• Посилання скопійовано

Безоплатна передача товарів, послуг

Зміни у податковому законодавстві, що відбулися з початку 2015 року, не могли не стосуватися й операцій з безоплатної передачі товарів, послуг. Розгляньмо на прикладах, як їх тепер відображати в бухгалтерському та податковому обліку.

Рекламна роздача товарів

Одним із найпоширеніших випадків безоплатної передачі товарів/послуг залишається їх надання з рекламною метою. Іноді для того, щоб безоплатно отримати такі товари/послуги, слід виконати певні умови (наприклад, придбати певну кількість товару чи придбати його до певної дати) або стати учасником розіграшу призів. Утім, інколи (наприклад, у разі роздачі рекламних буклетів, флаєрів, журналів тощо) і це не є обов'язковим. Що відбувається в обліку в особи, яка здійснює безоплатну рекламну роздачу1?

1 Облік в осіб, які безоплатно отримують рекламну продукцію, зараз не розглядаємо, бо, як правило, така роздача спрямована на кінцевих споживачів, які не є суб'єктами господарювання.

Найголовніше в цій ситуації — те, що така безоплатна, здавалося б, роздача насправді спрямована на збільшення прибутків у майбутньому через збільшення кількості покупців/споживачів товарів/послуг у певного їх виробника/продавця. Недарма витрати на рекламу відносять, за п. 19 П(С)БО 16, до витрат на збут, а отже, відображають у бухгалтерському обліку за дебетом субрахунку 93 (див. приклад 1).

У податковому обліку така роздача є поставкою (див. пп. «в» пп. 14.1.185, пп. 14.1.191 ПКУ), а отже, здійснення такої роздачі на митній території України є об'єктом оподаткування ПДВ (п. 185.1 ПКУ). При цьому база оподаткування, за пп. 188.1 ПКУ, буде:

— при постачанні придбаних товарів/послуг — не нижче від ціни їх придбання;

— при постачанні самостійно виготовлених товарів/послуг — не нижче від їхньої собівартості.

Отже, з 01.01.2015 р. продаж рекламного товару/послуги за умовну ціну, скажімо за 1 грн з ПДВ, не рятує продавця від обов'язку визнати податкові зобов'язання з ПДВ виходячи з ціни придбання/створення таких товарів/послуг. Таким чином, податкові зобов'язання за п. 198.5 ПКУ за цією операцією не виникають, бо рекламна роздача — це операція, пов'язана з господарською діяльністю.

Ще один нюанс, який слід врахувати: ціна придбання — це не завжди балансова вартість товарів. Адже, за п. 9 П(С)БО 9 ціна придбання — це лише одна зі складових первісної вартості товарів, тобто сума, що сплачується згідно з договором постачальнику (продавцю) за мінусом непрямих податків (або з такими непрямими податками, якщо покупець не є платником ПДВ).

Постачальник — платник ПДВ складає на таку поставку податкові накладні в електронному вигляді і реєструє їх в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі — ЄРПН) за загальними правилами, встановленими Порядком №957. Наголосимо, що відповідно до п. 20 Порядку №957 скласти в цій ситуації слід дві податкові накладні (хоча про обов'язок скласти першу з них багато платників ПДВ забувають):

на нульову ціну поставки з реквізитами покупця в правій частині «шапки» податкової накладної. Вона складається в двох примірниках, один з яких надається покупцю, якщо він є платником ПДВ, або в одному примірнику з типом причини «02», якщо покупець не є платником ПДВ (у цьому разі в правій частині «шапки» податкової накладної зазначається умовний ІПН «100000000000», у найменуванні покупця — «Неплатник», а решта реквізитів покупця не заповнюються);

на суму перевищення ціни придбання над ціною поставки, з типом причини «15», в якій у даних покупця зазначають дані самого постачальника (п. 20 Порядку №957). При цьому, згідно з п. 15 Порядку №957, у графі 3 «Номенклатура товарів/послуг ПН» зазначається «перевищення ціни придбання над фактичною ціною постачання товарів/послуг, указаних в податковій накладній №_______» (зазначається порядковий номер податкової накладної, складеної на суму постачання цих товарів/послуг, визначену виходячи з їх фактичної ціни (договірної вартості);

на суму перевищення собівартості над ціною поставки — заповнюється аналогічно до попередньої, лише з типом причини «17» і зазначенням у графі 3 ПН «перевищення собівартості самостійно виготовлених товарів/послуг, указаних у податковій накладній №_______» (зазначається порядковий номер податкової накладної, складеної на суму постачання цих товарів/послуг, визначену виходячи з їх фактичної ціни (договірної вартості).

Рекламну роздачу відносять до збутових витрат, як наслідок, вона впливає на визначення фінрезультату в бухобліку, визначеного у фінзвітності, результат якої є об'єктом оподаткування податком на прибуток (пп. 134.1.1 ПКУ).

Не забуваймо, що будь-яка рекламна акція має бути оформлена відповідними підтвердними документами: наказом керівника1, кошторисом витрат, звітами про її проведення від відповідальних осіб тощо. А витрати на її проведення мають бути підтверджені первинними документами: накладними, актами приймання-передачі, актами на списання тощо.

1 Зразок оформлення такого наказу див., наприклад, у статті «Роздача товарів з рекламною метою» в «ДК» №33-34/2009.

Приклад 1 Підприємство — платник податку на прибуток і ПДВ провело безоплатну роздачу рекламних сувенірів (блокнотів та ручок з логотипом підприємства). Вартість їх виготовлення сторонньою організацією — 12000 грн (у т. ч. 2000 грн ПДВ). Відображення придбання та списання такої рекламної продукції наведено в таблиці 1.

Таблиця 1

Придбання та списання безоплатно розданих рекламних листівок


з/п
Найменування операції
Бухгалтерський облік
Податковий облік
Д-т
К-т
Сума, грн
Коригування ФР (збільшення)
Коригування ФР (зменшення)
1.
Придбано блокноти та ручки з логотипом підприємства у сторонньої організації (виготовлені на замовлення)
209
631
10000,00
2.
Нараховано податковий кредит з ПДВ
641/ПДВ
631
2000,00
3.
Оплачено сторонній організації за рекламну продукцію
631
311
12000,00
4.
Списано на підставі звіту відповідальної особи та акта роздачі рекламної продукції
93
209
10000,00
5.
Визнано податкові зобов'язання від такої роздачі
949
641/ПДВ
2000,00

Безоплатне надання зразків товарів

Інша типова ситуація безоплатної передачі товарів — це передача їх зразків дилерам та іншим подальшим продавцям таких товарів. Такі ситуації виникають і в торгівлі в межах митної території України, і в ЗЕД. Мета такої передачі, по суті, така сама, як і в попередньому випадку, — ознайомлення з товарами, які рекламуються.

Згідно із Законом про рекламу, безоплатне розповсюдження зразків товарів, що рекламуються, — це захід рекламного характеру. Отже, якщо оформити таку передачу як захід рекламного характеру, то її облік у постачальника такий самий, як наведено вище.

У одержувача таких зразків у бухгалтерському обліку виникає дохід, що відображається за датою його отримання за справедливою вартістю (п. 12 П(С)БО 9): Д-т 281 К-т 718 (таку вартість одержувач визначає самостійно на підставі або акта оцінки, або акта комісії з відповідальних осіб одержувача). Якщо одержувач понесе інші витрати, пов'язані з одержанням таких зразків (наприклад, у сумі мита у зв'язку з їх імпортом), то такі витрати потраплятимуть до первісної вартості цих зразків.

Якщо такі зразки надалі надаватимуться одержувачем іншим особам безоплатно з рекламною метою, то облік надання аналогічний до наведеного вище обліку в постачальника. Якщо ж ні, то облік надання аналогічний до зазначеного нижче.

Безоплатна передача не з рекламною метою

Якщо безоплатна передача відбувається не з рекламною метою, то документальне оформлення передачі не потребує наказу про проведення рекламного заходу і звіту про його проведення. Натомість потрібна підстава для такої передачі — зокрема, договір про безоплатне надання (дарування) або наказ керівника про безоплатну передачу. Первинні бухгалтерські документи будуть аналогічними до зазначених вище — накладні, акти приймання-передачі.

У бухгалтерському обліку постачальника вартість переданих товарів, послуг буде списана на субрахунок 949 «Інші витрати операційної діяльності». На цей субрахунок буде списана і сума визнаного при такій передачі податкового зобов'язання з ПДВ. У бухгалтерському обліку одержувача такі товари, послуги спричиняться до виникнення доходу, який відображається за субрахунком 718 (для товарів) або 719 (для послуг) за їх справедливою вартістю (п. 21 П(С)БО 15).

У податковому обліку, крім зазначеного вище, слід врахувати ще деякі особливості.

ПДВ. Якщо операція з безоплатного постачання товарів/послуг між постачальником та одержувачем є контрольованою, то сума податкового зобов'язання, згідно з п. 188.1 ПКУ, визначається не нижче від звичайних цін, визначених відповідно до ст. 39 ПКУ1. Постачальник — платник ПДВ складає на таку поставку податкову накладну в електронному вигляді та реєструє її в ЄРПН за загальними правилами, встановленими Порядком №957:

1 Єдине, що п. 39.2 ПКУ наразі, після змін, внесених з 01.01.2015 р., не визначає переліку операцій, які є контрольованими з метою оподаткування ПДВ. А отже, за п. 188.1 ПКУ вимога застосовувати звичайні ціни є, але випадки такого застосування ПКУ не визначені. Сподіваємося, законодавці швидко усунуть цю колізію.

на нульову ціну поставки з реквізитами покупця в правій частині «шапки» податкової накладної. Її складають у двох примірниках, один з яких надають одержувачу, якщо він є платником ПДВ, або в одному примірнику з типом причини «02», якщо покупець не є платником ПДВ (тоді в правій частині «шапки» податкової накладної ставлять умовний ІПН «100000000000», у найменуванні покупця — «Неплатник», а решту реквізитів покупця не заповнюють);

на суму перевищення звичайної ціни над ціною поставки, з типом причини 12, і зазначенням у графі 3 ПН «звичайна ціна за товарами/послугами, указаними в податковій накладній №_______» (зазначається порядковий номер податкової накладної, складеної на суму безоплатного постачання цих товарів/послуг, яка дорівнює нулю). У рядках ПН, відведених для заповнення даних покупця, постачальник зазначає власні дані.

Порядок визнання бази оподаткування, якщо операція не є контрольованого, зазначено вище.

Крім того, слід врахувати: оскільки така безоплатна передача не пов'язана з господарською діяльністю, то права на податковий кредит у зв'язку з придбанням/створенням переданих товарів, послуг постачальник не має (п. 198.4 ПКУ). А сума ПДВ у ціні таких придбаних/створених товарів, послуг потрапляє до їх первісної вартості/собівартості. Якщо раніше товари, які безоплатно передаються не з рекламною метою, придбавалися для використання у госпдіяльності в оподатковуваних операціях і за ними визнавався ПК з ПДВ, то при безоплатній передачі слід визнати ПЗ з ПДВ за нормою п. 198.5 ПКУ.

Податок на прибуток. Хоча така безоплатна передача здійснюється не з рекламною метою, у бухгалтерському обліку витрати на її проведення потраплять до витрат, а в одержувача виникне дохід. І в розділі ІІІ ПКУ не передбачено коригування фінансового результату до оподаткування, розрахованого за правилами бухгалтерського обліку, на такі доходи чи витрати.

Єдине, на що слід звернути увагу, — це контрольовані операції. За контрольованими операціями платнику податку на прибуток слід контролювати не лише власні доходи, а й власні витрати. І якщо вони відрізняються від ціни, яка відповідає «принципу витягнутої руки» (це новий аналог відомої звичайної ціни з 01.01.2015 р.), то платнику податку на прибуток слід відкоригувати (збільшити) фінансовий результат до оподаткування відповідно до пп. 140.5.1 — 140.5.2 ПКУ:

— на суму перевищення звичайних цін над договірною (контрактною) вартістю реалізованих товарів (робіт, послуг) при здійсненні контрольованих операцій у випадках, визначених ст. 39 ПКУ;

— на суму перевищення договірної (контрактної) вартості придбаних товарів (робіт, послуг) над звичайною ціною при здійсненні контрольованих операцій у випадках, визначених ст. 39 ПКУ (це варіант, що виникає у випадку, який розглядається).

Втішає лише те, що перелік контрольованих операцій у ст. 39 ПКУ з 01.01.2015 р. значно звузився. Так, за пп. 39.2.1.1 ПКУ, з метою нарахування податку на прибуток підприємств контрольованими операціями є:

а) господарські операції, які впливають на об'єкт оподаткування сторін (сторони) таких операцій, що здійснюються платниками податків з пов'язаними особами — нерезидентами;

б) господарські операції з продажу товарів через комісіонерів-нерезидентів.

Крім того, за пп. 39.2.1.2 ПКУ, до контрольованих віднесено господарські операції, які впливають на об'єкт оподаткування платника податків, однією зі сторін яких є нерезидент, зареєстрований у державі (на території), яка включена до переліку держав (територій), затвердженого КМУ.

Виходячи з цього, операції з резидентами, навіть із пов'язаними особами, наразі не є контрольованими (та й ті є контрольованими, лише якщо виконується вартісний критерій, встановлений пп. 39.2.1.7 ПКУ).

Приклад 2 Підприємство надає безоплатні рекламні послуги материнській компанії іншому підприємству-резиденту (обидва підприємства перебувають на загальній системі оподаткування та є платниками ПДВ). Собівартість послуг становить 20000 грн без урахування ПДВ. Облік таких послуг у постачальника й одержувача наведено в таблиці 2.

Таблиця 2

Облік безоплатного надання послуг до прикладу 2


з/п
Найменування операції
Бухгалтерський облік
Податковий облік
Д-т
К-т
Сума, грн
Коригування ФР (збільшення)
Коригування ФР (зменшення)
Облік у постачальника
1.
Понесено витрати з надання послуг (складено кошторис витрат), у т. ч. вхідний ПДВ
23
631, 661, 651
20000,00
2.
Списано на підставі акта приймання-передачі витрати з надання послуг
949
23
20000,00
3.
Визнано податкові зобов'язання з ПДВ від такої передачі
949
641/ПДВ
4000,00
Облік в одержувача
1.
Отримано безоплатні рекламні послуги
377
92
719
377
20000,00
20000,00

Нормативна база

  • Закон про рекламу — Закон України від 03.07.96 р. №270/96-ВР «Про рекламу».
  • П(С)БО 9 — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 9 «Запаси», затверджене наказом Мінфіну України від 20.10.99 р. №246.
  • П(С)БО 15 — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 15 «Дохід», затверджене наказом Мінфіну України від 29.11.99 р. №290.
  • П(С)БО 16 — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затверджене наказом Мінфіну України від 31.12.99 р. №318.
  • Порядок №957 — Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом Мінфіну України від 22.09.2014 р. №957.

Ганна БИКОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру