• Посилання скопійовано

Блокування реєстрації ПН та РК

З 1 квітня 2017 року поки що в тестовому режимі запрацював механізм зупинення реєстрації ПН та РК в ЄРПН у разі їх відповідності до сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, установлених п. 74.2 ПКУ.

Керівництво Мінфіну покладає на блокування ПН та РК дуже великі надії у боротьбі із «втягуванням» фіктивного ПДВ. «Online-реєстр автоматичного відшкодування повністю виключить так зване втягування фіктивних заявок в систему і незаконне відшкодування. З 1 липня ще запрацює автоматичне блокування фіктивних податкових накладних. Система буде виявляти підозрілі накладні в автоматичном режимі на основі факторів ризику. Основний фактор — так званий пересорт товару — невідповідність товарів на вході і на виході підприємства. Наприклад, підприємство купує банани, а потім продає труби. Тобто купує податковий кредит для податкової оптимізації. Банани при цьому вже давно продали за готівку», — пояснив Данилюк.

Порядок зупинення прописано у п. 201.16 ПКУ. Платник ПДВ може дізнатися про факт блокування реєстрації ПН та РК із квитанції, надісланої в автоматичному режимі (така квитанція є підтвердженням зупинення реєстрації). У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування будуть зазначені такі відомості:

а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування, який заблоковано;

б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування;

в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копій документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Але не забувайте: норми п. 57 підр. 2 р. ХХ ПКУ передбачають, що період з 1 квітня 2017 року до 1 липня 2017 року є перехідним періодом, протягом якого процедура блокування реєстрації ПН та РК у ЄРПН здійснюється без фактичного зупинення реєстрації ПН та РК у ЄРПН. Підприємство навіть за умови такого сигнального попередження зможе реєструвати ПН та РК. Але слід уважно проаналізувати, які документи та за яких підстав провокують нехай і умовне, але все ж таки блокування реєстрації. Так, з 01.04.2017 р. у разі зупинення реєстрації податковий орган протягом операційного дня надсилатиме платнику податку в автоматичному режимі відповідну квитанцію з пропозицією подати певні документи. Реагувати на такі повідомлення слід тільки з 1 липня 2017 р. Подати затребувані податківцями документи можна буде лише протягом 365 к. д., наступних за датою виникнення ПЗ, відображеного у таких ПН/РК. Iнакше зареєструвати таку ПН чи РК буде неможливо. А от обов'язок продавця своєчасно визнати ПЗ навіть у разі зупинення реєстрації ПН залишається у силі!

Письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу, розглядаються податковою комісією (пп. 201.16.2 ПКУ). За підсумками розгляду вона має прийняти рішення про реєстрацію чи відмову у реєстрації ПН чи РК. Таке рішення (до речі, його можна оскаржити!) надсилатиметься платнику ПДВ протягом 5 р. д., наступних за днем отримання пояснень та документів.

Підстави для блокування

Наразі маємо лише проект наказу Мінфіну, в якому описуються критерії оцінки ступеня ризиків для зупинення реєстрації ПН, РК в ЄРПН, а також перелік документів, на підставі яких податківці прийматимуть рішення про реєстрацію: http://sfs.gov.ua/diyalnist-/regulyatorna-politika-/regulyatorna-politika/2017-rik/71844.html. Передбачається, що з 1 квітня до 30 червня цей документ (навіть проект) діятиме в тестовому режимі (податківці відпрацьовуватимуть механізм роботи блокування і користуватимуться цим наказом як методрекомендаціями), а з 1 липня 2017 року цей наказ набере чинності.

Об'єктом податкового контролю буде операція з поставки товарів (робіт, послуг), наслідком якої стало подання податкової накладної/розрахунку коригування, які реєструються в ЄРПН. I відразу з цього загального правила є винятки — див. таблицю.

Таблиця

Випадки, коли податковий контроль не здійснюється і ПН, РК не блокуються

Сума податку на додану вартість зареєстрованих платником податків в ЄРПН податкових накладних у поточному місяці з урахуванням поданої податкової накладної/розрахунку коригування становить менше 50 тисяч гривень та керівник такого платника є особою, що займає аналогічну посаду менше ніж у чотирьох платників податків
Загальна сума сплачених у 2016 році на позабюджетні рахунки до фондів соціального та пенсійного страхування сум єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та до зведеного бюджету податків платником, яким подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в ЄРПН, становить більше 5 мільйонів гривень (ознака використовується з 01.07.2017 до 01.01.2018)
Відношення суми сплачених на позабюджетні рахунки до фондів соціального та пенсійного страхування сум єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та до зведеного бюджету податків платником, яким подано податкову накладну/розрахунок коригування, до обсягу постачання зареєстрованих платником в ЄРПН податкових накладних за останні 12 місяців становить більше 0,08 та сума ПДВ зареєстрованих платником в ЄРПН податкових накладних у поточному місяці з урахуваннях поданої податкової накладної/розрахунку коригування не перевищує найбільшу місячну суму податку на додану вартість у ПН, зареєстрованих платником в ЄРПН за останні 12 місяців, помножену на 1,3

Нормами р. III визначено критерії оцінки ступеня ризиків, що у межах податкового контролю будуть достатніми для зупинення реєстрації ПН, РК в ЄРПН:

— середньомісячна сума сплачених податків та внесків, крім ПДВ при імпорті, за останні 12 календарних місяців до обсягу постачання (що відображається в зареєстрованих ПН за конкретний місяць), у випадках, коли відсутні факти придбання чи виявлено факти невідповідності кількості та обсягів та коли переважна кількість імпортованих товарів за кодами УКТ ЗЕД із додатка 2 становить менше 0,21;

1 Якщо цей критерій перевірятиметься в автоматизованому режимі, то, на нашу думку, досить складно буде запрограмувати алгоритм обрахунку такого коефіцієнта.

— відсутність дозвільних документів на провадження певних видів діяльності стосовно товарів та послуг із ПН, РК: проводитиметься перевірка відповідності кодів УКТ ЗЕД/кодів послуг, визначених у ПН, яка реєструється в ЄРПН, визначеним кодам УКТ ЗЕД/кодам послуг, за якими обов'язково має бути наявність у платника дозвільних документів, ліцензій на здійснення відповідної діяльності (за реквізитами документів дозвільного характеру з урахуванням терміну їх дії);

— відкриття кримінальної справи на посадову особу платника податків на підставі ст. 205 чи 209 ККУ, якщо судимість за цей злочин не було погашено або знято;

— надано для реєстрації в ЄРПН за поточний місяць РК для неплатників податків із загальною сумою ПДВ (наростаючим підсумком) 50 тис. гривень і більше.

Одразу після зупинення реєстрації платник податків має право подати податківцям за основним місцем обліку таблицю платника за визначеною формою (додаток 1). Ця таблиця міститиме інформацію про коди згідно з КВЕД ДК 009:2010 та коди згідно з УКТ ЗЕД або ДК 016-2010 і найменування товарів/послуг, що на постійній основі придбаваються (отримуються) та виробляються ним (додаток 3). Кожна ПН, яка викликатиме питання у податківців, зіставлятиметься із даними цієї таблиці. Очевидно, задля уникнення блокування ПН таку таблицю слід оновлювати регулярно (як тільки у придбаннях платника ПДВ з'являються не характерні для нього товарні позиції). Якщо дані з таблиці будуть збігатися з даними щодо ПН, РК, за якими у податківців будуть запитання, такі ПН та РК будуть реєструватися в ЄРПН, якщо ж збігу не буде — ПН та РК блокуватимуться. Очевидно, для блокування буде достатньо розходження хоча б за однією позицією з усього документа.

Додаток 1 — запитання без відповідей

Iз аналізу цього проекту жодним чином не можна визначити реальний статус цієї таблиці, окрім того, що це буде документом, за яким податківці будуть звіряти сумнівні операції. Чи будуть якісь санкції накладатися на платника податків, якщо він впише в таблицю не характерні для його господарської діяльності товари та послуги? Чи підлягає ця таблиця перевірці податковим органом чи він буде відштовхуватися від даних такої таблиці як від апріорі правильної? Коментований проект відповіді на ці запитання не дає.

Перелік документів для реєстрації ПН та РК

Судячи з проектного переліку документів, що їх податківці воліють бачити у вигляді обґрунтування реальності операції, такий список є аж надто об'ємним і, по суті, обіцяє повноцінну перевірку конкретної операції. У переліку документів податківці мають намір побачити: договори (зовнішньоекономічні контракти) з додатками, листування з контрагентами, митні декларації; первинні документи щодо постачання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності тощо). Крім того, все це має бути документально підтверджено наявністю трудових ресурсів, матеріально-технічних і технологічних можливостей для здійснення господарських операцій конкретного платника ПДВ.

Але й це ще не все. Під весь цей масив документів податківці воліють бачити і короткий опис взаємовідносин із контрагентом. I це не жарт! Мінфін передбачив у проекті, що одним із документів, що підтверджують госпоперацію, будуть письмові пояснення платника податку (окрім іншого, короткий опис взаємовідносин із контрагентом, зазначеним у податковій накладній/розрахунку коригування; дата, номер податкової накладної, яка підтверджує факт придбання товару, зазначеного у ПН/РК тощо) та/або копії документів, які повинні бути завірені належним чином (цікаво, яким саме? Чи буде потрібно всі копії візувати підписами посадових осіб підприємства?).

Підстави для відмови в реєстрації

Постанова від 29 березня 2017 р. №190 (далі — Постанова №190, див. «ДК» №15/2017) призначена для ідентифікації комісією ДФС підстав або для реєстрації ПН/РК, або для відмови в реєстрації. Так, підставою для відмови у реєстрації ПН, РК будуть такі дії, як:

— ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, до якої/якого застосована процедура зупинення реєстрації згідно з п. 201.16 ПКУ;

— ненадання платником податку копій документів відповідно до пп. «в» пп. 201.16.1 ПКУ;

— надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.

Виходить, що податківці блокуватимуть реєстрацію конкретної ПН або РК, далі можуть рік чекати на пояснення платником ПДВ підтвердження інформації щодо конкретного постачання (повернення) та/або копії документів за такою операцією і вже за підсумками розгляду таких документів прийматиметься рішення, чи реєструвати такі заблоковані ПН, РК, чи відмовити в їх реєстрації. Передбачається, що податківці будуть надавати платнику ПДВ вичерпний перелік документів, які вони вважатимуть достатньо доказовими, аби підтвердити дійсність операції.

Робота комісії, яка прийматиме рішення про реєстрацію ПН

Оприлюднено проект щодо роботи комісії, яка прийматиме рішення щодо реєстрації ПН та РК в ЄРПН: http://sfs.gov.ua/diyalnist-/regulyatorna-politika-/regulyatorna-politika/2017-rik/71845.html.

Права членів комісії ДФС

Члени комісії ДФС будуть мати право:

— ознайомлюватися з матеріалами, поданими на розгляд Комісії ДПС, та брати участь у їх перевірці;

— переглядати всю інформацію щодо платників ПДВ, наявну в ДФСУ;

— подавати пропозиції, висловлювати позиції в межах компетенції з питань, що розглядаються;

— висловлювати окрему позицію, оформлену в письмовому вигляді;

— вносити пропозиції до порядку денного засідання Комісії ДФС.

Комісія ДФС розглядає письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податку на додану вартість до контролюючого органу в межах п. 201.16 ПКУ. По суті, ця комісія може перевірити подані платником податку копії документів на їх достовірність та законність шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, в т. ч. електронні, одержані від інших платників податків, засобів масової інформації, тощо).

Рішення комісії, чи підлягає ПН, РК реєстрації, оформлюється за формою згідно з додатком 1 до цього коментованого Порядку, підписується, реєструється та надсилається платнику ПДВ протягом п'яти робочих днів, наступних за днем отримання пояснень та документів від нього.

Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор

До змісту номеру