали;

— кількості ПН/РК, що стали об'єктом автоматизованого моніторингу відповідності критеріям оцінки ступеня ризиків, суми ПДВ за ними та платників, що їх подали;

— кількості ПН/РК, що відповідають критеріям оцінки ступеня ризиків, суми ПДВ та платників, що їх подали, з них:

  • за якими подано письмові пояснення та копії документів, за ними прийнято рішення про підтвердження та непідтвердження відповідності ПН/РК критеріям оцінки ступеня ризиків;

— кількості ПН/РК, за якими прийнято рішення про зупинення реєстрації, суми ПДВ та платників, що їх подали, з них:

  • які відповідають критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН;
  • за якими подано письмові пояснення та копії документів, з них:

за якими прийнято рішення про скасування попередньо прийнятого рішення;

за якими прийнято рішення про залишення без змін попередньо прийнятого рішення.

А Кабміну коментованим законопроектом доручається:

— протягом місяця з дня набрання чинності цим Законом визначити порядок зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН відповідно до п. 201.16 ПКУ, затвердити його окремим нормативно-правовим актом та забезпечити перегляд та приведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність до цього Закону;

— забезпечити функціонування процедур, визначених відповідно до п. 201.16 та п. 57-1 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ, проведення аналізу результатів застосування цих процедур та за умови усунення недоліків запровадження процедур зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН подати на розгляд ВРУ законодавчі пропозиції щодо застосування процедур зупинення реєстрації ПН/РК, визначених відповідно до пункту 201.16 ПКУ, з фактичним зупиненням реєстрації ПН/РК.

Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор

До змісту номеру