• Посилання скопійовано

Що нового

Оновлено форму Звіту про експорт (імпорт) послуг

! Юрособам, які здійснюють операції з експорту та імпорту послуг

Держстат затвердив нову форму державного статистичного спостереження зі статистики зовнішньої торгівлі послугами №9-ЗЕЗ (квартальна) «Звіт про експорт (імпорт) послуг».

Нова форма вводиться в дію починаючи зі звіту за І квартал 2017 року.

Подавати її необхідно юрособам-резидентам України, які здійснюють операції з експорту та імпорту послуг.

Наказ Держстату від 21.07.2016 р. №122 чинний з 21.07.2016 р.


Держстат оновив форми статзвітів для сільгоспвиробників

! Сільгоспвиробникам

Держстат затвердив нові форми державних статистичних спостережень з питань сільського господарства, а саме:

1) №24 (річна) «Звіт про виробництво продукції тваринництва, кількість сільськогосподарських тварин і забезпеченість їх кормами». Вводиться в дію зі звіту за 2016 рік;

2) №21-заг (річна) «Звіт про реалізацію продукції сільського господарства». За цією формою звітуємо також починаючи зі звіту за 2016 рік;

3) №24-сг (місячна) «Звіт про виробництво продукції тваринництва та кількість сільськогосподарських тварин». Подаємо починаючи зі звіту за січень 2017 року;

4) №13-заг (квартальна) «Звіт про надходження молока сирого на переробні підприємства», який вперше за оновленою формою слід подавати за І квартал 2017 року.

Форми №24 (річна), №21-заг (річна), №24-сг (місячна) подають юрособи, відокремлені підрозділи юридичних осіб, які здійснюють сільськогосподарську діяльність, а форму №13-заг (квартальна) — юрособи, відокремлені підрозділи юросіб, які мають власні або орендовані переробні потужності та переробляють молоко сире.

Наказ Держстату від 01.08.2016 р. №136 чинний з 01.08.2016 р.


ДФС про митне оформлення вживаних авто за зниженими ставками акцизу

! Імпортерам автомобілів

ДФСУ зазначила, що знижені ставки акцизного податку не застосовуються для легкових автомобілів, якщо вони, зокрема, ввозяться на митну територію України особою для власного використання або на користь інших осіб за договорами купівлі-продажу, міни, поставки, дарування, комісії, доручення, поруки, інших господарських та цивільно-правових договорів або за рішенням суду в кількості понад один легковий автомобіль протягом календарного року.

Таким чином, контроль за виконанням обмежень, установлених Законом №1389 щодо ввезення на митну територію України не більше одного легкового автомобіля протягом календарного року, має здійснюватися щодо двох категорій осіб:

1) які ввозять легкові автомобілі для власного використання;

2) які ввозять легкові автомобілі на користь інших осіб.

Також нормами Закону №1389 установлено, що знижені ставки акцизного податку не застосовуються, якщо легкові автомобілі мають походження з країни, визнаної державою-окупантом згідно із законом України та/або визнаної державою-агресором щодо України згідно із законодавством, або ввозяться з території такої держави-окупанта (агресора) та/або з окупованої території України, визначеної такою згідно із законом України.

Документами, що підтверджують країну походження товару, є сертифікат про походження товару, засвідчена декларація про походження товару, декларація про походження товару, сертифікат про регіональне найменування товару.

Додатковими відомостями про країну походження товару є відомості, що містяться в товарних накладних, пакувальних листах, відвантажувальних специфікаціях, сертифікатах (відповідності, якості, фітосанітарних, ветеринарних тощо), митній декларації країни експорту, паспортах, технічній документації, висновках-експертизах відповідних органів, інших матеріалах, що можуть бути використані для підтвердження країни походження товару. Якщо будуть виявлені розбіжності, декларант або уповноважена ним особа має право надати органу доходів і зборів для підтвердження відомостей про заявлену країну походження товару додаткові відомості.

Лист ДФСУ від 01.08.2016 р. №26072/7/99-99-18-02-02-17


Коли отриманий запит від ДФС не є підставою для перевірки

! Платникам податків

Якщо запит податкового органу про надання інформації не містить посилань на підстави для його надіслання (не відповідає абз. 3 п. 73.3 ПКУ), то відсутність відповіді на такий запит не може бути підставою для проведення позапланової виїзної документальної перевірки.

Критерієм для встановлення достатності наданих пояснень та підтвердних документів має бути зміст порушень, викладених податковим органом у запиті.

Колегія суддів вважає, що цитування повного тексту конкретної норми ПКУ не може бути розцінене як обґрунтування конкретних підстав направлення такого запиту відповідно до вимог ст. 73 ПКУ. Жодних інших підстав та обґрунтувань запит від податківців про надання інформації і її документального підтвердження за господарськими відносинами платника з його контрагентом не містить. Зазначене свідчить про відсутність у позивача обов'язку надавати відповідь на запит відповідно до приписів ст. 73 ПКУ.

Згідно з правовою позицією ВСУ, викладеною у постанові від 27.01.2015 р. у справі №21-425а14, наведеними нормами ПКУ, з дотриманням балансу публічних і приватних інтересів, установлено умови та порядок прийняття контролюючими органами рішень про проведення перевірок. Лише їх дотримання може бути належною підставою наказу про проведення перевірки.

Ухвала Київського апеляційного адміністративного суду від 21.07.2016 р. №826/20835/15


Відшкодування витрат на харчування працівників під час відрядження

! Роботодавцям

Регіональні податківці розглянули питання щодо відшкодування витрат на харчування працівників під час перебування у відрядженні та повідомили.

Витрати на харчування, вартість якого включено до рахунків на оплату вартості проживання, оплачуються відрядженим за рахунок добових. Тобто від того, скільки разів працівник харчувався, залежить розмір належних йому добових.

У разі коли до рахунків на оплату вартості проживання у готелях не включаються витрати на харчування, граничні норми добових витрат для відряджень у межах України становлять 30 грн.

Так, якщо до рахунків вартості проживання у готелях включаються витрати на одноразове харчування, то норми добових витрат становлять 24 грн (80%), дворазове харчування — 16,50 грн (55%), триразове харчування — 10,50 грн (35%).

Разом з тим податківці зазначають, що не дозволяється включати до складу витрат на харчування вартість алкогольних напоїв і тютюнових виробів, суми чайових, за винятком випадків, коли суми таких чайових включаються до рахунку згідно із законами країни перебування, а також плату за видовищні заходи.

Для підприємств небюджетної сфери потрібно діяти тільки за нормами п. 170.9 ПКУ, згідно з якими за наявності оригіналу рахунків, отриманих із готелів (мотелів), оплата вартості проживання у готелях, а також включених до таких рахунків витрат на харчування чи побутові послуги (прання, чищення, лагодження та прасування одягу, взуття чи білизни) не є доходом для відрядженого працівника.

Лист ДФС у м. Києві від 01.08.2016 р. №17236/10/26-15-13-01-12


Оплата професійного навчання працівників: з ПДФО чи без нього?

! Роботодавцям

ДФСУ роз'яснила, що кошти, сплачені роботодавцем на користь вітчизняних вищих та професійно-технічних навчальних закладів за навчання фізичної особи, що не перевищують у 2016 році 1930 грн за кожний місяць навчання, за умови дотримання інших норм, визначених у пп. 165.1.21 ПКУ, та витрат роботодавця у зв'язку з підвищенням кваліфікації (перепідготовкою) працівника, не включаються до складу оподатковуваного доходу такої фізичної особи (працівника).

У разі порушення умов та в частині перевищення суми, визначених пп. 165.1.21 ПКУ, кошти, сплачені роботодавцем за навчання фізичної особи, прирівнюються до додаткового блага та оподатковуються за ставкою 18%.

Лист ДФСУ від 06.06.2016 р. №12556/10/28-10-01-03-11


У разі повернення пального, придбаного до 01.03.2016 р., слід скласти накладну

! СГ, які здійснюють операції з пальним

Податківці нагадують, що з 01.03.2016 р. запроваджено систему електронного адміністрування реалізації пального (СЕАРП) та визначено, що особи, які здійснюють операції з пальним, повинні зареєструватися платниками акцизного податку з реалізації пального та здійснювати такі операції з дотриманням умов щодо оформлення та реєстрації акцизних накладних та додатків до них у СЕАРП.

Оскільки операції з реалізації пального до 01.03.2016 р. здійснювалися без складання акцизної накладної, повернення після 01.03.2016 р. постачальнику такого пального, яке було за актом інвентаризації внесено до СЕАРП, можливе шляхом складання і реєстрації акцизної накладної.

Лист ДФСУ від 28.07.2016 р. №16330/6/99-99-12-02-02-15


Дострокове припинення договору фінансового лізингу: що з ПДВ

! Лізингоотримувачам та лізингодавцям

ДФСУ роз'яснила: якщо здійснюється повернення лізингоотримувачем — платником ПДВ об'єкта фінансового лізингу лізингодавцю — платнику ПДВ, то лізингоотримувач — платник ПДВ має нарахувати податкові зобов'язання з ПДВ за ставкою 20% на вартість такого об'єкта. Крім того, він повинен скласти податкову накладну і зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних на лізингодавця — платника ПДВ. Своєю чергою, лізингодавець — платник ПДВ при отриманні такого об'єкта фінансового лізингу включає суми ПДВ, визначені за такою операцією, до складу податкового кредиту на підставі податкової накладної, зареєстрованої в ЄРПН.

Якщо лізингоотримувач — неплатник ПДВ повертає об'єкт фінансового лізингу лізингодавцю — платнику ПДВ, то при здійсненні такої операції лізингоотримувач — неплатник ПДВ податкових зобов'язань з ПДВ не визначає, а тому формування лізингодавцем — платником ПДВ податкового кредиту за такою операцією не здійснюється.

Лист ДФСУ від 18.07.2016 р. №15383/6/99-99-15-03-02-15


Податкові зобов'язання при постачанні послуг із суборенди офісу

! Платникам ПДВ

ДФСУ розглянула питання щодо пропорційного віднесення сум податку до складу податкового кредиту у разі здійснення операцій з постачання послуг із суборенди офісних приміщень фізичним особам — підприємцям і неоподатковуваних ПДВ операцій та повідомила.

Якщо платник податку придбаває послуги з оренди офісного приміщення, яке надалі використовує частково в оподатковуваних операціях (передача частини офісного приміщення в суборенду фізичним особам — підприємцям) та частково в неоподатковуваних ПДВ операціях, то він повинен визначити податкові зобов'язання на підставі ст. 199 ПКУ виходячи з частки, визначеної на підставі п. 199.2 ПКУ.

При цьому перерахунок частки використання придбаних товарів/послуг в оподатковуваних ПДВ операціях, розрахованої відповідно до п. 199.2 та п. 199.3 ПКУ (виходячи з фактичних обсягів проведених протягом року оподатковуваних та неоподатковуваних операцій), здійснюється платником за підсумками календарного року, що настає за роком, в якому вони почали використовуватися.

Лист ДФСУ від 20.07.2016 р. №15728/6/99-99-15-03-02-15


Застосування касового методу при постачанні послуг із водопостачання і водовідведення

! Постачальникам послуг із водопостачання і водовідведення

ДФСУ зазначила: якщо постачальник послуг із водопостачання і водовідведення надає такі послуги підприємствам комунальної сфери, які далі надаються фізичним особам, бюджетним установам та житлово-експлуатаційним конторам, то дата виникнення податкових зобов'язань та дата формування податкового кредиту за такими операціями визначаються відповідно до п. 187.10 ПКУ за касовим методом.

При цьому дата виникнення податкових зобов'язань та формування податкового кредиту при наданні таких послуг для подальшого їх надання іншим категоріям споживачів, ніж перелічені у п. 187.10 ПКУ, визначається у загальновстановленому порядку за правилом «першої події».

Крім того, ДФСУ зазначила, що для можливості застосування касового методу постачальник та підприємства комунальної сфери повинні володіти інформацією щодо обсягів водопостачання і водовідведення фізичним особам, бюджетним установам і житлово-експлуатаційним конторам, а також іншим особам та сум коштів, перерахованих за такі послуги, у розрізі зазначених вище категорій споживачів.

Лист ДФСУ від 20.07.2016 р. №15727/6/99-99-15-03-02-15


ПДВ у разі роздрібної торгівлі пальним

! Торговцям пальним

ДФСУ повідомила, що сума акцизного податку з роздрібної торгівлі підакцизними товарами, зокрема пальним, нарахована при реалізації платником ПДВ — суб'єктом господарювання роздрібної торгівлі пального, до бази оподаткування ПДВ не включається.

При отриманні платником ПДВ, який не здійснює роздрібної торгівлі пальним, суми авансових платежів як оплати за пальне, яке буде поставлене у майбутньому, база оподаткування ПДВ визначається виходячи з суми таких отриманих платежів.

Лист ДФСУ від 20.07.2016 р. №15702/6/99-99-15-03-02-15


Нюанси застосування касового методу податкового обліку ПДВ

! Платникам ПДВ

ДФСУ нагадує, що до 1 липня 2017 року платники податку, які здійснюють постачання (у тому числі оптове), передачу, розподіл електричної та/або теплової енергії, постачання вугілля та/або продуктів його збагачення товарних позицій 2701, 2702, 2703 00 00 00, 2704 00 згідно з УКТ ЗЕД, визначають дату виникнення податкових зобов'язань та податкового кредиту за касовим методом.

Касовий метод визначення податкових зобов'язань та податкового кредиту поширюється на операції, за якими дата виникнення першої з подій, визначених у п. 187.1 та п. 198.2 ПКУ, припадає на звітні (податкові) періоди січень 2016 року — червень 2017 року.

З метою визначення платником, який застосовує касовий метод податкового обліку, дати виникнення податкових зобов'язань та/або права на податковий кредит взаємозалік зустрічних однорідних вимог за госпопераціями підприємства щодо зустрічних поставок вугільної продукції, оформлений актом проведення такого взаємозаліку, вважається іншим видом компенсації вартості поставлених (або тих, що підлягають поставці) товарів (послуг). І підставою для включення сум ПДВ до податкового кредиту є податкова накладна, належним чином складена постачальником таких товарів та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Лист ДФСУ від 20.07.2016 р. №15706/6/99-99-15-03-02-15


Оподаткування ПДФО та військовим збором виплат ФСС з ТВП

! ФОП та самозайнятим особам

Державна фіскальна служба розглянула питання щодо сплати податку на доходи фізичних осіб та військового збору з виплачених Фондом соцстрахування з тимчасової втрати працездатності самозайнятим особам сум матеріального забезпечення та роз'яснила таке.

Дохід, отриманий фізичною особою — підприємцем та особою, яка провадить незалежну професійну діяльність, у вигляді матеріального забезпечення (допомоги по вагітності та пологах, допомоги на поховання (крім поховання пенсіонерів, безробітних та осіб, які померли від нещасного випадку на виробництві)) від фондів загальнообов'язкового державного соцстрахування, не оподатковується ПДФО та військовим збором.

У разі якщо фонд нараховує (виплачує) дохід у вигляді допомоги по тимчасовій непрацездатності, то сума такого доходу є об'єктом оподаткування ПДФО та військовим збором.

Сума допомоги по вагітності та пологах відображається податковим агентом у формі №1ДФ за ознакою доходу «128», допомога на поховання за ознакою «146», допомога по тимчасовій непрацездатності — за ознакою «127».

Лист ДФСУ від 24.03.2016 р. №6416/6/99-99-1-4-02-02-15

Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру