• Посилання скопійовано

Повернення коштів за товар із використанням РРО

Споживач має право повернути не тільки бракований товар, а й товар належної якості. Тому пропонуємо з'ясувати, як визначити вартість товару під час повернення коштів, раніше вже сплачених за товар. А також як повернути покупцеві кошти, якщо оплата здійснювалася через РРО.

Загальні права сторін

Згідно з нормами Закону про захист прав споживачів, покупець має право на повернення коштів за придбаний раніше не тільки бракований товар, а й за товар належної якості. Права покупця, зокрема на повернення сплаченої за товар грошової суми у разі придбання ним товару неналежної якості, встановлені у ст. 8 Закону про захист прав споживачів. Права споживача при придбанні товару належної якості, в т. ч. на одержання назад грошей у розмірі вартості повернутого товару, встановлені ст. 9 цього Закону.

Зверніть увагу, що при розірванні договору купівлі-продажу розрахунки зі споживачем (сума коштів, яка повертається покупцю) провадяться виходячи з причини повернення товару. Проте термін повернення коштів, а також наявність розрахункового документа не залежать від причини повернення.

Повернення товару неналежної якості. При розірванні договору з причин повернення товару неналежної якості (протягом установленого гарантійного строку) розрахунки зі споживачем провадяться таким чином:

— у разі підвищення ціни на товар — виходячи з його вартості на час пред'явлення відповідної вимоги;

— а в разі зниження ціни — виходячи з вартості товару на час купівлі.

Повернення коштів покупцю можливе лише після пред'явлення останнім розрахункового документа, а щодо товарів, на які встановлено гарантійний строк, — технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу.

Кошти повертаються покупцеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору — в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи днів (ч. 7 ст. 8 Закону).

Повернення товару належної якості. Протягом чотирнадцяти днів у покупця залишається право не тільки обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний1, а й розірвати договір купівлі-продажу. У цьому разі повернення можливе, якщо товар не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, є пломби, ярлики, а також покупець надав розрахунковий документ.

1 Якщо товар не задовольняє покупця за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням.

Гроші, сплачені за товар, повертаються покупцю у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору — в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи днів. Розрахунки зі споживачем при поверненні якісного товару провадяться виходячи з вартості товару на час його купівлі (ч. 3 ст. 9 Закону).

Увага: постановою КМУ від 19.03.94 р. №172 затверджено Перелік товарів, що не підлягають обміну (поверненню), зокрема продовольчі товари, лікарські препарати та засоби, предмети сангігієни.

Документальне оформлення

Будь-яка операція в суб'єкта господарювання повинна оформлятися документально. Повернення товару не є винятком. Порядок документального оформлення передбачено у Правилах №104. Щоправда, стосується він повернення товару неналежної якості, проте такий алгоритм дій можна взяти до уваги і при поверненні товару взагалі.

Насамперед покупець складає заяву про розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми у двох примірниках. Відповідно до п. 30 Правил №104, затвердженої форми такої заяви немає, тому достатньо скласти її у довільній формі. Проте на примірнику заяви покупця продавець ставить відмітку про прийняття до розгляду вимог, зазначених у заяві, дату прийняття документа, прізвище, ініціали та посаду працівника, який прийняв заяву. Другий примірник заяви залишається у продавця, що задовольняє вимоги покупця.

Як уже було зазначено вище, покупець зобов'язаний пред'явити розрахунковий документ (якщо розрахунки проводилися через РРО — фіскальний чек). В іншому разі покупець не матиме підстав на повернення коштів.

Згідно з п. 1 ст. 3 Закону про РРО, торговельні підприємства, які застосовують РРО, повинні всі розрахункові операції проводити через РРО. Під розрахунковою операцією розуміють у т. ч. видачу готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а в разі застосування платіжної картки — оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів до банку покупця. Тож видача готівкових коштів за повернений товар — це і є розрахункова операція, а отже, під час її проведення слід застосовувати РРО (у випадках, передбачених Законом про РРО, — із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок).

Повернення коштів через РРО

Повернення коштів через РРО залежить від технічних особливостей такого касового апарата. У п. 7 розділу ІІІ Порядку реєстрації РРО передбачено два варіанти оформлення розрахункової операції:

1) реєстрація від'ємної суми у фіскальній пам'яті РРО. Цей варіант може підійти тим, у кого алгоритм роботи РРО забезпечує окреме накопичення у фіскальній пам'яті від'ємних сум розрахунків. Після проведення розрахункової операції роздрукуйте на РРО фіскальний касовий чек видачі коштів (ф. №ФКЧ-2) та передайте його покупцеві, який повертає товар;

2) повернення коштів за допомогою операції «Службова видача». Такий варіант слід використовувати у випадках, коли РРО не забезпечує окремого накопичення у фіскальній пам'яті від'ємних сум розрахунків. I тут слід видати покупцеві фіскальний чек, яким оформлено операцію.

Заборонено реєструвати через РРО від'ємні суми з використанням операції «сторно».

Зверніть увагу: якщо сума коштів, що повертається за товар (або якщо здійснюється рекомпенсація раніше оплаченої послуги), перевищує 100 грн, продавець (особа, яка здійснює розрахунки) повинен скласти акт про видачу коштів. Затвердженої форми акта немає, але потрібно врахувати вимоги, встановлені у п. 8 розділу ІІІ Порядку реєстрації РРО. В акті про видачу коштів треба зазначити дані документа, що встановлює особу покупця, який повертає товар (відмовляється від послуги), відомості про товар (послугу), суму виданих коштів та номер, дату і час видачі розрахункового документа, який підтверджує купівлю товару (отримання послуги).

Відповідальність за нескладання акта: думка податківців

Чи передбачена відповідальність у разі, якщо СГ повернув кошти покупцю та не склав акт про повернення або не зазначив у ньому необхідні відомості (дані документа, що встановлює особу покупця, який повертає товар (відмовляється від послуги); відомості про товар (послугу); суму виданих коштів; номер, дату і час видачі розрахункового документа, який підтверджує купівлю товару (отримання послуги)?

Відповідальність суб'єкта господарювання за нескладання акта про видачу коштів або незазначення у ньому необхідних відомостей, у разі повернення товару чи рекомпенсації раніше оплаченої послуги, чинним законодавством не передбачена.

ЗІР, підкатегорія 109.20

Додатково згадаємо про заповнення Книги обліку розрахункових операцій під час повернення коштів за товари. Так, у графі 8 розділу 2 «Видано при поверненні товару» КОРО показують суму, видану покупцеві. А у графі 4 р. 2 «Службова видача» суму повернення коштів показують тільки у випадку, коли під час видачі коштів було використано варіант з оформленням цієї видачі операцією «Службова видача». Та якщо фіскальний звітний чек містить дані про операції службового внесення і видачі, графи 3 і 4 розділу 2 можна не заповнювати. При цьому суми повернених коштів (графа 8 розділу 2) у КОРО не зменшують загальної суми виручки, а тому до графи 5 потрапить загальна сума готівки, отриманої від реалізації за день. I ще не потрібно відповідно зменшувати показники у графах 6 та 7 КОРО.

За наявності заяви та розрахункового документа продавець на дату повернення коштів повинен видати споживачу документ, що підтверджує одержання товару (акт або накладну на повернення). На підставі цього документа здійснюється оприбуткування товару, за який повернуто кошти.

Приклад 1 Як повернути кошти при поверненні товару, якщо у скриньці РРО бракує коштів?

Якщо для виплати покупцеві коштів за повернутий товар бракує готівки у скриньці РРО, радимо:

— або отримати додаткову суму з основної каси підприємства. При цьому касир основної каси на суму, яку він видає, повинен виписати ВКО, а операціоніст РРО під час отримання такої готівки до скриньки касового апарата — зробити службове внесення на суму отриманих коштів;

— або скористатися нормами ч. 7 ст. 8 та ч. 3 ст. 9 Закону про захист прав споживачів, де зазначено: коли підприємство не може повернути гроші (за повернутий товар) у день, коли клієнт звернувся з таким проханням, кошти можна повернути йому іншого дня за домовленістю сторін, але в межах семи днів від дати повернення товару.

Приклад 2 Чи має право продавець повернути готівку через РРО, якщо оплата за товар була здійснена платіжною карткою через термінал?

Дискусійним залишається питання щодо способу повернення коштів за товар, що був придбаний із застосуванням платіжної картки. Погляд податківців доволі фіскальний. У разі використання банківської платіжної картки повернення відбувається без видачі готівкових коштів, тобто на поточний рахунок покупця, відкритий у банку. Хоча якщо звернутися до п. 2.9 глави 2 розділу IX Правил національної системи масових електронних платежів (затверджені постановою НБУ від 10.12.2004 р. №620, розроблені згідно із Законом про платіжні системи), то бачимо інше: «Придбані із застосуванням платіжної картки товари можуть бути повернені особі, яка їх продала, згідно з правилами, встановленими відповідними нормативно-правовими актами України. Повернення коштів за повернений товар, неотриману (неякісну) послугу торговець здійснює готівкою або за згодою сторін у безготівковій формі шляхом їх перерахування на рахунок завантаження клієнта позасистемними засобами».

Крім того, посилаючись на ч. 1 ст. 1087 ЦКУ, продавці можуть повертати кошти й готівкою із застосуванням РРО та з оформленням відповідного розрахункового документа. Згадана ст. 1087 ЦКУ дозволяє готівкову та безготівкову форму, і підзаконні акти не можуть обмежувати цю норму.

До речі, наш погляд підтримано і в листі НБУ від 05.03.2012 г. №25-310/528-2500.

Облік повернення товару

Повернення товару від покупця відображається шляхом зменшення доходу від реалізації. При цьому використовується проведення: дебет субрахунка 704 «Вирахування з доходу» в кореспонденції з кредитом субрахунка 301 «Каса в національній валюті» (або 311). Коригування собівартості реалізованих товарів при поверненні та коригування ПЗ з ПДВ здійснюється способом «сторно».

У разі повернення товару (послуги) споживачем (неплатником ПДВ) торговельне підприємство має право на зменшення ПЗ з ПДВ. Тоді відповідно до абз. 2 п. 192.2 ПКУ зменшення податкових зобов'язань з ПДВ дозволяється лише за умови повернення повної грошової компенсації покупцю та при поверненні раніше поставлених товарів споживачу.

Зверніть увагу!

Розрахунок коригування до ПН, складеної за щоденним підсумком операцій з постачання товарів за готівку кінцевому споживачеві, не складається (додатково див. лист ДФСУ від 06.11.2015 р. №24865/10/28-10-06-11).

У разі здійснення постачання товарів (послуг) за готівку кінцевому споживачеві (який не є платником податку), із застосуванням при проведенні розрахунків РРО, за щоденними підсумками операцій виписується податкова накладна, в якій суми розрахунків за касовими чеками, надрукованими протягом дня, та суми ПДВ за такими розрахунками зазначаються загальною сумою, що відповідає фактичній сумі виторгу та сумі ПДВ, відображеній у Z-звіті. При поверненні покупцем (кінцевим споживачем) товарів повернута такому покупцю вартість товару з урахуванням ПДВ враховується у щоденних підсумках, загальні підсумки яких фіксуються у показниках РРО (касових звітах), податкових накладних, виписаних на підставі таких звітів. Тому до податкової накладної, виписаної за щоденним підсумком операцій з постачання товарів/послуг за готівку кінцевому споживачеві (який не є платником податку), з урахуванням повернення покупцю (кінцевому споживачу) коштів, якщо таким покупцем товар повернуто, Розрахунок коригування не виписується.

Приклад 3 Торговельне підприємство — платник ПДВ повертає покупцеві сплачені кошти за повернений товар у сумі 1200 грн (у т. ч. ПДВ), оплата за який здійснювалася платіжною карткою.

Відображення в обліку див. у таблиці.

Таблиця

Відображення в обліку повернення коштів за товар


з/п
Зміст господарської операції
Бухгалтерський облік
Сума, грн
Д-т
К-т
1.
Відображено повернення коштів покупцю
704
311*
1200,00
704
301**
 
2.
Зменшення ПЗ з ПДВ способом «сторно»
704
641/ПДВ
200,00
3.
Відображено оприбуткування поверненого товару («сторно»)
902
282
800,00***
4.
Відображено фінансовий результат
791
704
1000,00
791
902
800,00
* Повернення через РРО.
** Повернення на рахунок покупця.
*** Сума умовна.

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
  • Закон про захист прав споживачів — Закон України від 12.05.91 р. №1023-XII «Про захист прав споживачів».
  • Закон про РРО — Закон України від 06.07.95 р. №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».
  • Правила №104 — Правила роздрібної торгівлі непродовольчими товарами, затверджені наказом Мінекономіки від 19.04.2007 р. №104.
  • Порядок реєстрації РРО — Порядок реєстрації реєстраторів розрахункових операцій та книг обліку розрахункових операцій, затверджений наказом Мінфіну від 14.06.2016 р. №547.

Олена ВОДОП'ЯНОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру