Трапляються ситуації, коли покупці товарів отримують від своїх продавців різноманітні мотиваційні виплати у вигляді винагороди за досягнення певних обсягів придбання товару. Такі виплати можуть передбачати надання грошової винагороди або отримання знижки на придбання товару в майбутньому. Податкові наслідки будуть різними, розгляньмо кожен випадок на конкретній ситуації.
Надання грошової винагороди
Ситуація 1. Підприємству на загальній системі оподаткування — дистриб'ютору у зв'язку з досягненням за певний проміжок часу (місяць) необхідного обсягу придбання продукції постачальник (виробник) нараховує та виплачує винагороду (бонус), наприклад у сумі 2% від загального обсягу придбаної продукції (з урахуванням ПДВ) протягом 10 днів, наступних за місяцем придбання. Припустімо, підприємство придбало у виробника протягом місяця продукції на 120 тис. грн (у т. ч. 20 тис. грн ПДВ). За умовами договору поставки сума винагороди становить (120 тис. грн х 2%) 2400 грн.
Відразу зауважимо, що українське законодавство не дає визначення терміна «бонус». Зазвичай під «бонусом» ми розуміємо премію, винагороду тощо. Але характер такої грошової винагороди може мати принципові відмінності. Винагорода може виплачуватися за певні послуги і мати на меті просування товарів (продукції). А ще винагорода покупцю може виплачуватися за результатами календарного місяця без будь-яких додаткових умов, лише з метою заохочення та мотивації дистриб'ютора співпрацювати саме з таким постачальником. У цьому разі така винагорода набуває ознак знижки до ціни товару. Враховуючи вищезазначене, у документах, крім порядку нарахування винагороди, обов'язково слід уточнювати характер такої виплати, для того щоб надалі враховувати зміст операції в обліку. Розгляньмо кожен із зазначених варіантів.
Варіант 1. Винагорода за послуги з просування товарів на ринку. Мотиваційні виплати, що спрямовуються на стимулювання збуту продукції, відповідно до пп. 14.1.108 ПКУ, можуть належати до маркетингових послуг. Такі послуги є одним із методів просування товарів (продукції) постачальника (виробника) на ринку. Отже, у договірних відносинах треба передбачити, що постачальник (виробник) при досягненні необхідного обсягу придбання товарів виплачує підприємству грошову винагороду за певні маркетингові послуги, надані дистриб'ютором, що є платою за просування товарів на ринку. До оформлення таких операцій, як оплата за маркетингові послуги, слід ставитися прискіпливо й обов'язково підтверджувати такими документами:
1) договором маркетингових послуг (може бути оформлений як додаток чи окреме положення договору постачання або як самостійний договір, пов'язаний із договором постачання);
2) первинними документами, що підтверджують господарські операції щодо обсягів придбаної продукції для визначення суми нарахування винагороди;
3) актами наданих маркетингових послуг (зазначається перелік дій, виконаних дистриб'ютором для отримання винагороди: аналіз залишків товарів у роздрібній мережі, аналіз та надання інформації про ціни конкурентів тощо. Бажано надавати таку інформацію у вигляді окремого звіту).
При отриманні мотиваційних виплат у підприємства збільшуються активи у грошовій формі, тож є всі підстави визнати дохід від реалізації послуг. Враховуючи, що сума отриманих бонусів у різних місяцях є різною і визначається за результатом виконання умов договору постачання за певний проміжок часу, датою визнання доходу буде дата складання акта, яким підтверджується вартість наданих маркетингових послуг (сума отриманої винагороди).
Якщо підприємство, що отримує вищезгадані бонуси, є платником ПДВ, то операція з надання маркетингових послуг оподатковується ПДВ. Таку думку поділяють і податківці, ототожнюючи бонуси з маркетинговими послугами1. У цьому разі треба врахувати, що базою для нарахування ПДВ, відповідно до п. 188.1 ПКУ, є договірна вартість. Зверніть увагу: в умовах договору слід зазначити, чи враховує отримана сума бонусу у вигляді мотиваційних виплат ПДВ. За умовами ситуації сума винагороди 2% визначається від обсягу продажу з урахуванням ПДВ. Отже, сума винагороди у розмірі 2400 грн уже включає ПДВ, тому в акті треба виокремлювати суму винагороди без ПДВ (2000 грн) та суму ПДВ (400 грн). Проте умови договорів можуть бути довільними, тож можна визначити 2% обсягу продажу без ПДВ, тоді бонус буде 2000 грн, і вже на нього нараховуємо ПДВ 400 грн.
Варіант 2. Бонус без умов. Якщо у договірних відносинах не передбачити, що отримання бонусу є оплатою за послуги маркетингу, а винагорода виплачується на підставі документів про обсяг придбаної продукції без будь-яких умов за підсумками окремого проміжку часу, то є всі підстави визнавати бонус подарунком, зокрема отриманням безповоротної фінансової допомоги2. Під час отримання таких виплат у підприємства, як і у першому варіанті, збільшуються активи на відповідну суму, тож є всі підстави визнати дохід.
Щодо оподаткування ПДВ, то винагорода — премія (бонус), яка виплачується виробником товару підприємству-покупцю за результатами календарного місяця, не відповідає визначенню поставки товарів (послуг) і тому не є об'єктом оподаткування ПДВ. Відповідно, ПЗ та ПК у сторін не виникає. За таких умов операція не оформляється додатковими документами, про які зазначалося вище.
Отже, виходячи з умов ситуації 1, в обліку покупця сума бонусу, що становить 2400 грн, на дату отримання коштів у повній сумі буде визнана доходом.
Отримання знижки на майбутні придбання товару
Ситуація 2. Підприємство на загальній системі оподаткування — дистриб'ютор у зв'язку з досягненням необхідного обсягу придбання продукції отримує за підсумками місяця від виробника бонус у вигляді знижки на наступні придбання. Припустімо, підприємство придбало у виробника протягом місяця продукції на 120 тис. грн (у т. ч. ПДВ). За умовами договору поставки протягом 10 днів нараховується бонус у сумі 2% загального обсягу придбаної продукції з урахуванням ПДВ, що становить 2400 грн.
Насамперед слід врахувати, що знижкою у розмірі нарахованого бонусу підприємство може скористатися тільки під час наступних замовлень. Пояснюється це нормою ч. 3 ст. 632 ЦКУ, де сказано, що зміна ціни в договорі після його виконання не допускається. За договором поставки фактом виконання договірних відносин з боку постачальника є передача товару у встановлений строк у власність покупця, відповідно, після відвантаження товару ціна не переглядається3.
1 Відповідь на запитання: «Чи є об'єктом оподаткування ПДВ операція з надання продавцем винагороди (бонусу) покупцю у зв'язку з досягненням таким покупцем певних обсягів постачання товарів, придбаних у такого продавця?» у ЗІР (підкатегорія 101.02).
2 Відповідно до пп. 14.1.257 ПКУ безповоротна фінансова допомога — це також сума коштів, передана платнику податків без укладення договорів дарування.
3 Зміна ціни оприбуткованих активів може переглядатися як виняток за розпорядчим актом керівника на підставі змін до договору (або іншими підставами зміни ціни), див. лист Мінфіну від 13.01.2015 р. №31-11410-08-10/699.
За наведеною ситуацією, підприємству не передбачається виплата бонусів коштами, проте є право на знижку на майбутні закупівлі в розмірі 2400 грн, у т. ч. 400 грн ПДВ. При наступному придбанні товару підприємство здійснює класичне придбання товару з урахуванням знижки. Наприклад, якщо підприємство при наступній поставці придбаває товар загальною вартістю 96000 грн (у т. ч. ПДВ), вартість такого товару зменшується на суму нарахованого бонусу — 2400 грн (у т. ч. 400 грн ПДВ). Як наслідок, покупець сплачує лише 93600 грн, тобто вартість товару буде меншою на 2400 грн.
Надання бонусів кінцевим споживачам
А тепер розгляньмо, як правильно оформити документи за наданими бонусами кінцевим споживачам та відобразити такі операції в обліку продавця. Як свідчить практика, при нарахуванні бонусів кінцевим споживачам постають такі запитання:
— чи вважається отримання бонусу доходом, отриманим у вигляді додаткового блага?
— чи є нарахування бонусів об'єктом оподаткування ПДФО та військовим збором?
Ситуація 3. За умовами бонусної програми торговельне підприємство при кожному придбанні товару на певну суму (може бути і при кожному придбанні певного товару) нараховує бонуси кінцевим споживачам. З цією метою товар реалізується за дисконтними картками. Бонуси нараховуються у визначеному розмірі згідно з Положенням бонусної програми та залежать від суми придбаних товарів.
У цьому разі підприємство мусить затвердити Положення про нарахування бонусів та надання знижок1. Зазвичай бонусні картки діють за накопичувальною програмою відповідно до Положення про нарахування бонусів. І, як правило, відповідно до того, на яку суму клієнт придбав товар, він отримує суму знижки.
Сума знижки звичайної ціни (вартості) товарів, індивідуально призначеної для платника податку, за нормами пп. «е» пп. 164.2.17 ПКУ є додатковим благом і підлягає оподаткуванню ПДФО. Проте знижки, як за умовами наведеної ситуації, отримуються будь-яким покупцем і не можуть вважатися індивідуальними, бо умови їх надання затверджені у положенні для невизначеного кола покупців. А це дозволяє зробити висновок, що такі знижки не включаються до загального оподатковуваного доходу платника-фізособи2. Додатковим аргументом на захист нашої позиції може бути норма пп. 165.1.39 ПКУ. Вартість подарунків (саме так можна розглядати надання бонусів кінцевим споживачам), якщо їх вартість не перевищує 50% однієї мінімальної заробітної плати (з розрахунку на місяць), установленої на 1 січня звітного податкового року, за винятком грошових виплат у будь-якій сумі, не включається до доходів фізосіб.
1 Найчастіше цей документ називається «Положення про продаж товару за дисконтними картками».
2 Аналогічний погляд наведено у ЗІР, підкатегорія 103.02, відповідь на запитання: «Який порядок оподаткування доходу ФО при отриманні товару зі знижкою від ЮО?».
Отже, під час продажу товару за дисконтною карткою треба враховувати, що бонус-знижку отримує будь-який держатель картки за загальними умовами надання знижок, тож бонус-знижка не є базою для ПДФО та військового збору.
Приклад Протягом місяця реалізовано товарів на суму 120 тис. грн (за дисконтними картками) та 180 тис. грн (без дисконтних карток). Бонус, що нараховується під час реалізації товарів за дисконтними картками, становить 2% від суми реалізації з урахуванням ПДВ. Відображення в обліку операцій див. у таблиці.
Таблиця
Відображення бонусів кінцевим споживачам
№
з/п |
Зміст господарської операції
|
Бухгалтерський облік
|
Сума, грн
|
Коригування фінрезультату до оподаткування
|
||
Д-т
|
К-т
|
Збільшення
|
Зменшення
|
|||
1.
|
Реалізовано товарів на суму 180 тис. грн |
301
|
702
|
180000,00
|
—
|
—
|
2.
|
Відображено ПЗ з ПДВ |
702
|
641/ПДВ
|
30000,00
|
—
|
—
|
3.
|
Реалізовано товарів на суму 120 грн |
3011*
|
702
|
117600,00
|
—
|
—
|
4.
|
Відображено ПЗ з ПДВ |
702
|
641/ПДВ
|
19600,00
|
—
|
—
|
5.
|
Надано знижку в розмірі 2% (120 тис. х 2%) |
285
|
282
|
2400,00
|
—
|
—
|
6.
|
Списано собівартість товарів |
902
|
282
|
140000,00**
|
—
|
—
|
* На практиці зазвичай використовується окремий субрахунок для обліку коштів, отриманих за бонусними чи дисконтними програмами. ** Сума умовна. |
Олена ВОДОП'ЯНОВА, «Дебет-Кредит»