• Посилання скопійовано

Взаємозалік однорідних вимог

У попередніх номерах «ДК» ми розглянули нюанси обліку переведення грошового боргу, переведення товарного боргу та переуступки права вимоги1. На додаток залишився останній засіб щодо припинення зобов'язань у господарській діяльності — це зарахування зустрічних вимог, або взаємозалік. З'ясуймо, в яких випадках його можна використовувати та які нюанси обліку2.

Загальні правила

Традиційно під припиненням зобов'язання розуміється припинення прав та обов'язків боржника та кредитора за відповідним зобов'язанням. Відповідно до ч. 1 ст. 601 ЦКУ, «зобов'язання припиняється зарахуванням зустрічних однорідних вимог, строк виконання яких настав, а також вимог, строк виконання яких не встановлений або визначений моментом пред'явлення вимоги». Проводити взаємозалік можна за заявою однієї зі сторін. Складають заяву у довільній формі, тому що затвердженої форми немає. Згідно з ЦКУ, вимоги повинні бути однорідними та зустрічними, тобто обидві сторони беруть участь в обох зобов'язаннях, які підлягають зарахуванню, при цьому боржник за одним зобов'язанням є кредитором за другим. Однорідність вимог характеризується тим, що кожне зобов'язання мусить мати як предмет майно, в тому числі кошти.

1 «Дебет-Кредит» №13/2016 і №13/2016 відповідно, «ДК» №14/2016.

2 У цій статті не розглядаються можливості проведення взаємозаліку в ЗЕД. До речі, відповідно до Постанови НБУ від 03.03.2016 р. №140 уповноважені банки не можуть знімати з контролю експортні операції клієнтів на підставі документів про припинення зобов'язань зарахуванням зустрічних однорідних вимог за п. 4 цієї постанови до 09.06.2016 р. включно.

Також необхідно, щоб на момент зарахування зустрічних вимог настав строк виконання за обома зобов'язаннями. Цей строк визначається або в договорі, або за законом, або не встановлений чи визначений моментом пред'явлення вимоги.

Недопустимість зарахування зустрічних вимог

Не допускається зарахування зустрічних вимог:

1) про відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров'я або смертю;

2) про стягнення аліментів;

3) щодо довічного утримання (догляду);

4) у разі спливу позовної давності;

4-1) за зобов'язаннями, стороною яких є неплатоспроможний банк, крім випадків, установлених законом;

5) в інших випадках, встановлених договором або законом.

Стаття 602 ЦКУ

Звичайно, така господарська операція має бути оформлена документально. Основним документом є акт про зарахування зустрічних однорідних вимог, з моменту підписання якого зобов'язання сторін припиняються. Визначеної законодавством форми такого акта немає. Проте такий документ для обліку є первинним, тому він повинен мати обов'язкові реквізиті відповідно до ч. 2 ст. 9 Закону №996 та п. 2.4 Положення №88.

Основні реквізити акта про зарахування зустрічних однорідних вимог:

— назва документа (форми);

— дата і місце складання;

— повні реквізити сторін (назви підприємств, адреси тощо);

— зміст та обсяг господарської операції — інформація щодо непогашеного зобов'язання кожної зі сторін (сума, реквізити договору, за яким виникли зобов'язання, за наявності — дата погашення заборгованості);

— одиниця виміру господарської операції;

— згода на зарахування зустрічних вимог кожної сторони, з посиланням на норми ст. 601 ЦКУ, із зазначенням суми, яка зараховується;

— посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення;

— особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Не зайвою буде і наявність акта звірки між учасниками після проведення господарської операції. Таким чином, взаємозалік вимог свідчить про те, що сторони виконали свої зобов'язання. У бухобліку на підставі акта про зарахування зустрічних однорідних вимог будуть зменшені зобов'язання перед кредитором і списана дебіторська заборгованість на відповідну суму.

Щодо податкового обліку, то операції із зарахування однорідних вимог здійснюють за загальними правилами податкового законодавства виходячи з конкретних випадків. Проте нормами ПКУ не передбачено коригування фінансового результату до оподаткування за операціями зарахування зустрічних однорідних вимог та не передбачено окремої статті, яка регулює облік зазначених операцій. Але в деяких випадках можуть виникнути підстави для коригування податкових зобов'язань (ПЗ) та податкового кредиту (ПК) з ПДВ.

Розгляньмо на прикладах, який вигляд матиме оподаткування ПДВ у різних ситуаціях.

Взаємозалік однорідних грошових вимог

Приклад 1 Підприємство 1 відвантажило товар Підприємству 2 за договором купівлі-продажу на суму 12000 грн, у т. ч. ПДВ — 2000 грн. Одночасно Підприємство 2 надало послуги для Підприємства 1 за договором надання послуг на суму 6000 грн, у т. ч. ПДВ — 1000 грн. Обидва підприємства є платниками ПДВ на загальній системі оподаткування. Строк погашення зобов'язань обох підприємств відповідно до договорів настав. Підприємство 2 подало підприємству 1 заяву щодо можливості провести взаємозалік зустрічних вимог на суму 6000 грн. До заяви додано акт звірки (це не є обов'язковою вимогою). Залишок кредиторської заборгованості підприємство 2 оплатило коштами.

За наведеним прикладом взаємозалік здійснюється щодо обов'язків з оплати за отриманий товар (послугу). Щодо ПДВ, то ПК у покупця (отримувача) та ПЗ у постачальника (продавця) за кожним договором не підлягають коригуванню, бо факт постачання відбувся і товари/послуги надані не безкоштовно.

Бухгалтерський облік на підставі складеного акта зарахування зустрічних однорідних вимог див. у таблиці 1.

Таблиця 1

Бухгалтерський облік взаємозаліку однорідних грошових вимог


з/п
Зміст господарської операції
Бухгалтерський облік
Сума, грн
Коригування фінрезультату до оподаткування
Д-т
К-т
Збільшення
Зменшення
Підприємство 1:
1.
Відвантажено товар підприємству 2
361
702
12000
2.
Нараховано ПЗ з ПДВ
702
641/ПДВ
2000
3.
Отримано послуги від підприємства 2
92
631
5000
4.
Відображено ПК з ПДВ
641/ПДВ
631
1000
5.
Проведено взаємозалік дебіторської заборгованості на підставі акта про залік
631
361
6000
6.
Отримано кошти від підприємства 2
311
361
6000
Підприємство 2:
1.
Оприбутковано товар від підприємства 1
28
631
10000
2.
Відображено ПК з ПДВ
641/ПДВ
631
2000
3.
Надано послуги підприємству 1
361
703
5000
4.
Нараховано ПЗ з ПДВ
703
641/ПДВ
1000
5.
Проведено взаємозалік кредиторської заборгованості на підставі акта про залік
631
361
6000
6.
Оплачено борг підприємству 1
631
311
6000

Увага! Якщо однією зі сторін є суб'єкт спрощеної системи оподаткування — платник ЄП, треба звернути увагу на певні обмеження. Відповідно до п. 291.6 ПКУ, платники єдиного податку І — ІІІ групи повинні розраховуватися за відвантажені товари (виконані роботи, надані послуги) виключно у грошовій формі (готівковій/безготівковій). А операція із зарахування грошових вимог за своєю суттю не може вважатися грошовою формою розрахунку і є механізмом розрахунку за договорами надання послуг (купівлі-продажу товарів) не у грошовій формі, а отже, не дає права суб'єкту господарювання застосовувати спрощену систему оподаткування, обліку та звітності.

Взаємозалік однорідних товарних вимог

Приклад 2 Підприємство А, платник ПДВ за договором надання послуг, здійснило передоплату на користь підприємства В у сумі 6000 грн, у т. ч. ПДВ — 1000 грн (складена та зареєстрована в ЄРПН податкова накладна №1) Крім того, за договором купівлі-продажу товару підприємство В здійснило передоплату підприємству А в сумі 12000 грн, у т. ч. ПДВ — 2000 грн (складена та зареєстрована в ЄРПН податкова накладна №2). Підприємство А відвантажило товар підприємству В за договором купівлі-продажу на суму 6000 грн, у т. ч. ПДВ — 1000 грн. З певних причин підприємство В не може надати послуги та повернути кошти на поточний рахунок. Тому, за заявою підприємства В, вони між собою склали акт зарахування зустрічних однорідних вимог на решту отриманої передоплати в сумі 6000 грн.

Розгляньмо, які податкові наслідки щодо оподаткування ПДВ виникнуть в обох сторін. Підприємство В на дату отримання передоплати за послуги склало податкову накладну №1, за якою підприємство А отримало право на включення зазначеної суми ПДВ до ПК. Підприємство В не може надати послуги. При взаємозаліку факту надання послуги вже не буде (фактично операція з постачання послуг анулюється), і тому продавець — підприємство В має право на дату складання акту взаємозаліку скоригувати ПЗ з ПДВ, а підприємство А — зменшити ПК. Оскільки зменшується ПЗ, підприємство А має зареєструвати розрахунок коригування, наданий підприємством В, у ЄРПН протягом 15 календарних днів з дати його складання.

Відповідні коригування слід виконати і підприємству А, тому що після підписання акта взаємозаліку частини поставки товару за договором також не відбудеться. Отже, підприємство А також складає розрахунок коригування на частину податкової накладної №2 за передоплатою за товар. Реєструє в ЄРПН розрахунок коригування підприємство В, бо для підприємства А зменшується ПЗ з ПДВ. На підставі цього коригування підприємство В зменшить ПК з ПДВ.

За підсумками маємо:

— складена і зареєстрована в ЄРПН підприємством В податкова накладна №1 на передоплату на суму 6000 грн (у т. ч. ПДВ — 1000 грн);

— розрахунок коригування до податкової накладної №1 на суму 6000 грн (у т. ч. ПДВ — 1000 грн) зареєстрований в ЄРПН підприємством А;

— складена і зареєстрована в ЄРПН підприємством А податкова накладна №2 на передоплату на суму 12000 грн (у т. ч. ПДВ — 2000 грн);

— розрахунок коригування до податкової накладної №2 на суму 6000 грн (у т. ч. ПДВ — 1000 грн) зареєстрований в ЄРПН підприємством В.

Зверніть увагу! З 01.04.2016 р. набрав чинності Порядок №1307, відповідно до якого податкові накладні та/або розрахунки коригування підлягають реєстрації в ЄРПН за новою формою незалежно від дати їх складання: до 01.04.2016 р. чи після 01.04.2016 р. (за умови дотримання інших вимог щодо реєстрації в ЄРПН).

Бухгалтерський облік на підставі складеного акта зарахування зустрічних однорідних вимог див. у таблиці 2.

Таблиця 2

Бухгалтерський облік взаємозаліку однорідних товарних вимог


з/п
Зміст господарської операції
Бухгалтерський облік
Сума, грн
Коригування фінрезультату до оподаткування
Д-т
К-т
Збільшення
Зменшення
Підприємство А:
1.
Перераховано передоплату за послуги підприємству В
371
311
6000
2.
Відображено ПК з ПДВ (ПН №1)
641/ПДВ
644
1000
3.
Отримано передоплату за товар від підприємства В
311
681
12000
4.
Відображено ПЗ з ПДВ (ПН №2)
643
641/ПДВ
2000
5.
Відвантажено товар підприємству В
361
702
6000
6.
Зараховано ПДВ за передоплатою
702
643
1000
7.
Зараховано передоплату
681
361
6000
8.
Проведено взаємозалік заборгованості на підставі акта про залік
681
371
6000
9.
Коригуємо ПК з ПДВ на суму неотриманих послуг на підставі РК до ПН №1 (сторно)
641/НДС
644
(1000)
10.
Коригуємо П3 з ПДВ на суму частини невідвантажених товарів на підставі РК до ПН №2 (сторно)
643
641/НДС
(1000)
Підприємство В:
1.
Отримано передоплату за послуги від підприємства А
311
681
6000
2.
Нараховано ПЗ з ПДВ (ПН №1)
643
641/ПДВ
1000
3.
Перераховано передоплату за товар підприємству А
371
311
12000
4.
Відображено ПК з ПДВ (ПН №2)
641/ПДВ
644
2000
5.
Оприбутковано товар від підприємства А
28
631
5000
6.
Відображено ПДВ з передоплати
644
631
1000
7.
Зараховано передоплату
631
371
6000
8.
Проведено взаємозалік заборгованості на підставі акта про зарахування
681
371
6000
9.
Коригуємо ПЗ з ПДВ на суму ненаданих послуг на підставі РК до ПН №1) (сторно)
644
641/НДС
(1000)
10.
Коригуємо ПК з ПДВ на суму неотриманих товарів на підставі РК до ПН №1) (сторно)
641/НДС
644
(1000)

Розгляньмо два випадки, коли однією зі сторін є неплатник ПДВ або платник ЄП.

Випадок 1: однією зі сторін є юридична особа на загальній системі оподаткування, яка не є платником ПДВ.

Приклад 3 Підприємство А, платник ПДВ, за договором надання послуг здійснило передоплату на користь підприємства В у сумі 5000 грн, без ПДВ. Підприємство В не є платником ПДВ. Також за договором купівлі-продажу товару підприємство В здійснило передоплату підприємству А в сумі 5000 грн, крім того ПДВ — 1000 грн. З певних причин підприємства А та В не можуть виконати зобов'язання згідно з договорами та повернути кошти на поточний рахунок. Тому, за заявою підприємства А, вони між собою склали акт зарахування зустрічних однорідних вимог на отримані передоплати.

Підприємство А на дату отримання передоплати від підприємства В склало податкову накладну та зареєструвало її у встановлений термін в ЄРПН на неплатника ПДВ з відповідною позначкою типу причини «02» та відображенням у комірці ІПН умовного коду 100000000000, відповідно до Порядку №1307. Факту завершення господарської операції згідно з договором не відбудеться, і тому на дату проведення взаємозаліку підприємство А має право на коригування ПЗ з ПДВ. Як наслідок, підприємству А треба було би скласти розрахунок коригування до податкової накладної на передоплату. У зв'язку з тим, що зменшується ПЗ, такий розрахунок мало би зареєструвати підприємство В. Але це не вдасться, тому що, відповідно до абз. 2 п. 192.2 ПКУ, зменшити суму ПЗ платника податку в разі здійснення операції з неплатником ПДВ, можна тільки за умови повернення повної суми передоплати покупцю. Отже, при зарахуванні однорідних вимог, в якій однією зі сторін є неплатник ПДВ, скористатися правом на коригування нарахованих ПЗ з ПДВ немає можливості.

Випадок 2: однією зі сторін є платник ЄП на спрощеній системі оподаткування.

У цій ситуації слід проаналізувати дії контрагентів щодо виконання п. 291.6 ПКУ.

Приклад 4 Підприємство 1, платник ПДВ, перерахувало передоплату за послуги підприємству 2 — платнику ЄП, який не є платником ПДВ. Крім того, підприємство 2 — платник ЄП перерахувало передоплату підприємству 1. Згодом підприємства вирішили зарахувати однорідні вимоги. Які будуть наслідки такої операції?

Підприємство 1, платник ПДВ, вчинить такі самі дії, як і в прикладі 3. Тобто складе податкову накладну, але скоригувати ПЗ з ПДВ на дату взаємозаліку не зможе.

Щодо підприємства 2, платника ЄП, то обмеження на переведення взаємозаліку товарної заборгованості (за отриманою передоплатою) за участю платника ЄП немає, тому що в цьому разі не порушуються умови перебування на спрощеній системі оподаткування відповідно до п. 291.6 ПКУ, а саме що платники єдиного податку І — ІІІ групи повинні здійснювати розрахунки за відвантажені товари (виконані роботи, надані послуги) виключно у грошовій формі (готівковій/безготівковій). У цьому разі платник ЄП виступає як у статусі покупця, так і в статусі продавця. В обох випадках операції проведені з коштами.

Висновок

Враховуючи викладене, суб'єкти господарської діяльності можуть сміливіше використовувати такий спосіб припинення зобов'язання у своїй господарській діяльності. Такий вид припинення зобов'язань є досить ефективним. За допомогою взаємозаліку зустрічних однорідних вимог прискорюється й активізується обіг коштів, а також спрощуються відносини сторін зобов'язань (боржника та кредитора). Проте при зарахуванні однорідних грошових вимог коригування ПЗ з ПДВ у деяких випадках не відбувається. Тож перед такими операціями з товарними вимогами слід уважно проаналізувати наслідки для ПДВ, а потім уже приймати рішення.

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
  • ЦКУ — Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. №435-IV.
  • Закон про бухоблік — Закон України від 16.07.99 р. №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».
  • Положення №88 — Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом Мінфіну від 24.05.95 р. №88.
  • Порядок №1307 — Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом Мінфіну від 31.12.2015 р. №1307.

Юлія ВОРОБЙОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру