Порядок ведення Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування ПДВ затверджено постановою КМУ від 25.01.2017 р. №26 (далі — Постанова №26). Порядок наче є, а от розуміння чіткого та неупередженого механізму бюджетного відшкодування — поки що немає.
Як ми пам'ятаємо, у 2017 році було прийнято рішення повернутися до єдиного реєстру бюджетного відшкодування. На сьогодні вже не потрібні висновки податківців щодо бюджетного відшкодування, а тільки дані реєстру заяв. Повернення узгоджених сум БВ здійснюється у хронологічному порядку відповідно до черговості внесення заяв до реєстру. Корупційний ризик нововведень 2017 року полягає у нормі п. 55 підр. 2 р. ХХ ПКУ, яка прив'язує можливість отримання бюджетного відшкодування до наявності коштів на єдиному казначейському рахунку. Певна річ, така норма розкриває широкі можливості для появи грошей тільки під конкретних платників податків. А в загальному випадку, навіть якщо платник податків дотримався всіх вимог та обмежень, завжди можна згадати банальне «на рахунку немає коштів».
Алгоритм перевірок узгодженої суми БВ у 2017 році визначено п. 200.11 ПКУ. У разі коли від'ємне значення було сформоване за періоди до 1 липня 2015 року, не підтверджені документальними перевірками, податківці мають право провести документальну позапланову перевірку. Така сама доля чекає і суми БВ, сформовані за період до 1 січня 2017 року спецрежимниками згідно з уже не чинною ст. 209 ПКУ.
Що ж до поданих, але ще не погашених сум за заявами про бюджетне відшкодування, то до 1 лютого 2017 року ДФСУ мала сформувати у хронологічному порядку надходження заяв Тимчасовий реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, поданих до 1 лютого 2016 року, за якими станом на 1 січня 2017 року суми ПДВ з бюджету не відшкодовані. Водночас відповідно до п. 52 підр. 2 р. ХХ ПКУ до 10 січня 2017 р. з колишніх двох реєстрів сформовано один (у хронологічному порядку надходження заяв до них). По суті, з лютого 2017 року знову працюють два реєстри, за кожним з яких ПДВ відшкодовується у хронологічному порядку. Якщо заява потрапила до одного з реєстрів, що діяли у 2016 році, то її автоматично має бути перенесено до єдиного реєстру. Кабмін повинен затвердити механізм розподілу сум бюджетного відшкодування між Тимчасовим та звичайним реєстрами (п. 56 підр. 2 р. ХХ ПКУ). Наразі такого механізму досі не затверджено.
Окремі норми Порядку №26 набирають чинності поетапно: з 01.02.2017 р. (дня опублікування1), крім пунктів 1 і 3, які набирають чинності з 01.04.2017 р. До остаточного набрання чинності Порядком №26 бюджетне відшкодування здійснюється в порядку, що діяв у 2016 році.
1 «Урядовий кур'єр» від 01.02.2017 р. №19/2017.
Адмініструє Реєстр заяв про повернення суми БВ Мінфін, а от наповнювати його даними доводиться податківцям та Казначейству (пункти 4 та 8 Постанови №26). I це логічно, адже саме податківці адмініструють ПДВ (зокрема і приймають заяви на БВ), і в них є всі необхідні дані: задекларовані суми до сплати в бюджет, коригування через УР, дані результатів проведених перевірок, хід їх оскарження, інформація про подання заяви у разі зміни напряму узгодженого бюджетного відшкодування — вся ця інформація має потрапити до реєстру. Заяви потрапляють до реєстру того самого дня, коли вони були отримані податковим органом. Казначейство вносить до реєстру всю фінансову інформацію: дату та суму зарахування (перерахування) в рахунок сплати грошових зобов'язань або погашення податкового боргу платежів, а також дату та суму повернення БВ на рахунок платника податку у банку.
Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор