Напружена ситуація навколо торгівлі з тимчасово окупованими територіями мала своїм наслідком розроблення урядом Порядку №991. Цей порядок мав би зняти напруження в суспільстві й організувати торгівлю з окупованим Донбасом у цивілізований спосіб. Але навіть поверхового погляду достатньо, аби зрозуміти, що документ є сирим і зі своєю функцією не впорається.
Суб'єкт господарювання, що має намір продавати чи купувати товар на окупованій території, має бути включений до спеціального переліку СГ2, які провадять такі торгові операції. Для цього треба подати заяву до ДФС. Форми заяви, певна річ, наразі немає (її повинні оприлюднити податківці на своєму сайті), але зверніть увагу: вона подається і в письмовій, і в електронній формі.
1 Порядок переміщення товарів до району або з району проведення антитерористичної операції, затверджений постановою КМУ від 01.03.2017 р. №99, див. «ДК» №11/2017.
2 До переліку будуть вноситися тільки підприємства, зареєстровані на підконтрольних Україні територіях.
Норми п. 13 Порядку №99 надають досить нечіткий перелік чотирьох умов, одночасне дотримання яких не дає можливості податківцям відмовити у прийнятті заяви на внесення суб'єкта господарювання до переліку СГ, що здійснюють переміщення товарів. Для фізосіб (не підприємців) такого переліку не передбачено: очевидно, тому, що вони не торгують тим, що перевозять, а, по суті, лише переміщують товари у поклажі та/або у супроводжуваному багажі автомобільним транспортом. А суб'єкти господарювання мають право перевозити свої товари тільки через контрольні пункти в'їзду/виїзду на залізниці виключно залізницею (п. 21). Проте у виняткових випадках (порушення залізничного полотна, мінування колій тощо) координаційний центр за погодженням із керівником антитерористичної операції може прийняти рішення про дозвіл на переміщення товарів автомобільним транспортом (п. 26 Порядку №99).
Координаційний центр
Координаційний центр з питань режиму та економічної діяльності на територіях, прилеглих до смуги безпеки вздовж лінії зіткнення (далі — координаційний центр), — підрозділ, який утворений при оперативному штабі з управління антитерористичною операцією з метою організації видачі дозволів фізичним особам та прийняття рішення про включення суб'єктів господарювання до відповідних переліків для переміщення.
Належність суб'єкта господарювання до цього переліку контролюватиме і сам перевізник: ПАТ «Укрзалізниця» на період проведення антитерористичної операції не прийматиме до перевезення товари, а також припиняє переадресування товарів, що прямують через лінію зіткнення, якщо власники, відправники й одержувачі таких товарів не внесені до відповідного переліку.
Для того щоб суб'єкта господарювання було включено до переліку, треба не мати заборгованості зі сплати податків до державного та місцевих бюджетів, мати єдиний цикл виробництва, реалізації продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру на території України (крім тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя) та на тимчасово неконтрольованій території і проводити розрахунки з використанням виключно внутрішньодержавної платіжної системи. За якою ознакою податківці визначатимуть єдиний цикл, — невідомо. Чи достатньо для такого висновку мати хоча б одного постачальника на непідконтрольній території?
Єдиний цикл
Зверніть увагу: єдиний цикл побудований таким чином: виробництво — реалізація продукції, виконання робіт чи надання послуг. Тобто про звичайну реалізацію товарів, що не проходять жодної обробки у конкретного суб'єкта господарювання, тут не йдеться. По суті, ця ознака виписана таким чином, що має стосуватися лише виробників певних видів продукції і тих підприємств, які виконують певні роботи чи надають послуги. Тобто виходить, що торгові підприємства не можуть бути включені до переліку суб'єктів господарювання, які мають право торгувати з непідконтрольними територіями?!
Норми п. 20 Порядку №99 містять досить куций перелік товарів, які можна переміщувати на/з непідконтрольної території. Сюди належать харчові продукти, лікарські засоби та вироби медичного призначення — усі вони мають переміщуватися у складі гуманітарних вантажів. Крім того, сюди належать і товари та продукція (в тому числі ті, що забезпечують функціонування й обслуговування або є необхідними у виробничому процесі) металургійної, гірничо-збагачувальної, вугледобувної та енергогенеруючої галузей, об'єктів критичної інфраструктури за переліком та обсягами (вартість, вага, кількість), які затверджуються спільним рішенням МТОТ (Міністерство з питань тимчасово окупованих територій) та Мінекономрозвитку.
Водночас за приписами п. 22 у виняткових випадках за рішенням координаційного центру та за погодженням із керівником антитерористичної операції, аби уникнути особливих соціальних чи економічних обставин, пов'язаних із загрозою життю та здоров'ю людей, порушенням нормальних умов життєдіяльності та ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій, які унеможливлюють дотримання вимог Порядку №99, через лінію зіткнення можуть бути переміщені товари без будь-яких обмежень. Особливо вражаюче в цій нормі звучить словосполучення «порушення нормальних умов життєдіяльності» — це при тому, що йдеться про повноцінні військові дії і про нормальні умови життєдіяльності там мало хто вже пам'ятає. Про таке рішення буде оголошено координаційним центром централізовано МТОТ, ДФС, іншим заінтересованим центральним органам виконавчої влади. У такому випадку працівник ДФС на контрольному пункті перевірятиме наявність рішення координаційного центру, згідно з яким здійснюється переміщення товару, реєстраційні документи суб'єкта господарювання — перевізника та/або власника товару та проводитиме огляд товару та транспортного засобу щодо відповідності заявленим відомостям.
Для переміщення гуманітарних вантажів міжнародних гуманітарних організацій передбачається спрощена процедура контролю. Перелік міжнародних гуманітарних організацій, для яких забезпечуватиметься спрощений порядок перетинання лінії зіткнення, має оприлюднюватися на офіційному веб-сайті Мінсоцполітики.
Переміщення гуманітарних вантажів на тимчасово неконтрольовану територію здійснюється автомобільним та залізничним транспортом у межах дорожніх коридорів (автомобільних та на залізниці).
Цей порядок — лише перша спроба систематизації та легалізації переміщення товарів на непідконтрольну Україні територію та з неї. Видно, що документ готувався похапцем і ще потребує уважного та ретельного доопрацювання, інакше всі його регуляторні норми можна буде обійти у ручному режимі. Основоположний момент для запровадження цього документа у життя — це чітке виконання державою власних функцій як регулятора без будь-якого послаблення вимог для окремих суб'єктів господарювання. Iнакше все це — марна справа, і положення нормативних актів не матимуть жодного відношення до реального життя.
Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор