• Посилання скопійовано

Податкові консультації по-новому: уже з 1 квітня

Передбачається, що безкоштовна правова допомога, яка надається контролюючими органами платникам податків у вигляді індивідуальних податкових консультацій, мала би стати реальним та дієвим способом комунікацій між держрегулятором та бізнесом. Натомість індивідуальні консультації стали об'єктом маніпуляцій та комерційного інтересу з боку податківців на місцях. З 1 квітня статус та алгоритм підготовки індивідуальних податкових консультацій зміняться.

Суть і форма індивідуальних консультацій

Iндивідуальна податкова консультація надається за зверненням платника податку, має індивідуальний характер і повинна використовуватися тільки тим платником податку, якому надана. Сам платник податків має можливість обрати форму (усну чи письмову) консультації. Норми п. 52.4 ПКУ регламентують для різних рівнів податкових органів різні форми консультацій:

— контролюючі органи та державні податкові інспекції надають їх в усній формі;

— контролюючі органи в АР Крим, містах Києві та Севастополі, областях, міжрегіональні територіальні органи та ДФСУ — в письмовій формі.

Про електронну форму консультацій наразі не йдеться, податківці не мають можливостей готувати консультації в електронній формі.

Податківці та електронна форма консультацій

На сьогодні можливості отримання платниками податків податкової консультації в електронній формі немає. До розроблення та запровадження програмного забезпечення щодо надання податкової консультації в електронному вигляді податкові консультації надаються платникам в усній або письмовій формі.

ЗIР, підкатегорія 135.05, відповідь на запитання:
«Чи може СГ отримати податкову консультацію
від контролюючих органів в електронній формі?»

Досі платник податків мав можливість обрати податковий орган, звідки він хотів би отримати податкову консультацію. Наразі ДФС видає консультацію тільки у разі, коли не згодна з тим податковим органом, який підготував індивідуальну податкову консультацію.

Отже, міжрегіональні територіальні органи, обласні та Київська податкові, отримавши запит на консультацію , готують відповідь. Далі реєструють її у базі індивідуальних податкових консультацій (доступ до цієї бази буде вільним та безкоштовним), розміщують на своєму сайті, а відтак надсилають ДФСУ на перевірку. ДФСУ перевіряє зміст податкової консультації і виносить рішення про доцільність розміщення такої консультації в єдиній базі. Якщо ДФСУ не погоджується зі змістом консультації, вона відхиляє варіант розміщення цієї консультації в єдиній базі, готує нову відповідь, яку і буде надіслано платникові податків.

Реквізити звернення за консультацією

Норми п. 52.1 ПКУ регламентують перелік реквізитів, які має містити звернення на отримання індивідуальної податкової консультації у письмовій формі:

— найменування для юрособи або П. I. Б. для фізособи, податкову адресу, а також номер засобу зв'язку та адресу електронної пошти, якщо такі є;

— код згідно з ЄДРПОУ (для юросіб) або реєстраційний номер облікової картки платника податків (для фізосіб) чи серію та номер паспорта (для фізосіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті);

— зазначення, в чому полягає практична необхідність отримання податкової консультації;

— підпис платника податків;

— дата підписання звернення.

Щоб отримати змістовну консультацію, запитання, яке ставиться для висвітлення в консультації, має бути чітко сформульовано.

Зверніть увагу: обов'язково слід поставити детальне запитання (які саме норми потребують детального аналізу, які обставини госпдіяльності спричиняють потребу з'ясувати практичні аспекти застосування тих чи інших норм законодавства), на яке відповідатимуть податківці, а не «в загальних рисах». Чим чіткіше буде сформульовано саме запитання, тим більша вірогідність того, що на нього дадуть конкретну чітку відповідь. Якщо цього не буде, звернення просто залишиться без відповіді. ДФС про це повідомить платника податків у порядку та строки, передбачені ст. 20 Закону про звернення громадян, тобто максимум протягом 45 календарних днів з дня отримання звернення про консультацію.

Крім того, податкова консультація повинна містити опис питань, що порушуються платником податків, з урахуванням фактичних обставин, зазначених у зверненні платника податків, обґрунтування застосування норм законодавства та висновок щодо практичного використання таких норм законодавства.

До речі, якщо раніше податківці могли вибирати, на яке запитання відповідати, а на яке ні, то тепер податкові консультації надаватимуться з питань практичного застосування окремих норм не лише податкового, а й іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи (про це говорить новий пп. 14.1.172-1 ПКУ та оновлена редакція пп. 14.1.172, п. 52.1 ПКУ).

Строки підготовки консультацій

Строк відповіді на запит платника податків скоротиться до 25 календарних днів (замість 30 днів, як було раніше). Передбачено можливість продовження такого строку не більш ніж на 10 календарних днів, але про це він має бути попереджений до закінчення передбачених 25 днів. Тобто загальний строк на підготовку індивідуальної податкової консультації не може перевищувати 35 календарних днів.

Відповідальність

Норми п. 53.1 ПКУ звільняють від відповідальності з 01.04.2017 р. тільки того платника податків, який діяв згідно із зареєстрованою в єдиній базі податковою консультацією.

Відповідальність платника податків щодо зміненої чи скасованої консультації

Досі у разі коли платник податків діяв у межах консультації, яка згодом була змінена чи скасована, відповідальність не передбачалася.

ЗIР, підкатегорія 138.01, відповідь на запитання:
«Чи може бути притягнуто до відповідальності платника податків
при перевірці, який діяв відповідно до податкової консультації,
якщо в майбутньому така податкова консультація змінена
чи скасована (п. 53.1 ст. 53.1 ПКУ)?»

I йдеться не лише про податкові зобов'язання, а й про штрафні санкції, пеню та іншу відповідальність (кримінальну, адміністративну). Це стосується і податкового агента та/або його посадової особи, які діяли відповідно до індивідуальної податкової консультації, наданої йому у письмовій формі.

Але моніторити діяльність держрегуляторів все-таки доведеться. Бо останній абзац п. 53.1 ПКУ визначає: з 01.04.2017 р. у разі коли положення індивідуальної податкової консультації суперечать положенням узагальнюючої податкової консультації, застосовуються положення узагальнюючої. Платник податків та/або податковий агент, які діяли відповідно до податкової консультації, не звільняються від обов'язку сплати ПЗ, визначеного ПКУ. А оскільки абз. 1 п. 53.1 ПКУ включає штраф та пеню, то приписи останнього абзацу, на нашу думку, фінансових санкцій стосуватися не повинні. Отже якщо у майбутньому індивідуальна податкова консультація, за якою діяв платник податків, суперечитиме узагальнюючій, то доведеться сплатити ПЗ (без штрафів та пені). Ситуацій, коли вже надана та зареєстрована індивідуальна консультація змінюється чи скасовується, це не стосується.

Узагальнюючі податкові консультації

Як ми пам'ятаємо, узагальнюючі податкові консультації з 1 вересня 2015 року має готувати Мінфін. Але на нашій пам'яті таких роз'яснень останнім часом не було.

Норми п. 52.6 ПКУ передбачають, що і надалі Мінфін повинен проводити періодичне узагальнення індивідуальних податкових консультацій, а також аналізувати обставини, що свідчать про неоднозначність окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, і готувати узагальнюючі податкові консультації. Усі узагальнюючі податкові консультації мають бути оприлюднені на його сайті протягом 5 календарних днів з дня їх надання.

Оскарження

Якщо платник не погоджується з висновками податкової консультації, її можна оскаржити в адмінсуді. Порядок процедури описано у п. 53.3 ПКУ. Якщо суд скасує наказ про затвердження узагальнюючої або індивідуальної податкової консультації, це буде підставою для надання нової податкової консультації уже з урахуванням висновків суду. Далі протягом 30 календарних днів з дня набрання законної сили рішенням суду про скасування наказу про консультацію Мінфін або контролюючий орган з урахуванням висновків суду зобов'язані опублікувати узагальнюючу податкову консультацію або надати платнику податків індивідуальну податкову консультацію.

Строк давності давніх податкових консультацій

31 березня 2017 — останній строк, коли індивідуальні консультації видаватимуться за старими правилами. Усі ці індивідуальні податкові консультації, надані контролюючим органом у письмовій або електронній формі до 31 березня 2017 року включно, звільнятимуть платників податків (податкового агента та/або його посадову особу) від відповідальності за правопорушення, вчинені до 31 грудня 2017 року (включно). Iндивідуальні консультації, надані платникам податків у письмовій формі до 31.03.2017 р., уже з 1 січня 2018 року не будуть застосовуватися (пункт 39 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ).

Цей перехідний період слід використати, щоб після 01.04.2017 р. звернутися до ДФС повторно й отримати зареєстровану в єдиній базі податкову консультацію. Але ж ніхто не дає гарантій, що нова податкова консультація матиме той самий зміст. Не слід забувати, що приписи п. 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону №17971 звільняють від відповідальності, включаючи фінансову (штрафні санкції та/або пеню), платника податків (податкового агента та/або його посадову особу), який діяв відповідно до індивідуальної податкової консультації, наданої йому у письмовій формі до 1 квітня 2017 року, а також узагальнюючої податкової консультації, за діяння, що містять ознаки податкового правопорушення, зокрема на підставі того, що у майбутньому така податкова консультація була змінена або скасована.

1 Закон України від 21.12.2016 р. №1797-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні».

Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор

До змісту номеру