Незважаючи на широкомасштабне запровадження СЕАРП та нову ставку акцизного податку з роздрібного продажу палива, ДФСУ в тандемі з Мінфіном так і не спромоглися вчасно оновити декларацію з цього податку. Мало того — сім місяців 2016 року бухгалтери просто пристосовувалися до чинної форми звітності1, тим більше що додаток 9 істотно спрощував цей процес. І ось нарешті маємо хоча б проект нової форми декларації з акцизного податку. Коротко пройдемося по очікуваних нововведеннях.
Технічні зміни
У шапці декларації тепер не буде місця для окремого надання інформації щодо юридичних та фізичних осіб (поля 041, 042) — в оновленій формі звітності передбачено єдине поле 041, де треба буде зазначити податковий номер платника податку (код ЄДРПОУ для юридичних осіб або реєстраційний код облікової картки для фізосіб) або серію та номер паспорта.
1 Чинна форма декларації з акцизного податку затверджена наказом Мінфіну від 23.01.2015 р. №14.
Поле 05 «Вид платника акцизного податку» доповнено пп. 212.1.15 ПКУ. Нагадаємо, у межах пп. 212.1.15 ПКУ особи, що реалізують пальне, є платниками акцизного податку.
Досі форма декларації передбачала підпис керівника (фізособи — платника податку чи уповноваженої особи) та особи, що відповідає за ведення бухобліку, під декларацією, кожним її розділом та додатком, що підлягав заповненню. Проект форми передбачає, що підписи ставитимуться в самому кінці звітності (після переліку всіх розділів) та окремо буде підписуватися заповнений додаток.
Зміни в декларації, розділах та додатках
Завдяки змінам рядок А10 тепер стане більш деталізованим: обсяги алкогольних напоїв, для маркування яких було втрачено акцизні марки, тепер розподілятимуться окремо для тих, що передбачалися для імпортних товарів (продукції), і окремо для вироблених на території України. Те ж саме є актуальним і щодо тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну (рядок Б8 тепер матиме окремі рядки Б8.1 та Б8.2 для імпортованих та для виробленої тютюнової продукції на території України).
У розділі В рядок В2 набув нового значення. Тепер тут має бути зазначена сума ПЗ з операцій реалізації будь-яких обсягів пального понад обсяги відповідно до пп. 213.1.2 ПКУ. Йдеться про всі так звані внутрішні операції з пальним: реалізація та/або передача в межах одного підприємства підакцизних товарів (продукції) з метою власного споживання, промислової переробки, своїм працівникам, а також здійснення внесків підакцизними товарами (продукцією) до статутного капіталу. Дані для заповнення рядка В2 беруться із кол. 20 нового додатка 1-1.
Крім цього, оновився зміст рядка В11.1. Раніше коригування ПЗ (рядок В10) включало у себе дві категорії виправлень: В10.1 — на суму акцизного податку з повернених підакцизних товарів відповідно до п. 217.5 ПКУ та В10.2 — інші випадки. Завдяки змінам коригування ПЗ тепер відображатиметься в рядку В11 і міститиме додаткову підставу й окремий рядок В11.2 — коригування ПЗ на суму акцизного податку, сплаченого з підакцизної сировини, використаної при виробництві пального відповідно до п. 217.6 ПКУ.
Результуючий показник «Усього податкових зобов'язань» тепер не містить деталізації в розрізі різного роду нафтопродуктів (рядки В16.1 — В16.6) і буде представлений у єдиному рядку В17.
Розділ Д (колишній Ґ) повністю змінився і замість деталізованого подання ПЗ із реалізації СГ роздрібної торгівлі підакцизними товарами став напрочуд простим. Тепер він містить тільки два рядки: підсумований показник податкових зобов'язань (рядок Д1) і деталізацію результуючого показника ПЗ у розрізі окремих КОАТТУ (Д1.1). Як і раніше, кількість рядків Д1.1 дорівнюватиме кількості районів, де здійснюється роздрібна торгівля. Наприклад, якщо суб'єкт господарювання провадить торгівлю через 4 магазини, при цьому два магазини розташовані в одному районі з однаковим кодом органу місцевого самоврядування, у звітності буде заповнено 3 рядки Д1.1 (один із рядків міститиме суму обсягів реалізації двох магазинів, розташованих в одному районі).
Форма додатка 6 також зазнала змін. Якщо раніше розрахунок суми роздрібного акцизу відображався суцільно щодо всіх складових (пиво, алкоголь, тютюнові вироби, скраплений газ, паливо моторне альтернативне тощо), то завдяки змінам усі ці складові виокремлені в два розділи: окремо виноробна, лікеро-горілчана продукція, пиво та тютюнові вироби й окремо бензин, нафтопродукти, газ та біодизель. Рядка «Інші підакцизні товари» тепер у додатку 6 немає. Крім того, зникли дві непотрібні графи: 4 «в тому числі від реалізації товарів для комерційного використання» та 5 «вартість підакцизних товарів до оподаткування».
Колишній розділ Д перетворився на розділ Е. Дані для його заповнення, як і раніше, беруться з додатка 7. Але зміна форми додатка 7 змусила внести технічні зміни до розділу Е. Так, додаток 7 тепер містить деталізацію вартості відпущеної електроенергії для оптового постачальника та поза оптовим ринком: раніше форма передбачала виокремлення поставок на митній території України та на експорт. Змінами пропонується детальніше надання інформації щодо експорту: окремо подаватиметься інформація в межах пп. 213.2.1 (експорт з оформленням МД) та пп. 213.2.8 (реалізація електричної енергії, виробленої кваліфікованими когенераційними установками та/або з відновлюваних джерел енергії). Зміни в розділі Е можна назвати технічними. За рахунок деталізації в додатку 7 має місце зміна нумерації колонок, отже, дані для заповнення ряд. Е1 тепер беруться не з колонки 12 додатка 7, а з колонки 10, а показник ряд. Е2 формуватиметься не даними з колонки 11, а з колонки 9.
Додаток 1 також змінився. Якщо раніше всі показники, відображені в цьому додатку, були подані з округленням до трьох знаків після коми, то тепер пропонується подавати дані з округленням до двох знаків після коми (крім товарних позицій 2103 90 30 00, 2106 90 та 2203 — 2208 згідно з УКТЗЕД). Крім того, в оновленій формі додано графу 17 «Сума акцизного податку, сплаченого із підакцизної сировини, яка використана при виробництві пального згідно з пунктом 217.6 статті 217 ПКУ, грн». Нагадаємо, що в межах дії норми п. 217.6 ПКУ для пального, при виробництві якого як сировина використані інші оподатковувані підакцизні товари, сума податку до сплати зменшується на суму податку, розрахованого для такої сировини. Сума, що підлягає відніманню, має бути обчислена із застосуванням ставок податку на таку сировину, чинних на дату реалізації пального. Якщо за результатом обрахунку така сума перевищує суму податку з пального, виробленого з такої сировини, різниця платнику не відшкодовується. Ця норма застосовується в межах функціонування СЕАРП, тому логічно, що нині вона знайшла своє відображення в додатку 1 і ця інформація може бути відображена у звітності.
Додаток 1-1 — повністю новий. Він деталізує інформацію, наведену в розділі В, і є фактично розрахунком суми акцизного податку з реалізації пального відповідно до пп. 213.1.12 ПКУ. Інформація подана в розрізі окремих кодів товарів, продукції згідно з УКТЗЕД, обсягів залишків на початок звітного періоду (за даними акта інвентаризації, які зазначаються одноразово при поданні декларації за березень 2016 року), наводиться інформація про обсяги отриманого та реалізованого пального, окремо зазначаються обороти реалізації оподатковувані, поповнення залишків згідно із заявками на поповнення, коригування за даними обсягу, який не реалізовано на початок звітного періоду, обсяг поповнення, реалізації та обсяг залишку пального. Усі показники відображають у тисячах літрів, приведених до температури 15 °С, з округленням до двох знаків після коми. Окремо обраховують обсяг залишку пального та зазначають ставку акцизного податку з одиниці виміру в євро (0,042 євро). Результуючий показник обсягу понад обсяги відповідно до п. 213.1.12 в євро знайде своє відображення в гр. 20 додатка 1-1. Залишок сплаченого на електронний рахунок акцизного податку на початок звітного періоду (по суті, вихідний залишок попереднього звітного періоду) міститься в гр. 17, а ту суму, яка була сплачена протягом звітного періоду на електронний рахунок (гр. 14), визначену за курсом євро на перший день кварталу, слід відобразити в гр. 22. Показник гр. 23 є результуючим показником, суть якого зводиться до суми, яку за підсумками звітного періоду треба доплатити з поточного рахунку (у разі якщо за наслідками зменшення гр. 20 на показники гр. 21 та 22 матиме місце додатне значення).
Додатки 2, 5 та 7 раніше містили показники з округленням до трьох знаків після коми, тепер слід обмежитися двома знаками. Додатки 3 та 4 в цьому плані залишилися незмінними — три знаки після коми. Додаток 8 зазнав суто технічних змін щодо зміни назв та форм інших додатків. Колишній додаток 9 став тепер додатком 10, а новий додаток 9 є новим надбанням, продиктованим роботою СЕАРП. По суті, така заява є скаргою на порушення реалізації пального без належним чином оформленої акцизної накладної, розрахунку коригування чи порядку їх реєстрації в ЄРАН. Такою заявою уточнюється конкретний минулий період, у гр. 3 та 4 зазначаються дані конкретного контрагента, на якого формують заяву-скаргу, гр. 5 — 9 мають давати повну інформацію щодо ідентифікації конкретного документа, що став предметом такої заяви (АН чи РК до неї), в гр. 10 подається опис правопорушень чи помилок. До заяви мають бути додані копії первинних документів, що мали би підтвердити факт отримання товарів. Зверніть увагу: заява може бути подана на декількох контрагентів одночасно, у разі коли має місце порушення у відносинах із декількома контрагентами, окремі заяви формувати не слід, їх можна всі об'єднати в одну. Ключовим моментом тут є звітний період, що уточнюється. У разі коли такі помилки чи правопорушення припадають на різні звітні періоди, то їх слід відображати в окремих заявах.
Як ми пам'ятаємо, після розділів декларації міститься таблиця з переліком додатків, які додаються до конкретної декларації. Оскільки з'явилися нові додатки (додаток 1-1 та додаток 9), це знайшло своє відображення в цій таблиці. У разі подання окремих додатків про це треба зробити відмітку у зазначеному рядку з конкретним додатком. Кількість сторінок додатка та кількість примірників також тепер показуються у цій таблиці. А от інформація про заповнений той чи інший розділ декларації тепер уже тут не відображається.
Наразі це тільки короткий огляд проектних змін. Після затвердження оновленої форми звітності з акцизного податку ми ще не раз будемо повертатися до аналізу та практики застосування цих форм звітності.
Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор