• Посилання скопійовано

БВ, сформоване до 1 лютого 2015 року

При заповненні декларації з ПДВ за липень 2015 року в розділі III у рядку 20.2, а потім у рядку 24 декларації опинилася сума від'ємного значення попередніх звітних (податкових) періодів, сформованого до 1 лютого 2015 року. Ця сума від'ємного значення була зарахована до складу податкового кредиту в липні 2015 року. Чи може підприємство заявити про бажання отримати на свій рахунок у банку суму такого від'ємного значення, сформованого до 1 лютого 2015 року, за вересень 2015 року? Як така заява вплине на стан електронного рахунку з ПДВ?

Як ми пам'ятаємо, розмір податкового кредиту платника податку в липні 2015 р. (додатково див. лист ДФСУ від 07.08.2015 р. №29168/7/99-99-19-03-02-17) збільшився на суму непогашеного від'ємного значення з рядка 31 розділу IV декларації з ПДВ1 за червень 2015 року (пп. 4 п. 34 підр. 2 розділу ХХ ПКУ). Починаючи з декларації за липень 2015 року і в наступних звітних періодах розділ IV декларації не заповнюється, додаток 22 у декларації за наступні звітні періоди не подається3, а задекларувати бюджетне відшкодування на рахунок платника в банку в розділі IV декларації більше можливості немає.

Це не означає, що такої можливості немає у принципі. З липня 2015 року задекларувати бюджетне відшкодування на рахунок платника можливо тільки в розділі III декларації з ПДВ через рядок 23.2. При цьому алгоритм такого декларування не відрізняється для бюджетного відшкодування, яке було сформоване за рахунок залишку від'ємного значення, що склалося до 1 лютого 2015 року, або для бюджетного відшкодування, що сформувалося після 1 лютого 2015 року.

Сума від'ємного значення, яке відображається в ряд. 22 декларації з ПДВ, може частково переноситися до ряд. 22.1 і частково до ряд. 23. Нагадаємо, що у разі якщо реєстраційна сума4 (вона зазначається в спеціально відведеному довідковому полі в ряд. 22.1 декларації з ПДВ) на момент подання декларації з ПДВ менша від суми від'ємного значення в ряд. 22 декларації, різниця переноситься з ряд. 22 до ряд. 22.1, а сума від'ємного значення в межах реєстраційної суми — до ряд. 23 і в тому числі може бути заявлена в ряд. 23.2 (підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника в банку) (див. «ДК» №41/2015). Цей рядок передбачає заповнення додатків 35 і 46 до декларації з ПДВ.

1 За формою, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 23.09.2014 р. №966.

2 Додаток 2 «Розрахунок суми залишку від'ємного значення попередніх податкових періодів до 01 лютого 2015 року (Д2)» до декларації з ПДВ.

3 Крім випадків, коли платник збільшує або зменшує залишок від’ємного значення різниці між податковими зобов'язаннями та податковим кредитом звітних періодів до 01.02.2015 р. шляхом подання уточнюючого розрахунку до податкової декларації за відповідний звітний період.

4 Сума, обчислена відповідно до п. 200-1.3 статті 200-1 розділу V ПКУ.

5 Додаток 3 «Розрахунок суми бюджетного відшкодування (Д3)» до декларації з ПДВ.

6 Додаток 4 «Заява про повернення суми бюджетного відшкодування та/або суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість платника податку, що перевищує суму, яка підлягає перерахуванню до бюджету (Д4)» до декларації з ПДВ.

Такий алгоритм заповнення декларації відповідає нормі пп. «б» п. 200.4 ПКУ: при від'ємному значенні суми між ПЗ та ПК податкового періоду така сума «або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації».

Оскільки жодних елементів контролю в поточній декларації з ПДВ і в її додатках щодо того, чи є така заявлена на рахунок у банку сума ПДВ (бюджетного відшкодування) фактично сплаченою таким заявником у минулих періодах до бюджету або постачальникам товарів (послуг), за якими такий податковий кредит був отриманий, то такий контроль платник податку повинен здійснювати самостійно, щоб не порушувати приписів пп. «б» п. 200.4 ПКУ.

Увага! На практиці податківці часто демонструють свою досить фіскальну позицію щодо строків давності БВ: заяви про відшкодування від'ємного значення з ПДВ можуть бути подані не пізніше 1095 дня, наступного за днем отримання права на таке відшкодування (п. 102.5 ПКУ). Ця позиція дуже суперечлива, суди її не підтримують (додатково див. лист Міндоходів від 25.06.2014 р. №11459/6/99-99-19-03-02-15, http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/52153802, http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/52129725).

До речі, заявлення сум до бюджетного відшкодування не вплине на стан електронного рахунку з ПДВ, бо кошти платник ПДВ отримає не з електронного рахунку, а з бюджету. Інакше кажучи, на рядок 1 витягу з СЕА1 таке повернення не вплине. Водночас реєстраційна сума платника ПДВ (рядок 2 витягу з СЕА) буде зменшена на суму ПДВ, заявлену (звертаємо увагу — заявлену, а не отриману) до бюджетного відшкодування, і з урахуванням сум коригувань (звертаємо увагу — сума може бути зменшена), здійснених за наслідками перевірок. Це прямо випливає з норми п. 200-1.3 ПКУ.

У який момент буде зменшено значення реєстраційної суми? Для визначення остаточної відкоригованої суми потрібен буде час. Податківці обмежені строком у 30 календарних днів після граничного терміну подання декларації для проведення камеральної перевірки (п. 200.10 ПКУ). За наявності достатніх підстав2 вони можуть ініціювати також позапланову документальну виїзну перевірку (п. 200.11 ПКУ). Проте, відповідно до п. 37 підр. 2 розділу ХХ ПКУ, контролюючі органи не можуть провести такі позапланові виїзні перевірки достовірності сум бюджетного відшкодування ПДВ, заявлених платником у звітних періодах, наступних після 01.07.2015 р. Але водночас мають можливість скористатися п. 73.3 ПКУ для отримання інформації, зокрема, про визначення того, чи є така заявлена на рахунок у банку сума бюджетного відшкодування фактично сплаченою таким заявником у минулих періодах до бюджету або постачальникам товарів (послуг), за якими такий податковий кредит був отриманий. А саме: звернутися до платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин із письмовим запитом щодо надання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлені законом), необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій, завдань, та її документального підтвердження.

1 Інформація про стан свого електронного рахунку (форма J(F)1401205).

2 Перелік достатніх підстав, що дають право контролюючим органам на позапланову виїзну документальну перевірку для визначення достовірності нарахування бюджетного відшкодування податку, затверджений постановою КМУ від 27.12.2010 р. №1238.

Олександра ОЛЕФІРЕНКО, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру