• Посилання скопійовано

Що нового

Затверджено зміни до Iнструкції з бухобліку ПДВ та П(С)БО 22

! Бухгалтерам

Мінфін затвердив зміни до:

1. Iнструкції з бухгалтерського обліку ПДВ.

Змінами уточнено пп. 1.3 Iнструкції №141. Так, у разі використання основних засобів в операціях, що не є об'єктом ПДВ, звільнені від ПДВ, не є господарською діяльністю, проведення Д-т рахунків обліку витрат К-т 6412 «Розрахунки за ПДВ» застосовувати вже буде неможливо.

Крім того, вилучено п. 5.2. Ним регламентувалося відображення в обліку нарахування ПДВ, якщо готова продукція, товари, інші матеріальні і нематеріальні активи, роботи і послуги залишаються неоплаченими у повній сумі (з урахуванням ПДВ) протягом трьох податкових місяців, наступних за місяцем, у якому відбулася їх поставка, і такий платник не розпочав процедуру врегулювання сумнівної, безнадійної заборгованості відповідно до податкового законодавства. Але в ПКУ відповідних норм щодо цього як раніше, так й тепер немає. Тому ця норма на практиці не застосовувалася платниками ПДВ і вирішено її вилучити.

Також доповнено абз. 2 п. 9 Iнструкції. Відповідно до цього доповнення сума ПДВ, що справлятиметься під час придбання за рахунок коштів цільового фінансування товарів, послуг, необоротних активів, які не призначатимуться для їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльно сті платника податку, включатиметься до складу ПК й одночасно нараховуватимуться ПЗ з ПДВ. Нарахування ПЗ з ПДВ саме у цьому разі відображатиметься проведенням Д-т 48 К-т 6412.

2. Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 22 «Вплив інфляції».

Згідно з оновленим п. 4 П(С)БО №22, показники річної фінансової звітності підприємства підлягають коригуванню із застосуванням коефіцієнта коригування у разі наявності в економічному середовищі, зокрема, таких специфічних факторів:

переважна більшість населення зберігає свої заощадження у формі немонетарних активів або у відносно стабільній іноземній валюті;

продаж та придбання активів на умовах відстрочення платежу здійснюється за цінами, які компенсують очікувану втрату купівельної спроможності грошей протягом періоду відстрочення платежу;

відсоткові ставки, заробітна плата та ціни індексуються згідно з індексом цін;

досягнення значення кумулятивного приросту інфляції 100 і більше відсотків.

Наказ Мінфіну від 17.02.2017 р. №241
набере чинності з дня опублікування
(станом на 07.03.2017 р. не опублікований)


Бюджетні дотації для сільгоспвиробників: затверджено форми заяв

! Сільгоспвиробникам

Як відомо, 1 січня 2017 року набрала чинності ст. 16-1 Закону «Про державну підтримку сільського господарства України», якою передбачено бюджетну дотацію для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільгосппродукції.

Сільськогосподарський товаровиробник для внесення до Реєстру отримувачів бюджетної дотації (чи для зняття з реєстрації як одержувача бюджетної дотації) повинен подати заяву до контролюючого органу за місцем свого обліку як платника ПДВ.

Форми заяв затверджені Наказом №275, а саме:

1) №1-РОБД «Про внесення сільськогосподарського товаровиробника до Реєстру одержувачів бюджетної дотації»;

2) №2-РОБД «Про зняття сільськогосподарського товаровиробника з реєстрації як одержувача бюджетної дотації».

Заява про внесення до Реєстру отримувачів бюджетної дотації подається безпосередньо керівником або представником сільськогосподарського товаровиробника з обов'язковим документальним підтвердженням особи та її повноважень.

Наказ Міністерства фінансів України від 23.02.2017 р. №275 чинний з 02.03.2017 р.


Повернення надміру сплачених коштів платникам акцизного податку

! Платникам акцизного податку

ДФСУ нагадує, що помилково та/або надміру зараховані до бюджету кошти повертаються платнику в порядку, визначеному ст. 43 ПКУ.

Надміру сплачені грошові зобов'язання — це суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов'язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.

Помилково сплачені грошові зобов'язання — це суми коштів, які на певну дату надійшли до відповідного бюджету від юридичних осіб (їх філій, відділень, інших відокремлених підрозділів, що не мають статусу юридичної особи) або фізичних осіб (які мають статус суб'єктів підприємницької діяльності або не мають такого статусу), що не є платниками таких грошових зобов'язань.

Таким чином, чинний порядок реєстрації акцизних накладних за відсутності достатньої кількості залишків пального передбачає поповнення його залишків у СЕАРП тільки за умови сплати акцизного податку. Отже, така сума податку після реєстрації заявки на поповнення залишку пального не може вважатися помилково або надміру сплаченою.

Лист ДФСУ від 27.02.2017 р. №4056/6/99-99-12-03-03-15


Cписання основних засобів на території АТО: як відобразити у звітності?

! СГ, які перебувають на території АТО

ДФСУ розглянула питання щодо відображення у податковому обліку списання основних засобів і товарно-матеріальних цінностей, що були знищені на території проведення АТО, та повідомила.

Порядок документального оформлення інвентаризації активів та зобов'язань, що перебувають на балансі суб'єкта господарювання, визначено у Положенні №879.

Так, у разі встановлення фактів крадіжок або зловживань, псування цінностей в обсязі, визначеному керівником підприємства, обов'язково проводиться інвентаризація активів та зобов'язань, що перебувають на балансі суб'єкта господарювання.

Підприємства, розташовані на території проведення АТО (або їх структурні підрозділи (відокремлене майно), що перебувають на зазначених територіях), проводять інвентаризацію у випадках, обов'язкових для її проведення, тоді, коли стане можливим безпечний та безперешкодний доступ уповноважених осіб до активів, первинних документів і регістрів бухобліку, в яких відображені зобов'язання та власний капітал цих підприємств.

Зазначені підприємства зобов'язані провести інвентаризацію станом на 1 число місяця, що настає за місяцем, у якому зникли перешкоди доступу до активів, первинних документів і регістрів бухобліку, та відобразити результати інвентаризації в бухобліку відповідного звітного періоду.

Таким чином, суб'єкт господарювання має право відобразити ліквідацію основних засобів, товарно-матеріальних цінностей на території проведення АТО у податковій звітності лише після проведеної належним чином інвентаризації та документального підтвердження факту ліквідації таких ОЗ і товарно-матеріальних цінностей у бухобліку.

Лист ДФСУ від 17.02.2017 р. №3339/6/99-99-15-02-02-15


Чи можна колективним договором установити зарплату, меншу за мінімальну

! Роботодавцям та працівникам

ДФСУ нагадує, що мінімальна зарплата — це встановлений законом мінімальний розмір оплати праці за виконану працівником місячну (годинну) норму праці.

Мінімальна зарплата є державною соціальною гарантією, обов'язковою на всій території України для підприємств усіх форм власності і господарювання та фізичних осіб, які використовують працю найманих працівників, за будь-якою системою оплати праці.

Договірне регулювання оплати праці працівників підприємств здійснюється на основі системи угод, що укладаються на національному (генеральна угода), галузевому (галузева (міжгалузева) угода), територіальному (територіальна угода) та локальному (колективний договір) рівні відповідно до законів.

Норми колективного договору, що допускають оплату праці нижче від норм, визначених генеральною, галузевою (міжгалузевою) або територіальною угодами, але не нижче від державних норм і гарантій в оплаті праці, можуть застосовуватися лише тимчасово на період подолання фінансових труднощів підприємства терміном не більш ніж 6 місяців.

При цьому податківці зауважують, що питання трудових відносин не належить до компетенції ДФС, а перебуває у правовому полі Мінсоцполітики.

Лист ДФСУ від 21.02.2017 р. №3566/6/99-9-13-02-03-15


Повернення об'єкта оренди з поліпшенням: що з ПДВ?

! Платникам ПДВ

ДФСУ зазначила: якщо платник-орендар поніс витрати на поліпшення об'єкта оренди і такі витрати не компенсовано орендодавцем, то при поверненні об'єкта оренди поліпшення вважається безоплатно наданою послугою. Отже, вона підлягає оподаткуванню ПДВ за основною ставкою виходячи з ціни придбання товарів/послуг, використаних для такого поліпшення.

Якщо між орендодавцем та орендарем укладено окремі договори про надання орендодавцем орендарю компенсації витрат орендаря на поліпшення об'єкта оренди, то суми коштів, сплачених (відшкодованих, компенсованих) за такими договорами:

— є окремою операцією з надання послуги з поліпшення основних фондів;

— розглядаються як окремий об'єкт оподаткування;

— підлягають оподаткуванню ПДВ за основною ставкою виходячи з ціни, визначеної у відповідних договорах.

Лист ДФСУ від 06.02.2017 р. №2101/6/99-99-15-03-02-15


У дистриб'ютора при виплаті мотиваційних виплат покупцю виникає право на ПК

! Платникам ПДВ

ДФСУ роз'яснила: при виплаті офіційним дистриб'ютором винагороди покупцю за досягнення відповідних показників (точність закупівельних прогнозів, дотримання асортименту товарів тощо) об'єктом оподаткування ПДВ є маркетингові послуги, які надаються покупцем дистриб'ютору, а мотиваційні та стимулюючі виплати, що сплачуються офіційним дистриб'ютором покупцю, своєю чергою, є компенсацією вартості таких послуг.

Таким чином, покупець при отриманні від дистриб'ютора мотиваційних та стимулюючих виплат за досягнення відповідних показників зобов'язаний визначити податкові зобов'язання з ПДВ виходячи з суми отриманих мотиваційних та стимулюючих виплат, скласти податкову накладну і зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.

У дистриб'ютора при виплаті мотиваційних виплат покупцю виникає право на формування податкового кредиту (за умови реєстрації в ЄРПН податкової накладної, складеної покупцем).

Лист ДФСУ від 06.02.2016 р. №2104/6/99-99-15-03-02-15


Продаж пального з АЗС: як заповнити акцизну декларацію

! СГ, які реалізують пальне з АЗС/АГЗС

Податківці нагадали, що Законом №1791-VIII передбачено включення роздрібного акцизного податку з реалізації пального до основної ставки акцизного податку на пальне, встановленої пп. 215.3.4 ПКУ. А норми ПКУ щодо фізичного відпуску пального через автозаправні станції та/або автомобільні газозаправні станції вилучено.

Отже, з 01.01.2017 р. операції з реалізації з автозаправної станції та/або автомобільної газозаправної станції пального не є об'єктом оподаткування акцизним податком з роздрібного продажу підакцизних товарів.

Платник акцизного податку заповнює лише той розділ і додатки до декларації, які відповідають виду господарської діяльності платника, виду підакцизних товарів (продукції).

Платник зобов'язаний подавати декларацію за кожен звітний (податковий) період незалежно від того, чи провадив такий платник господарську діяльність у цьому періоді, чи ні.

Розрахунок суми акцизного податку з реалізації пального здійснюється у додатку 11 до декларації. Додаток 11 обов'язково заповнюють усі платники акцизного податку з реалізації пального незалежно від того, чи був у звітному періоді об'єкт оподаткування.

Отже, суб'єкт господарювання, який реалізує пальне з АЗС/АГЗС, складає та подає декларацію до контролюючого органу за місцем своєї реєстрації як платник акцизного податку з реалізації пального. Але обов'язку складання та подання розділу Д «Податкові зобов'язання з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів» та додатка 6 «Розрахунок суми акцизного податку з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів» до декларації не виникатиме.

Лист ДФСУ від 27.02.2017 р. №4038/6/99-95-42-03-15


Нарахування податкових зобов'язань з ПДВ при списанні ТМЦ

! Платникам ПДВ

ДФСУ зазначила: якщо підприємство списує нестачі та/або псування готової продукції, у зв'язку з чим така продукція не може бути реалізована покупцям та визнається такою, що не може бути використана в межах госпдіяльності платника ПДВ, то не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду, в якому відбувається її списання, платник податку зобов'язаний нарахувати податкові зобов'язання.

На суму таких податкових зобов'язань платник повинен скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в ЄРПН у терміни, встановлені ПКУ для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, — у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), які визнані такими, що використані в операціях, які не є господарською діяльністю платника.

Лист ДФСУ від 08.02.2017 р. №2426/6/99-99-15-03-02-15


Підприємець, що надає косметологічні послуги, не має права перебувати на 1-й групі ЄП

! Фізособам-підприємцям

Регіональні податківці зазначили, що відповідно до п. 291.4 ПКУ до 1-ї групи платників єдиного податку належать фізичні особи — підприємці, які не використовують працю найманих осіб, здійснюють виключно роздрібний продаж товарів з торговельних місць на ринках та/або провадять господарську діяльність з надання побутових послуг населенню і обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 300000 гривень.

Пунктом 291.7 ПКУ визначено перелік побутових послуг населенню, які надаються 1-ю та 2-ю групами платників єдиного податку. Зокрема, в пп. 36 цього пункту зазначені «послуги перукарень».

КВЕД ДК 009:2010 96.02 «Надання послуг перукарнями та салонами краси» відповідає умовам перебування на спрощеній системі оподаткування для платника 1-ї групи у частині «надання послуг перукарень».

Фізична особа — підприємець, що надає косметологічні послуги, не має права перебувати на першій групі єдиного податку.

Лист ДФС у Полтавській області від 22.02.2017 р. №294/... /16-31-13-01-24

Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру