Податківці на власному сайті оприлюднили проект порядку перевірок контрольованих операцій1. Проаналізуймо, у чому полягають напрацювання Мінфіну з цього питання та до чого слід готуватися суб'єктам трансфертного ціноутворення.
Підстави перевірки
За загальним правилом перевірка КО проводиться за наявності вичерпного переліку підстав, визначених пп. 39.5.2.1 та пп. 78.1.14 — 78.1.16 ПКУ. Перевірка КО є документальною позаплановою перевіркою, її тривалість не має перевищувати 18 місяців, але щопівроку податківці повинні надати платнику податків інформацію про хід та поточний стан перевірки (пп. 39.5.2.8 ПКУ).
1 http://sfs.gov.ua/diyalnist-/regulyatorna-politika-/regulyatorna-politika/2015-rik/64387.html.
Прийняття рішення про перевірку
Рішення щодо проведення податкової перевірки приймає виключно керівник місцевої податкової. Але воно має бути погоджене з ДФС України — тільки після такого погодження видаватиметься наказ про проведення перевірки КО. До речі, податковий орган вищого рівня безпосередньо може визначати склад осіб, які йтимуть на конкретну перевірку: за його рішенням до перевірки того чи іншого суб'єкта ТЦ можуть бути залучені як посадові особи такого контролюючого органу вищого рівня, так і податківці будь-яких інших територіальних органів, підпорядкованих цьому податковому органу вищого рівня.
Отримання документів
Платнику податків відводиться 10 днів з дати початку перевірки (очевидно, йдеться про календарні дні), аби надати перевіряльникам усі документи, що належать або пов'язані з предметом перевірки (пп. 39.5.2.3 ПКУ). А під час безпосереднього проведення перевірки податківці мають право отримувати додаткові документи, причому буквально на усний запит, але в узгоджений із платником податків строк. Якщо усний запит буде проігноровано або ж затребувані документи будуть надані не в повному обсязі, посадових осіб суб'єкта перевірки чекає письмовий запит, а зазначені в ньому документи мають бути надані перевіряльникам протягом 15 днів з дати отримання запиту.
Продовження строку перевірки
У деяких випадках перевірка КО може бути продовжена на строк до 12 місяців. Такі випадки регламентовано пп. 39.5.2.9 ПКУ. Оформлюється таке продовження строків перевірки не місцевими податківцями, а виключно рішенням керівника (заступника керівника) ДФСУ. Відповідно до такого рішення контролюючий орган, який призначив перевірку, видає ще один наказ (його копія має бути в письмовому вигляді вручена платнику податків наступного робочого дня), щоб не допустити перерви між датами закінчення та продовження перевірки. Здається, чи не єдиним напрацюванням Мінфіну є розроблення алгоритму дій для контролюючого органу вищого рівня та місцевих податківців щодо продовження перевірки (хто кому має направити службову записку і чия резолюція має на ній стояти), адже під усі інші тези коментованого проекту є прямі норми ПКУ! І тому результат таких напрацювань щодо його ефективності викликає досить суперечливу реакцію.
Результати перевірки
За приписами пп. 39.5.2.20 ПКУ, платник податків у разі незгоди з результатами перевірки, відображеними в акті, має 30 днів з дня отримання акта на подання своїх заперечень. Податківці мають 30 робочих (!) днів на їх розгляд. За результатом розгляду заперечень складається висновок. Такий висновок в обов'язковому порядку затверджується керівником контролюючого органу, чиї посадові особи проводили перевірку (найімовірніше, йдеться про той податковий орган, що прийняв рішення про проведення перевірки), і є складовою частиною (додатком) матеріалів перевірки.
Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор