• Посилання скопійовано

Що нового

Підписано закон про спрощення умов ведення бізнесу

! СГД

Президент підписав Закон про внесення змін до статті 69 Податкового кодексу України щодо спрощення умов ведення бізнесу.

Згідно з документом, банки та інші фінансові установи зобов'язані надіслати повідомлення про відкриття або закриття рахунку платника податків — юридичної особи, у тому числі відкритого через його відокремлені підрозділи, чи самозайнятої фізичної особи до контролюючого органу, в якому обліковується платник податків, у день відкриття/закриття рахунка.

Якщо контролюючий орган не пізніше наступного робочого дня з дня отримання повідомлення від фінансової установи про відкриття рахунку не надіслав повідомлення про відмову у взятті рахунку на облік, такий рахунок вважається взятим на облік у контролюючому органі за мовчазною згодою — у час та дату отримання фінансовою установою повідомлення (квитанції) контролюючого органу про підтвердження факту прийняття повідомлення до оброблення згідно з порядком подання повідомлень.

Закон України від 21.04.2015 р. №344-VIII
набере чинності з дня, наступного за днем опублікування
(станом на 12.05.2015 р. не опублікований)


УПК щодо обліку прибутку, звільненого від оподаткування

! Платникам податку на прибуток

ДФСУ затвердила Узагальнюючу податкову консультацію щодо обліку прибутку, звільненого від оподаткування відповідно до вимог п. 154.8, п. 154.9 ст. 154 Податкового кодексу за попередні періоди. На сьогодні цих норм у ПКУ вже немає.

Нагадаємо, що згідно з цими пунктами передбачалося звільнення від оподаткування прибутку:

— підприємств паливно-енергетичного комплексу в межах фактичних витрат, що не перевищують загальну річну суму;

— госпсуб'єктів водо-, теплопостачання та водовідведення в межах витрат, передбачених інвестиційними програмами.

Податківці наголосили, що ведення окремого обліку доходу (прибутку) та витрат, пов'язаних з отриманням доходу (прибутку) з метою застосування пунктів 154.8 та 154.9 ПКУ, відповідно до пункту 152.11 статті 152 ПКУ не передбачалося.

Сума прибутку, що звільнялася від оподаткування, відповідно до вищезазначених пунктів відображається у додатку ПЗ до декларації з прибутку. У рядку 09 таблиці 1 додатка ПЗ до декларації платники, що користуються пільгами згідно з пунктами 154.8 та 154.9 статті 154 ПКУ, повинні були зазначити суму прибутку, звільненого від оподаткування, а у рядках А1, А2, А3 цієї таблиці зробити прокреслення.

Наказ Державної фіскальної служби України від 30.04.2015 р. №325


Не всі платники зможуть скористатися ПДВ-пільгою на ліки та медвироби

! Постачальникам ліків

Президент підписав Закон, яким тимчасово, до 31 березня 2019 року, звільняються від оподаткування ПДВ:

— операції з ввезення на митну територію України лікарських засобів;

— операції з першого постачання виробником на митній території України лікарських засобів;

— операції з постачання (передачі) лікарських засобів та медичних виробів, що були ввезені та/або поставлені на митній території України від МОЗ та/або від державних підприємств, до кінцевого споживача (пацієнта) у межах виконання бюджетних програм.

Передбачене вищезазначеними нормами звільнення від оподаткування ПДВ застосовується, якщо ввезення та/або постачання здійснюється на підставі договорів зі спеціалізованими організаціями, що здійснюють держзакупівлі.

Перелік таких лікарських засобів та медичних виробів має затвердити КМУ.

Закон України від 09.04.2015 р. №332-VIII чинний з 07.05.2015 р.


Індексація стипендій: чергове роз'яснення Мінсоцполітики

! Бухгалтерам вишів

Мінсоцполітики роз'яснило, що для студентів, які були зараховані на навчання до 2012 року й отримували стипендію, розмір якої підвищено у вересні 2012 року, при обчисленні індексу споживчих цін для проведення індексації стипендії базовим вважався вересень 2012 року, і індекс для проведення індексації розраховується з жовтня 2012 року.

У разі якщо студент за період 2012 — 2014 рр. не втрачав права на призначення стипендії, то право на індексацію у такому разі настало у квітні 2014 року на індекс 1,4%, у травні 2014 року — 3,6%, у червні 2014 року — 7,1%, у липні — серпні 2014 року — 11,1%, у вересні — жовтні 2014 року — 12,7%, у листопаді 2014 року — 16,8%, у грудні 2014 року — 19,6%.

Для студентів, які були зараховані на 1-й курс до вищого навчального закладу з вересня 2013 року, обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації стипендії здійснюється з вересня 2013 року.

Якщо студент не втратив права на отримання стипендії, то у лютому — квітні 2014 року розмір його стипендії мав індексуватися на величину приросту індексу споживчих цін 1,1%, у травні 2014 року — 4,1%, у червні 2014 року — 7,6%, у липні — серпні 2014 року — 11,7%, у вересні — жовтні 2014 року — 13,2%, у листопаді 2014 року — 17,4%, у грудні 2014 року — 20,2%.

Лист Мінсоцполітики України від 24.03.2015 р. №3057/0/14-15/10


ДФС про включення сплаченого ПДВ до витрат підприємця на загальній системі

! ФОП — платникам ПДВ

ДФСУ повідомила, що для фізособи-підприємця, зареєстрованого як платник ПДВ, не включаються до витрат і доходу суми ПДВ, що входять до ціни придбаних або проданих товарів (робіт, послуг).

До складу витрат не включаються суми ПДВ, включеного до ціни товару, що придбаваються платником податку для виробничого або невиробничого використання. У разі якщо платник податку, зареєстрований як платник ПДВ, одночасно проводить операції з продажу товарів, що оподатковуються ПДВ та звільнені від оподаткування або не є об'єктом оподаткування таким податком, ПДВ, сплачений у складі витрат на придбання товарів, робіт, послуг, які входять до складу витрат, включається до витрат, або вартість відповідного об'єкта основних засобів чи нематеріального активу збільшується на суму, що не включена до податкового кредиту такого платника.

Враховуючи вищезазначене, фізособи-підприємці, які працюють на загальній системі та зареєстровані платниками ПДВ, не мають права включати до складу витрат суми ПДВ, які сплачені до бюджету.

Лист Державної фіскальної служби України від 15.01.2015 р. №46/10/24-13-17-01-19


Зарплатний аванс: нюанси застосування понижуючого коефіцієнта ЄСВ

! Платникам ЄСВ

ДФСУ роз'яснено, що якщо платник за звітний місяць виконав умови застосування понижуючого коефіцієнта, передбачені Законом №219-VIII, то й застосування коефіцієнта до ставки ЄСВ при нарахуванні та виплаті зарплати за першу половину звітного місяця буде правомірним.

Якщо ж при остаточному розрахунку виявиться, що умов для застосування понижуючого коефіцієнта до розміру ЄСВ у звітному місяці не дотримано, то застосування зниженої ставки до авансових внесків не є правомірним.

У разі несплати, неповної або несвоєчасної сплати суми єдиного внеску одночасно з видачею сум виплат, на які нараховується ЄСВ (авансових платежів), передбачено застосування штрафу до платника єдиного внеску у розмірі 10% таких несплачених або несвоєчасно сплачених сум. Розрахунок зазначеної штрафної санкції здійснюється за даними акта перевірки.

Лист Державної фіскальної служби України від 28.04.2015 р. №15273/7/99-99-17-03-01-17


Вантажні перевезення з Криму оподатковуються ПДВ за ставкою 20%

! Автоперевізникам

Державна фіскальна служба повідомила, що операції платників податків з постачання послуг із перевезення вантажу автомобільним транспортом із території ВЕЗ «Крим» на іншу територію України оподатковуються ПДВ за ставкою 20%.

На дату отримання коштів від замовника перевезення вантажу чи на дату оформлення документа, який підтверджує факт надання послуги з перевезення вантажу, залежно від того, яка з цих подій відбулася раніше, перевізник складає податкову накладну з нарахуванням ПДВ за ставкою 20% на весь обсяг наданих послуг із перевезення вантажу.

Лист Державної фіскальної служби України від 09.04.2015 р. №7556/6/99-99-19-03-02-15


Військовий збір з аліментів не утримується

! Податковим агентам з ПДФО

ДФСУ зазначила, що до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються аліменти, що виплачуються платнику податку відповідно до рішення суду або за добровільним рішенням сторін у сумах, визначених згідно із СКУ, за винятком виплати аліментів нерезидентом незалежно від їх розміру, якщо інше не встановлено міжнародними договорами, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою.

Оскільки дохід у вигляді аліментів, що виплачуються платнику податку резидентом, не включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу, то такий дохід не є об'єктом оподаткування військовим збором.

При цьому сума аліментів розраховується зі суми зарплати, яка залишається після утримання військового збору, ПДФО та єдиного внеску.

Лист Державної фіскальної служби України від 12.02.2015 р. №339/4/99-99-19-01-01-13


Залучення транспортних засобів під час мобілізації: податковий облік

! Платникам податку на прибуток і ПДВ

ДФСУ повідомила, що оскільки в процесі мобілізації транспортні засоби не використовуються у господарській діяльності платника податку, то нарахування амортизації припиняється до повернення такого засобу власнику.

У разі залучення транспортних засобів згідно з Мобілізаційним планом України для забезпечення потреб Збройних сил України переходу права власності не відбувається, така передача здійснюється на умовах повернення транспортних засобів (тобто відбувається передача в тимчасове користування), а тому в обліку платника ПДВ, що передає в користування транспортний засіб, така передача не визначається як об'єкт оподаткування, оскільки не відбуваються операції з постачання товару.

Підстав для коригування податкового кредиту чи визнання умовного продажу також немає. Якщо після мобілізації транспортний засіб не повертається підприємству і за нього нараховується компенсація, то така компенсація розглядається як оплата вартості такого транспортного засобу. В цьому разі транспортний засіб визнається проданим за бюджетні кошти, і на дату отримання таких коштів (компенсація) мають бути визначені податкові зобов'язання з ПДВ.

Лист Державної фіскальної служби України від 27.02.2015 р. №4223/6/99-99-19-02-01-15


Створено правові засади для проведення масштабної енергомодернізації

! Замовникам, які здійснюють держзакупівлі енергосервісу

Президент підписав Закон про запровадження нових інвестиційних можливостей, гарантування прав та законних інтересів суб'єктів підприємницької діяльності для проведення масштабної енергомодернізації.

Законом визначено правові та економічні засади здійснення енергосервісу для підвищення енергоефективності об'єктів державної та комунальної власності.

Закон застосовується до всіх замовників, які здійснюють державні закупівлі енергосервісу, незалежно від вартості предмета закупівлі.

Під час процедури закупівлі енергосервісу основним критерієм оцінки пропозицій учасників процедури закупівлі для визначення найбільш економічно вигідної пропозиції є показник ефективності енергосервісного договору (чиста приведена вартість).

Він визначається як сумарне за 20-річний період із дати оголошення про проведення процедури закупівлі енергосервісу значення дисконтованих різниць між щорічними скороченнями витрат замовника та щорічними платежами учаснику процедури закупівлі.

Оплата за енергосервісним договором здійснюється виключно у грошовій формі.

Строк дії енергосервісного договору не може перевищувати 10 років.

Після закінчення строку дії енергосервісного договору або у разі його розірвання замовник набуває права власності без додаткової плати на все майно, утворене (встановлене) за енергосервісним договором.

Закон України від 09.04.2015 р. №327-VIII чинний з 09.05.2015 р.


Підписано закон щодо посилення захисту прав інвесторів

! Інвесторам, посадовим особам

Президент підписав Закон, яким посилено захист прав інвесторів.

Зокрема, визначено, що посадові особи відповідатимуть за збитки, завдані ними госптовариству. Так, відшкодування збитків здійснюється, якщо вони завдані:

— діями, вчиненими посадовою особою з перевищенням або зловживанням службовими повноваженнями;

— діями посадової особи, вчиненими з порушенням порядку їх попереднього погодження або іншої процедури прийняття рішень щодо вчинення подібних дій, встановленої установчими документами товариства;

— діями посадової особи, вчиненими з дотриманням порядку їх попереднього погодження або іншої процедури прийняття рішень щодо вчинення відповідних дій, встановленої товариством, але для отримання такого погодження та/або дотримання процедури прийняття рішень посадова особа товариства надала недостовірну інформацію;

— бездіяльністю посадової особи у разі, коли вона була зобов'язана вчинити певні дії відповідно до покладених на неї обов'язків;

— іншими винними діями посадової особи.

Крім того, внесено зміни до Закону про акціонерні товариства. Змінами, зокрема, встановлено, що:

— акціонерне товариство не може придбавати власні акції, що розміщуються;

— кожен акціонер має право внести пропозиції щодо питань, включених до проекту порядку денного загальних зборів акціонерного товариства, а також щодо нових кандидатів до складу органів товариства, кількість яких не може перевищувати кількісного складу кожного з органів.

Пропозиції вносяться не пізніше ніж за 20 днів до дати проведення загальних зборів акціонерного товариства, а щодо кандидатів до складу органів товариства — не пізніше ніж за 7 днів до дати проведення загальних зборів. Пропозиції щодо кандидатів у члени наглядової ради акціонерного товариства мають містити інформацію про те, чи є запропонований кандидат представником акціонера (акціонерів), або про те, що кандидат пропонується на посаду члена наглядової ради — незалежного директора.

Закон України від 07.04.2015 р. №289-VIII набере чинності з 01.05.2016 р.

Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру