Наше підприємство орендує приміщення у юридичної особи. Орендодавець вирішив зробити капітальний ремонт приміщення. У 2015 році наше підприємство сплачує 700000,00 грн за матеріали (вікна, підлога, стелажі) у рахунок оренди на майбутні періоди. У договорі оренди зазначено, що орендар має право за власні кошти проводити капітальний ремонт. Як правильно оформити ці кошти в бухгалтерському обліку? Що буде з податком на прибуток?
Відповідно до приписів ст. 776 ЦКУ, поточний ремонт має бути здійснений орендарем та за його рахунок. Якщо ж ідеться про капітальний ремонт, то він здійснюється за рахунок орендодавця. Це загальні приписи чинного законодавства, проте всі питання, пов'язані з ремонтами, можуть бути прописані в договорі оренди приміщення й іншим чином, зокрема, що вартість будматеріалів фінансує орендодавець, а орендар здійснює ремонтні роботи, або ж що орендодавець оплачує частину капітального ремонту в рахунок майбутніх орендних платежів.
У ситуації, коли між орендодавцем та орендарем є домовленість про врахування сплаченої передоплати 700000 грн у рахунок майбутніх орендних платежів, скористатися п. 8 П(С)БО 141 і віднести понесені витрати на поліпшення об'єкта операційної оренди з віднесенням їх на субрах. 117 «Інші необоротні матеріальні активи» не вдасться, адже ці витрати враховуються в рахунок майбутніх зобов'язань орендаря — і це є ключовий аспект для обліку. Сплачені таким чином наперед орендні платежі будуть спочатку зафіксовані на рах. 39 «Витрати майбутніх періодів», а потім щомісяця поступово і систематично списуватимуться на витрати орендаря (рах. 91, 92, 93, 94).
Наприклад, місячний орендний платіж становить 40000 грн, отже, останнім днем місяця в обліку буде відображено проведення Д-т 91, 92, 93, 94 К-т 39 на суму 40000 грн. У розрізі податку на прибуток факт передчасної сплати орендних платежів жодним чином не відобразиться, такі суми систематично будуть списані на витрати і зменшать у загальному порядку оподатковуваний прибуток підприємства.
Якщо ж орендар сплачує вартість будівельних матеріалів безпосередньо на рахунок продавця і документи на придбання будуть оформлені на нього, то ситуація дещо інша. Придбання будматеріалів безпосередньо на орендаря змусить оприбуткувати їх на рах. 205, а при ремонті — передати орендодавцеві і зробити взаємозалік за орендними платежами.
Тут є значний ризик трактування податківцями під час перевірки операції передання будматеріалів на користь орендодавця поставкою в розрізі ПДВ і, як наслідок, нарахуванням ПЗ з ПДВ на всю суму будматеріалів, що передаються. Тому у разі, якщо операція ще не здійснена, радимо оформити її за першим варіантом: перерахувати 700000 грн безпосередньо орендодавцю і систематично списувати ці витрати в сумі орендної плати.
Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор