Юридична особа на загальній системі оподаткування торгує побутовою технікою через інтернет-магазин. Роздрібних торгових точок не має в своєму розпорядженні. Розрахунки за товари, продані через інтернет-магазин, відбуваються тільки за безготівковим розрахунком. Підприємство має виставковий центр, в якому демонструються зразки товарів, що продаються через інтернет-магазин. Згідно з положенням про виставковий центр, затвердженим директором підприємства, продаж товарів за готівку чи за допомогою банківських карток у виставковому центрі не передбачено. Проте іноді покупці бажають придбати виставковий екземпляр товару за готівку або за умови оплати карткою. Чи може підприємство поставити POS-термінал у виставковому центрі, щоб покупці мали змогу розрахуватися банківською платіжною карткою, але при цьому не встановлювати РРО, бо продаж товарів за готівку на підприємстві не здійснюється та не планується?
Згідно зі ст. 2 Закону України від 06.07.95 р. №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі — Закон про РРО), розрахункова операція — це, зокрема, приймання від покупця готівки або банківських платіжних карток у пункті реалізації товарів. У разі застосування банківської платіжної картки розрахунковою операцією вважається оформлення відповідного розрахункового документа про оплату в безготівковій формі товару банком покупця.
Тобто розрахунки за товари, що здійснюються юрособою у виставковому центрі за допомогою POS-термінала та банківських карток, підпадають під визначення розрахункової операції. А якщо юрособа-продавець здійснює розрахункові операції, вона мусить застосовувати РРО.
Так, згідно зі ст. 3 Закону про РРО, госпсуб'єкти, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або безготівковій формі (із застосуванням банківських платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, зобов'язані здійснювати розрахункові операції на повну суму покупки через зареєстровані, опломбовані в установленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених Законом про РРО, із застосуванням зареєстрованих в установленому порядку розрахункових книжок.
Отже, цьому підприємству слід або зовсім відмовитися від приймання готівки чи банківських карток для оплати виставкових зразків, або встановити POS-термінал та РРО — з усіма наслідками (звітування, відповідальність за порушення, перевірки тощо). Додаткову інформацію про застосування РРО на сьогодні, в т. ч. СГ, які займаються інтернет-торгівлею, можна взяти з листа ДФСУ від 10.02.2015 р. №4315/7/99-99-22-07-03-17 (див. «ДК» №8/2015). Зокрема, СГ при продажу товарів в Інтернеті за готівку або за умови оплати банківською карткою через POS-термінал повинні застосовувати РРО та видавати покупцю розрахунковий документ установленої форми.
Разом з тим можна знайти можливості для полегшення процесу безготівкової оплати товарів покупцями. Наприклад, укласти договір із банком про зарахування готівкової виручки від покупців на рахунок підприємства. Такі розрахунки для покупців є готівковими, але для одержувача вони безготівкові (п. 2.5 Положення про ведення касових операцій в національній валюті в Україні, затвердженого постановою НБУ від 15.12.2004 р. №637). Мова може йти про банк, відділення якого розташоване недалеко від виставкового центру. При цьому комісію банку за такі послуги оплачуватиме підприємство-продавець, а не платник-покупець. Враховуючи, що операції з продажу виставкових зразків за готівку не є масовими для цього підприємства, такий договір із банком може стати вирішенням проблеми.
Юлія ЄГОРОВА, «Дебет-Кредит»